Airco werkt slecht in mijn Cayman

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches Cayman Airco werkt slecht in mijn Cayman

• Maker
    Discussie
  • Ik was al een tijdje aan het twijfelen maar nu weet ik zeker dat de airco in mijn 981 Cayman nauwelijks zijn werk doet.

Toen ik vorige maand tijdens een plensbui met een collega erbij door Brussel reed kreeg ik de ruiten niet ontwasemd, wat ik ook probeerde.

Toen ik zondag terugkeerde na de marathon van Hoogerheide (in 3:38 alstublieft) was het nauwelijks 21° en zonnig maar ik kreeg de temperatuur aan boord nauwelijks omlaag. Bij lagere snelheden heb ik de gewoonte om bij goed weer beide ruiten omlaag te doen, maar op de snelweg is dat geen optie. Tijdens de warme dag van vorige week heb ik mijn fiets genomen in plaats van de Cayman.

Het knopje waarop staat “airco off” vind ik ook zeer verwarrend. Met het lampje aan is de airco aan, correct? Het geeft weinig verschil, maar als het lampje uit is heb ik al helemaal geen ontwaseming, dus ik neem aan dat ik het goed heb. Mijn manual is in het Duits, wat me toch meestal geen probleem oplevert…

Tenzij iemand een beter idee heeft ga ik de wagen door PC Mechelen laten nakijken. Ik heb er trouwens 26K km op staan dus de 1ste oliewissel op 30K is nakend. Dit weekend heb ik de 1ste keer wat olie bijgevuld, 7K km na de aankoop bij PC Wiesbaden. Het zal er op aankomen dat ik de oliewissel voor of na de Garda-trip laat uitvoeren. Misschien beter ervoor?

PS: als relaxatie de dag voor de marathon heb ik zaterdag de Cayman in de was gezet. De lak was dan glad als een geolied baby velletje! En blinken! Ik ben dus met een super moraal in Hoogerheide aangekomen. Had ik al gezegd 3:38? 😉

15 reacties aan het bekijken - 76 tot 90 (van in totaal 97)
    • Ik kan niet zonder muziek en er zijn zo al te weinig uren in een dag om alles te beluisteren dat ik wil. Slechte sound kan ik echter slecht verdragen. In huis ben ik wel wat gewoon qua geluid: Jamo R909

Wat er nu in zit is niet slecht, maar wel heel matig.

Je bedoelt het ironisch, maar voor mij is mijn auto naast plezier ook een gebruiksvoorwerp… Je kan niet altijd als een gek rondrijden aan 7500 toeren. De Carnewal “upgrade” van de uitlaat komt er echter ook nog wel, wacht maar af…

Wie in audio interesse heeft, zal misschien veel hebben aan deze lectuur van Peter Aczel AKA The Audio Critic!

…kan er mij eens iemand uitleggen waarom je naar muziek zou luisteren met een zingende, krijsende of brullende flat-six in je rug !? 🙂

Ik heb ook gepolst naar de mogelijkheid om de middentoners en woofers te vervangen in beide deuren. Naar verluid is de upgrade naar de Focal P165 V30 woofer en de Audison voce AV 3.0 midrange een geweldige verbetering. Ik heb ze zopas besteld en ze hebben beloofd deze te monteren.

Ik heb het Sound “plus” packet. De tweeters en de center speaker blijven.

De wagen is nog in garantie dus ik hou het bij de officiële dealer voorlopig.

@ Yellow Submarine ga eens bij Walter Janssens Evolutione Motors in Berlare is TOP TOP doet al 30j Porsche en is nog tegen de deur ook zelf ga ik ook bij Walter en ben ZEER tevreden over de service.
              Grts.

Je bent me ontgaan, Walter. Ik kreeg gisteren ook een steentje op de ruit maar ik denk dat het niets is.

Ik heb goed gezweet trouwens gisteren in de auto. Buiten 25°C. Hoe lager ik de T zet, hoe harder de ventilatie blaast. Maar de lucht lijkt me net zo warm als de buitenlucht.

@ Yellow Submarine heb je net gemist in Mechelen zag je net wegrijden , moest ook ff bij de lieve onthaaldame zijn om een voorruit te bestellen de 2é al dit jaar .

[quote=”Sensa911″ post=207037]’t is hier al een paar weken +30 …[/quote]

Lucky you!!!

Stel U de reactive voor van die dame had je ook nog “3.38” had gezegd … . Je had ermee moeten trouwen!

Good luck met de reparative, je zal de airco binnenkort nodig hebben… ‘t is hier al een paar weken +30 … zelfs te warm voor de cabrio!

Ik kom juist terug van Porsche Center Mechelen maar visueel hebben ze niet kunnen zien wat er scheelt. Ze dachten dat er vuil in de openingen bij de condensatoren zou zitten, maar dan kennen ze me nog niet! Forumlid Peter (of was het Joebarreke?) had me daar al op attent gemaakt toen ik de auto maar één week had tijdens de rit naar Scherpenheuvel, dus let ik er op dat er geen bladeren blijven inzitten…

Afspraak is voor 23 juni. Om te beginnen gaan ze de freon er uit halen om te zien hoeveel er juist in zat. Misschien is er toch ergens een minimaal lekje, hoewel de naservice-onthaaldame zei dat er dan wellicht een lampje zou moeten zijn gaan branden.

A propos, de onthaaldame reageerde heel enthousiast met een “wow” bij het binnenrijden… Ik vroeg haar zelfs (met enige achterdocht) of ze er nog niet eerder zo één had gezien! Tja, er stonden alleen twee donkere Cayman in de showroom, de enige gele was de poster van de GT4… Tja, voor mij komt een sportwagen pas helemaal tot zijn recht met een sport-kleur. De meeste kopers denken daar blijkbaar anders over. Toen ik mijn auto kocht in oktober stond er nog een andere gele Cayman bij een andere dealer, namelijk te Fulda. Ik denk dat die er nog steeds te koop staat…

Het kan niet anders of dit was al defect bij de aankoop begin november. Maar gezien de temperaturen in de winter merkte ik dat niet.

een geluk dat dit nog binnen garantie is.

Dank u Walter, nu is er zeker geen twijfel dat er iets niet juist is.

Een airco van 20 maand oud met te weinig koelvloeistof zou inderdaad eigenaardig zijn bij nader inzien. Wellicht is er meer aan de hand. Ik heb daarnet nog even geprobeerd en zelfs op de stand AC-max is de lucht precies even warm als de buitenlucht, alleen veel luidruchtiger.

Als het lampje brand op mijne 981 is de airco uit .

Morgen diagnose bij PC Mechelen. Sprake van “condensors” die zouden kunnen defect zijn. Morgen update.

15 reacties aan het bekijken - 76 tot 90 (van in totaal 97)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.