Home › Forum › Porscheforum Technisch › Luchtgekoelde Porsches › 964 › argumenten en tips gevraagd !
- Dit onderwerp bevat 51 reacties, 17 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 15 jaren, 9 maanden geleden door Pascal964.
-
MakerDiscussie
-
2 mei 2008 om 13:19
Hallo,
binnen twee maanden (op 1 juli lever ik mijn huidige bedrijfswagen in en begin ik als zelfstandige) zou ik een nieuwe daily driver moeten kopen. mijn budget bedraagt maximaal 25.000 EUR.
Als porsche-fan had ik hierbij gedacht aan een een 964.
Probleem is het volgende: ik ben pas 25 geworden en mijn ouders/omgeving vinden het niet gepast dat je op die leeftijd A) een porsche koopt en B) een ‘oude’ auto koopt voor dat bedrag.
Nu is mijn vraag aan jullie: welke argumenten kan ik hier tegen in brengen ❓
Volgende argumenten heb ik reeds naar voren geschoven:
– het is gewoon een prachtauto (iets wat vooral mijn vader wilt beamen 🙂 )
– een hogere restwaarde als ik hem goed onderhoud
– het is uniek
– je bent maar 1 keer jong 🙂Echt rationele argumenten zijn dat niet. dus dacht ik: wat kan ik nog aanbrengen.
Zoniet overweeg ik een chrysler crossfire te kopen, maar dat is absoluut pas een tweede keuze
-
MakerDiscussie
-
Op zich zou ik ook niet teveel op de reacties van de omgeving letten.
Jij werkt ervoor en je doet het voor je eigen plezier, toch?
Er zal zich ALTIJD wel iemand ergeren aan jouw Porsche.Het fenomeen is mij gekend: op mijn 23e heb ik een Boxster gekocht en nu sinds een paar weken bezit ik een 996 C4.
Ook ik ben er 25.Op zich heb ik er van klanten géén negatieve commentaar op, maar mijn klanten zijn banken, de militaire sector (=”je moet eens zien wat er bij de NATO zoal op die parking staat – zonder BTW-toestanden” 😯 ) en multinationals.
(en eigenlijk zijn dat al de klanten van de klanten/partners van mijn klant, aangezien ik in vast partnership met een consultancybedrijf van een kameraad werk).
Zoals plumber aangaf “in dat andere topic” valt het bij die groep enorm goed mee, maar bij KMO’s krijg je blijkbaar meer de “op-mijn-kap-gekocht”-reactie ❗Wél heb ik toen ik vrijgezel was een hoog “you can be my sugar daddy”-gehalte opgemerkt bij sommige meisjes die ik toen leerde kennen.
De Porsche werd duidelijk geassocieerd met het imago “da’s ne rijke” & ik ben toen echt wel uit een stuk naïviteit wakker geworden, denk ik.Op zich is dat ook niks om u aan te trekken, maar “soms” word je dus wel “als een rijke” gecatalogeerd.
De Boxster was van 99, dus ook niet direct de nieuwste, maar de meeste mensen zien het onderscheid niet (of kennen het eerder niet?).Dit fenomeen ontstond ook bij de MiB (men in blue), had ik de indruk 😛
Het hangt er dus gewoon vanaf of je opmerkingen rondom je van je kan laten glijden, zonder te gaan zweven of dergelijke, of dat je het als storend zou ervaren. In dat laatste geval lijkt het mij dat je niet optimaal van je wagen zal genieten en dat is zeer jammer.
In dat geval lijkt het mij dat je wel moet beseffen dat je dat met gelijk welke wagen kan tegenkomen 🙂Gewoon rijden en ze laten zeggen 😉
Kijk ook eens bij Johan: http://www.autosdekens.be/ (= Hasselt) maar ge moet rap zijn als er een interessante op zijn site staat 😛 , hij kan ook met jou voorkeuren naar een wagen uitkijken.
Beerens heeft er soms wel goede staan maar beetje aan de dure kant vind ik persoonlijk.
merci voor de tip van beerens.
wist niet dat die een afdeling met classic cars hadden.
wordt nog een leuke zoektocht, maar hou jullie zeker op de hoogte !!
Met een maximaal budget van 25.000 euro een correcte 993 vinden 🙄
‘t zal niet eenvoudig zijn.Tip 💡 :
Als je een degelijke 964 zoekt, bekijk dan eens de site van Beerens classical afdeling (Antwerpen). Die heerft er een tweetal staan met garantie binnen uw budget.Succes,
Eric
Ik vind dat je als 25-jarige geen verantwoording meer moet gaan afleggen aan je ouders of aan wie dan ook welk type auto je gaat kopen.
Je staat op het punt een legende te kopen die je een unieke rijervaring geeft en vooral: heel veel rijplezier. Dus ga ervoor.Maar koop aub bij een uiterst betrouwbare handelaar met een ijzersterke reputatie als je een Porsche koopt van deze ouderdom. Er zit zoveel rommel op de markt met ontelbare verborgen gebreken, die al minstens 5 keer van eigenaar zijn veranderd, waar geen historiek bij zit. En geloof me, dan val je van het ene gat in het andere… er scheelt altijd iets Ik heb zo de indruk dat hier op het forum wel goede handelaars zijn, al heb ik er geen directe ervaring mee. .
Met jouw budget zou ik wel eerder voor een 993 gaan ipv een 964.
Toen ik zelf een aantal jaren geleden nog een 993 had, veroorzaakte dat idd wel afgunst bij klanten. Zelfs als ik toevallig klanten tegenkwam op de parking van de Delhaize: ‘ahhh, hebt ge dat van MIJN geld gekocht???’ Maar dat zijn dingen die je langs je neer moet leggen. Iedereen werkt voor zijn geld en doet ermee wat hij wil.
gezien je financiën zie ik hier geen probleem,
als je wagenkosten te verantwoorden vallen lijkt me je brutobedrag voldoende aan draagkracht om dergelijke investering te dragen
Eerst en vooral zou ik ook kijken naar je budget dat je nog over hebt (op jaarbasis) om eventuele kosten te kunnen dekken.
Verder moet je inderdaad ook je eigen wat kennen om met zo’n wagen te rijden, of je genoeg ervaring hebt etc.
Eventuele argumenten zouden kunnen zijn:
– de restwaarde van de wagen is uiteraard één van de grootste pluspunten
– het feit dat je met deze wagen enorm veel kan leren qua (hard?) rijden.
– de mogelijkheid te hebben met een sportwagen te kunnen rijden en te bezitten.Normaal krijg je je ouders wel overtuigd, zo zou ik het aanpakken op mijn 18e.
Succes ermee en houd ons op de hoogte met je zoektocht, altijd fijn..
eerst en vooral bedankt voor de reacties!!!
mijn situatie is als volgt:
wat betreft gebruikt van de wagen:
zal ongeveer 250 km per week doen. ga er in principe niet mee gaan werken. de enige afstanden die ik er mee moet doen is drie maal per week gaan trainen (voetbal: ongeveer 30 km heen en terug) en weekend voorzie ik nog een extra 150 kilometer.
ga hem dan ook niet gebruiken voor het bezoeken van cliënten.
wat betreft financiën:
kunnen jullie een schatting maken van de kosten aan de hand van bovenstaand gebruik van de wagen?
zou ongeveer 10000 euro per jaar aftrekbare autokosten moeten maken (financiering, biv, taks,…)
wat betreft het benzinegebruik: ik heb een hobby waardoor ik zeer goedkoop kan tanken bij een lokale sponsor (benzinestation)
vanaf wanneer kan je financieel een porsche aan zonder problemen?
uiteraard besef ik maar al te goed dat ik als 25jarige nog niet the big money verdien om achteloos een porsche te kopen…
mogelijks kunnen jullie aan de hand van de volgende gegevens wel schatten of ik het financieel zal aankunnen. misschien is het not done om prive financiën te publiceren maar hoop dat de anonimiteit van het forum mij hier dekt 🙂 als zelfstandige verdien ik ongeveer een kleine 100.000 euro bruto per jaar waardoor ik de auto voor het merendeel kan financieren door ze als kosten in te brengen (moesten er hier nog zelfstandige (zonder bvba, nv,…) ben ik steeds op zoek naar tips om zo fiscaal optimaal mogelijk kosten te maken). verder heb ik enkel 500 euro per maand huur te betalen en beschik ik nog over een “aanzienlijke” reservespaarpot.
wat betreft jullie tips
heb ook al overwogen om een mini of iets dergelijks te kopen en een oude porsche als hobby, maar dan vind ik het helemaal decadent om op mijn leeftijd twee auto’s te hebben en denk dat dat net helemaal niet zo een verstandige investering is
wat betreft de crossfire als tweede keuze:
de crossfire verliest idd enorm aan waarde, maar vind hem qua looks echt wel boven zijn concurrenten uit steken (audi tt, slk, Z3 en Z4) en is qua biv (hoewel aftrekbaar) ook geen lachertje.
wat betreft zelfdiscipline:
denk dat ik mezelf goed genoeg ken en kan zeggen dat ik daar geen gekke dingen mee ga doen. hoewel het me onvermijdelijk lijkt dat je hem af en toe ‘test’. heb natuurlijk wel de laatste jaren met een leasewagen gereden waardoor ik niet meer gewend ben een wagen optimaal te ‘verzorgen’
@kustom creations:
kan je me wat meer info geven over de wagen die je verkoopt (eventueel via pm)
[/u]
Da’s waarom ik een Celica heb als daily en een 911 voor erbij…
Vond de wegentaks iets te overdreven, en 60€ aan naft erdoor rijden
op een weekendje is tegenwoordig blijkbaar routine 😆[quote=”plumber”:2kvhjqe7]En tenslotte, vergeet ook niet dat mocht je met je 911 bij klanten gaan als zelfstandige dat vaak niet ge-apprecieerd wordt (door de klanten)…
Ik spreek van ervaring … (zie ook commentaar in ander topic hier op het forum)[/quote]Niet helemaal mee eens als je met een ouder elfe rijdt zoals de 964, een moderne klassieker.
Meestal staat de mijne in de garage, ook bij de klanten en als ze hem gezien hebben heb ik eigenlijk enkel positieve reacties.Als je er toch problemen voorziet parkeer je toch gewoon achter de hoek.
Je leeft maar één keer hé!
ELKE dag met een smile achter het stuur zitten is mij toch ook wel veel waard!
Anoniem2 mei 2008 om 20:27[quote=”spikey”:11mlcg19]
– je bent maar 1 keer jong 🙂
[/quote]
Heeft niet veel met leeftijd te maken, buiten dat hoe ouder men wordt hoe meer geld men (meestal) heeft en dus gemakkelijker zoiets kan kopen en onderhouden.
Als je het nu al financieel aankan, dan zou ik niet twijfelen. Maar zoals hierboven al gemeld, hou rekening met:
– ver- en gebruikskosten die kunnen oplopen, hangt ook sterk af van je km’s. De 964 staan binnen de 911-wereld bekend als één van de duurste in onderhoud in vergelijking met andere 911-jes
– reactie van je klanten. Iedereen zal het wel een heel mooie wagen vinden, maar achter je rug zullen velen wel heel jaloers zijn. En soms kan dat slecht zijn voor je business.
Veel success met de keuze en hou ons op de hoogte.
PS misschien moet je inderdaad doen wat hierboven gemeld werd: bvb een 2e hands mini-tje (vind je al rond de 10,000 euro) en een oudere 911, bvb een SC die je vind rond de 15,000 euro. Twee toffe wagens voor de prijs van één 😀[quote=”plumber”:64nfxwvi]En tenslotte, vergeet ook niet dat mocht je met je 911 bij klanten gaan als zelfstandige dat vaak niet ge-apprecieerd wordt (door de klanten)…
Ik spreek van ervaring … (zie ook commentaar in ander topic hier op het forum)[/quote]
Idd, naar klanten zou ik dat ook nooit meenemen. Daar hou ik mijn busje wel voor 😀[quote=”plumber”:23u5eg36]En tenslotte, vergeet ook niet dat mocht je met je 911 bij klanten gaan als zelfstandige dat vaak niet ge-apprecieerd wordt (door de klanten)…
Ik spreek van ervaring … (zie ook commentaar in ander topic hier op het forum)[/quote]Klopt volledig. Daarom rij ik dagelijks met een Mini wat als ‘zeer sympathiek wagentje’ gezien wordt 😉 !
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.