Airco werkt slecht in mijn Cayman

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches Cayman Airco werkt slecht in mijn Cayman

• Maker
    Discussie
  • Ik was al een tijdje aan het twijfelen maar nu weet ik zeker dat de airco in mijn 981 Cayman nauwelijks zijn werk doet.

Toen ik vorige maand tijdens een plensbui met een collega erbij door Brussel reed kreeg ik de ruiten niet ontwasemd, wat ik ook probeerde.

Toen ik zondag terugkeerde na de marathon van Hoogerheide (in 3:38 alstublieft) was het nauwelijks 21° en zonnig maar ik kreeg de temperatuur aan boord nauwelijks omlaag. Bij lagere snelheden heb ik de gewoonte om bij goed weer beide ruiten omlaag te doen, maar op de snelweg is dat geen optie. Tijdens de warme dag van vorige week heb ik mijn fiets genomen in plaats van de Cayman.

Het knopje waarop staat “airco off” vind ik ook zeer verwarrend. Met het lampje aan is de airco aan, correct? Het geeft weinig verschil, maar als het lampje uit is heb ik al helemaal geen ontwaseming, dus ik neem aan dat ik het goed heb. Mijn manual is in het Duits, wat me toch meestal geen probleem oplevert…

Tenzij iemand een beter idee heeft ga ik de wagen door PC Mechelen laten nakijken. Ik heb er trouwens 26K km op staan dus de 1ste oliewissel op 30K is nakend. Dit weekend heb ik de 1ste keer wat olie bijgevuld, 7K km na de aankoop bij PC Wiesbaden. Het zal er op aankomen dat ik de oliewissel voor of na de Garda-trip laat uitvoeren. Misschien beter ervoor?

PS: als relaxatie de dag voor de marathon heb ik zaterdag de Cayman in de was gezet. De lak was dan glad als een geolied baby velletje! En blinken! Ik ben dus met een super moraal in Hoogerheide aangekomen. Had ik al gezegd 3:38? 😉

15 reacties aan het bekijken - 61 tot 75 (van in totaal 97)
    • de enige oplossing is dit,
      grill5.jpg

zijn te verkrijgen bij zunsport in Engeland
      http://www.zunsport.com/en/porsche-cayman-981-manualpdk-with-sensors–outer-grille-set-p440

[quote=”Yellow Submarine” post=208388]Dat alle 911/boxster/cayman hier gevoelig aan zijn.[/quote]

Toen ik 2 weken geleden de wagen voorreed hebben ze met een lamp in de gaten gekeken. Maar volgens mij hebben ze niets gezien dat niet pluis was, daarom voor gisteren de afspraak vastgelegd om het freon etc na te kijken.

En nu blijken het toch de condensors te zijn…

Dat alle 911/boxster/cayman hier gevoelig aan zijn.

Yellow,wat bedoelde de servicedame met “ze hebben het allemaal”

“ze hebben het allemaal” is een reden te meer om het onder garantie te fixen in mijn ogen !

Ik heb de auto afgehaald want de stukken zijn sowieso in backorder en zullen een week op zich laten wachten. De service-dame blijft bij haar standpunt, want “ze hebben het allemaal”. Nou, waarom hebben ze er dan geen stapeltje van in voorraad?

Ik heb al een mailtje gestuurd naar P Zentrum Wiesbaden, ik ben benieuwd. Als ze zeggen dat zij hem zullen repareren onder garantie, voor mij niet gelaten want Wiesbaden ligt toch wel pardoes op de route naar het Gardameer zeker…

Bij de Belgische importeur moet ik ook al niet aankloppen denk ik, gezien de zakelijke verstrengeling met Mechelen.

Ik ga even mijn (Duitse) boorddocumenten raadplegen wat daarin over de garantie.

WTF??? Hopelijk geraken jullie hieruit. Ik zou mij ook informeren en dan pas een woordje praten, vriendelijk natuurlijk, zolang hij bij hen staat.
                  Ze zouden dan toch mogen een commerciele geste doen.

Ik zou toch even een mail sturen naar Porsche Wiesbaden en eens informeren betreffende de garantievoorwaarden.
                    Als zij bevestigen dat onderdelen en werkuren onder garantie vallen moet Porsche Mechelen die garantievoorwaarden respecteren.

Dat is duidelijk, het staat niet in die lijst met uitzonderingen, dus het moet onder de garantie vallen.
                      Tenzij ze nu plots gaan zeggen dat de garantie bij tweedehandswagens iets anders is dan de fabrieksgarantie nieuw, en dat ze daar andere voorwaarden voor hanteren, dan nog zouden die ergens moeten te vinden zijn.

Ik hoop dat het snel opgelost raakt, en dat ze er niet teveel problemen van maken.

Ik geef het nog niet op. Hier is de lijst van aan ouderdom/slijtage onderhevige onderdelen die buiten de garantie vallen volgens de website van Porsche Belgium:

ruitenwisserbladen
                        wielen
                        remblokken en remschijven
                        schokbrekers
                        koppeling inclusief drukgroep
                        multiriem inclusief omloop- en spanrollen
                        bougies
                        accu’s
                        expansievat PDCC
                        koelmiddel
                        alle lampen (exclusief Xenon en Led-verlichting)
                        alle filters, vloeistoffen, oliën en vetten

Nou, ik zie hier geen condensors van de AC staan!
                        Er gaat een hartig woordje geklapt worden…

Indien je de onderdelen toch moet gaan betalen, wagen weg halen en binnen doen Bij Van Vlasselaer Dirk in Tildonk!
                          Zal een hoop schelen in kosten.

Misschien kun je het op de verzekering verhalen?

A-mai.
                              Dat dit service-onderdelen zijn vind ik maar een zeer flauw excuus, betwijfel of dat ook echt zo is. Kunnen ze daar echt geen geste doen?

De duitsers contacteren zou ik zeker niet nalaten, al lijkt me het sterk dat ze zich nog iets zouden aantrekken van een auto die ze verkocht hebben en uitgevoerd is…

Hier wordt je niet gelukkig van!

Deze ochtend de Cayman gedropt bij PC Mechelen. Daarnet telefoon gekregen met het verdikt: beide condensatoren zijn defect en te vervangen. Deze zijn in backorder om volgende week te leveren.

Maar men meldt me doodleuk dat dit een service artikel is en daardoor niet onder de garantie valt. Omdat dit zogezegd onderhevig is aan steenslag of ophoping van bladeren…

WTF?? Dit is verdorie dan een conceptfout. En dus wel door de garantie gedekt, zo zie ik het.

Het ergste is natuurlijk dat deze al defect waren bij de aflevering in Wiesbaden begin november. Ik dacht tijdens de winter dat de ontwaseming maar matig was, meer niet. De eerste warme dagen brachten maar echt aan het licht dat er meer aan de hand was.

Enig idee wat ik hiermee aan moet?

Ik kan altijd poolshoogte nemen bij PC Wiesbaden, maar ik vrees er voor, 7 maand na levering. Ik heb al spijt dat de wagen niet via de speciale Porsche inspectie voor “gebrauchtwagen” is gelopen. Men maakte me wijs dat dit overbodig was omdat er nog bijna een jaar fabrieksgarantie opzat. Dat van die airco zou zeker aan het licht zijn gekomen.

Stukken kosten 1.100 euro…

Snap het wel hoor, en het was inderdaad ironisch bedoeld.
                                  Voor mij is de P puur een vrijetijdsauto , enkel voor de fun.
                                  In de daily Audi zit heus een behoorlijke audio upgrade !
                                  Nog veel rij- en luisterplezier, ook met de toekomstige Carnewal sound 🙂

15 reacties aan het bekijken - 61 tot 75 (van in totaal 97)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.