Aos (oliescheider) defect of niet?

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches Cayman Aos (oliescheider) defect of niet?

  • Dit onderwerp bevat 20 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 5 jaren geleden door 123.
  • Maker
    Discussie
  • Hallo, sinds vorig jaar terug n porsche in de garage, betreft n cayman 987 gen 2 van 2011, 2.9 l, nu merkte ik toevallig of niet dat bij de start meer witte rook verscheen dan anders, dacht dat het aan het koude weer geralteerd was, nu vroeg ik mij af of de 2 gen 2009/2012 ook gevoelig waren aan defecte luchtoliescheiders (AOS) ik heb wel veel zuigkracht wanneer ik de motoroliedeksel los zet(vacuum trekken?) k weet dat de eerste generatie hier gevoelig aan was aan dit euvel? Wanneer ik de wagen stil leg merk ik wel water (condens) in de uitlaat, oliepeil zakt niet gedurende maanden! Iemand ervaring mee, vervangen aldan niet? Of is de rook enkel condensvorming( enkel witte rook) alvast met dank, janick

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 20)
  • 123

      een scheet bij startup is geen AOS probleem

      das gewoon classic flat 6.
      parkeer em met kont omhoog en 9/10 doet hij ‘t nie meer

        Hallo Janick,
        Ik heb ook een 2,9 en de aos is midden vorig jaar vervangen omdat ik plots op willekeurige momenten bij het starten een enorme witte met soms flauwe blauwe flarden rookwolk kreeg. Zoals hierboven al vermeld, dit is duidelijk meer en feller dan gewone condensrook die je bij koud weer ziet en die ook langer blijft. De aos wolk is enkele seconden bij het starten en dan gedaan. Olieverbruik was nul of minder dan 1 blokje v 0,4 l.
        Aan de olie in je luchttoevoer delen te zien kon het zeker geen kwaad om hem te vervangen maar echt kapot was hij waarschijnlijk nog niet. 8 a 10 jaar is precies toch het moment dat ze het begeven.
        Het vacuum op de oliedop heb ik trouwens ook, als ik bij draaiende motor de oliedop eraf haal loopt hij ook minder soepel met wat gesputter. Ik heb dit helaas niet vergeleken toen met de defecte aos, ik heb ooit gelezen dat je dan de dop er moeilijk afkrijgt omdat hij zo sterk zuigt.

          Voor de geinteresseerden, oude aos in 2 gezaagd, duidelijk te zien hoe olie/lucht omhoog door middelste opening gaat,dan olie/lucht naar beneden door kleine opening bovenaan, en dan normaal enkel lucht terug omhoog door 4 cilinders (4 gaatjes bovenaan luchtkamer) rest olie schuin naar beneden andere opening naar carter. Membraam boven was niet gescheurd, heb wel gemerkt dat er in de nieuwe aos nu in het middelste kanaal een hele fijne voorgaasfilter zat die het meeste olie nu al kan tegenhouden.

            Voor zo’n manier van controleren en herstellen heb ik veel respect !

              Klopt, heb enkel de rubber ervoor gereinigd met droge doek, de lmm zag er nog netjes uit, zit ook een plastic gaasrooster voor aan luchtfilter kant waardoor je hem niet kan toucheren, bedankt voor je info,

              123

                wel opletten met LMM kuisen, is heel delicaat en mag enkel met solventen die geen residu nalaten.

                  N kleine update, toch besloten terwijl de aos toch moest vervangen worden om de volledige luchttoevoer na te kijken op olievervuiling, wat ook zo bleek, luchtinlaat, gasklep en lmm gereinigd, zo zijn we terug gerust voor de volgende km’s en komt er hopelijk geen schade voort van de olie in de cilinders, met wifi camera/endoscoop eens gechekt in de luchtinlaten naar de kleppen, daar stond het droog!

                  123

                    das tenminste troubleshootn !

                    123

                      das tenminste troublehshootn !

                        Nog n foto

                          Hallo, toch al even ter controle de luchtleiding van de aos naar de gasklep verwijdert en moest toch vaststellen dat er voldoende residu van de motorolie aanwezig was overal, zal hem nu wel direkt vernieuwen, alhoewel de witte rook nog miniem is, en toch grotendeels condens is. Echt dikke witte walm heb ik (nog) niet! Maar beter voorkomen dan genezen, hopelijk zijn de bougies niet te veel vervuild ( nog maar 8500 km oud), Wat wel opviel was dat de dop van de motorolietoevoer serieus vaccum trok toen je hem er los oplegde,toch n gekend contolemiddel op n slechte aos,

                            Klopt helemaal wat Vandamme stelt : een defecte AOS (destijds bij m’n 997) geeft een witte wolk waar je bij wijze van spreken niet meer kunt doorkijken. En ook nog een scherp en schril geluid vergelijkbaar met een te los liggende alternatorriem.

                            123

                              Moet je eerst zeker zijn dat het de AOS is en niet iets anders, ik zeg maar wat bore scoring. (extreem probleem) of gewoon niks aan de hand en wat condens (eerder waarschijnlijk).

                              Meer onderzoek nodig.

                              hij heeft nu zelf olie afgelaten… staat dus nu op max
                              zoals ik zei zou ik hem in kleine beetjes bij vullen , tot hij plots overmax geeft.
                              Tussen elke kleine vulling warm rijden en terug laten afkoelen alvorens opnieuw te meten
                              en telkens 100% vlakke vloer als je meet ..
                              Als je niet meer dan 0,1 liter vulde bij de laatste vulling, weet je dan hoeveel km het duurt om 0.1 liter te verliezen.
                              Dan eens kijken hoeveel km hij kan rijden voor hij terug op max valt.

                              1000
                              2000
                              3000
                              meer?

                              Ik gok dat het nergens over gaat, en het gewoon condens is ivm kouder buiten temperaturen.
                              een AOS die gaat dat rookt een pak meer hoor.. Dat merk je en daar twijfel je niet over.

                                Klopt, ik ben begonnen met n kleine hoeveelheid af te laten (moterolie was nog vers genoeg om volledig te verversen) , was per toeval 0,4 l achteraf, in de hoop dat dit al voldoende was om onder of op max peil te komen, is btw laatst ververst in porsche garage!! Ik ben ook van plan om bij volgende beurt de opgevangen olie te meten en zo te weten hoeveel er max terug in mag, toevallig of niet was bij laatste porsche onderhoud de lambadasonde ook vernieuwd? ( vraag van levensduur katalysator?)

                                  Is juist. Ik vermoed dat Janick niet wist hoeveel olie er teveel in gegoten was vooraleer hij het gecontroleerd heeft. Bij een normale maximum aanduiding wachten tot 1 blokje wegvalt ben je dus 0,4 liter kwijt. Ik denk dat dit niet gunstig is voor levensduur van de katalysator ? Ik vraag me ook af of remmen op de motor de AOS ook meer belast ?

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 20)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.