Dit weekend stond dus in het teken van de thuiskomst van mijn Cayman. Vrijdag na het werk namen mijn vrouw en ik de trein naar Wiesbaden. In Keulen bleek de volgende aansluiting 1 uur vertraging te hebben, maar bij de info-kiosk werd dit vriendelijk en efficiënt opgelost door ons op een andere trein te boeken.
Na een nachtje in het budgethotel B&B stapten wij zoals afgesproken stipt om 9:00 Porsche Zentrum Wiesbaden binnen. Zoals vorige keer werden wij daar hartelijk ontvangen. Dit is een op het eerste zicht kleine showroom, maar het gebouw heeft meerdere verdiepingen met onderaan, half ingekelderd, de werkplaats met magazijn en daarboven drie verdiepingen toonzalen. De Cayman bevond zich op de bovenste vloer. Zoals beloofd waren de paar opgelopen littekens van een gebruik als demowagen gedurende 13 maand netjes weggewerkt. Zelfs meer dan dat: hoewel het kleine putje in de voorruit perfect had kunnen opgevuld worden, was de voorruit gewoon vervangen. Klasse! Nadat verkoper Herr Becker dan de bediening van de wagen snel had overlopen en ook mijn iPhone aangekoppeld werd, heeft hij dan de auto met de lift tot op de oprit gebracht, waarna wij konden beschikken…
Omdat wij nu toch daar waren leek het me een ideale gelegenheid om Frankfurt eens te bezoeken, een autoritje van nauwelijks 20′. Onmiddellijk viel weer op hoe boterzacht en perfect de PDK werkt. In mijn Z4 had ik ook SMG, maar toen (in 2003) gebruikte BMW slechts één koppeling. Dat werkte voor mij bevredigend maar vergde toch gewenning. Op de snelweg reed ik bijvoorbeeld automatisch want in de hogere versnellingen gingen de overgangen soepel. In de lagere versnellingen echter gebruikte ik steeds de manuele stand, steeds in de snellere sportmodus. Dat beperkte het dode moment en ik bepaalde zelf wanneer dit gebeurde dus je werd nooit verrast. Dat is allemaal achter de rug nu want de PDK is werkelijk subliem. Je voelt eigenlijk niets van het schakelen, behalve auditief. De bak schakelt zo snel als mogelijk naar 7de. Ga je van de gas, dan wordt er onmerkbaar ontkoppeld en gaat de motor in vrijloop, het zogenaamde “zeilen”. Ga je remmen, dan wordt er voorbeeldig teruggeschakeld. Duw je op de knop “sport plus”, dan wordt het beest wakker, de PASM wordt strakker, de PDK schakelt fors meerdere versnellingen terug. Maar die stand leer ik later wel nog van naderbij kennen…
Toen we al onderweg waren merkten wij dat het glas van de rechter buitenspiegel een klein hoekje af had. Aangekomen in Frankfurt meldde ik dit telefonisch aan Herr Becker. Die stelde voor om even terug te keren om het glas te wisselen. Zo gezegd, zo gedaan. Dan terug naar Frankfurt. Aan de rivier Main heb je daar de zogenaamde “museumkaai” waar zich in de buurt 34 musea bevinden. Er bleek een gigantische rommelmarkt plaats te hebben op de Schaumainkaai wat dus wel een parkeerprobleem opleverde, maar soit. Wij bezochten het DAM (architectuur museum) en het Museum für Kunsthandwerke waarna we het centrum ingingen om bij een Italiaan te eten. Tip: ga dus nooit met een Italiaanse auto bij een Duitser eten :puke:
Na nog een spijsvertering bevorderende wandeling door het centrum en langs de Main was het tijd om huiswaarts te karren. De verkeersdrukte werd onderweg steeds minder, wat mij op een gegeven ogenblik toeliet om een legale 230 km/u te toppen. Er waren ook snelheidsbeperkingen van 80 km/u aan wegenwerken. De boordcomputer duidde toch een gemiddelde van 125 km/u aan en een verbazend laag verbruik van 8,6 liter.
De start-stop functie is overigens bijzonder actief vergeleken met de BMW van mijn vrouw. Als je in de BMW bijvoorbeeld 3 keer kort na elkaar voor een verkeerslicht stopt, dan blijft de motor draaien. In de Porsche wordt de motor altijd stilgelegd, zelfs 7 keer na elkaar als het moet.
Na een vlotte rit van een dikke 400 km zonder één druppel regen kwamen wij dan thuis. Daarna nog onze zoon blij gemaakt door hem ook eens te laten rijden, uiteraard met mezelf ernaast. Kickdown is bepaald indrukwekkend als je het ervaart vanuit de passagierszetel. Dit is dus een basis Cayman 2.7 met 275 pk. Meer vermogen is altijd leuk, maar is dat écht nodig om ten volle van deze sportwagen te genieten? Het voordeel van ietsje minder power is ook dat men gemiddeld een groter deel van de capaciteit kan benutten. Ik reed lang geleden eens met een 993 turbo (405 pk ongeveer). Die ging als een raket, maar hoe vaak kan je dat vermogen gebruiken?
Samengevat: ik ga dus heel goede maatjes worden met deze auto!
In de showroom
Klaar voor vertrek
In Frankfurt
Gezellige drukte in Frankfurt met allerlei kraampjes
Thuis
Eerste foto-shoot op locatie.