Ik heb mijn a/c vorig jaar helemaal weer tot leven gebracht maar de meeste componenten waren nog ok bij mij.
Oh en achter het floorboard van de passagier zit de ‘retour’ van de cabin-air en in dat retourkanaal zit ook een 3-weerstanden schakeling die de motorsnelheid bediend. Maar meer : om de evaporator box uit je smugglers box te krijgen moet je hier beneden ook was schroeven lossen !!! (heb ik lang op gezocht).
Als je zeker bent dat er geen gas meer op zit kan je best volgende componenten vervangen (cheap), anders eerst even bij een professional het gas laten recupereren :
– alle rubbers die de leidingen met de vaste koppelingen (aan de condensors, drogers, …) verbinden vervangen (telkens rubberen ring invetten met de juiste olie voor het a/c circuit (zie label op achterkant van de compressor). Indien je nog leidingen met crush washers (koperen ringen) hebt – ook allemaal vernieuwen wanneer je ze vastzet maar die dichten blijkbaar niet goed af voor het ‘nieuwere’ R134a gas dat een veel kleinere molecule heeft dan het oude R12. Kost : approx 15 Eur voor doosje met alle ringen via amazon.de + 8 eur voor PAG olie
– TX klep (expansieventiel) vervangen aan de warmtewisselaar in je ‘smugglers box’. Kost : +/- 40 EUR
Nu die evap box er toch uit is : goed uitkuisen zodat er geen stofnesten in zitten die de luchtstroming bemoeilijken, motor testen. (Bij mij zat er een dode muis in)
– Receiver / dryer vervangen in de linker wielboog (Kost approx 25 EUR) MAAR doe dit als laatste want onmiddelijk hierna moet je het hele systeem vacuum trekken om alle vocht te verwijderen (en is een goede eerste lektest)
Voor de rest :
– Testen condensor motor vooraan in de frunk + 7.5A fuse inline installeren (wit-groene draad)
+ proper maken front condensor langs buiten zodat er goede airflow is over de compressor
– Idem achterse condensor
– Compressor :
testen of je hem met de hand kan ronddraaien en je geen schurende geluiden hoort
compressor clutch testen door 12V op de connector te zetten en te zien of hij aanslaat
indien hij al lang niet meer gedraaid heeft – olie aflaten en nieuwe olie (juist aantal gram !!!!) opgieten en inwerken OF professioneel laten reviseren
bij mij was dit niet nodig, enkel een nieuwe compressor aandrijfriem en aanspannen
als de aansluitingen nog R12 zijn : aansluiting-conversie kopen naar R134a
Daarna bekijken of je het vacuum getrokken krijgt en of de a/c vacuum houdt (ik laat hem telkens 1 week staan en wil minimaal verlies van vacuum zien), indien OK, dan kan je naar een garage gaan die R134a kan bijvullen (‘airco service’). Bij mij is er 950 gram R134a op gegaan en dat klopt ongeveer met de stelregel dat er 80% van het gewicht in R12 op moet.
Nodig qua tools :
– groene afdichtingsrubbers a/c
– PAG olie (in mijn geval, zie label op compressor)
– R134a drukmeters en manifold
– vacuum pomp
– handig : UV ‘blacklight’ om na het vullen lekjes te detecteren door de UV-inkt die ze mee injecteren (had 1 koppeling die onder druk toch nog een klein lekje had en dat p^lekje licht dan echt op onder UV licht).
Het begint pas echt te kosten als de compressor vervangen of gereviseerd moet worden, de leidingen moeten vervangen worden (tss 250 en 350 EUR per stuk bij Porsche zelf) of een condensor / evaporator (de warmtewisselaar) lek is.
Soit, was bij mij dus niet en na wat sleutelen werkt de airco wel best, alleen 1 klein geluidje in de evaporator motor waar ik zit van wordt dus ik ga hem terug moeten opengooien zonder het gas af te laten deze keer. Wordt prulwerk.
Maar koelen doet ie meer dan behoorlijk hoor (is natuurlijk geen moderne a/c). Als je toch alles gaat vervangen is Griffths idd een goede optie of ‘full electrical’ (zonder vervelende koelgassen etc) via een systeem zoals classicretrofit.com
Laat maar weten als je nog met vragen zit.
Frank
Nieuw expansieventiel (wel nog af te plakken met buisisolatie / ‘armaflex’)
Gekuiste warmtewisselaar en ‘vergane’ mousse vervangen door LDPE die ik nog liggen had
Compressor met R134a aansluitingen (rood = high-pressure, blauw = low pressure)
Success !