Home › Forum › Zeverhoekje › Auto vochtvrij stallen ideeën en meningen???
- Dit onderwerp bevat 14 reacties, 7 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 4 maanden geleden door René.
-
MakerDiscussie
-
11 juli 2015 om 15:21
Heeft er iemand een goede tip om je auto in de winter in de garage vochtvrij te stallen ❓ ik vond op internet deze hoes die je kan opblazen,iemand een idee waar je deze kan kopen en hoeveel bedraagt de kostprijs.
Of hebben jullie een beter alternatief??Thanks
-
MakerDiscussie
-
Toen ik vorig jaar mijn 993 kocht , zat ik ook met het probleem van een goede, droge garage.
Eerst geprobeerd met garage te “ventileren” , maar dat hielp niet veel.
Na veel opzoeken en vragen stellen over “vocht” in een garage , heb ik toch maar alles “deftig” in orde gebracht.
Vloer uitbreken, isolatie en nieuwe vloer erbovenop (dat is wel echt nodig), zijmuren behandeld tegen vocht, en dak volledig geïsoleerd.
Als extra noch een ontvochtiger geplaatst. Dit is nog de beste investering : er is nu een contant vochtpercentage tss. 50 en 60 % (merk op : vandaag was de luchtvochtigheid in de buitenlucht 99% !) Ook ‘s winters contante vochtigheidsgraad tss. 50 à 60 %.De ontvochtiger komt van Airsain (www.airsain.be, toestel Fral Confort 32 Hotgaz).
In het begin heb ik wat moeten uitproberen, maar nu ben ik héél tevreden met het toestel, en wat meer is :
altijd tss. 50 à 60 % luchtvochtigheid en kan zelfs nog veel lager gebracht worden.als het plastic van zo’n tent tegen je auto kleeft door het vacuüm zuigen, dan wil ik na zes maanden dat tijgermotief niet uit de autolak polieren 💡
ik weet wel van systemen die na het vacuüm zuigen er een zuurstofarm gas in blazen (zoals ze tegenwoordig een jaar lang appels en peren bewaren), maar de kostprijs daarvan is niet voor particuliere hobbyisten weggelegd.Ik heb eens gelezen dat men oldtimers vaak bewaard in zo’n soort luchtdichte tent, maar één die je dan vacuüm zuigt met je stofzuiger zodat de meeste lucht er uit is en het plastiek tegen je auto kleeft.
Zo een systeem bestaat ook voor kleding héél compact op te bergenOf natuurlijke aanvoer (rooster in de gevel of ramen) en mechanische afvoer (motortje in een buis, ventilator)
een combinatie van permanente ventilatie en vochtvreter,
een oud tapijt of houten planché op je betonnen vloer onder de auto leggen helpt ook heel veel. dit voorkomt grotendeels dat de luchtvochtigheid neerslaat op de koude vloer.
Wat is er dan goed om je garage te verluchten?
iedere dag de poort, deur een kwartier openzetten zoals je bv s’morgens doet in je huis?
of zorgen voor een deftige ontvochter die helpt het vochtgehalte binnen de perken te houden?
Zoals Deepee zegt, ventileren is veel belangrijker.
Zo’n tent, aankoop, verbruik, installatie, enz… dan ben je al een eindje weg om ene goede carport of garage te zettenMoest je toch zo’n tent willen, bij August Classics verkopen ze deze.
http://www.august-classics.be/en/carcoon-interieur-sans-armature-xml-319_350-2114.htmlIk zou als je een goeie garage hebt, gewoon een ontvochter zetten, om zo de luchtvochtigheid in je garage toch een beetje op peil te houden.
om vocht te verdrijven is het vaak beter om te ventileren dan te verwarmen. de combinatie ventilatie/isolatie is ideaal.
na een ritje door de regen is een auto vaak sneller droog buiten onder een carport dan binnen in een verwarmde garage.
door binnen te verwarmen doe je weinig aan de luchtvochtigheid tov de buitenlucht, tenzij je warmtebron een hout/kolen-kachel is.
in een enkele/dubbele garage met beperkt/normaal volume kan een simpele vochtvreter wonderen verrichtenstaat je auto in een heel grote ruimte dan is zo”n plastic binnenserre een mogelijke oplossing; maar dan nog zal je vooral de vochtigheid binnen in dat ding moeten conditioneren. een auto roest niet van vriezen, rubbers kunnen daar minder goed tegen.
Zo’n cover doet toch niet verwarmen, ofwel?
Als de garage winddicht is, dan hoeft er niet echt verwarmd te worden. Vriezen doet het binnen dan normaal gezien niet.
Wat je wel kan doen, is bijvoorbeeld je garagepoort isoleren (in het geval het een ijzeren is), doet al veel aan de binnentemperatuur.
Kan zelfs gewoon met piepschuim. :up:Karretje staat in de winter altijd in een proper afgesloten garage droog maar niet verwarmd en dacht dat zo een opblaasbare cover wel een goede oplossing was :popcorn:
Maar doet die constante luchtcirculatie dan ook niet constant vocht binnen waaien? :think:
Zo’n luchtontvochtigers ( want water zal altijd vochtig blijven 😉 ) gaan dat dan ook niet kunnen trekken vrees ik…Klinkt mij eerder weer zoiets wat voornamelijk bestaat uit verkoopspraatjes ipv kwaliteit, a la teleshopping. 🙄
Persoonlijk kon ik er dus ook geen geld aan geven en investeerde in een beetje renovatie van de garage.
Met wat planken en PUR kom je al ver. 🙂Deze tenten zijn speciaal gemaakt en bevatten luchtventilatoren om,een constante luchtcirculatie te voorzien,ook worden er in deze tenten waterontvochtigers geplaatst.
Ik denk dat het dan toch beter is dan hem gewoon in de garage te zetten?
Ik ben ze al eens tegengekomen op oldtimerbeurzenZo’n tent moet toch vol condens komen te staan in de winter (warme lucht in de tent, koude er rond).
Vochtvrij gaat ie dan zeker niet staan… 😕Kun je niet beter een stalplaats huren dan voor de wintermaanden?
Of wat investeren en je garage renoveren?
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.