autokeuring (voor verkoop) in apenland!!!

Home Forum Zeverhoekje autokeuring (voor verkoop) in apenland!!!

  • Maker
    Discussie
  • Vrienden, het is weer eens prijs!!! Waarom mij dat meer dan de anderen moet overkomen, is voorlopig een raadsel, waarschijnlijk in een vorig leven eens tegen een kerk gepist of zo, God zal het weten… maar bottom line is: fucked again!!

    De meesten zullen wel al gehoord hebben van mijn trieste ervaring met de aankoop van de 993 4S in 2002, die ondanks de oogverblindende looks en het prijskaartje van +50.000 euro een opgelapte perte totale bleek te zijn met valse keuring uit Anderlecht. Resultaat: geld kwijt en mogen beginnen procederen tegen die malafide verkopers, die ondertussen hun matten al opgerold hebben… en tegen dat het proces er ooit zal aankomen al lang verdwenen zullen zijn… Luke heeft de foto’s gezien van die wagen, en kreeg waarschijnlijk net als ik terplaatse een depressie… 😉

    Heel ergerlijk was dat dezelfde dag als mijn proces ingeleid werd (om te bepalen in welke taal het uiteindelijk proces ooit zou gevoerd worden) ook die autokeurders van Anderlecht voor de rechtbank stonden wegens het ‘verkopen’ van autokeuringen. Mijn haar kwam recht als ik nadien in de krant las dat de meesten opschorting van straf gekregen hadden “omdat ze enkel maar kleinigheden door de vingers zagen, en nooit zaken zouden goedgekeurd hebben die de veiligheid in het gedrang zou den kunnen brengen!” Yeah right, bij mijn wagen bleken de remleidingen zelfs aan elkaar gelast te zijn!! Waarschijnlijk ook voor de veiligheid… 👿

    We spoelen dus enkele jaren verder naar nu, en zoals jullie weten verkoop ik vanwege het komende vaderschap binnen enkele weken mijn 996 cabrio, zowel omdat het gestuntel met een kinderzitje in de winkel van babymateriaal weinig goeds liet voorspellen, alsook omdat de financiële situatie door de versnelde aankoop van een huis wel enigszins anders geworden is. Dus besloot ik om voorlopig naar iets goedkopers uit te kijken, daarna zien we wel. Via Ebay (eerste en laatste keer!!!) vond ik een BMW 725 TDS voor de prijs van 6100 euro, wat een goede prijs leek voor een auto met weinig kilometers. Toen ik de wagen ging bekijken viel wel meteen op dat de wagen vooraan ooit een ongeval moet gehad hebben, vandaar dat de voorlopige schriftelijke overeenkomst stipuleerde dat de wagen door de keuring voor verkoop moest geraken alvorens ik hem zou kopen, en indien niet door de keuring, dat ik dan mijn voorschot zou terugkrijgen. Ik dacht op die manier relatief veilig te spelen, zeker voor die prijs… Om een lang verhaal kort te maken; enkele dagen later was de wagen dus gekeurd voor verkoop, ik ga die gaan ophalen, en breng de wagen nog diezelfde avond rechtstreeks naar mijn BMW-garage om alvast te beginnen met een groot onderhoud… en daar begint het hele grapje weer…

    De volgende morgen krijg ik telefoon van de garagist om te vragen wat voor een wrak ik in mijn handen laten steken heb?! Zowat alles is kapot aan de wagen (bvb bijna geen enkel achterlicht werkt, de ruitenwissers gaan niet, één remschijf is gebarsten, geen enkele airbag zit nog in de wagen (! enkel de dekseltjes er mooi weer op geplaatst!), er zit geen reservewiel in, geen brandblussers, en ga zo maar verder 👿 ), en tot overmaat van ramp blijken er onregelmatigheden te zijn met het chassisnummer, waardoor ik nog eens problemen zou kunnen krijgen wanneer ik de wagen wil inschrijven, hetzij nu, hetzij bij mijn eerstvolgende eigen jaarlijkse keuring… MAAR de wagen is wel ferm gekeurd voor verkoop!!!??? 😯

    Het mag dus als zo goed als zeker aanzien worden dat ook dit weer een geval is waar een malafide keuring gebeurde, vermoedelijk tegen betaling!? De verkoper (telefonisch) voelt zich zeker van zijn stuk en weet doodleuk te vertellen dat het hele grapje mij misschien meer aan advocaten zou kosten dan de wagen waard is, en trekt zich niets aan, en vrienden bij de politie zeggen dat er nog een ferme kans inzit dat bij officiële klacht de wagen in beslag genomen wordt, waarna die een beetje kan staan verroesten en beschimmelen in één of ander depot tot de zaak ooit eens voorkomt… wat ook niet echt een leuk scenario is…

    Het is dus triest om in dit apenland te moeten vaststellen dat zulke praktijken hier nog zo makkelijk kunnen… Als je eens een boete voor parkeren niet betaald hebt, OOO maar dan zal je snel voor de rechtbank kunnen gaan staan… 👿 Maar zulke rotzakken… die gaan maar lekker hun gang….

    By the way, ik heb het er onlangs met Luke over gehad, en we dachten dat het misschien goed was onze andere forumleden eens te waarschuwen… Bij die beruchte 993 4S die ik toen kocht zat een mooi afgestempeld onderhoudsboekje met stempels van RS Motersport uit Ingelmunster… en daar bleek dus geen moer van te kloppen. Onlangs ging ik langs bij een vrij beruchte autohandelaar in het Gentse (die gekend is voor zijn onfrisse zaakjes), om eens te kijken naar een 996 die te koop stond, en wat lag daar mooi geëtalleerd op het dashboard: een onderhoudsboekje met stempels van RS Motorsport uit Ingelmunster… En ook bij Van Dessel staat momenteel een 996 waar als enige van alle Porsches die er staan een onderhoudsboekje geëtalleerd ligt, met stempels van…? U raadt het al… Het blijkt dus (zijn we via via te weten gekomen door mijn zaak van de 4S) dat de stempel(s) van RS Motorsport uit Ingelmunster ooit gestolen zou(den) geweest zijn!! Dus vrienden, als je een tweedehands Porsche aangeboden ziet, met onderhoudsstempels (hetzij een volledig boekje, hetzij vanaf een bepaald ogenblik) van RS Motorsport uit Ingelmunster, wees dan misschien extra voorzichtig… want het zou wel eens een zoveelste geval van fraude kunnen zijn…En blijkbaar kennen veel van die halve gangsters elkaar maar al te goed, want de Ferrari Maranello die diezelfde beruchte Gentse autohandelaar ooit zelf perte totale reed, stond nadien weer als ‘topakkazie’ te koop bij…de verkoper van mijn 4S in Anderlecht!

    En geloof me, ik wil jullie echt wel besparen wat ik, nu helaas voor de zoveelste keer, moet meemaken!! 😡

    Amicale groet,

    Michael

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 32)
    • haha, inderdaad…gelukkig zullen er in de economie altijd de zogenaamde ‘innovators’ zijn die steeds het nieuwste van het nieuwste willen, alsook diegenen die werkelijk zoveel poen verdienen dat het ook werkelijk niet veel uitmaakt… Zo heb ik ooit eens een man gekend die een methode ontwikkeld had om het onderhoud van kernreactoren te kunnen doen zonder dat deze moeten stilgelegd worden (wat ook meteen een afkoelperiode van weken inhoudt!!, Dus geen rendement ondertussen voor de centrale…). Die kerel was zo slim om zijn methode meteen te pattenteren, en nu werkt zijn bedrijf wereldwijd. Nu vraagt hij dus voor zijn diensten 800.000 frank per uur per werkman!!! En de grap is dat die bedrijven dat graag betalen, omdat het nog steeds een ferme winst betekent! Nu ging die man op een dag bij een kennis van me langs die Belgisch kampioen was in miniatuur helicopter vliegen (die vliegende guillotines met afstandsbediening, u weet wel…), en toen hij die helicoptertjes zag, was hij meteen verkocht; hij wou ook zo een helicoptertje! Hij is dus de week daarop om zo een helicoptertje geweest, en hij heeft zich dan maar meteen zo’n handige Renault Espace erbij gekocht, want “dan kon hij al dat materiaal er vanachter laten in staan, en moest hij dat niet steeds in- en uitpakken als hij thuiskwam”… 😆 Sommigen moeten dus blijkbaar iets minder lang stilstaan bij bepaalde uitgaves… 😉

      En Luke, zelfs mijn KBCbank biedt leasing van tweedehands aan… zolang de wagen maar gekocht wordt bij een garage en een BTW-voertuig was… En ik ben niet geheel meer zeker, maar als ik mij niet vergis was er ook bij BMW onder andere de mogelijkheid om wagens uit hun ‘premium selection’ gamma te kunnen leasen… Het is reeds jaren geleden dat ik er zelf voor geïnformeerd heb, dus ik heb niet zoveel adressen meer. Het enige wat ik nog in mijn favorieten staan heb is van ABlease… die bieden ook 2ehands (ex leasings) aan voor zowel verkoop als leasing…

        Ik denk dat we niet teveel reclame mogen maken voor deze redenering anders zijn er binnenkort geen goede deals meer te vinden…. 🙂 )

          Ik vind het helemaal niet slecht dat er zoveel mensen nog nieuwe wagens kopen en onze redenering niet volgen 😈 😉

            [quote=”porschky”:kom72f4a]… want meer en meer leasingbedrijven beginnen ook recente okkazies aan te bieden in leasing … 😆 …[/quote]

            heb je links van zo’n bedrijven?

            rest van de redenering volg ik je helemaal, vriend van me een touareg nieuw gekocht, pakweg 55000 euro…mooie wagen maar daar rij ik toch met n andere wagen voor….vind zelf de A5 supermooi maar die prijzen 😯

              ik denk dat we trouwens gerust mogen stellen dat ook de automobielsector zelf die boodschap begrepen heeft, want meer en meer leasingbedrijven beginnen ook recente okkazies aan te bieden in leasing, want ook daar scheelt dit een ferme slok op de borrel, zoals onze Noorderburen zouden zeggen… en als het op geld besparen aankomt, zullen zij het wel weten… 😆

              Trouwens, laten we eerlijk zijn, wat heb je trouwens vandaag de dag nog voor deftige auto voor 30.000 E? Voor dat geld heb ik zeer mooie okkazies gehad…(waar sommigen strontjaloers op waren… maar zelf met een nieuwe auto reden in de Golfklasse die evenveel of meer gekost had!) Maar nieuw? Heb me recent eens de prijs laten maken voor een nieuwe 3-reeks coupé; diesel, automatique, leder, M-kit, open dak… 48.000 euro!!!! Ze hebben mij daar ter plaatse mogen komen reanimeren met de MUG… 😯 Kom zeg, 48000 euro voor een 320 CD? Dan nog eens 5000 euro BIV aan je doos, en een ferm pak geld aan de (verplichte) omniumverzekering! En wat krijg je daar nog van na 4 of 5 jaar? Voor 48000 kan je met schitterende tweedehandsPorsches rijden, die nadien nog relatief heel wat van hun waarde zullen behouden hebben… Dan is mijn keuze snel gemaakt, wat kan mij het schelen dat het geen nieuwe is… als ik er maar happy mee ben…

                Hier nog eentje die je redenering voor 100% volgt.
                Eénmaal een wagen nieuw gekocht ( 1991 ) en daarna nooit meer

                  …daarbij kpt dat moto’s 100% aftrekbaar zijn en 100% btw recuperabel…als je dan de geringere prijs ook in beschouwing neemt, is het logisch dat je die dingen nieuw koopt…’k vind trouwens ook dat mot’s relatief weinig in waarde dalen en steeds snel een andere koper vinden

                  …ik volg je redenering totaal Porschky 😉

                    is trouwens ook de reden waarom ik altijd tweedehands koop! De grootste waardedaling heeft de eerste eigenaar reeds achter de rug, cru gesteld! Als je die wagen aan 4 à 5 jaar koopt, goed verder onderhoudt zoals het moet, zal hij nadat hij door jou wederom afgeschreven is bij verkoop, een veeeel kleiner waardeverlies opleveren dan de eerste eigenaar! Want ‘fiscaal aftrekbaar’ is allemaal goed en wel, ze moeten er natuurlijk wel elke maand liggen!! 😉

                    Enkel de moto’s heb ik nieuw gekocht; omdat 1 die motorblokken met draaisnelheden tot soms 14000 RPM veel gevoeliger zijn voor wanpraktijken, en 2 uiteraard ook een andere prijsklasse zijn…

                      Ik kan het ook volgen als de wagens idd op de zaak zijn ingeschreven.
                      Dan zou ik het ook doen.
                      Mijn wagens zijn allemaalprivé en voor de meesten hier dacht ik.
                      Daarom mijn redenering 😉

                        8)

                          aha, meneer is een kenner… 😉

                          But seriously, als ik zie wat ik soms nog moet opleggen, jaar na jaar, dan vraag ik me af wat ik al niet zou moeten betalen hebben mocht ik geen dure wagen en moto ingebracht hebben in mijn kosten?? (heb een vrij beroep, en deze twee aftrekposten zijn zowat de enige grote kosten die ik kan inbrengen) Na de laatste belastingscontrole die ik in oktober laatstleden kreeg, begonnen ze nog eens te zeiken over die beruchte 993 4S die ik als totaalverlies afgeschreven heb in 2002-2003 (wat uiteindelijk ook zo is!! Want de wagen wordt voor je neus uit het verkeers genomen, en daar sta je dan… en dan moet je nog eens een andere kopen)… resultaat: nog eens een cadeautje van 10.000 euro opleg… en ik had dit jaar al mogen opleggen… Nee, dan geef ik het liever aan een auto, dan ‘zomaar’ aan de belastingen…

                          Maar, tussen ons gezegd en gezwegen, het verwondert me niet dat vooral jij je kan vinden in mijn filosofie, Luke… 😉

                            puike redenering !! 😉 )

                              niet echt, want je redenering dat een lening op een wagen een risico is, is ten dele zeker te verdedigen…zeker voor particulieren! De beslissing om ‘sneller’ “duurdere” wagens te kopen is toch eerder van fiscale aard geweest!!! (wat natuurijk niet wegneemt dat ik natuurlijk ook een passionele autoliefhebber ben, maar er waren nog andere investeringen mogelijk als het enkel maar om fiscale voordelen zou gaan) Ik werk lang en veel, zonder enige overdrijving… en heb liever het gevoel dat ik daar dan iets aan overhou, ipv voor onze “vrienden” in Brussel te gaan werken… 👿 Mocht ik gewacht hebben voor ik dergelijke bedragen compleet kon betalen zonder (een deel) te financieren, dan zou ik nog enkele jaren moeten wachten hebben, maar helaas ook al die jaren (nog) veeeeel meer belasting mogen betalen hebben, vanwege minder fiscale aftrekbare kosten, en aldus zogezegd een hoger netto belastbaar inkomen… 😥 En het is nu al niet meer mooi als men ziet wat er netto op het einde van de rit nog overblijft… 👿

                              Ik heb echter ‘zekerheidshalve’ altijd een symbolische marge ingecalculeerd, zijnde dat de restwaarde tweedehands (zelfs aan lagere ‘garageprijzen’ gerekend) hoger moest zijn dat het totale bedrag dat ik aan de bank terug diende te betalen, mocht er een reden zijn om die te moeten verkopen. Zo ook nu, zelfs met het relatief lage bedrag dat de meeste opkopers mij nu bieden voor mijn 996 cabrio, kan ik zonder enig probleem de resterende bankfinanciering in één maal terugbetalen… Want hoe mooi en leuk ook, een auto is het zeker niet waard om in de knoei te geraken, noch voor de mooie schijn, noch voor eender welke reden… 😉

                                Ik kan je zover volgen dat je liever in een oudere 7 rijdt (waar ik ook even naar op zoek ben geweest voor dat ik de Omega aanschafte) dan in een nieuwere zakjapanner.
                                Ik ben identiek zo.
                                En rationeel gaat echt niet samen met onze hobby.
                                Als wij hier allemaal rationeel waren was dit het Toyota Prius Forum of zoiets 😈
                                Wat ik niet kan volgen zijn 2 puntjes in jouw verhaal.
                                Puntje 1 : Grote waegn is bestendiger bij Crash dan kleine wagen. Ik heb (helaas) zelf een frontale botsing mogen meemaken in ’91 van mijn Opeltje Corsa en een (toen grote wagen) BMW 528i. Deze mistte door de snelheid (en de alcohol) de bocht .
                                Het Corsaatje had vooraan flinke schade maar niet super dramtisch daar ze terug opgemaakt en verkocht is. De 5 was klaar om richting sloop af te voeren. Zelfs zijn stuurstang was door de slag over gebroken. Beide wagens werden op de gelijke wijze geraakt (dit even ter verduidelijking) .
                                Die testen zullen dus toch ergens gelijk hebben al kan ik me inbeelden (en moest ik het zelf niet meegemaakt hebben ook geloven) dat mensen zo denken.

                                Puntje 2 : Is een lening op een wagen nemen . Dat heb ik bij mijn allereerste wagen gedaan en dan nooit meer. Ik ben van principe dat als ik iets wil dit cash moet kunnen betalen en het anders niet moet. Had ik dit principe niet reed ik waarschijnlijk nu al jaren in mijn droomwagen rond waar ik nu nog verschillende jaren op zal moeten wachten maar dat is een persoonlijke keuze.
                                Voor mij is iemand die leent voor een auto die hij/zij niet kan betalen iemand die zich voor de buitenwereld beter wil voordoen dan het is.

                                Oei , nu zal ik tegen schenen geschopt hebben 😈 😉

                                  Geef mij ook maar zo een oudere 7 serie.

                                  Die zijn nog mooi en hebben nog een sportieve lijn wat van de laatste modellen niet echt gezegd kan worden.

                                  Idd, de prijzen liggen laag, net zoals voor een occasie A8.

                                  Was ook al aan het rondkijken voor het vrouwke naar zo iets…

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 32)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.