Dan moet je even het volgende overlopen 🙄 :
De 914 hadden van de jaren 1973 tot 1974 een verschillende motor naar gelang ze voor Europa (GB-motor) of de USA (GA-motor) bestemd waren, toch uit visuele ondervinding, het praten met verschillende mensen en opzoekingswerk, heb ik ondervonden dat deze motoren het zelfde blok als basis hebben ( zelfde cilinderinhoud, zelfde boring en slag, en daarbovenop nog eens dezelfde injectie). Toch hadden de Amerikaanse motoren minder pk’s (95 ipv 100) daar deze als gevolg van de Amerikaanse emissie eisen dichtgesnoerd werden.
Vanaf het jaar 1975 zullen ze de Amerikaanse motor ( ➡ GC-motor) nogmaals dichtsnoeren (88pk ipv 95pk) worden als gevolg van nog strengere emissie eisen. De Europese blijft dezelfde.
Nu om mijn vraag te verduidelijken, ik heb het dus over de 2liters (viercilinder) in Amerikaanse uitvoering. Wat zou je moeten doen om een Amerikaanse motor van alle pk-verminders te ontdoen (wat zijn die pk-verminders eigenlijk (ik heb al vernomen dat een katalysator voor Amerika standaard was, ook zouden Amerikaanse motoren warmer draaien, wat de levensduur zou inkorten 😥 )), en zo aan de volle 100 pk te komen. Ik vraag dit gewoon uit interesse, want ik zou het nooit doen (alles moet in mijn ogen zo origineel mogelijk gehouden worden!)
GA95 (2.0 viercilinder)
Modeljaar 1973 – 1974 USA
type luchtgekoelde viercilinder boxermotor
inhoud 1971 cc
boring en slag 94 mm x 71 mm
compressieverhouding 7,6 : 1
injectiesysteem Bosch D-Jetronic benzine injectie
max. vermogen 95 pk bij 4900 t/min
max. koppel 148 Nm bij 3500 t/min
GB100 (2.0 viercilinder)
Modeljaar 1973 – 1976 Europa
type luchtgekoelde viercilinder boxermotor
inhoud 1971 cc
boring en slag 94 mm x 71 mm
compressieverhouding 8,0 : 1
injectiesysteem Bosch D-Jetronic benzine injectie
max. vermogen 100 pk bij 5000 t/min
max. koppel 156 Nm bij 3500 t/min
GC88 (2.0 viercilinder)
Modeljaar 1975-1976 USA
type luchtgekoelde viercilinder boxermotor
inhoud 1971 cc
boring en slag 94 mm x 71 mm
compressieverhouding 7,6 : 1
injectiesysteem Bosch D-Jetronic benzine injectie
max. vermogen 88 pk bij 4900 t/min
max. koppel 142 Nm bij 3500 t/min