Airco werkt slecht in mijn Cayman

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches Cayman Airco werkt slecht in mijn Cayman

  • Maker
    Discussie
  • Ik was al een tijdje aan het twijfelen maar nu weet ik zeker dat de airco in mijn 981 Cayman nauwelijks zijn werk doet.

    Toen ik vorige maand tijdens een plensbui met een collega erbij door Brussel reed kreeg ik de ruiten niet ontwasemd, wat ik ook probeerde.

    Toen ik zondag terugkeerde na de marathon van Hoogerheide (in 3:38 alstublieft) was het nauwelijks 21° en zonnig maar ik kreeg de temperatuur aan boord nauwelijks omlaag. Bij lagere snelheden heb ik de gewoonte om bij goed weer beide ruiten omlaag te doen, maar op de snelweg is dat geen optie. Tijdens de warme dag van vorige week heb ik mijn fiets genomen in plaats van de Cayman.

    Het knopje waarop staat “airco off” vind ik ook zeer verwarrend. Met het lampje aan is de airco aan, correct? Het geeft weinig verschil, maar als het lampje uit is heb ik al helemaal geen ontwaseming, dus ik neem aan dat ik het goed heb. Mijn manual is in het Duits, wat me toch meestal geen probleem oplevert…

    Tenzij iemand een beter idee heeft ga ik de wagen door PC Mechelen laten nakijken. Ik heb er trouwens 26K km op staan dus de 1ste oliewissel op 30K is nakend. Dit weekend heb ik de 1ste keer wat olie bijgevuld, 7K km na de aankoop bij PC Wiesbaden. Het zal er op aankomen dat ik de oliewissel voor of na de Garda-trip laat uitvoeren. Misschien beter ervoor?

    PS: als relaxatie de dag voor de marathon heb ik zaterdag de Cayman in de was gezet. De lak was dan glad als een geolied baby velletje! En blinken! Ik ben dus met een super moraal in Hoogerheide aangekomen. Had ik al gezegd 3:38? 😉

15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 97)
    • :up:

        idd goed dat beide partijen hun waarheid kunnen neerschrijven. ik kan de schoenen aantrekken van beide kampen en ze knellen zowel links als rechts.
        hoewel sommige discussies sappig kunnen zijn om volgen voor toeschouwers en buitenstaanders, toch stel ik voor om dit in de vorm van persoonlijke correspondentie af te wikkelen. een publiek forum is nooit het meest geschikte medium om tot een redelijk en eerlijk compromis te komen.

          idd goed dat beide partijen hun waarheid kunnen neerschrijven. ik kan de schoenen aantrekken van beide kampen en ze knellen zowel links als rechts.
          hoewel sommige discussies sappig kunnen zijn om volgen voor toeschouwers en buitenstaanders, toch stel ik voor om dit in de vorm van persoonlijke correspondentie af te wikkelen. een publiek forum is nooit het meest geschikte medium om tot een redelijk en eerlijk compromis te komen.

            De wagen is in garantie tot medio september, dus ik hou het nog een maandje in de gaten. Het zou kunnen dat de apparatuur die PCM gebruikt superieur is aan degene die Evoluzione gebruikt. Misschien heeft hij een fietspomp gebruikt bij de testen, weet ik veel.

            Als er dan ergens een klein lek is, dan wil dat nog niet zeggen dat beide condensoren door steenslag lek geslagen zijn. Als de condensoren lekken, dan ziet men dat blijkbaar aan een donker spoor veroorzaakt door het lekkende gas. Niemand heeft mij ooit dergelijke plek kunnen aanwijzen.

            Het enige dat ik kreeg van PCM was een telefoontje dat beide condensoren stuk waren, als ware het een deus ex machina. En dat dit jammer genoeg niet door de garantie gedekt was.

            Nadat ik mijn ongenoegen had geuit heeft men inderdaad achteraf voorgesteld om de wagen binnen te brengen voor foto’s om er een dossier voor Porsche van te maken. Maar zonder garantie uiteraard dat Porsche dit zou accepteren.

            Deze inspectie kon echter niet op een zaterdag, maar moest in de week. Nu moet je weten dat mijn zoon en ik de 1ste keer elk 5u45 in de wagen hebben moeten doorbrengen om de wagen af te leveren tijdens het spitsuur, terug naar huis te rijden, de wagen s’avonds terug te halen en weer huiswaarts te rijden. Naar Mechelen rijden tijdens de spits is de hel. Heb ik geen zin meer in, het leven is te kort en tijd is geld. en zeker niet voor een onzekere uitkomst.

            Komende week zal de airco aan de Italiaanse zomer worden afgetoetst. We zullen zien wie wint.

            De condensoren zouden €1.100 kosten. Reken er nog wat brol bij, de montage, testen, vullen, gas en BTW dus de rekening zou zeker €2.200 zijn. Nu heb ik €300 betaald. Inclusief testen, met of zonder gebruik van fietspomp.

              De wagen is in garantie tot medio september, dus ik hou het nog een maandje in de gaten. Het zou kunnen dat de apparatuur die PCM gebruikt superieur is aan degene die Evoluzione gebruikt. Misschien heeft hij een fietspomp gebruikt bij de testen, weet ik veel.

              Als er dan ergens een klein lek is, dan wil dat nog niet zeggen dat beide condensoren door steenslag lek geslagen zijn. Als de condensoren lekken, dan ziet men dat blijkbaar aan een donker spoor veroorzaakt door het lekkende gas. Niemand heeft mij ooit dergelijke plek kunnen aanwijzen.

              Het enige dat ik kreeg van PCM was een telefoontje dat beide condensoren stuk waren, als ware het een deus ex machina. En dat dit jammer genoeg niet door de garantie gedekt was.

              Nadat ik mijn ongenoegen had geuit heeft men inderdaad achteraf voorgesteld om de wagen binnen te brengen voor foto’s om er een dossier voor Porsche van te maken. Maar zonder garantie uiteraard dat Porsche dit zou accepteren.

              Deze inspectie kon echter niet op een zaterdag, maar moest in de week. Nu moet je weten dat mijn zoon en ik de 1ste keer elk 5u45 in de wagen hebben moeten doorbrengen om de wagen af te leveren tijdens het spitsuur, terug naar huis te rijden, de wagen s’avonds terug te halen en weer huiswaarts te rijden. Naar Mechelen rijden tijdens de spits is de hel. Heb ik geen zin meer in, het leven is te kort en tijd is geld. en zeker niet voor een onzekere uitkomst.

              Komende week zal de airco aan de Italiaanse zomer worden afgetoetst. We zullen zien wie wint.

              De condensoren zouden €1.100 kosten. Reken er nog wat brol bij, de montage, testen, vullen, gas en BTW dus de rekening zou zeker €2.200 zijn. Nu heb ik €300 betaald. Inclusief testen, met of zonder gebruik van fietspomp.

                Voila, zie je wel dat het nuttig is dat ook de “andere partij” zijn weerwoord kan doen !

                  Voila, zie je wel dat het nuttig is dat ook de “andere partij” zijn weerwoord kan doen !

                    [quote=”ericbullet” post=208847]Yellow, uw kalme houding siert u.
                    Een onderdeel niet willen herstellen in garantie dat eigenlijk niet stuk is.
                    We spreken hier over een verkeerde diagnose gesteld door een officieel Porsche Centrum, ik zou hen wel op de hoogte stellen.
                    Iedereen maakt fouten maar hier heb ik toch mijn twijfels, dit is meer een nalatigheid, eentje van 1100 euro.
                    Ik heb mijn nu 2 maanden oude Cayman daar aangekocht en ik geef toe, mijn vertrouwen heeft hier toch een serieuze deuk gekregen.[/quote]

                    Beste Eric,

                    ik dacht dat U zeer tevreden was over uw Cayman en ons ontvangst en de service van mijn collega.
                    Heb trouwens nog met U gesproken daags na de levering.

                    Graag zou ik U willen uitnodigen om mijn laatste reactie te lezen. Wij laten geen klanten in de steek, en schuiven niet zomaar garanties van ons af.

                    Hopelijk zien we elkaar snel op een volgend event/afspraak.

                      [quote=”ericbullet” post=208847]Yellow, uw kalme houding siert u.
                      Een onderdeel niet willen herstellen in garantie dat eigenlijk niet stuk is.
                      We spreken hier over een verkeerde diagnose gesteld door een officieel Porsche Centrum, ik zou hen wel op de hoogte stellen.
                      Iedereen maakt fouten maar hier heb ik toch mijn twijfels, dit is meer een nalatigheid, eentje van 1100 euro.
                      Ik heb mijn nu 2 maanden oude Cayman daar aangekocht en ik geef toe, mijn vertrouwen heeft hier toch een serieuze deuk gekregen.[/quote]

                      Beste Eric,

                      ik dacht dat U zeer tevreden was over uw Cayman en ons ontvangst en de service van mijn collega.
                      Heb trouwens nog met U gesproken daags na de levering.

                      Graag zou ik U willen uitnodigen om mijn laatste reactie te lezen. Wij laten geen klanten in de steek, en schuiven niet zomaar garanties van ons af.

                      Hopelijk zien we elkaar snel op een volgend event/afspraak.

                        [quote=”bccars” post=208897]@Yellow Sub : Ben blij dat het (waarschijnlijk) opgelost is!
                        De “andere partij” komt hier inderdaad niet goed uit het verhaal, waarvan akte.
                        Een paar scenarios spelen:
                        -1- onkunde
                        of zelf -2- bewuste misleiding
                        Beide geven weinig vertrouwen.

                        Idealiter zou “de andere partij” hier nog weerwoord krijgen. Uiteindelijk zijn ze hier wel actief op het forum dus …[/quote]

                        Hey Bart,

                        ik heb het hier intern nagevraagd.

                        Inderdaad is hier een kleine lek ontdekt in het aircosysteem en ook gemeld aan de klant. Aircogas gaat er niet zomaar af.

                        Dus dit probleem zal voorlopig opgelost zijn door terug opnieuw te vullen. Maar zoals Eric al aangaf, van zodra er een lek in is, kan dit terug komen. Binnen een week, een maand of een jaar, maar het gas zal zijn weg wel vinden.

                        Vooraleer er slechte woorden worden geschreven op het forum kunnen ze beter eerst wachten met de zekerheid dat alles wel effectief is opgelost!!!

                        TEVENS hebben wij de klant aangeboden om een GOODWILL dossier aan te vragen bij Porsche AG. Hiervoor hebben wij Yellow Submarine uitgenodigd om langs te komen om deze aanvraag officieel te maken aan de hand van foto’s van zijn aircosysteem. Echter hebben wij tot hier toe geen respons gehad.

                          [quote=”bccars” post=208897]@Yellow Sub : Ben blij dat het (waarschijnlijk) opgelost is!
                          De “andere partij” komt hier inderdaad niet goed uit het verhaal, waarvan akte.
                          Een paar scenarios spelen:
                          -1- onkunde
                          of zelf -2- bewuste misleiding
                          Beide geven weinig vertrouwen.

                          Idealiter zou “de andere partij” hier nog weerwoord krijgen. Uiteindelijk zijn ze hier wel actief op het forum dus …[/quote]

                          Hey Bart,

                          ik heb het hier intern nagevraagd.

                          Inderdaad is hier een kleine lek ontdekt in het aircosysteem en ook gemeld aan de klant. Aircogas gaat er niet zomaar af.

                          Dus dit probleem zal voorlopig opgelost zijn door terug opnieuw te vullen. Maar zoals Eric al aangaf, van zodra er een lek in is, kan dit terug komen. Binnen een week, een maand of een jaar, maar het gas zal zijn weg wel vinden.

                          Vooraleer er slechte woorden worden geschreven op het forum kunnen ze beter eerst wachten met de zekerheid dat alles wel effectief is opgelost!!!

                          TEVENS hebben wij de klant aangeboden om een GOODWILL dossier aan te vragen bij Porsche AG. Hiervoor hebben wij Yellow Submarine uitgenodigd om langs te komen om deze aanvraag officieel te maken aan de hand van foto’s van zijn aircosysteem. Echter hebben wij tot hier toe geen respons gehad.

                            Thx Crossbytje!!

                              Thx Crossbytje!!

                                [quote=”ericbullet” post=208387]Yellow,wat bedoelde de servicedame met “ze hebben het allemaal”[/quote]

                                Zij bedoelde hier mee dat de openingen in de bumper van de boxster/cayman en 911 vooraan groot zijn. Waardoor de kans bestaat dat hier kleine steentjes invliegen en schade kunnen maken.

                                Dit wordt niet met een gaas afgesloten voor luchtstoming, en vooral de LOOKS.

                                Hierdoor zijn ze gevoelig op slechte wegen. Maar dit is niet zo dat elke Porsche rijder hier last van ondervindt. Dit is puur een kwestie van pech

                                  [quote=”ericbullet” post=208387]Yellow,wat bedoelde de servicedame met “ze hebben het allemaal”[/quote]

                                  Zij bedoelde hier mee dat de openingen in de bumper van de boxster/cayman en 911 vooraan groot zijn. Waardoor de kans bestaat dat hier kleine steentjes invliegen en schade kunnen maken.

                                  Dit wordt niet met een gaas afgesloten voor luchtstoming, en vooral de LOOKS.

                                  Hierdoor zijn ze gevoelig op slechte wegen. Maar dit is niet zo dat elke Porsche rijder hier last van ondervindt. Dit is puur een kwestie van pech

                                15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 97)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.