Als God in Frankrijk met de P!

Home Forum Zeverhoekje Als God in Frankrijk met de P!

  • Maker
    Discussie

  • Gert
    Deelnemer

      Heb er een paar dagen over getwijfeld of ik het nog zou doen. Een benadigd schrijver zoals Bladerunner of Igor ben ik niet en zal ik ook nooit worden. 😕 Een huisdier dat de zenuwachtig begint te worden omdat het voelt dat het baasje er weer eens vandoor wil gaan met die verdomde flat 6, loopt er hier ook niet rond. Wel de vervloekte poezen van de achterburen die hier op mijn gazon hun behoefte komen doen. :bounce: Waar is de tijd dat poezen hun behoefte in het zand deden en het daarna zedig bedekten? :think:
      Vandaag zouden de koffers moeten gevuld geraken en morgen trekken we richting Frankrijk met de Boxster met als eindbestemmeing een Chambre d’hotes in Générarques. Aankomst voorzien op dinsdag na 16h30. Inderdaad morgen is het nog maar maandag. De autoroute du soleil heb ik al genoeg gezien, 10 uur autosnelweg rijden is saai en kostelijk aan péage. Ik maak me eigenlijk al een tijd de bemerking dat de mens toch een raar schepsel is. Als we naar Zwitserland gaan, zoeken we op de tweedehands sites naar een goedkoop autowegenvignet om toch maar max 20-25 euro te moeten betalen maar als we naar Frankrijk gaan, krijgen we telkens een afrekening van meer dan 100 euro aan péage. En ja, ik heb zo’n télépéage zendertje waardoor ik niet moet aanschuiven en ook niet moet liggen klungelen met de kredietkaart aan de loketten. :driver:
      We maken er een tweedaagse van met een overnachting ergens in het midden en een minmum aan snelwegen. Tot voorbij Charleroi volgen we de snelweg en dan zullen de N en D wegen ons nog langs enkele mooie meren en natuurparken moeten brengen.
      Vermits de misses de onweerstaanbare neiging heeft om te slapen in de wagen, kaartlezen ook niet echt beheerst (wel bolleke-pijl!!), zal de Garmin mijn belangrijkste gids houvast worden. Vorig jaar gekocht voor de 944 maar ondertussen ook een vaste reisgezel in de Boxster(s) geworden, ook al is er een GPS aanwezig. Ik gebruik hem ook als tracker. Om de route uit te stippelen heb ik deze keer besloten om Basecamp te laten voor wat het is en eindelijk Tyre te downloaden. (gratis versie). Geweldig programma op het eerste zicht en je kan er routes mee maken voor zowel Garmin als Tomtom. :up: En werkt ook veel gemakkelijker dan Basecamp.
      Terwijl de misses haar hoofd breekt hoe ze de 3 koffers en de pianotas (die naam heeft de misses gegeven aan het kleine langwerpige koffertje)
      IMG_4098.JPG
      Wat die koffers betreft… Een man zou moeten beseffen dat hij nooit zonder overleg/goedkeuring zomaar andere koffers mag kopen die andere afmetingen hebben. 😯 In de 987 pasten perfect onze 2 Samsonitekoffers en de rest werd opgevuld met zakjes…. Doordat de 981 toch iets andere afmetingen heeft, paste de achterste Samsonite niet meer. Op Roadsterbag heb ik dan maar de volledige kofferset gekocht voor de 981 met als bijkomend voordeel. Vol = vol en dus met 4 koffers is de auto in en uitgeladen. Moet ik niet meer 5 keer naar de auto. En het is daar waar de praktische kant van de man in aanvaring dreigt te komen met de gevoelskant van de vrouw. 😯 Nu ja, ze heeft een maand de tijd gehad om ze denkbeelding in te pakken en vannamiddag volgt dan de praktische uitvoering. Ondergetekende zal zich op dat moment tactisch terug te trekken en auto’s gaan kuisen ofzo.
      Dus als alles ingepakt geraakt of als alle koffers vol zijn tenminste, vertrekken we morgen op een niet nader bepaald uur richting Frankrijk. Einddoel ligt nog niet 100% vast vermits ik nog niet weet waar we gaan overnachten. Dat zou ik nu eigenlijk een uitzoeken moeten zijn ipv weer op dat forum te zitten. 😕 Wat wel vast staat is dat na al die meren en natuurparken die we morgen gaan doorkruisen, de Boxster ook nog eens mag snuiven aan het circuit van Magny-Cours. Voor de F1 kenners doet dit zeker en vast een belletje rinkelen. Bij het uitstippelen van de route zag ik dat we daar passeerden en de 981 zou me het wellicht de rest van de vakantie niet vergeven hebben dat hij niet tot aan de ingang mocht rijden. 😯
      En nu zal ik maar eens een slaapplaats gaan boeken zodat we morgen met gerust hart kunnen vertrekken. :salut:

    15 reacties aan het bekijken - 61 tot 75 (van in totaal 111)
      • Da’s balen Gert, maar laat het je vakantie EN je schrijfstijl niet beïnvloeden : schitterend!

          Gisteren was het dus dag 4. De dag dat de Boxster besloot om onze vakantie een andere wending te geven. 😥
          Planning van de dag. Bezoek aan een collega van de misses die in Maussane les Alpilles verblijft en die ook vrienden op bezoek hadden uit onze streek met een Porsche Macan S. Goede vooruitzichten dus. Mijn grootste bezorgdheid in aanloop naar het bezoek was de vraag hoe ik ging nuchter blijven. Eerdere ervaringen met deze gastvrije mensen, eindigden de volgende dag steevast in hoofdpijn en een minder fris gevoel. :puke:
          De rit had ik uiteraard met mijne nieuwe partner voor het plannen van trips, Tyre, gemaakt. Achteraf bekeken ben ik misschien iets te snel geweest en was het gezonde verstand niet echt aanwezig op het uitstippelen van de route. Toen de GPS ook nog aankondigde dat er een vertraging van 8 min op de gekozen route was, heb ik een omleiding laten berekenen. Zorgeloos rijden we na Alès een autoweg op om dan een km of 40 verder afrit Nîmes te nemen. Ik maakte nog luidop de bemerking dat we toch niet door het centrum van Nîmes gestuurd gingen worden, zekers? Uiteraard ging het dwars door Nîmes. Als je de rijstijl van de Fransen kent en de rijstijl die in de regel in eender welke stad gehanteerd wordt en je voegt die 2 samen dan weet je hoe ik mij gevoeld heb het volgende half uur. Of het effectief een half uur geduurd heft, weet ik niet echt maar het leek alvast minstens een half uur te duren. 😕 Met 3 naast elkaar op een rondpunt om dan een weg met 2 rijvakken in te draaien, zorgt voor de nodige stress. Met mijn dd geen probleem maar met mijn nieuwe aanwinst ga je toch al eens wat sneller op de rem staan en heb je ogen in 360° nodig. Enfin, we zijn er zonder kleerscheuren of beter gezegd zonder krassen en blutsen door Nîmes geraakt. Doen we tegen onze gastheren vertelden dat we door Nîmes gereden waren, was hun eerste reactive: “mooi he?!”. 😯 Mooi? Ik zou het begot niet weten. Voor mijn part ben ik door Bagdad gereden op leven en dood. Op de terugweg was ik vastbesloten om niet door Nîmes te rijden.
          Na enkele uren bij onze gastheren vertoefd te hebben, stonden er nog 2 bezienswaardigheden op de planning in de directe nabijheid.
          Met enige trots wilde ik onze gastheer laten zien dat ik mijn dak vanop afstand kon openen maar helaas gebeurde er niet veel meer dan de 2 ramen die plichtsgetrouw enkele cm zakten en een korte poging tot openen van het dak. Ok, no panic. Bibi zou het dak dan maar snel van binnenuit openen…… niks, nada, riente, nougabollen. Enkel nog de melding dat het dak niet in de eindpositie stond. Nochtans leek het mij dat het wel in de eindpositie stond. :bounce: Hoopvol gaf ik de warmte te schuld, het was tenslotte 28°C en zou het straks wel terug werken als het wat koeler was. We zijn nog langs les Baux de Provence gereden maar niet meer gestopt. Het verdomde dak wilde nog steeds niets doen en onze vakantiestemming werd wat bedrukt. Onze Chambre d’hôte in de GPS gezwierd met de uitdrukkelijke wens voor de snelste route. Die zal dan toch niet door Nîmes gaan, hé! Wat had je gedacht. Ja, hoor en deze keer tijdens het spitsuur met bijhorende verkeersopstopping ter hoogte van één van de vele brede ronde punten. Dat waren dan toch weeral 30 minuten dat ik niet met dat dak in mijn hoofd zat.
          Terug op onze verblijfplaats de handleiding doorspit en een mailtje gemaakt naar mijn OPC. De wagen was er tenslotte onlangs nog binnengeweest voor een probleempje met het dak en ik was een beetje gefrustreerd, moet ik toegeven maar in plaats van mijn gal hier op het forum te spuwen, besloot ik hen schriftelijk op hoogte te brengen van het probleem met de Boxster op vakantie. Gelukkig had ik nog een paar mensen in CC gezet en had ik hen verteld dat ik deze ochtend (dag 5) hen zou opbellen voor tips & tricks.
          Groot was mijn verbazing dat ik vanmorgen zag dat een verkoper die in CC stond, gisteravond laat nog geregeerd had en mij een telefoonnr gaf van iemand met de boodschap om die om 8h00 te bellen. Nog groter was mijn verbazing dat ik om 7h45 al een mail had zitten van de OPC met een extractie van de handleiding om het dak te sluiten met de noodprocedure. Die heb ik ondertussen volledig onder de knie maar dat heeft niet geholpen. Dan heb ik maar gebeld en kreeg via de telefoon tips van 2 mensen. Al snel bleek de microswitch stuk te zijn. We zullen onze vakantie verderzetten en de meldingen er maar bijnemen. Shit happens maar er zijn veel ergere dingen dan een Boxster die besluit om als Cayman verder te gaan. :mrgreen:

            De opgebouwde suspens doet mij watertanden naar meer…. dergelijk leesvoer is er elke dag te weinig :respekt: ….dus, hou je maar niet in…(al moet je nu ook niet al je vrije tijd in je dagboek steken hé…. 😉 )

              Echt heerlijk om te lezen … de nieuwe travel planner van het forum is opgestaan me dunkt …

                ….de achterbank van zijn boxster …. :engeltje: :happy: :mrgreen:

                  zelfs de techniek van de cliffhanger is onze harley al meester :up:
                  het is alsof je op de achterbank zit en meekijkt

                    Dag 3: de laatste dag dat we nog zonder zorgen zijn zal een dag later blijken.

                    Na 2 dagen, +1100km en een slordige 16 uur achter het stuur gezeten te hebben had ondergetekende gerekend op een rustig dagje aan het zwembad. Dat was echter buiten de wederhelft gerekend. Na 1,5 dag in de wagen geslapen te hebben, was zij zo fris als ze maar zijn kon. (enige vergelijking met een dier laat ik veiligheidshalve achterwege vermits soms al eens durft meelezen op het forum)
                    Voor het vertrek uit België had ik nog een dagritje uitgestippeld dat ik van een motorrijderssite gehaald had en licht aangepast in functie van onze verblijfplaats en een cicuit dat in Alès ligt. Ik had echter niet de intentie om dit al op dag 3 te gaan rijden. Op de website stond ook duidelijk vermeld dat men hiervoor een dag diende uit te trekken omdat het een vermoeiende rit was.
                    Op dag 3 zijn we dus toch die rit gaan rijden. 😯 Voor zij die de kaart van Frankrijk ter hand zouden nemen uit niet te temmen nieuwsgierigheid….de rit ging van Générarques naar het circuit van Alès (Pôle Mécanique) en dan richting Florac. Iets voorbij Florac gingen we dan nog een soort van burcht bezoeken en dan via een andere weg terug naar Générarques.
                    Aangekomen aan het cicuit van Alès, bleek dit een heel domein te zijn met ook een karting circuit, racescholen voor motoren en racewagens.
                    Uiteraard reden we al lekker open en toen we bij het grote circuit kwamen, hoorden we het typische gehuil van een 4 cylinder motorblok dat optrekt voor een lang recht stuk. Voor mij persoonlijk het moment van de dag. Blijkbaar was er een sessie vrij rijden die ochtend en konden we tot boven de pitlane om te kijken. Ik heb wat filmpjes genomen maar die kan ik niet online zetten.

                    circuitAlès.jpg
                    Mijn dag kon al niet meer stuk en goedgezind begonnen we aan onze mooie trip. Na pakweg een half uurtje stonden we plots stil in rij van 500m lang. Een mengeling van vrachtwagens, mobilhomes en auto’s. Niemand wist wat er gaande was en er waren ook geen tegenliggers. Ik besloot om op verkenning te gaan en een Franse medeverkenner mompelde iets van dat het mss wel de hele dag kon duren. Het zal toch niet waar zijn, zekers!? Gelukkig kwam er op dat moment terug leven in de brouwerij en kwamen de eerste tegenliggers reeds voorbijgereden. Oorzaak van dit oponthoud bleken wegwerkzaamheden te zijn.
                    Kan gebeuren, en hey we zijn op vakantie en hebben tijd. Tijd en geduld had ik de volgende 25km dan ook hard nodig. Treintje rijden in een kolonne van 500m met vrachtwagens en mobilhomes….. Een enkele Franse waaghals waagde zich aan levensgevaarlijke inhaalbewegingen op plaatsen die ze er niet voor leenden en ik besloot wijselijk om het bij cruisen te houden. Gelukkig werd er telkens na een paar km aan de snellere medemens gedacht door het maken van een 2° vak van een paar 100m om het tragere vervoer voorbij te gaan. In dit geval net goed genoeg om van de ene mobilhome of vrachtwagen naar de andere te rijden. :bounce:
                    Enfin, iets na de middag komen we ter hoogte van Château de Castelbouc alwaar ik bijna blindelings de GPS gevolgd had en de Boxster met zeer grote waarschijnlijkheid aan de grond gezet zou hebben. Wellicht kon hij dan nog gebruikt worden als wipplank zoals in een speeltuin. Het zal hem geen halve meter gescheeld hebben en wijselijk besloot ik toch maar terug achteruit te rijden. We hebben dan maar vanop een afstand naar Castelbouc gekeken. Beneden zag ik toch een auto vertrekken van de postbode en die nam uiteraard een andere weg dan die mijn GPS in gedacht had. Dit zou echter niet de enige foute weg zijn die dag.
                    IMG_4316.JPG
                    Terug naar Florac alwaar ons hebben laten verleiden tot een Galette als middagmaal. Heb er helaas geen foto’s van maar het was de moeite. Het zag er niet uit maar het was toch lekker. Bestek en drank moesten we zelf nemen van de supervriendelijke eigenaar en we moesten ook in zijn keuken komen kijken waar hij uitlegde wat hij ons zou klaarmaken. Een positive ervaring rijker moet ik zeggen.
                    Op de terugweg naar de parking, blijkt dat de Florac de trotse eigenaar is van een Chinese zwaan die op zijn of haar beurt (het geslacht was me niet precies duidelijk) de trotse eigenaar was van een privéboot.
                    ChinesezwaaninFlorac.jpg
                    Na nog een vluchtige blik op een forelkwekerij besloten we om de terugweg aan te vangen.
                    D24 D24 D24 D24 nooit de D24 nemen! We hebben er geen foto’s van. Bibi had al zijn aandacht nodig aan 20km/h en de misses had stress. Een beschrijving kan ik moeilijk geven van de weg maar ik was blij dat we geen tegenligger zijn tegengekomen en dat de voorspoiler maar 1 keer een hoop kiezel geraakt heeft.
                    Enfin we zijn heel thuis geraakt. Dag 4 zou veel minder leuk eindigen en de rest van onze reis toch wat minder leuk maken.
                    wordt verlvolgde

                      Hè Gert hilarisch en grandioos die Jiepie en HaFri avonturen, den Brusselmans mag beginnen vrezen voor z’n luizig schrijverbestaan, the new kid is one the block, Harley G ! Great stuf ! :applaus:

                        Vielen Dank für die tolle Geschichte!

                        Ik ben toch wel benieuwd hoe de verhouding PDK/manueel zal zijn bij de GT3! Vandaag moest uitzonderlijk de ochtendspits trotseren (N16+A12+Broekzele), wat ik normaal ten allen prijze probeer te vermijden. Dus ik zou gevloekt hebben als de gele geen PDK had. Nu was ik nog behoorlijk zen. Het is nu 14 jaar dat ik vaak SMG/PDK rij maar ik ben toch klaar om de linker poot terug aan het werk te zetten. We zien wel!

                        En Berlingo’s en aanverwante veranderen in mijn ervaring weinig aan de gemoedsgesteldheid van de man (het zijn nooit vrouwen die misbaar maken) achter het stuur. Maar Citroën als merk trekt deze zuurpruimen wellicht wat meer aan… Berlingo vind ik zelfs toffer dan Xsara Picasso of hoe heten die wormvormige gedrochten.

                          Super, maar ‘t is niet altijd de vrouw die een busje prefereert hoor.
                          Als ik mijn vrouwtje niet had, had ik waarschijnlijk geen 11 jes in de garage.

                            Fantastisch geschreven! :happy: :respect2:

                            Ik kijk ook al uit naar het vervolg!

                              SUPER :up:

                                +1 :up: daar word je terug wat rustig van tijdens de middagpauze 😀 :music:

                                  Topverslag, ik kijk al uit naar het volgend verslag!! :applaus: :applaus:

                                    Nice!

                                  15 reacties aan het bekijken - 61 tot 75 (van in totaal 111)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.