Aspirant

Home Forum Stel jezelf even voor ! Aspirant

  • Maker
    Discussie

  • Erwin
    Deelnemer

      Hallo iedereen. Ik ben Erwin en ik heb geen Porsche. Daar wil ik zo vlug mogelijk verandering in brengen. Ik heb vroeger een korte tijd een 911 SC targa 3.0 van 1982 gehad en de 993 turbo en de 996 heb ik al test-gereden. De oude targa was een miskoop omdat werkelijk alles aan de wagen behalve de motor aan vernieuwing toe was (hoewel hij heel lekker reed, paste als een oude handschoen) en de 996 was boven budget. Ik koos toen voor een nieuwe Z4 omdat ik niet wild was van de Boxter.

      Onlangs reed ik mijn 11 jaar oude Z4 3.0 echter in de prak. Het gebeurde weliswaar aan lage snelheid, toen ik de weg wou oprijden reed ik nog net tegen het achterwiel van een voorbijrijdende 4×4 die ik totaal niet had gezien omdat die juist door een geparkeerde bus aan het zicht onttrokken was toen ik keek… De herstelkosten gingen evenveel bedragen als de auto nog waard was, dus heb ik hem maar verkocht zoals hij was.

      Zaterdag ga ik een Cayman bezichtigen van een jaar oud. Ik heb het een beetje gehad qua cabrio rijden en de Cayman bevalt mij als model. Correctie: ik ben er wild van! Met mijn eerdere rijervaringen met Porsche en de totaal lovende commentaren overal kan het rijden niet ontgoochelen.

      De centen zijn echter ook belangrijk en als BTW-plichtige is voor mij de basis Cayman met PDK de aangewezen keuze omdat de CO2-emissie 180 g is en dus nog juist 70% aftrekbare autokosten oplevert. De andere versies (manueel of S met of zonder PDK) zijn maar 60%.

      Daarover heb ik al een vraag waar ik nergens online antwoord op vindt: soms zie ik 180 g CO2 en soms 183 g CO2 vermeld staan. Dit is wel essentieel. Weet iemand hoe het zit?

      183 g op de Duitse website:
      http://www.porsche.com/germany/models/cayman/cayman/

      180 g op de Belgische:
      http://www.porsche.com/belgium/nl/models/cayman/cayman/

      Bedankt!

    15 reacties aan het bekijken - 46 tot 60 (van in totaal 118)
        • in de zak van de hoes rond het reservewiel zit bij mij, nu de zeintop er op staat, de plexi windstopper (en de gevarendriehoek).
          in de kofferbak vooraan naast de nokia versterker is net plaats voor de first aid kit en de brandblusser.

            In onze boxster ligt de brandblusser vooraan in de koffer, in de zaak aan de hoes van het reservewiel.
            Bevestigen aan de passagierszetel, weet niet of dat mogelijk is, maar …. geen goesting. 😉

              Het enige wat in mijne 997 los mag zitten zijn … kledingstukken … :happy:
              Al het andere dat nodig is om te blussen, moet vast blijven zitten wegens : “nog nodig in de toekomst”! :coolness:

                In mijne jubi lag er gewoon een brandblusser in de koffer, los. Standaard. :salut:

                  Hier van hetzelfde laken een pak : ik heb in mijn 997 gekeken … niks noppes, nada … geen spoor van een brandblusser en geen idee waar ik die zou moeten plaatsen!

                  Ik brand van verlangen om te weten hoe dit dient opgelost te worden! :wtf:

                    Mart, correct. Probleem is dat Belgen vaak lak hebben aan verplichtingen of ten minste proberen er een eigen interpretatie aan te geven…

                    ^Stijn, er is helemaal geen kastje in de koffer vooraan in mijn 981. Links en rechts bovenaan zit er onder het spatbord een nis waar links een geklemd bakje zit met een lekke-banden-herstel-kit en rechts het gereedschap.

                    Er is wel plaats achter de pasagierszetel, zelfs als die helemaal naar achter staat. Ik moet nog uitzoeken hoe ik de brandblusser (1 kg, 30 cm lang) daar het beste fixeer. Er is een metalen beugel bij om vast te schroeven. Ik zou liever een velcro toepassen.

                      Het is toch verplicht voor Belgische ingezetenen om een blussertje aan boord te hebben? :coolness:

                        De keuring is gebeurd. Mijn garagist maakte me er attent op dat hij tijdelijk een blusapparaat in de wagen had gelegd want in Duitsland zit dat er niet in.

                        Dus ik zou er één permanent in de wagen hebben moeten liggen. De garagist zal er één inleggen als hij de wagen straks terug brengt. Maar eigenlijk heb ik niet veel goesting om er plaats door te verliezen. Rijden er van jullie nog rond zonder. Of hebben jullie een goede plaats? Ik zal even kijken of het achter de passagierszetel past als ik die helemaal naar achter schuif, maar anders zou ik het er liever uitlaten en dit gewoon meenemen naar de jaarlijkse keuring.

                        Wat een gedoe is dat importeren toch allemaal. Een auto is toch een machine als een ander? Als hij conform is in Duitsland, dan toch overal in de EU? Waarom kan je niet gewoon op voorhand de definitieve nummerplaat en inschrijving regelen en de platen in Duitsland op de wagen schroeven en klaar?

                        Weet je wat die ene flik zei eergisteren toen ik hem het roze met balpen aangevulde kaartje overhandigde dat bij de Duitse gele 5-dagen platen hoorde? Dat iedereen om het even wat op dat kaartje kan krabbelen en als ik bijvoorbeeld zou geflitst worden zou ik misschien onopgespoord blijven. Duh?? En als de overtreding in Duitsland gebeurt dan? Duitser zijn eerlijker bij het invullen van data, is het dat? Hij wist nog te zeggen dat je die platen een jaar of twee geleden gewoon kon krijgen in de Marollen. Tja… Is dat mijn schuld? Ik reed rond met een wagen die in Duitsland perfect in orde was zolang de datum niet overschreden was.

                        En zo komt het dat Belgen bij de hoogste belastingen van de wereld betalen: om al die nutteloze papierwinkel en idiote regeltjes draaiende te houden. Ga maar na: de douanebeambte, de politie en de daaropvolgende boete, de keuring. Maar voldoende opvangcapaciteit voor mensen die het echt nodig hebben zoals gehandicapten, daar is dan weer geen budget voor. Anderzijds betalen we dan weer wel weeral schadevergoeding aan moordenaars en ander tuig omdat hun vonnis onvoldoende werd gemotiveerd…

                          Net je tekst voor gelezen voor miin vrouw… je schrijfstijl oogst bewondering en respect! Als je een boek uitbrengt wil ze een getekend exemplaar! :respekt:

                            Ach, no worries… zulke dingen laat ik niet aan mijn hart komen. Ik wist dat het een risico was om er mee te rijden, dus ik moet nu ook niet zeuren en dat doe ik dus niet!

                              Die gasten met hun blauwe lichten hebben slechte smaak! Bij zo’n prachtig geel exemplaar past toch een plaat met een geel streepje! Zo’n rood zou erop staan als een tang op een varken rijkswachter! :puke:

                              Ja, echt pech gehad, net nu al het andere gespuis dat ongestoord rondloopt netjes opgepakt is, kwamen ze jouw tegen… zucht… .

                              Sterkte, het komt wel goed!

                                F*ck 🙁
                                Dikke pech gehad? 🙁

                                  Ondertussen is de Cayman zonder enig probleem ingeklaard. Een afspraak maken blijkt wel verplicht daar in Aalst, dit sedert augustus 2014 dixit een nota dat aan de deur hangt. Ik wist dat toevallig omdat ik vooraf contact had genomen omdat het niet 100% duidelijk was of zij het roze formulier “aanvraag tot inschrijving” zelf aanreiken oftewel dit bij de keuring of elders diende afgehaald te worden (dat las ik ergens, maar dat bleek fout). Binnen een kwartiertje was ik er buiten. Klaar! En dan gebeurde er nog iets…

                                  Want toen werd ik onderweg naar huis, met de Cayman, jawel, vriendelijk teken gedaan door twee knappe binken met een zwart pak met witte riempjes op een motor met een mooi blauw zwaailicht. Zij wensten dat ik hen volgde wat ik natuurlijk met veel plezier deed. Eens aan de kant volgde er een toffe conversatie over het wel en wee van de prachtige wagen waarmee ik reed. Zij zeiden dat ze me een toffe jongen vonden en dat ze heel blij waren omdat zij de wagen nu eens van dichterbij hadden kunnen bekijken. Als dank voor zoveel warme vriendschap bood ik hen spontaan mijn nummerplaten met gele band aan, welke ze welgemutst accepteerden. Tevreden gingen ze heen, de horizon tegemoet op hun glimmende motoren.

                                  Er restte me niets meer dan gelukzalig te wachten tot mijnheer de garagist aankwam met zijn gele takelwagen, waarna de Cayman van een welverdiende korte pauze kon genieten op de rug van de grote gele camion. Dan reden ook wij heen… Ikzelf werd thuis gedropt en de Cayman ging mee met meneer de garagist om morgen fijn met hem naar de grote autokeuring te gaan om ook daar te worden bewonderd en geprezen om zoveel schoonheid…

                                  😉 😉

                                    Dank jullie wel!

                                    Deze namiddag afgesproken in kantoor Douane & Accijnzen. Fingers crossed…

                                    De garagist zal dan morgen naar de keuring gaan. De nummerplaten zullen dan wel blijkbaar een weekje op zich laten wachten. De verzekeraar doet dat voor mij.

                                  15 reacties aan het bekijken - 46 tot 60 (van in totaal 118)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.