Alternatoras

  • Maker
    Discussie
  • Het moest een heel fijn uitstapje worden…
    Vrijdag mijn “elber” gaan terughalen bij Kronos. Heb hem helemaal in topconditie laten zetten. Carterjoint laten vervangen, kleppen gesteld, groot onderhoud 180.000 km, koppeling nagekeken. Afin totale check-up en vervangen wat nodig was. Uiteraard is de motor hiervoor uit de auto gehaald.
    Factuur: 3.252 euro. slik, maar ok, alles om mijn beestje in supervorm te krijgen.
    Het uitstapje dus: samen met een vriend porschemaniak had ik afgesproken dit weekend naar het museum in Stuttgart te rijden en terug te komen langs de Nordschleiffe om daar wat te dollen.
    Mooi plan. Tot we in Worms op de snelweg stoppen aan een tankstation.
    De motor draaide mooi in vrijloop tot opeens een een ratelend geluid uit het motorcompartiment kwam en er een alarmsignaal in de cockpit klonk 😯 .
    Gelukkig meteen de motor stilgelegd (hij heeft geen 2 sec gedraaid).
    Diagnose: as van de alternator gebroken, waardoor de ventilator naar achter kwam en het hele boeltje tegen elkaar aan draaide.
    ADAC to the rescue (300 euris), 964 bij Porsche in Mannheim gelaten en bloody trein naar huis (120 euris).
    Het verdict: +/-1.600 euro om de alternator en wat andere prullen (riempjes etc) te vervangen.
    Zwaar kl**** en k** met peren.
    Nu mijn evidente vraag: kan dit euvel iets te maken hebben met de werkzaamheden die bij Kronos werden uitgevoerd? (riem te hard gespannen…)

9 reacties aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
    • [quote=”AutosDekens”:3rtumpxa]
      In principe kan de as niet breken van het te hard aanspannen van de riemen, als je de riemen te hard aan zou spannen zou de riem heel warm worden door de wrijving en heel snel over gaan… nogal logisch, de as is gehard staal van bijna 2cm, die doe je zo maar niet over.

      De vermoedelijke reden dat de as over gaat is echter de lager die in de koelvin zit, deze hebben vaak speling en kunnen dus vast lopen met mogelijk een breuk van de as tot gevolg.
      [/quote]

      Ik heb exact, letterlijk bijna, diezelfde uitleg gekregen van Herr Thoma bij Porsche Niederlassung Mannheim, aber auf Deutsch.

      In ieder geval, het is opgelost, ik heb mijn auto terug en Kronos is zo correct om tussen te komen bij een probleem waar niemand zeker van kan zeggen dat ze in de fout zijn gegaan.

        Mijn eerste gedacht toen die wagen hier kwam met een gebroken as was ook de spanning van de riemen maar ik heb het ooit al gezien bij een 964 dat de riemen te hard gespannen werden en door de wrijving worden deze zo warm dat ze gewoon over vliegen… Lijkt me logisch dat eerst een rubber riem over vliegt en dan pas een stalen as van meer dan 2cm dik.
        Maar ik wil u niet tegenspreken Luc, ik spreek gewoon uit mijn eigen ervaring.
        Daarbij, iedere situatie is anders… bij de ene wagen ligt de oorzaak van een probleem ergens anders als bij een andere wagen met hetzelfde probleem.

          Dekens ik moet u toch even tegen spreken, door de riem te hard aan te spannen krijg je en grote druk op deze as. De riem zal zeker warm worden maar echter zijn sterkte behouden en niet breken. Als de lager de druk niet aan kan zal deze lawaai beginnen maken en na en hele tijd het begeven maar dit zal zeker de as niet doen breken. Tevens kan ik u ook vertellen dat de as 23.6 mm is.

            Ik heb hier enkele maanden geleden ook een 964 gehad met hetzelfde probleem.
            De eigenaar had de wagen bij Verellen binnen gebracht voor een heel groot onderhoud en na een paar honderd km ook de as van de alternator gebroken…
            Hij heeft de wagen dan naar hier gebracht voor de herstelling hiervan.

            In principe kan de as niet breken van het te hard aanspannen van de riemen, als je de riemen te hard aan zou spannen zou de riem heel warm worden door de wrijving en heel snel over gaan… nogal logisch, de as is gehard staal van bijna 2cm, die doe je zo maar niet over.

            De vermoedelijke reden dat de as over gaat is echter de lager die in de koelvin zit, deze hebben vaak speling en kunnen dus vast lopen met mogelijk een breuk van de as tot gevolg.
            Ik heb de lagers hier op voorraad omdat ze zo vaak stuk gaan… ik vervang ze vanaf het moment dat ik hoor dat ze lawaai beginnen te maken, maar gebeurt dus op de meeste plaatsen niet met in het slechtste geval zware gevolgen.

              Die avatar zal ik eens veranderen. de mijne is geen rs maar de velgen spiegels en kleur komen wel overeen vandaar…

              ff een korte opsomming van de werken rsr:
              groot onderhoud dus
              in en uitbouw groep motor-versnellingsbak
              distributieketting en regeling distributie
              controle koppeling, reiniging remschijven
              vervanging oliedruksensor, vervanging handremkabels
              vervanging riem servopomp en bourrage
              kleppenregeling
              vervanging filters
              en bref 812 euro aan stukken en 1.715 euro uren (ex BTW wel te verstaan)

              Ik kan eigenlijk weinig zeggen van Kronos. Ik heb het gevoel dat ze zeer professioneel zijn.
              Ze geven mij trouwens een tussenkomst van 400 euro.

              Morgenvroeg om 4 uur vertrek ik naar Mannheim om mijn beestje weer op tehalen…

                Hallo,

                heb hier factuur gezien van officiele Porschedealer voor revisie 964.

                16000 euro….. 😯

                  Kan je je avatar even verkleinen aub.
                  Anders gaat dat in de toekomst problemen opleveren met de leesbaarheid 😉
                  Alvast op voorhand bedankt

                    In je avatar staat een RS !

                    De jouwe ?

                      3252 euro voor en groot onderhoud 😯 ?? amaai ik zal mijn prijzen eens moeten verdubbelen vrees ik als ik dit lees. Nu het kan te maken hebben met de riemen die te hard is aangespannen maar dat denk ik niet dat het kan gebeuren bij Kronos. Maar als ik die prijzen hier lees amaai 😕 ik ben er echt niet goed van zeker als ik zie dat er mensen nog zo veel willen betalen. VB wij hebben hier en supper groot onderhoud gedaan op en 964 en hier is alles vervangen zelf de pomp van de koppelilng zijn vervangen en de remschijven voor en dit heeft maar 1890 euro gekost 8) voor de klant.

                    9 reacties aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.