Aspirant

Home Forum Stel jezelf even voor ! Aspirant

  • Maker
    Discussie

  • Erwin
    Deelnemer

      Hallo iedereen. Ik ben Erwin en ik heb geen Porsche. Daar wil ik zo vlug mogelijk verandering in brengen. Ik heb vroeger een korte tijd een 911 SC targa 3.0 van 1982 gehad en de 993 turbo en de 996 heb ik al test-gereden. De oude targa was een miskoop omdat werkelijk alles aan de wagen behalve de motor aan vernieuwing toe was (hoewel hij heel lekker reed, paste als een oude handschoen) en de 996 was boven budget. Ik koos toen voor een nieuwe Z4 omdat ik niet wild was van de Boxter.

      Onlangs reed ik mijn 11 jaar oude Z4 3.0 echter in de prak. Het gebeurde weliswaar aan lage snelheid, toen ik de weg wou oprijden reed ik nog net tegen het achterwiel van een voorbijrijdende 4×4 die ik totaal niet had gezien omdat die juist door een geparkeerde bus aan het zicht onttrokken was toen ik keek… De herstelkosten gingen evenveel bedragen als de auto nog waard was, dus heb ik hem maar verkocht zoals hij was.

      Zaterdag ga ik een Cayman bezichtigen van een jaar oud. Ik heb het een beetje gehad qua cabrio rijden en de Cayman bevalt mij als model. Correctie: ik ben er wild van! Met mijn eerdere rijervaringen met Porsche en de totaal lovende commentaren overal kan het rijden niet ontgoochelen.

      De centen zijn echter ook belangrijk en als BTW-plichtige is voor mij de basis Cayman met PDK de aangewezen keuze omdat de CO2-emissie 180 g is en dus nog juist 70% aftrekbare autokosten oplevert. De andere versies (manueel of S met of zonder PDK) zijn maar 60%.

      Daarover heb ik al een vraag waar ik nergens online antwoord op vindt: soms zie ik 180 g CO2 en soms 183 g CO2 vermeld staan. Dit is wel essentieel. Weet iemand hoe het zit?

      183 g op de Duitse website:
      http://www.porsche.com/germany/models/cayman/cayman/

      180 g op de Belgische:
      http://www.porsche.com/belgium/nl/models/cayman/cayman/

      Bedankt!

    15 reacties aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 118)
      • Ondertussen heb ik antwoord op mijn vraag aan SBAT omtrent de Fireater. Zoals verwacht verwijst men naar het reglement waar onder andere staat “1 kg” etc… dus niet legaal.

        Het dingetje is ondertussen geleverd, het weegt iets zwaarder dan het er uitziet. Ik gooi het in mijn handschoenkastje en neem dus bij elke keuring een normaal blussertje aan boord…

        Bij deze verklaar ik de blus-discussie voor gesloten! 😈

          Keuring (en de manier waarop alles geregeld wordt) is verre van perfect, als ze dan nog eens beginnen met typisch Belgische regeltjes is ‘t bijwijlen echt om uw haar uit te trekken (if any), maar ga daar een beetje open minded naartoe en dat is echt het eind van de wereld niet hoor.
          Keuren ze iets af, dan is’t zo hé, in veel gevallen is’t gegrond. Keuren ze iets belachelijk af… tja, shit happens. Als dat alles is waar we ons druk kunnen in maken hebben we een goed leven :up:

          :first: voor Igordiver zijn mentaliteit! :up:

            oooohhhhh neen… niet terug beginnen over de keuring he!! :what: :happy: :happy:

              Pas op, ik neem ze dat niet kwalijk hoor. Ik ga eigenlijk zonder stress naar Brecht tegenwoordig, ben nu afgekeurd voor mijn koplamp, maar toch weer 10 minuten staan kletsen over de shark… tonen daar echt interesse…toffe peren daar, mag gezegd worden :up:

                Juist, bij mij ook niet. Maar ik doe toch altijd een poging om met alles conform te zijn.

                  Bij de laatste 2 controle’s werd er niet gekeken naar de brandblusser en de fluo vestjes in mijn geval. Ik had mij nochtans de moeite getroost om een blusserke te kopen. 😀

                    [quote=”Yellow Submarine” post=185930]De ploate es opgezet![/quote]

                    Aha!! Je zal nog wel niet thuis zijn om dit te lezen… geniet veilig maar veel! :happydance:

                      A moet ook niet per sé. Ik lees in het reglement: “poeder BC of ABC”

                      Voor de rest zijn er een heleboel bepalingen die maken dat de Fireater niet conform is naar de letter van de wet. Maar daarom is het nog niet slechter dan een klassiek blusser.

                      Eén puntje ter illustratie:
                      “7° De inrichting voor het in werking stellen van het blustoestel moet verzegeld zijn door middel van een metalen of plastieken draad en een verzegeling (vb loodje) waarop de slagstempel van de fabricant voorkomt.”

                      Geen draad te bekennen op die Fireater…

                        die fire-eater is alleszins niet conform. Blijkbaar zelfs niet geschikt om branden klasse A te blussen. Dat zijn de vaste stoffen. (zoals je banden, zetels,…)
                        Nu, een klassiek poederblussertje van 1 kilo doe je ook echt niks mee hoor. Je hebt minstens 5 kilo poeder nodig om een beetje bluscapaciteit te hebben en zelfs die zijn op een 10-15-tal tellen leeg.

                          :up: en nu genieten :drink:

                            De ploate es opgezet!

                              Ondertussen heb ik zo een Fireater besteld. Ik stuurde ook een mailtje naar SBAT met de vraag of het toegestaan is. Ik twijfel er wel sterk aan als ik de wegcode nalees. Er wordt namelijk expliciet gewag gemaakt van een blustoestel van minstens 1kg:
                              http://www.wegcode.be/wetteksten/secties/kb/tech/357-art70
                              Als dat zo is zal ik me van den domme houden en telkens een klassieke blusser meenemen naar de keuring. Wat betreft type branden dat hij aankan zit het goed: B+C. Maar het certificaat is Italiaans:
                              http://www.fireater.nl/8b-informatie.php

                              Vrijdag al kreeg ik een mailtje van de verzekering dat mijn aanvraag werd verwerkt door de DIV en ze deelden me ook het nummer mee van de nummerplaat. Ik ging al bij Midas om een duplicaat voor de voorzijde, maar het blijkt om een type te gaan met kleefletters. Dan maar een gelakt exemplaar online besteld.

                              De facteur is vandaag al langs geweest met de officiële plaat, maar mijn zoon was blijkbaar nog niet al te wakker. Dus zal ik morgen zelf naar het postkantoor fietsen. Dan kan ik eindelijk bollen!

                              De factuur van onze gemotoriseerde vrienden viel ook al in de bus: 55 euro. Valt me reuze mee, het was het eigenlijk waard! De sleepkosten buiten beschouwing gelaten uiteraard. Ik weet zeker dat ze me veel harder hadden kunnen treffen als ze wilden.

                              Als ik zelf de opties had mogen aanvinken van de Cayman, dan zijn er slechts twee zaken die ik extra zou hebben gekozen. Ten eerste de sportuitlaat en ten tweede het stuur met de PDK-flippers. Het zou kunnen dat ik binnen een paar maand eens bij Carnewal in Maarkedal passeer voor het eerste (wij zijn aan het bouwen vlakbij in Ronse).

                              Wat het stuur met flippers betreft, dit is blijkbaar mogelijk om achteraf te wijzigen. Bij CAR (UK) heeft Ben Oliver dat laten doen op de 997 van de lange-termijn tweedehands test:
                              Most of all, I’d have picked a car without those bloody buttons, but the good news is that Porsche can replace them with a new wheel and paddles for a very reasonable £864.71 … So I had that done
                              Ik kijk het even aan, want die PDK werkt zo perfect in automatische stand dat ik misschien geen behoefte heb om ooit nog manueel te schakelen. Bij de Z4 was dat een noodzaak, behalve op de snelweg.

                              Link naar de test, iets om op te volgen want het begon pas:
                              http://www.carmagazine.co.uk/Drives/Search-Results/Long-term-tests/Porsche-911-Carrera-used-997-long-term-test-review-2014/

                                Op de klassieke plaats vooraan de passagierszetel is een optie, maar geen mooie. Ik neem aan dat die daar ook zit als je een Belgische 981 bestelt.

                                Ik heb nog dit gevonden: Fireater. slechts 250 mm lengte bij 30 mm diameter. Ik ben vrij zeker dat die conform is. Kost wel iets van 100 euro.
                                http://www.fireater.nl/
                                Bij ons hier verkrijgbaar (maar adres in NL):
                                http://www.marteck.be/produkten.html

                                fireater-8b.jpg

                                Edit: dit zou in het handschoenkastje moeten passen. Beter kan niet.

                                  op die plek zit bij mij een tweede gordelpunt voor het kinderzitje (met eliminatiecontact van de passagiersairbag)

                                  15 reacties aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 118)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.