Als God in Frankrijk met de P!

Home Forum Zeverhoekje Als God in Frankrijk met de P!

  • Maker
    Discussie

  • Gert
    Deelnemer

      Heb er een paar dagen over getwijfeld of ik het nog zou doen. Een benadigd schrijver zoals Bladerunner of Igor ben ik niet en zal ik ook nooit worden. 😕 Een huisdier dat de zenuwachtig begint te worden omdat het voelt dat het baasje er weer eens vandoor wil gaan met die verdomde flat 6, loopt er hier ook niet rond. Wel de vervloekte poezen van de achterburen die hier op mijn gazon hun behoefte komen doen. :bounce: Waar is de tijd dat poezen hun behoefte in het zand deden en het daarna zedig bedekten? :think:
      Vandaag zouden de koffers moeten gevuld geraken en morgen trekken we richting Frankrijk met de Boxster met als eindbestemmeing een Chambre d’hotes in Générarques. Aankomst voorzien op dinsdag na 16h30. Inderdaad morgen is het nog maar maandag. De autoroute du soleil heb ik al genoeg gezien, 10 uur autosnelweg rijden is saai en kostelijk aan péage. Ik maak me eigenlijk al een tijd de bemerking dat de mens toch een raar schepsel is. Als we naar Zwitserland gaan, zoeken we op de tweedehands sites naar een goedkoop autowegenvignet om toch maar max 20-25 euro te moeten betalen maar als we naar Frankrijk gaan, krijgen we telkens een afrekening van meer dan 100 euro aan péage. En ja, ik heb zo’n télépéage zendertje waardoor ik niet moet aanschuiven en ook niet moet liggen klungelen met de kredietkaart aan de loketten. :driver:
      We maken er een tweedaagse van met een overnachting ergens in het midden en een minmum aan snelwegen. Tot voorbij Charleroi volgen we de snelweg en dan zullen de N en D wegen ons nog langs enkele mooie meren en natuurparken moeten brengen.
      Vermits de misses de onweerstaanbare neiging heeft om te slapen in de wagen, kaartlezen ook niet echt beheerst (wel bolleke-pijl!!), zal de Garmin mijn belangrijkste gids houvast worden. Vorig jaar gekocht voor de 944 maar ondertussen ook een vaste reisgezel in de Boxster(s) geworden, ook al is er een GPS aanwezig. Ik gebruik hem ook als tracker. Om de route uit te stippelen heb ik deze keer besloten om Basecamp te laten voor wat het is en eindelijk Tyre te downloaden. (gratis versie). Geweldig programma op het eerste zicht en je kan er routes mee maken voor zowel Garmin als Tomtom. :up: En werkt ook veel gemakkelijker dan Basecamp.
      Terwijl de misses haar hoofd breekt hoe ze de 3 koffers en de pianotas (die naam heeft de misses gegeven aan het kleine langwerpige koffertje)
      IMG_4098.JPG
      Wat die koffers betreft… Een man zou moeten beseffen dat hij nooit zonder overleg/goedkeuring zomaar andere koffers mag kopen die andere afmetingen hebben. 😯 In de 987 pasten perfect onze 2 Samsonitekoffers en de rest werd opgevuld met zakjes…. Doordat de 981 toch iets andere afmetingen heeft, paste de achterste Samsonite niet meer. Op Roadsterbag heb ik dan maar de volledige kofferset gekocht voor de 981 met als bijkomend voordeel. Vol = vol en dus met 4 koffers is de auto in en uitgeladen. Moet ik niet meer 5 keer naar de auto. En het is daar waar de praktische kant van de man in aanvaring dreigt te komen met de gevoelskant van de vrouw. 😯 Nu ja, ze heeft een maand de tijd gehad om ze denkbeelding in te pakken en vannamiddag volgt dan de praktische uitvoering. Ondergetekende zal zich op dat moment tactisch terug te trekken en auto’s gaan kuisen ofzo.
      Dus als alles ingepakt geraakt of als alle koffers vol zijn tenminste, vertrekken we morgen op een niet nader bepaald uur richting Frankrijk. Einddoel ligt nog niet 100% vast vermits ik nog niet weet waar we gaan overnachten. Dat zou ik nu eigenlijk een uitzoeken moeten zijn ipv weer op dat forum te zitten. 😕 Wat wel vast staat is dat na al die meren en natuurparken die we morgen gaan doorkruisen, de Boxster ook nog eens mag snuiven aan het circuit van Magny-Cours. Voor de F1 kenners doet dit zeker en vast een belletje rinkelen. Bij het uitstippelen van de route zag ik dat we daar passeerden en de 981 zou me het wellicht de rest van de vakantie niet vergeven hebben dat hij niet tot aan de ingang mocht rijden. 😯
      En nu zal ik maar eens een slaapplaats gaan boeken zodat we morgen met gerust hart kunnen vertrekken. :salut:

    15 reacties aan het bekijken - 76 tot 90 (van in totaal 111)
      • Dag 2: van Pougues-les-Eaux naar Générarques

        Voor woensdagochtend was er veel regen voorspeld en die was dan ook op de afspraak. Laat dat stof er maar afregenen en gelukkig scheen de zon al tegen we aan het ontbijt konden. Uit vorige trips met Porscheleifhebbers heb ik geleerd dat een “echte” steeds enkele doeken en spuitbusjes mee heeft om de wagen te kuisen. :salut: En zo sta ik woensdagochtend de wagen netjes op te blinken.
        Eerste halte vandaag is het circuit van Magny-Cours. Daar waar menig F1 duel werd uitgevochten tussen 1991 en 2008 :respect2:

        MagnyCours.jpg

        Veel was er echter niet te zien of te horen en we hadden nog een stevige trip van een dikke 6 uur voor de boeg en weg waren wij.
        Vandaag was de Garmin wel mijn dikke vriend en verliep de rit zonder noemenswaardige incidenten.
        Ik heb ook medelijden met sommige mannen die door een vrouw gedwongen worden om met een Berlingo achtig voertuig rond te rijden ipv met een auto die hun mannelijkheid bevestigt.
        Op de schoolbanken zou al moeten gewaarschuwd worden voor het gevaar van 1 gemeenschappelijke bankrekening! Ik ben altijd al voorstander geweest van het door sommige afgedane als “niet romantisch” concept van een gemeenschappelijke rekening en ieders een eigen rekening. Dankzij dit concept kunnen zowel man als vrouw met hun eigen spaarcentjes doen wat ze willen zonder goedkeuring of gezaag van de andere helft.
        Jean-Pierre, zo noem ik hem gemakshalve, is klaarblijkelijk niet zo slim geweest en rijdt nu rond in een busje dat wellicht door mevrouw gekozen werd wegens gemak voor het transporteren van de boodschappen. Bijgevolg rijdt JP licht gefrustreerd rond in zijn busje en werd de frustratie nogeens aangewakkerd toen hij een sportwagen in zijn spiegels waarnam. Extra langzaam rijden was zijn eerste reflex wellicht en toen ik hem voorbij wilde steken besloot JP dan maar om ook het gaspedaal diep in te duwen. Jammer voor hem maar dat busje met 80pk was geen match voor mijn flat 6 met 315pk. Alles wat JP nog kon doen was met zijn lichten knipperen om zijn frustratie kenbaar te maken. In plaats van boos te worden voelde ik alleen maar medelijden met JP. Romantiek eist zijn tol…. Dit is trouwens gebeurd op de eerste dag na een half uurtje in Frankrijk te zijn.
        Dag 2 verliep dus zonder noemenswaardige problemen maar er was nog wel een korte ontmoeting met Hans und Fritz. Of dat hun echte namen zijn, betwijfel ik maar ik vind ze wel passen bij hen.
        We waren gestopt op een uitzichtpunt om een paar foto’s te nemen toen 2 motards uit Duitsland halt hielden. Hans begroette ons vrolijk en Fritz gunde ons amper een blik. Don’t mention the war, Harley!
        Hans nam gemakshalve aan dat ik Duits sprak en vroeg me of de Boxster 4 of 6 cilinders had.
        Vol trots antwoordde ik hem in mijn beste Jean-Marie Pfaff Duits dat het nog de enige echte 6 cilinder was. Ondanks mijn gebrekkig Vlaams-Duits gaf Hans niet op en begon hij over Porsche’s en de GT3 en dat de manuele bak nu terug verkrijgbaar was. Hij zweerde ook bij een manuele als hij ooit een Porsche zou kunnen kopen. Lap, weer een handschakelaar. Tijd voor de comeback van Jambers, dacht ik. De handschakelaars! Wie zijn ze? Waar zijn ze? Waarom die pook in hun hand?
        Hans vertelde me nog dat hij een Audi TT van de eerste generatie had staan met 150pk en dat hij het voorlopig daarmee zal moeten doen.
        Vrolijke Fritz murmelde iets tegen Hans en knikte zijn hoofd richting stuw.
        Stuwmeer.jpg
        We namen hartelijk afscheid van Hans. Fritz is volgens mij opgevoed door ouders die nooit verteerd hebben dat ze de oorlog verloren hebben.
        Vrolijk zetten we onze route verder met af en toe halte om een foto te nemen van het uitzicht.
        kasteeldag2.jpg
        Zie je niet gemakkelijk als je je kilometers afmaalt op de snelweg.
        Tegen 17h00 bereikten we onze eindbestemming waar we tot zondag zullen verblijven om daarna verder te rijden.

          Heel leuk geschreven ! :first:

            Mooi verwoord en boeiend geschreven.
            Ik ben alvast fan…en van die D-weggetjes, daar ken ik alles van.

              Een Reisverslag met een hoofdletter, ik ken de nieuwe schrijver van de Guide Michelin… :up: zo mogen er nog komen!
              Ik kijk al uit naar het vervolg, en ik ben niet alleen….. geniet er nog van!
              Wij zullen dat ook doen aan de hand van je schrijfsels…. :respekt:

                Harley … je weet het wel hè …echte mannen eten geen honing, die kauwen op de bijen !! Tof reisverslag … have fun !!

                  [quote=”DST” post=252354]Quote: “Vroeger begon de vakantie maar pas echt wanneer we na een rit van 1100km over snelwegen toegekomen waren op de eindbestemming. Deze keer begon de vakantie vanaf het moment dat we instapten en aan onze 2-daagse trip begonnen”.

                  Ha, eindelijk ene die het begrepen heeft. :happydance:

                  Gaat trouwens ook op voor woon-werk verkeer. :up:[/quote]

                  Ik zou zelfs zeggen ook voor werk-werk-werk verkeer! Er zijn veel mensen die achter het stuur de hele tijd aan de telefoon hangen om allerlei zaken te bespreken. Zelf geniet ik liever van de trip en de machine onder mijn kont, hoe alledaags de route ook is.

                    Fantastisch!

                    Is er ondertussen nog iets moois gebeurd tussen de Aziatische mevrouw en uw S? [hide]En vooral, wat vindt Annick daarvan?[/hide] :engeltje:

                    8a058f30-d3ad-499c-9b81-fcc490190b90.jpg

                      [quote=”Harley G” post=252352] Hij zwoer bij manueel voor de Porsche. Zijn DD VW was automaat. Een man naar het hart van Muschroom dacht ik, tot hij zei dat de 911 helemaal niet zo leuk rijdt als een middenmotor. Daar gaat elke kans op een nieuwe vriendschap.[/quote]
                      De kans op een ontluikende vriendschap was al de das omgedaan door het feit dat hij denkt dat op een DD een automaat wél ok is :mrgreen: 8)

                      Great reading, please continue!! 😉

                        De oprijlaan van de B&B ziet er alvast veelbelovend uit!
                        Fijne vakantie gewenst!

                          Mooi, geniet en laten genieten, beter kan het niet :respect2:
                          Laat maar komen.

                            Geweldig om deze verhalen te volgen , dagelijks leesvoer .
                            Indien je goede ervaringen hebt met B & B of andere overnachtingen op jullie trip laat het dan ff weten .

                            Amuseer jullie ondertussen . :drink:

                              Quote: “Vroeger begon de vakantie maar pas echt wanneer we na een rit van 1100km over snelwegen toegekomen waren op de eindbestemming. Deze keer begon de vakantie vanaf het moment dat we instapten en aan onze 2-daagse trip begonnen”.

                              Ha, eindelijk ene die het begrepen heeft. :happydance:

                              Gaat trouwens ook op voor woon-werk verkeer. :up:

                                Ook moderators vechten met het forum om wat foto’s en tekst te kunnen plaatsen. 6° poging maar dan nu met de foto’s apart! :bounce:

                                CircuitGueux.jpg

                                GTS.jpg

                                kasteel.jpg

                                B&B.jpg
                                Onze overnachtingsplaats: La maison de ma Tante.

                                  EINDELIJK tijd! Gisteren toegekomen op onze eerste eindbestemming in Générarques.
                                  Na 2 vermoeiende maar heel leuke dagen achter het stuur van de Boxster, cruisend over de N en D-wegen doorheen het Franse landschap. Dit had ik al veel eerder moeten doen. Vroeger begon de vakantie maar pas echt wanneer we na een rit van 1100km over snelwegen toegekomen waren op de eindbestemming. Deze keer begon de vakantie vanaf het moment dat we instapten en aan onze 2-daagse trip begonnen.
                                  [b]Dag 1: het vertrek: Van Mechelen tot Pougues-les-Eaux
                                  [/b]Zoals voorzien zijn we dus later vertrokken dan dat ondergetekende gehoopt had. Om 9h00 echter zijn we de E19 richting Brussel opgedraaid voor onze 2-daagse trip naar Générarques. De avond ervoor de Garmin nog effe gecontroleerd en de door mij uitgetekende route op Tyre leek er toch netjes in te zitten.
                                  De ochtend van het vertrek de Garmin opgezet in de auto en het geschatte aankomstuur opgevraagd. Dit zag er verrassend goed uit en we zouden de rit op ons gemak kunnen volbrengen met hier en daar een stop. Toen had er eigenlijk al een belletje moeten rinkelen bij mij maar door de drukke bezigheden die ochtend, heb ik het belletje niet gehoord. En ja, ter hoogte van Nijvel ging het al mis. De GPS vond de E19 richting Parijs blijkbaar leuker dan naar Charleroi te rijden. Alles samen een half uurtje tijd verloren en met behulp van de ingebouwde GPS toch maar naar Charleroi gereden in de hoop dat de Garmin zich zou herpakken. Ter hoogte van Charleroi viel mijn euro…
                                  De bedoeling was om langs een aantal mooie meren te rijden. Uiteraard heb ik eventjes moeten stoppen in de region waarvan de meeste wel het biermerk kennen maar niet weten dat het effectief ook een gemeente (of stad) is…Chimay. Het drinken van het bier heb ik wijselijk overgeslagen.

                                  Chimay.jpg

                                  Volgende mijlpaal was de grens met Frankrijk. Was me dat effe schrikken toen we het douanekantoortje passeerden. Een douanier stond met zijn arm in de lucht te zwaaien. Gelukkig bleken het maar poppen te zijn. Rare jongens die Fransen..

                                  Douane.jpg

                                  Liberté,égalié et fraternity mag dan wel het motto zijn van het Franse volk maar ook deze toekomstige steak tartaar besloot om voor de vrijheid te kiezen. De Franse runderen gedragen zich beter in het verkeer dan de Fransen zelf.

                                  Rundopstap.jpg

                                  Rustig door de Champagnestreek cruisend hadden we al enkele gekke landbouwmachines tegengekomen die gerust een bedenksel van Arne Quinze of Jan Fabre hadden kunnen zijn. Dat ze iets te maken hadden met de druiventeelt dat was me wel duidelijk. Bijna had ik jullie ook kunnen vertellen hoe het voelt om met dergelijke machine in aanraking te komen maar gelukkig werkte de ABS van de 981 zoals het moet. Ik kan u verzekeren dat die mannen hun voorrang van rechts nemen met ware doodsverachting.
                                  Eens Reims gepasseerd mocht een bezoekje aan het oude circuit van Gueux niet ontbreken.

                                  Met dank aan dit forum om mijn aandacht hierop te vestigen. Het heeft inderdaad wel iets. We stonden er nog geen 2 minuten en we kregen al 981 Boxster GTS gezelschap.

                                  Dat het een GTS betrof, had ik onmiddellijk gezien. Op de nummerplaat had ik echter niet gelet. Wel had ik een man zien zitten aan de kant van de passagier dus dacht al om 2 mannen zien uit te stappen. Toch niet. Man en vrouw begroeten ons met een uitbundige “Bonjours” en een blik op onze Boxster. In en reflex reageer ik met een “Bonjour” terug en zie dan in 1 oogoplag de GB nummerplaat en het stuur aan de verkeerde kant. Wat ik de olijke chauffeur ook meld met een kwinkslag maar dat hij vakkundig negeert. In stilte vraag ik me af waarom die “s” nog achter “bonjour” moest. De engelse taal bestaat niet meteen gekend om het uitspreken van alle letters op het einde. Misschien is het een beetje weerwraak op de Fransen omdat zij de neiging hebben om de woorden langer te maken als ze frans spreken. Thise ise youre captaine speakink. Deze vrolijke man weet mij te vertellen dat hij al aan zijn vijfde middenmotor zit (Caymans en Boxsters afgewisseld) en dat deze een GTS is. Terloops vraagt hij of de mijne een S is. Ik beaam dit volmondig. Niet veel verschil tussen beiden zegt hij maar toch genoeg….
                                  Onderandere de uitlaat. Ik overweeg om te zeggen dat mijne ook PSE heeft maar zwijg wijselijk. Ik zeg wel fijntjes dat ik PDK heb en had gezien dat hij manueel schakelde. Hij zwoer bij manueel voor de Porsche. Zijn DD VW was automaat. Een man naar het hart van Muschroom dacht ik, tot hij zei dat de 911 helemaal niet zo leuk rijdt als een middenmotor. Daar gaat elke kans op een nieuwe vriendschap.
                                  Even later stopte er nog een 986 uit GB die ze blijkbaar kenden en besloten wij wijselijk om door te rijden. SPORT knopje indrukken en de S tot 7000tr brengen tussen de tribunes terwijl hij met een luide knal een versnelling hoger schakelde.. Vriendelijk wuivend naar Mr GTS en in mezelf denkend: “What exhaust difference, Mr?”
                                  De rest van de route heb ik genoten van het rijden. Soms traag cruisend, soms een beetje boven de toegestane snelheidslimieten.
                                  Fuck de autosnelweg.
                                  [’s Avonds doodmoe bij onze Chambre d’hôtes aangekomen alwaar de Boxster uit het zicht kon gestald worden en het domein met een autoatisch hek afgesloten werd.
                                  De eigenaar leek mij een typisch boswachter figuur met baard en maakte zelf zijn confituur en honing. Alé ja de honing werd door de bijen gedaan. Zijn Aziatische vrouw was onmiddellijk gek van mijn mooie S.
                                  Ze krijgen wel meer autoliefhebbers te gast. Vooral uit de UK. Verzamelaars en ander freaks die dan naar de evenementen op het circuit van Magny-Cours gaan.
                                  Meer uitleg in een andere topic.
                                  Tot zover dag 1 dus.

                                    Have fun!!

                                  15 reacties aan het bekijken - 76 tot 90 (van in totaal 111)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.