Autobelasting op CO2 in 2009

Home Forum Zeverhoekje Autobelasting op CO2 in 2009

  • Maker
    Discussie
  • Zal wel weer in ons nadeel uitdraaien zeker ?

    http://www.standaard.be/Artikel/Detail. … =GA818250F

    Autobelasting op CO2 in 2009
    foto 1/2

    Aansluitend bij dit artikel

    * Systeem moet technisch en juridisch deugen
    * Leterme praat vignet door met Balkenende
    * Niets beslist over uitstoot CO2 auto’s

    Dossier

    * Kyoto
    * Jaaroverzicht 2007 – Binnenland

    Web TV

    * EU: ‘CO2-uitstoot auto’s moet naar beneden’

    Forum

    * Milieuvriendelijke auto’s

    Bekijk de pagina uit de krant

    In 2009 wordt de verkeersbelasting in Vlaanderen berekend op de milieu- vriendelijkheid van de auto.
    Vanaf 2009 zal de verkeersbelasting in Vlaanderen niet meer berekend worden op grond van de fiscale pk, maar op grond van de CO2-uitstoot en de algemene milieuvriendelijkheid van de auto. Voor milieuvriendelijke auto’s moet dan veel minder betaald worden. De technische besluiten daarvoor zijn over enkele weken klaar, zegt de Vlaamse minister van Milieu, Kris Peeters (CD&V).

    Hij antwoordt daarmee op de kritiek dat Vlaanderen talmt met de uitvoering van de Europese aanbevelingen over het ontmoedigen van milieuonvriendelijke auto’s. Dat antwoord geeft hij op de dag dat Europa zelf besliste de strengere verplichtingen die het wou opleggen aan de autoproducenten, wat af te zwakken.

    Minister Peeters zegt dat over die Vlaamse technische besluiten nog wel overleg gepleegd moet worden met de andere deelstaten en met de federale overheid. Maar vanaf 2009 zijn de deelstaten autonoom bevoegd voor de verkeersbelasting.

    De invoering kan dus samenvallen met de invoering van die andere vernieuwing: het wegenvignet, zegt minister Peeters. De Vlaamse minister-president, Yves Leterme (CD&V), bevestigde gisteren dat dit wegenvignet er waarschijnlijk pas komt in 2009 omdat er nog overleg moet komen met Europa en met de buurlanden, en omdat Vlaanderen wil dat het systeem technisch perfect in elkaar zit. Dat lokte gisteren boze reacties uit van de Waalse minister van Financiën, Michel Daerden (PS). Wallonië staat erop dat het vignet er komt in 2008: het rekent op die inkomsten om zijn begroting-2008 rond te krijgen.

    Minister Peeters zegt nog dat de Vlaamse verkeersbelasting niet alleen rekening zal houden met de CO2-uitstoot, maar ook met andere milieuaspecten zoals de uitstoot van kleine stofdeeltjes en de geluidshinder. Er is daarvoor een ,,ecoscore” uitgewerkt. Er is een website waarop geleidelijk almaar meer informatie komt over de milieuvriendelijkheid van voertuigen.

    http://www.milieuvriendelijkvoertuig.be

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
    • [quote=”stefx911″:3cnggxif]Coole Avatar Simon!

      ja vond ik ook 😀 twisted:

        Coole Avatar Simon!

          Maar de belastingbetalende automobilist is ‘n makkelijk doelwit Smile

          das inderdaad zo de belasting betaler zal hier alles betalen dus de werkende mens

          en alles wat mee profiteerd daar doen ze niks aan

          ze hebben ons een bepaalde welvaard opgelegd en iedereen moest mobiel zijn en iedereen moest gaan werken alles is peperduuur geworden en nu gaan ze ons nog een extra belasten

          @seta en tolwegen zoals ze er inderdaad nu bijliggen geven de mogelijkheid om ze te om zeilen en de anwerpse ring blijft een gok de ene moment geraak je der vlot door en de andre keer had je beter de liefkeshoek genomen

          en de liefkes hoek ligt voor mij als limburger super fout heb hem veeel gebruikt vroeger als we vanaf gent richting bergen op zoom moesten of van 1 kant van de haven naar de andere kant maar op de andere momenten heb ik er nooit plezier aangehad

          er zijn tal van energie bronnen toepasbaar die inderdaad minder vervuilend zijn maar overal wil men zijn zakken vullen en de olie industrie en het hele gedoe wat daar rond hangt is toch zo sterkt dat alternatieve energie bronnen en uitvindingen verbannen worden

          zolang die mentaliteit niet veranderd zal het nooit iets worden geld en olie is macht hoe meer auto s verbruiken en hoe meer files des te meer accijnzen ( kost al rap 2 liter per auto maal 5000 is )kassa kassa aan de staat dus des te meer ze verdienen dus waarom wegennet verbeteren?? is verlies aan inkomsten

          al de hier afgekeurde of oude voertuigen???die rijden nu lekker rond in afrika en dergelijke en daar wordt dus evenzeer massaal vervuild maar europa zal het wel weer moeten betalen

          en kijk eens wat een massa aan brandstof er gebruikt wordt door de ganse strijdmacht ………nato navo. en zijn die voertuigen of vliegtuigen dan zo beperkt in uitstoot vrees van niet

          neen heel veel geld en brandstof gaat naar wapens en ruimte tuigen enz….. en denk je nu echt dat bush zich zorgen maakt ………………..?

          en wat china betrefd daar wordt inderdaad veeel vervuild en daar loopt alles gelijk hier honderd jaar geleden en daar verdienen ze 100 euro per maand en die komen ook rond hier heb je al het 10 voudige nodig om als sukkelaar te leven

          het is één grote strijd om macht en geld wereldwijd en de vervuiling is niet goed maar de AARDE is en blijft een levend wezen en in de loop de eeuwen is daar al het 1 en ander aan veranderd en dat kan je niet stoppen je kan het wel proberen te verminderen maar in de tijd van de dino s is het ook misgegaan waarom???? alvast niet omwille van de auto

          en het verkeer in europa gaat de wereld de das niet omdoen en het gat in de ozon laag ook niet en zelfs de opwarming van de aarde niet als het zo doorgaat zal zuurstof op langere termijn onze ondergang worden maar daar maakt [size=150:3snh1w9i]niemand[/size] zich voorlopig zorgen om
          😳 😳

            En je moest dan ‘ns weten dat China de grootste luchtvervuiler ter wereld is…
            De grootste vervuiling komt van de hout- en kolenvuurtjes van ginder. Dan de ruwe industrie, en op de 382e plaats of zo staan de auto’s…
            Maar de belastingbetalende automobilist is ‘n makkelijk doelwit 🙂

              [quote=”wannabe”:14kw2sfl]Der moet iets veranderen, dat is zeker. Dat het hier elk jaar een beetje warmer wordt kunt ge niet meer ontkennen. Iedereen zal zijn steentje moeten bijdragen, hopelijk worden die steentjes dan ook geïnvesteerd in méér bos, groen en alternatieve energie. (Plantjes eten namelijk CO2). Volgens mij kunt ge een Porsche laten lopen op ethanol. In Brazilië doen ze dat met de kevertjes ook dacht ik.

              Moest gans de wereldbevolking leven gelijk de Europeanen, we hadden 2 wereldbollen nodig. Moesten we met zijn allen gaan leven gelijk de Amerikanen, dan moesten we er vier hebben.[/quote]

              hou er wel rekening mee dat landen zoals China momenteel 1 wagen per 100 gezinnen telt ,als de economische groei ginds zo blijft groeien en hier
              alles oververzadigd is zullen ze daar hun producten aan de hand doen en de verwachtingen zijn 50 à70 wagens per 100 gezinnen binnen de eerst 15 jaar. Wat moeten wij dan veranderen ?

                Der moet iets veranderen, dat is zeker. Dat het hier elk jaar een beetje warmer wordt kunt ge niet meer ontkennen. Iedereen zal zijn steentje moeten bijdragen, hopelijk worden die steentjes dan ook geïnvesteerd in méér bos, groen en alternatieve energie. (Plantjes eten namelijk CO2). Volgens mij kunt ge een Porsche laten lopen op ethanol. In Brazilië doen ze dat met de kevertjes ook dacht ik.

                Anekdote:
                GM had een paar jaar geleden een mooie sportwagen op batterijen. Ze hebben dat project afgevoerd en de al geleverde auto’s zelfs weer opgehaald bij de klanten.
                Kort daarna zijn ze begonnen met de productie van de Hummer…

                Moest gans de wereldbevolking leven gelijk de Europeanen, we hadden 2 wereldbollen nodig. Moesten we met zijn allen gaan leven gelijk de Amerikanen, dan moesten we er vier hebben.

                  Porsche,BMW en Mercedes hebben al en klacht ingediend omdat deze norm echter veel te laag is. Er zullen vrijstellingen komen daar mag je zeker van zijn.

                    @the body doctor: Ik denk niet dat tol veel verschil zal uitmaken, kijk maar naar de Liefkenshoektunnel, daar moet men betalen om te passeren maar er zijn er die liever 2u of meer in de file gaan staan ipv wat euros te betalen, zelfs de vrachtwagens, vreemde kerels die romeinen… euh vrachtwagenbestuurders 😆

                    @cab ’88: dat is waar ook mijn neef had het daar ook eens over, vraag mij dan af in welke politieker zijn zakken dat extra geld wel niet verdwijnt.
                    Sorry voor de vrachtwagenbestuurders maar ik heb het daar zo niet voor. Ik ben 100% akkoord dat vanaf hubs er vrachtwagens vertrekken naar de verschillende eindbestemmingen maar wat mij enorm stoort is wel dat er zijn die in colone op de autosnelweg rijden ipv de vracht per trein of boot te laten vervoeren. In de week er nog 3 gezien van Engeland. Nationaal transport (voor België = klein) kan ik inkomen maar internationaal transport, neen das teveel van het goede. Weer een resultaat van onze apen in Brussel die het spoorvrachtvervoer de rug toekennen en nu komen wenen met hun kapotte weggetjes en kyotonormen.
                    Ikzelf heb er geen moeite mee dat iets een dag of 2 langer onderweg is als ik iets bestel hoor…

                    Anoniem

                      @ seta, misschien klein detail ivm. uw opmerking om enkel vrachtwagens een vignet te laten betalen, maar bovenop de “gewone” rijtaks voor onze vrachtwagen betalen wij ook al een “Eurovignet ” om op de autosnelwegen te “mogen” rijden. (ook verplicht als je op secundaire en andere wegen rijdt. 😕 )
                      Kostprijs van deze extra belasting; tussen de 800 en 1250 €, alnaargelang het aantal assen en of er luchtvering opzit.
                      En nu nog eens een vignetje erbovenop ???

                        volgens MIJ is het WEER een regel om geld in de schuif te krijgen

                        de belgische wegn worden kapot gereden door vracht wagens van meestal buitenlandse afkomst daar heeft de belgische staat niks aan die gebruiken belgie gewoon als doortocht land ze tanken in duitsland of nederland en die brengen buiten files niks op

                        waarom maken ze geen tolwegen zaols in frakriujk laat het desnoods doorr prive firma s doen in nederland heb je voor bepaalde snellere trajekten toch ook toltunnels , frankrijk en spanje ligt vol tolhuizen meer nog in frankrijk zit de wegentaks in de brandstof verekent dus als wij belgskes op vakantie gaan betalen wij tol en een deel van de wegentaks als we in frankrijk tanken weet je dat je in frankrijk amper 200 euro betaald aan verzekering voor een citroen xm turbo diesel en wegentaks das niks want die zit verrekend in de brandstof

                        wat worden we hier dan toch gepluimd

                        neen in belgie moet het arme belgske weer voor alles opdraaien bekijk de keuring in de andere landen blijft de keuring doorlopen ook al veranderd de auto van eigenaar tuv apk , maar hier in belgie moet je wel elke keer terug en dan moet je der nog elke keer dik voor betalen

                        en wat die extra wegenstaks betrefd voor al die zogezegde hoge emisie is toch al vanaf de inschrijvingwegentaksen brandstof genoeg betaald

                        ze willen gewoon dat iedereen met een nieuwe wagens rijd

                        och we zagen en klagen er allemaal over maar we zouden beter eens samen spannen en iets oprichten tegen het wanbeleid van bevoegde ministers en hun stomme regels en wetten maar ja dan sta je weer gans aleen jammer maar de waarheid 😯

                          Denk niet dat ze diesel en benzine prijzen zullen omdraaien.
                          Dan krijgen de politiekers immers geen steekpenningen meer van de transportbedrijven.

                          Ach we zullen wel zien, we mogen niet vergeten dat België een apenland wordt genoemd omdat het wordt bestuurd door apen dus…

                          Logica is inderdaad die die per jaar het meeste vervuilen zullen extra moeten betalen, dit zijn de transportbedrijven en diegene die vele kilometers doen. Maar ja zie mijn statement hier net boven…

                          En dat wegenvignet is ook belachelijk, voer dat enkel in voor de vrachtwagens, zij zijn het die alles kapot rijden. Ik wil geen lelijke sticker op mijn wagen. Of nog beter, ze zagen dat ze geen geld hebben om de wegen te onderhouden? Wel men gebruikt maar 1% van wat er jaarlijks binnenkomt van de melkkoe (de wagen) om de weginfrastructuur te verbeteren, verhoog dit met 9% en je kan gouden straten aanleggen…

                            Als ze toch iets voor het milieu willen doen en niet willen aantonen dat het enkel om geld draait zouden ze het volgende moeten doen.

                            Dieseltaks en gastaks afschaffen.
                            Gas (ook plaatsingen van tanks) promoten (vervuilen het minste)
                            Benzine en dieselprijzen omdraaien (lees benzine goedkoper dan diesel) daar diesel en veel vervuilender is voor het broeikaseffect en er door deze wantoestanden meer dieselwagens dan benzinewagens rondrijden.
                            In Polen zie je zelden dieselwagens.
                            Waarom ❓ Daar kost de diesel evenveel dan de 98 ron en de 95 ron is merkelijk goedkoper

                              Dat is idd een goede oplossing, maar jah…
                              Het blijft België hè 😆

                              Ach jah, wait and see…

                                zal uiteindelijk wel weer neerkomen op geld. Wees maar gerust dat we niet minder zullen moeten betalen…

                                Het meest eerlijke systeem is de wegentaks verrekenen in de benzine:

                                Grote auto die veel verbruikt en die veel kilometers doet = veel wegentaks betalen.
                                Zo zou je dan een grote wagen betaalbaar maken voor als je weinig kilometers doet.

                                Nog een voordeel is dat al wie op onze wegen rijdt en hier ook tankt er mee voor betaalt.

                                Ik dacht trouwens dat dit het systeem in duitsland is.

                                  Indien dit niet zo is, waar is het milieu argument dan nog???

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.