Airco werkt slecht in mijn Cayman

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches Cayman Airco werkt slecht in mijn Cayman

  • Maker
    Discussie
  • Ik was al een tijdje aan het twijfelen maar nu weet ik zeker dat de airco in mijn 981 Cayman nauwelijks zijn werk doet.

    Toen ik vorige maand tijdens een plensbui met een collega erbij door Brussel reed kreeg ik de ruiten niet ontwasemd, wat ik ook probeerde.

    Toen ik zondag terugkeerde na de marathon van Hoogerheide (in 3:38 alstublieft) was het nauwelijks 21° en zonnig maar ik kreeg de temperatuur aan boord nauwelijks omlaag. Bij lagere snelheden heb ik de gewoonte om bij goed weer beide ruiten omlaag te doen, maar op de snelweg is dat geen optie. Tijdens de warme dag van vorige week heb ik mijn fiets genomen in plaats van de Cayman.

    Het knopje waarop staat “airco off” vind ik ook zeer verwarrend. Met het lampje aan is de airco aan, correct? Het geeft weinig verschil, maar als het lampje uit is heb ik al helemaal geen ontwaseming, dus ik neem aan dat ik het goed heb. Mijn manual is in het Duits, wat me toch meestal geen probleem oplevert…

    Tenzij iemand een beter idee heeft ga ik de wagen door PC Mechelen laten nakijken. Ik heb er trouwens 26K km op staan dus de 1ste oliewissel op 30K is nakend. Dit weekend heb ik de 1ste keer wat olie bijgevuld, 7K km na de aankoop bij PC Wiesbaden. Het zal er op aankomen dat ik de oliewissel voor of na de Garda-trip laat uitvoeren. Misschien beter ervoor?

    PS: als relaxatie de dag voor de marathon heb ik zaterdag de Cayman in de was gezet. De lak was dan glad als een geolied baby velletje! En blinken! Ik ben dus met een super moraal in Hoogerheide aangekomen. Had ik al gezegd 3:38? 😉

15 reacties aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 97)
    • @Yellow Sub : Ben blij dat het (waarschijnlijk) opgelost is!
      De “andere partij” komt hier inderdaad niet goed uit het verhaal, waarvan akte.
      Een paar scenarios spelen:
      -1- onkunde
      of zelf -2- bewuste misleiding
      Beide geven weinig vertrouwen.

      Idealiter zou “de andere partij” hier nog weerwoord krijgen. Uiteindelijk zijn ze hier wel actief op het forum dus …

        [quote=”Yellow Submarine” post=208839]
        Wie de vorige posten in deze topic heeft gelezen kan zichzelf wel een adequaat oordeel vormen over de andere partij. Ik heb dit in elk geval in 30 jaar autobezit nog niet meegemaakt. Dus niet één condensor was stuk, maar allebei, en dit zonder visuele schade…

        Ik ben echter helemaal niet kwaad op die mensen, ik voel enkel medelijden. En dankbaarheid voor een geleerde les. Verder is weinig over te zeggen, dus ik laat het hier maar bij.[/quote]

        Ooit eens meegemaakt met de daily. Terugrijden van Brussel en batterijlampje ging branden, na een uur rijden brandde het nog steeds…..alternator dus.
        Ik naar de garage: oh meneer, dat kan zoveel zijn, mogelijks gewoon de batterij….
        Ik denk toch de alternator, want anders zou hij toch na een uur rijden bijgeladen zijn. Nu ja, jullie zijn de experts, maar mocht het toch iets duur zijn bel mij op want we zijn aan het kijken voor een andere wagen.
        Enfin, ‘s avonds nog niets gehoord terwijl hij na 2 uur klaar zou zijn. Ik bel op en blijkbaar is hij klaar.
        Daar ter plaatse 1100€ factuurke. Die 1100 vond hij blijkbaar niet duur, gezien hij met niet opgebeld had.
        Enfin, op zo’n momenten betaal ik, maar maak ik voor mezelf al uit dat ik er 1) nooit nog een stap binnen zet en 2) dat ik slechte reclame maak voor de garage.

        Weekje later terug van dat. Dus ik terug met de vraag of hij uberhaupt wel de alternator vervangen had. OMG, toen was het hek van de dam, en kwam hij af met een bruine lege kartonnen doos wat volgens hem het bewijs was dat hij vervangen was 🙂

        Dus ja, er lopen gangster rond (was in mijn geval zelfs een zeer respectabele merkgarage uit de buurt)

          +1!!

            uiteindelijk is service, service!!!!!!
            Vandaag ook iemand die bij de ‘concurrentie’ heeft gekocht maar heeft toch via mij de service gekregen, uiteindelijk gaat verkopen over korte termijn relatie maar service over lange termijn! Als je geen service biedt, ga je uiteindelijk minder en minder verkopen. Service gaat uiteindelijk naar verkoop over, waarom, vertrouwen!

            Heb bij verscheidene garages gewerkt en service stond altijd voorop! Had zelfs klanten die de eerste keer bij een ander kochten voor de prijs maar voor service naar ons kwamen. De volgende werd ongeacht prijs (concurrentieel) bij ons gekocht, waarom, service! Dus nu is de porsche in duitsland gekocht, met een goede service etc, mss de volgende (nw of occ) bij de service gevende garage….

            Just my 2 cent

              dubbele post

                Voor hetzelfde geld waren de onderdelen wel in voorraad. Dan waren deze ingebouwd want wat had ik kunnen zeggen als men mij telefoneerde met de mededeling dat beide condensors stuk waren? Ik geloofde hen. De discussie ging er alleen over dat men dit niet in garantie wou herstellen.

                Het is pas nadien dat ikzelf eens terdege in de openingen heb gekeken en niets zag dat hun bewering staafde dat ik ook zelf de noodzaak voelde om een tweede opinie te krijgen, nadat dat hier al was geopperd.

                Nu, ik kan zelf niet uitsluiten dat ik binnen een jaar moet constateren dat ik toch weer geen Freon meer aan boord heb, ik heb geen glazen bol. Maar waarop men zich baseerde om te besluiten dat beide condensors stuk waren en dat dit door steenslag was en dus niet in garantie kon vervangen worden, tja, dat is mij een compleet raadsel.

                Het heeft er wellicht wat mee te maken dat ik de wagen zelf heb ingevoerd, waarbij ik zeker €10K heb bespaard tov een gelijkwaardige demo-auto bij een Belgisch PC…

                  Yellow, uw kalme houding siert u.
                  Een onderdeel niet willen herstellen in garantie dat eigenlijk niet stuk is.
                  We spreken hier over een verkeerde diagnose gesteld door een officieel Porsche Centrum, ik zou hen wel op de hoogte stellen.
                  Iedereen maakt fouten maar hier heb ik toch mijn twijfels, dit is meer een nalatigheid, eentje van 1100 euro.
                  Ik heb mijn nu 2 maanden oude Cayman daar aangekocht en ik geef toe, mijn vertrouwen heeft hier toch een serieuze deuk gekregen.

                    Alle gas was weg.

                    Het gebeurt blijkbaar dat die er wordt afgelaten (waarom weet ik niet). En het gebeurt dat men dit vergeet terug te vullen…

                      Eind goed al goed.
                      Maar was alle gas verdwenen of was er net te weinig in?
                      Als alle gas weg was, moet het toch langs ergens verdwenen zijn!

                      Dacht bij de beruchte partij de olie van mijn PDK versnellingsbak te laten checken, maar denk dat ik er toch nog eens ga over nadenken nu

                        Ben blij voor u dat het opgelost is , zeker met dit weer.

                          Ik heb de Cayman zopas afgehaald bij Evoluzione Motors in Berlare (zaakvoerder Walter Janssens) en de airco werkt nu perfect.

                          Toen ik de auto zaterdag bij Walter eerst aanbood met het verhaal tot dusver zei hij dat steenslag inderdaad vaak oorzaak is van een lek in een condensor. Maar toen hij met de lamp even snel in de openingen keek zei hij al dat hij niets verkeerd zag. Een lek laat namelijk een zichtbaar spoor na. Ik moest de wagen deze week aanbieden voor verder onderzoek.

                          Hij is formeel: er is x bar druk opgestoken, dan vacuum getrokken. Geen lek. Koelmiddel (Freon?) opgedaan, de wagen een paar uur in de zon laten staan, airco werkt perfect, zoals ik zelf daarnet kon vaststellen. Ik hou het natuurlijk verder in de gaten! Als er iets verslechtert laat ik het hier wel weten. Het weer zal de volgende dagen een handje helpen!

                          Wie de vorige posten in deze topic heeft gelezen kan zichzelf wel een adequaat oordeel vormen over de andere partij. Ik heb dit in elk geval in 30 jaar autobezit nog niet meegemaakt. Dus niet één condensor was stuk, maar allebei, en dit zonder visuele schade…

                          Ik ben echter helemaal niet kwaad op die mensen, ik voel enkel medelijden. En dankbaarheid voor een geleerde les. Verder is weinig over te zeggen, dus ik laat het hier maar bij.

                          En bedankt aan allen die goede tips gaven!

                          Wim

                            Wat ik dus al schreef in mijn eerste post, even laten checken of er voldoende koelmiddel inzit.
                            Lekt deze ergens kunnen ze daar een fluorescerende stof bij doen, en dan zie je daarna met speciale lamp waar het eventueel lekt.

                            Dan kun je pas zeggen wat er stuk is, vervangen of aangedraaid moet worden.

                              Vraag is natuurlijk of het gas weg is door een lek in de condensors? Gas bijvullen kan tijdelijk helpen. Zo heb ik op onze MINI tot 4 keer op rij de airco laten herstellen bij officiële dealer. Eerste keer hadden ze gas bijgevuld en werkte alles, tot ik hem om 17u ging halen en er geen koude lucht te bespeuren was. Daarna werkte het twee dagen, en daarna een week…
                              Een jaar later opnieuw hetzelfde verhaal. Uiteindelijk hebben ze ook de condensor vervangen (onder garantie).

                                Zijn de condensors dan toch niet stuk?
                                Dit zou een serieuze blunder zijn voor PC Mechelen.

                                  Wel ja, gooi het maar in de groep… Waarom ook niet.

                                15 reacties aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 97)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.