automaat

Home Forum Porsche Marktplaats Porsche Mening automaat

• Maker
    Discussie
  • Hallo,

Ik ga zaterdag een mooie 993 bekijken die te koop staat. Hij voldoet aan al mijn wensen, maar heeft een automatische versnellingsbak. Ik heb nu twee vragen:

1. Uiteraard weet ik dat het met een automaat anders rijdt dan met een manuele schakeling, maar hebben jullie positieve rijervaring met een automaat? Of is alle “fun” dan verdwenen?

2. Heeft een automaat een significant effect op de wederverkoopwaarde?

Eigenlijk is mijn vraag dus: doen of niet doen?

Dank!

14 reacties aan het bekijken - 16 tot 29 (van in totaal 29)
    • [quote=”carbonman” post=146840]PDK met peddels :respect2:
      Absoluut geen spijt van, tak, tak, vroooom[/quote]

+1 … Maar helemaal niet te vergelijken met traditionele automaat qua beleving imo

PDK met peddels :respect2:
        Absoluut geen spijt van, tak, tak, vroooom

[quote=”Mushroom” post=146397]
          Anyway, het kreng had een automatique, ik dus niet te hard willen gaan in ‘t begin en ja, dan blijft dat spul daar aan 3500 toeren draaien tegen 90/uur (de daar toegestane snelheid). Ik zou er zot van komen…[/quote]

zachtjes wat gas lossen om naar de volgende trap te gaan, of pook naar rechts en manueel opschakelen 😉

Feit is wel als hij lang blijft hangen is er niet rustig mee gereden, bak leert zelf in naargelang de rijstlijl :driver:

[quote=”etieke” post=146513]automaat
            lekker lui rijden en als het sportief moet zijn schakelen met de flippers , die trouwens veel vlugger kunnen schakelen dan jij met de handbak kan.
            [/quote]

De vraag ging over de periode van de 993. Paddles waren toen nog niet aan de orde en het allereerste Porsche Tiptronic systeem was eigenlijk een veredelde automaat met keuze. Tiptronic is eigenlijk een “brand name” voor een gecontroleerde automatisch transmissie zoals er in dezelfde periode vele gelijkaardige systemen waren, alleen was Tiptronic de gepatendeerde Porsche versie.
            Vanaf de 996 kon je wel paddles laten installeren maar dat was eigenlijk het omleiden van de Tiptronic.

Ook ik was destijds een fervente “die-hard” schakelaar, wat dacht je toch geen automaat zeker 😀

De dag van vandaag met de huidige generatie Paddles zou ik niets anders meer willen.
            Daar kan inderdaad geen schakelbak meer tegenop.

Tegenwoordig is deze optie op alle sportmerken beschikbaar.

+1 :relaxman:

automaat
                lekker lui rijden en als het sportief moet zijn schakelen met de flippers , die trouwens veel vlugger kunnen schakelen dan jij met de handbak kan.
                als je met een automaat een “kickdown” doet ga je vergeten te schakelen , ja het handmatig gevoel is anders, maar thats it.
                ik heb alleen nog automaten .

Ik wou op de 928 ook persé een handbak. Er mag gewerkt worden in een sportwagen :driver:

Zelf rij ik dagdagelijks ook met een Audi automaat.
                    Het past bij de auto en vooral bij het drukke (stad) verkeer en de vele kilometers die ik jaarlijks afleg.
                    Een *porsche sportwagen automaat daarentegen: ik blijf het een wat moeilijke combinatie vinden.
                    Ik heb mijn P gekocht voor het pure autorijden en daar past enkel een handgeschakelde bak bij. :driver:
                    Maar zoals reeds aangehaald: het zal voor ieder van ons een persoonlijke beleving zijn…..

😀 Op mijn nieuwe Boxster zit een PDK en flippers op het stuur. Toch ook leuk en sportief schakelen als je het mij vraagt.

Ik vermoed dat een Tiptronic van een 996 wel beter werkt / rijdt dan die uit een 993…. ben eigenlijk wel tevreden van de 996 Tip. Geen idee hoe de 993 Tip het doet.

De enige die jouw vraag kan beantwoorden ben jijzelf .
                          Ga eens rijden en beoordeel of het iets voor jou is .
                          Herverkoop ? Er zullen minder liefhebbers zijn voor een 993 automaat dan hand maar je hoeft er maar een te vinden 😉

Dat is dezelfde vraag als “watergekoeld of luchtgekoeld”, of “Ron95 of Ron98”, of “al dan niet winterbanden”.
                            Sommige willen geen handgeschakelde, anderen willen geen automatique.
                            Ik persoonlijk haat een automatique, anderen haten dan weer een manuele.
                            Dit kan jij alleen voor jezelf uitmaken :think:

BTW…
                            Eergisteren een testritje gaan doen met een 996 Cabrio (niet voor mij) en 😳 ik was vergeten welk een kanon zo’n 996 is 😳 😳
                            Man wat een machine was dat?! 😯 :applaus:
                            Anyway, het kreng had een automatique, ik dus niet te hard willen gaan in ‘t begin en ja, dan blijft dat spul daar aan 3500 toeren draaien tegen 90/uur (de daar toegestane snelheid). Ik zou er zot van komen…

De een rijdt liever met een automaat, de ander liever met een schakelbak… :driver:

Met schakelen heb je wat meer te doen. Zelf vind ik het lekker opschakelen een kick geven.

Ik rij ook een automaat, maar das een Jeep, gewoon rustig aan touren, voor een Jeep is dat wel fijn, maar is toch anders dan een Elfje.

Heb hier wel auto’s voorbij zien komen die zo snel zijn dat er nauwelijks meer te schakelen valt.

Als die van mij een automaat was, had ik um al lang weer verkocht.

Maar is heel persoonlijk dus!

Als je van lekker sturen houdt, en nostalgie wilt beleven, dan ligt een schakelbak voor de hand.

Als je gewoon lekker wilt toeren met een handje aan het stuur en een armpje uit het raam, dan kun je beter voor een automaat kiezen.

Succes met je afweging en keuze. :salut:

Wij menen dat uw vragen ook al het antwoord bevatten.

:engeltje: 😈 :engeltje:

14 reacties aan het bekijken - 16 tot 29 (van in totaal 29)
                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.