Autopapieren gestolen

Home Forum Porscheforum Technisch Algemeen Autopapieren gestolen

• Maker
    Discussie
  • Vandaag naar wekelijkse gewoonte naar de de self-carwash geweest om mijn boxster te vertroetelen binnen en buiten.
    Zoals steeds ga is dan zeer enthousiast en grondig te werk. Velgen worden tot binnenin volledig gereinigd, kortom dat heeft zijn tijd nodig.
    Na het reinigen verplaats in dan mijn wagen naar de plaats om te stofzuigen, de plaats waar ik ook de wagen afzeem.
    Welnu, wanneer ik de wagen binnenin aan het reinigen ben stel ik plotseling vast dat achteraan de bestuurderszetel mijn inschrijvingsbewijs met daarin het gelijkvormigheidsattest op de grond ligt.
    Meteen valt mijn frank en grijp naar de roadster tassen achteraan om de ritssluiting te openen – want daarin steekt mijn porschemap met documenten – en ja hoor ze waren verdwenen 👿
    Waarschijnlijk hebben de dieven deze gestolen terwijl ik mijn velgen aan het reinigen was, en is het inschrijvingsbewijs met daarin het gelijkvormigheidsattest eruit gevallen in hun haast.
    Ok, ik heb gelukkig wel op die manier de 2 belangrijkste documenten nog maar daarnaast ben ik wel: de aankoopfactuur, car-pass, schouwingsbewijs,verzekeringsbewijs en het belangrijkste het onderhoudsboekje en de laatste onderhoudsfactuur kwijt.

Nu is mijn vraag, weet soms iemand of het mogelijk is een nieuw origineel duplicaat van het onderhoudsboekje te verkrijgen is bij porsche en zo ja, hoe ga ik dan tewerk?
    Let wel, de wagen is steeds onderhouden geweest in een porsche center met de toepasselijke stempels in boekje, zei het wel in verschillende porsche centers hier in het land.
    De boxster is inmiddels 12 jaar oud maar ik ga ervan uit dat die gegevens toch nog bewaard zullen zijn in één of andere database van porsche, tenminste ik hoop dat toch.
    Iedereen weet dat een porsche zonder onderhouds historie van weinig betekenis is bij wederverkoop.
    Hopelijk brengt iemand raad ❓
    Vraag blijft wel, wat doe je nu met auto documenten, al denk ik wel dat het om het onderhoudsboekje gaat dat dan kan dienen om één of andere afgetrapte boxster zonder boekje met achterstallig onderhoud te verlappen ❓

9 reacties aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
    • Uiteraard heb in meteen na de vaststelling van de diefstal aangifte gedaan bij politie zodat ik daar een bewijs van heb.
      Het is natuurlijk niet slim van mij geweest om die uitgerekend in die retro tassen te bewaren, en had mij nochtans al dikwijls voorgenomen de leren map thuis te bewaren en enkel de verplichte documenten aan boord te laten en te leggen in koffer, het was er alleen nog niet van gekomen.
      Iets wat ik nu wel gedaan heb, tja te laat 🙄
      Maar goed, heb net gebeld naar porsche om een duplicaat van onderhoudsboekje en nee hoor, onmogelijk en verboden ❗
      Het enige waar ik kopieën van kan krijgen zijn de fakturen, maar die moeten dan wel bij de lokale porsche dealer(s) individueel worden opgevraagd.
      Dus géén onderhoudsboekje meer, bijzonder jammer dus maar er zijn wel gelukkig nog facturen te verkrijgen en op die manier is het toch nog mogelijk om een ganse onderhoudshistorie voor te leggen bij een eventuele latere wederverkoop.
      En dan ik er natuurlijk ook nog de car-pass die ik opnieuw kan aanvragen met ook daarop de data’s van al de gebeurtenissen sinds 2001.

Wim

Hier hetzelfde in Nederland, kopijen in kleur of z/w/niet, gelijk een bekeuring.
        In Nederland is men verplicht om van alle documenten privé of voertuig, alles origineel bij te hebben. 😕

[quote=”Audiotronics”:3h0ps8l0]wie met een posche kan rijden kan ook een boete betalen” 50 EURO boete [/quote][quote=”porsche”:3h0ps8l0]Ik deed dit vroeger ook maar heb daar wel een boete voor gekregen + binnen de 2 dagen papieren laten zien op politie kantoor.[/quote]

ik vrees dat jullie alletwee mierenuekers tegen het lijf hebt gelopen
          dat is normaal niet de gang van zaken

Kopies in kleur nemen en op het Gemeentehuis voor “eensluitend afschrift” stempels laten opzetten. Kunnen of mogen ze geen PV geven 😉
            In het slechtste geval PV van waarschuwing. Maar ooit eens een defect licht vooraan gehad en daar krijg je normaal ook een PV van waarschuwing voor. Tegen gehouden en PV gekregen. Uitleg van de agent : “wie met een posche kan rijden kan ook een boete betalen” 😯 50 EURO boete 👿

[quote=”etieke”:jcwa078g]nog een tip
              bewaar ook nooit de originele papieren in de wagen altijd copie
              het ergste wat je krijgt bij een verkeerscontrole is een pv van waarschuwing en dat je binnen een bepaalde tijd de originele moet gaan laten zien op het politiekantoor.[/quote]
              Niet volledig mee akkoord. Ik deed dit vroeger ook maar heb daar wel een boete voor gekregen + binnen de 2 dagen papieren laten zien op politie kantoor.

Papieren worden praktisch niet gestolen. De kans is echt zo klein dat ik liever mijn originele papieren opberg op een veilge plaats in de wagen en de kopij thuis bewaar. Hoef ik ook geen schrik te hebben voor een bekeuring + nog eens een extra rit naar politiebureel.

En bij een diefstal van de wagen zal je misschien zeggen…. ja de kans is dan ook klein dat men hem terugvindt en dan heb ik mijn papieren ook niet meer nodig.

Een GSM pikt men ook niet uit je wagen als hij uit het zicht ligt. Meestal is het slordigheid van de bestuurder, tas of jas achteraan, GSM op de zetel enz.
              Dat is de kat bij de melk zetten, dus voorkomen is beter dan genezen. En de Porsche rijders onder ons met een ouder model die hebben dan nog hun geheime bergplaats in de koffer. Ideaal voor je papieren. 😉

nog een tip
                bewaar ook nooit de originele papieren in de wagen altijd copie
                het ergste wat je krijgt bij een verkeerscontrole is een pv van waarschuwing en dat je binnen een bepaalde tijd de originele moet gaan laten zien op het politiekantoor .

ik heb in geen enkele wagen de originele papieren zitten , nog nooit problemen gehad bij een controle . zorg voor een kleurencopie en zorg ervoor dat het duidelijk is dat het overen een kopie gaat dan krijg je normaal geen discussie
                suc6

Nieuwe documenten aanvragen is zeker geen probleem.
                  Uiteraard eerst even aangifte doen bij Politie zodat ze een PV aanmaken voor je gestolen gelijkvormigheid.
                  Bij de TC kan je een kopij document vragen van je Car Pas en keuring.

Bij Porsche worden alle wagens in de databank bijgehouden op voorwaarde natuurlijk dat je bij hen steeds in onderhoud bent geweest maar dat is het geval bij jou las ik.

Met je PV zal Porsche je dan dan een nieuw (kopij) van het gelijkvormigheid bezorgen.
                  Onderhoudsboekje is geen probleem, Porsche maakt je een nieuw aan en wat betreft de historiek van je vorige onderhoudsbeurten kan je laten afprinten. Zo is er later geen probleem bij herverkoop.

Dan nog even een tip, bewaar in een Cabrio nooit je papieren in de wagen maar in de koffer.

WB

Das weeral f… inderdaad een goed idee om te vragen of er camerabewaking is………..gelukkig heb je de twee belangrijkste papieren nog Domi!!!!!!
                    gr en hopelijk krijg je een nieuw oh.boekje vast!!
                    Wim

Anoniem

Waarschijnlijk kan je dit wel opnieuw aanvragen, staat eigenlijk ook op een carpass op welke KM’s hij is binnengeweest bij een garage.
                      Stond er geen bewakingscamera bij de carwash? Misschien zie je zo meer over de diefstal.

9 reacties aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.