Aspirant

Home Forum Stel jezelf even voor ! Aspirant

  • Maker
    Discussie

  • Erwin
    Deelnemer

      Hallo iedereen. Ik ben Erwin en ik heb geen Porsche. Daar wil ik zo vlug mogelijk verandering in brengen. Ik heb vroeger een korte tijd een 911 SC targa 3.0 van 1982 gehad en de 993 turbo en de 996 heb ik al test-gereden. De oude targa was een miskoop omdat werkelijk alles aan de wagen behalve de motor aan vernieuwing toe was (hoewel hij heel lekker reed, paste als een oude handschoen) en de 996 was boven budget. Ik koos toen voor een nieuwe Z4 omdat ik niet wild was van de Boxter.

      Onlangs reed ik mijn 11 jaar oude Z4 3.0 echter in de prak. Het gebeurde weliswaar aan lage snelheid, toen ik de weg wou oprijden reed ik nog net tegen het achterwiel van een voorbijrijdende 4×4 die ik totaal niet had gezien omdat die juist door een geparkeerde bus aan het zicht onttrokken was toen ik keek… De herstelkosten gingen evenveel bedragen als de auto nog waard was, dus heb ik hem maar verkocht zoals hij was.

      Zaterdag ga ik een Cayman bezichtigen van een jaar oud. Ik heb het een beetje gehad qua cabrio rijden en de Cayman bevalt mij als model. Correctie: ik ben er wild van! Met mijn eerdere rijervaringen met Porsche en de totaal lovende commentaren overal kan het rijden niet ontgoochelen.

      De centen zijn echter ook belangrijk en als BTW-plichtige is voor mij de basis Cayman met PDK de aangewezen keuze omdat de CO2-emissie 180 g is en dus nog juist 70% aftrekbare autokosten oplevert. De andere versies (manueel of S met of zonder PDK) zijn maar 60%.

      Daarover heb ik al een vraag waar ik nergens online antwoord op vindt: soms zie ik 180 g CO2 en soms 183 g CO2 vermeld staan. Dit is wel essentieel. Weet iemand hoe het zit?

      183 g op de Duitse website:
      http://www.porsche.com/germany/models/cayman/cayman/

      180 g op de Belgische:
      http://www.porsche.com/belgium/nl/models/cayman/cayman/

      Bedankt!

    15 reacties aan het bekijken - 61 tot 75 (van in totaal 118)
      • Schoon verslag. Ne mens zoun zin krijgen om nog ne *porsche te kopen 😀

          wat een wagen!!!!
          proficiat en veel plezier ermee! :applaus:

            [quote=”john.beton.” post=185017][quote=”Yellow Submarine” post=185004]Nog een vraagje: mag ik zelf met de gele transitplaten (geldig tot dinsdag)
            naar de keuring? Of is het verplicht door een garagist met handelaarsplaat?[/quote]
            2) Welke nummerplaten?
            a. Transitplaten
            ⇨ Dit moeten wel die met een rode band zijn de zgn. Zollkenzeichen. Indien de verkoper hiervoor zorgt vraag dit dan zeker na!
            ⇨ Dus NIET die met een gele band de zgn. Kurzzeitkennzeichen
            info gevonden op: http://www.autoforum.be/printthread.php?t=2914&pp=40&page=39
            :salut:[/quote]

            Dank u. Ik heb zopas al naar de SBAT getelefoneerd en die hebben dit bevestigd. De gele 5-daagse platen zijn “enkel geldig in Duitsland” en dus niet toegelaten om ermee naar de keuring te gaan, zelfs als de datum ervan niet overschreden is. Belachelijk: geldig in Duitsland, maar niet elders? EU, hallo? Maar goed, ik laat ASAP dit door mijn garagist doen.

            Zaterdagavond passeerde de lokale politie terwijl ik stilstond in een verlaten zijstraat om mijn zoon de bediening uit te leggen voor hij ermee reed. Deden gewoon alsof hun neus bloedde, hoewel ze zeker traag genoeg reden om te zien dat er geen Belgische nummerplaat op staat.

              [quote=”Yellow Submarine” post=183307]… en ik kan niet gewoon een normale auto kopen. Ik neem aan dat er hier wel meer van mijn type zijn trouwens.[/quote]
              ik ben nog geen andere tegengekomen op PFB :mrgreen:
              gefeliciteerd met je aankoop en welcome to the club “once a porsche, never another horse”.

                [quote=”Yellow Submarine” post=185004]Nog een vraagje: mag ik zelf met de gele transitplaten (geldig tot dinsdag)
                naar de keuring? Of is het verplicht door een garagist met handelaarsplaat?[/quote]
                2) Welke nummerplaten?
                a. Transitplaten
                ⇨ Dit moeten wel die met een rode band zijn de zgn. Zollkenzeichen. Indien de verkoper hiervoor zorgt vraag dit dan zeker na!
                ⇨ Dus NIET die met een gele band de zgn. Kurzzeitkennzeichen
                info gevonden op: http://www.autoforum.be/printthread.php?t=2914&pp=40&page=39
                :salut:

                  Schitterende wagen !! Veel plezier!!

                    Ferme voiture!
                    Veel veilige km gewenst!

                      Nog een vraagje: mag ik zelf met de gele transitplaten (geldig tot dinsdag)
                      naar de keuring? Of is het verplicht door een garagist met handelaarsplaat?

                        Grapje hoor… Italianen kunnen best knappe auto’s bedenken. Maar Duitse kookkunst, nee bedankt!

                          School verhaal, het genieten druipt ervan af :first:

                          En dat je dan nog ne keer bij een Italiaan gaat eten, nogmaals een bewijs van goede smaak (ook al is het in Duitsland, daar moeten ze otos maken, geen menu’s). Al was dat bewijs niet echt meer nodig. Die uitvoering, die kleur *luv *luv

                            Beste “auto-afhaal-verhaal” ooit! :first:
                            Maar moet dit niet juist omgekeerd zijn? 😕

                            [quote=”Yellow Submarine” post=184958]Tip: ga dus nooit met een Italiaanse auto bij een Duitser eten :puke: [/quote]

                            Knappe foto’s, mooie wagen, mooi verhaal! Toppie!! :first:

                              [quote=”Robin” post=184944]Mooie prestatie, eender welke marathon lopen. Zelf ben ik nog niet verder geraakt dan de halve marathon van Flawinne een paar jaar geleden…

                              Als dergelijke uitdagingen u triggeren, heb je misschien al eens gehoord van de grand slam van de ultramarathons? Of de 4 deserts… Indrukwekkend om te zien maar een stap(je) te ver voor mij… :applaus:[/quote]

                              Eén marathon tegelijk is wel voldoende! Eigenlijk loop ik om niet te dik te worden. Ik woog al 100 kg, nu nog 84. Als ik een doel heb om voor te trainen werkt het veel beter voor mij. Weer of geen weer, donker of vriezen, trainen zal ik. Eens de deur uit ben ik altijd blij dat ik loop en ik kom steeds tevreden terug thuis, alle zorgen vergeten.

                                *luv *luv :respect2: :applaus: :applaus:

                                  Dit weekend stond dus in het teken van de thuiskomst van mijn Cayman. Vrijdag na het werk namen mijn vrouw en ik de trein naar Wiesbaden. In Keulen bleek de volgende aansluiting 1 uur vertraging te hebben, maar bij de info-kiosk werd dit vriendelijk en efficiënt opgelost door ons op een andere trein te boeken.

                                  Na een nachtje in het budgethotel B&B stapten wij zoals afgesproken stipt om 9:00 Porsche Zentrum Wiesbaden binnen. Zoals vorige keer werden wij daar hartelijk ontvangen. Dit is een op het eerste zicht kleine showroom, maar het gebouw heeft meerdere verdiepingen met onderaan, half ingekelderd, de werkplaats met magazijn en daarboven drie verdiepingen toonzalen. De Cayman bevond zich op de bovenste vloer. Zoals beloofd waren de paar opgelopen littekens van een gebruik als demowagen gedurende 13 maand netjes weggewerkt. Zelfs meer dan dat: hoewel het kleine putje in de voorruit perfect had kunnen opgevuld worden, was de voorruit gewoon vervangen. Klasse! Nadat verkoper Herr Becker dan de bediening van de wagen snel had overlopen en ook mijn iPhone aangekoppeld werd, heeft hij dan de auto met de lift tot op de oprit gebracht, waarna wij konden beschikken…

                                  Omdat wij nu toch daar waren leek het me een ideale gelegenheid om Frankfurt eens te bezoeken, een autoritje van nauwelijks 20′. Onmiddellijk viel weer op hoe boterzacht en perfect de PDK werkt. In mijn Z4 had ik ook SMG, maar toen (in 2003) gebruikte BMW slechts één koppeling. Dat werkte voor mij bevredigend maar vergde toch gewenning. Op de snelweg reed ik bijvoorbeeld automatisch want in de hogere versnellingen gingen de overgangen soepel. In de lagere versnellingen echter gebruikte ik steeds de manuele stand, steeds in de snellere sportmodus. Dat beperkte het dode moment en ik bepaalde zelf wanneer dit gebeurde dus je werd nooit verrast. Dat is allemaal achter de rug nu want de PDK is werkelijk subliem. Je voelt eigenlijk niets van het schakelen, behalve auditief. De bak schakelt zo snel als mogelijk naar 7de. Ga je van de gas, dan wordt er onmerkbaar ontkoppeld en gaat de motor in vrijloop, het zogenaamde “zeilen”. Ga je remmen, dan wordt er voorbeeldig teruggeschakeld. Duw je op de knop “sport plus”, dan wordt het beest wakker, de PASM wordt strakker, de PDK schakelt fors meerdere versnellingen terug. Maar die stand leer ik later wel nog van naderbij kennen…

                                  Toen we al onderweg waren merkten wij dat het glas van de rechter buitenspiegel een klein hoekje af had. Aangekomen in Frankfurt meldde ik dit telefonisch aan Herr Becker. Die stelde voor om even terug te keren om het glas te wisselen. Zo gezegd, zo gedaan. Dan terug naar Frankfurt. Aan de rivier Main heb je daar de zogenaamde “museumkaai” waar zich in de buurt 34 musea bevinden. Er bleek een gigantische rommelmarkt plaats te hebben op de Schaumainkaai wat dus wel een parkeerprobleem opleverde, maar soit. Wij bezochten het DAM (architectuur museum) en het Museum für Kunsthandwerke waarna we het centrum ingingen om bij een Italiaan te eten. Tip: ga dus nooit met een Italiaanse auto bij een Duitser eten :puke:

                                  Na nog een spijsvertering bevorderende wandeling door het centrum en langs de Main was het tijd om huiswaarts te karren. De verkeersdrukte werd onderweg steeds minder, wat mij op een gegeven ogenblik toeliet om een legale 230 km/u te toppen. Er waren ook snelheidsbeperkingen van 80 km/u aan wegenwerken. De boordcomputer duidde toch een gemiddelde van 125 km/u aan en een verbazend laag verbruik van 8,6 liter.

                                  De start-stop functie is overigens bijzonder actief vergeleken met de BMW van mijn vrouw. Als je in de BMW bijvoorbeeld 3 keer kort na elkaar voor een verkeerslicht stopt, dan blijft de motor draaien. In de Porsche wordt de motor altijd stilgelegd, zelfs 7 keer na elkaar als het moet.

                                  Na een vlotte rit van een dikke 400 km zonder één druppel regen kwamen wij dan thuis. Daarna nog onze zoon blij gemaakt door hem ook eens te laten rijden, uiteraard met mezelf ernaast. Kickdown is bepaald indrukwekkend als je het ervaart vanuit de passagierszetel. Dit is dus een basis Cayman 2.7 met 275 pk. Meer vermogen is altijd leuk, maar is dat écht nodig om ten volle van deze sportwagen te genieten? Het voordeel van ietsje minder power is ook dat men gemiddeld een groter deel van de capaciteit kan benutten. Ik reed lang geleden eens met een 993 turbo (405 pk ongeveer). Die ging als een raket, maar hoe vaak kan je dat vermogen gebruiken?

                                  Samengevat: ik ga dus heel goede maatjes worden met deze auto!

                                  PB157494.jpg
                                  In de showroom

                                  PB157500.jpg
                                  Klaar voor vertrek

                                  PB157504.jpg
                                  In Frankfurt

                                  PB157556.jpg
                                  Gezellige drukte in Frankfurt met allerlei kraampjes

                                  PB167567.jpg
                                  Thuis

                                  PB167589.jpg
                                  Eerste foto-shoot op locatie.

                                    Mooie prestatie, eender welke marathon lopen. Zelf ben ik nog niet verder geraakt dan de halve marathon van Flawinne een paar jaar geleden…

                                    Als dergelijke uitdagingen u triggeren, heb je misschien al eens gehoord van de grand slam van de ultramarathons? Of de 4 deserts… Indrukwekkend om te zien maar een stap(je) te ver voor mij… :applaus:

                                  15 reacties aan het bekijken - 61 tot 75 (van in totaal 118)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.