Autos voor verzamelaars dalen weer in prijs

Home Forum Porsche Marktplaats Porsche Mening Autos voor verzamelaars dalen weer in prijs

  • Maker
    Discussie
  • De rage blijkt voorbij te zijn… binnenkort weer mogelijkheden voor de liefhebber ipv voor de belegger?
    Klassiekers worden niet langer gekocht als belegging, maar om mee te rijden….

    http://www.vroom.be/nl/autoadvies/autos-verzamelaars-prijzen-zakken-opnieuw

    Ook Porsche is slachtoffer… 964 daalt en de iconische 911 uit de jaren 50-60 blijft niet gespaard van de daling….
    Tijd om koopjes te doen? (of is dit nog altijd relatief?)

14 reacties aan het bekijken - 46 tot 59 (van in totaal 59)
  • eri

        oldtimers zullen idd minder inzetbaar zijn in de steden, daarbuiten daarentegen, waar ze eigenlijk voor gemaakt zijn (b-roads) zullen ze nog steeds fijn gereden worden. Bij de classic car club hier worden deze ook steeds meer gereden, laatste meeting reed er iemand gemiddeld een 500km per maand met zijn e-type cabrio…. ie heeft dan maar een classic xk cabrio van 97 bijgekocht om die als echte daily te gebruiken. zo zijn er ook een paar met porsches, engelsman heeft een 993 turbo s en is zijn dagelijkse wagen, was het beu om er enkel naar te kijken in de garage en heeft besloten er gewoon dagelijks nu mee te gaan rijden…..

          Ik maak mij eerder zorgen op iets langere termijn, en dat voor alle auto’s die zgz enige verzamelwaarde hebben. Eens de ontploffingsmotor minder aanvaard wordt, zoals nu reeds in verschillende grootsteden in de wereld, zal de waarde verder dalen. Diegenen die er niet meer kunnen mee rijden door hun leef/woonomstandigheden zullen er ook vanaf willen, en dan komt er heel wat op de markt. Als het is voor in de living te zetten, ok, maar dat is de minderheid vrees ik. Neen, ik zet mijn geld wel elders in. Oldtimers hebben weinig toekomst imo. Just my 2c of course 😉

            Ik sluit me aan bij Wim. Daarnaast verwacht ik ook nog een stijging als de 993 oldtimer wordt, op 25 of 30 jaar. Dan zal het interessant zijn om zo eentje te hebben, de veel besproken laatste luchtgekoelde.

            IMG_0917.JPG

            Wim

              Koopjes ga je zeker niet vinden, en zo als Olaf al schreef heb ik dit ook al een tijdje aangehaald dat ballonnetje op springen stond en dan de prijzen iets daalden of gelijk zouden blijven.

              Maar echt dalen zullen ze niet doen, eerder stabiliseren.
              En dit is een trend die zich al 2x voor gedaan heeft.
              Zodra we weer over een aantal jaren gewend zijn aan deze prijzen, en er gebeurd dan weer iets zoals nu gebeurd is, zal deze stijging zich weer voortzetten zo als met alles. 💡

              17 maanden geleden gepost.
              https://porscheforum.be/forum/41-porsche-nieuws/125802-marktevolutie-even-in-de-andere-richting?limitstart=0

                http://www.hagerty.com geeft voor de (1988) 924S uit de VSA een waarde van een dikke $ 25k voor toestand #1 en voor toestand #2 ruwweg de helft. Er is duidelijk een plotse stijging over 1 jaar, september 2015 tot 2016, voor de betere.

                924S_1988_Porsche_Hagerty.jpg

                Bij de gewone 944 van 1988 is er over deze tijdsspanne eenzelfde beweging maar de #1 ligt wat lager(!) op $ 21k en de #2 wat hoger op $ 15k (afbeelding hieronder). Logischerwijze zijn de goede 944 uit 1983 meer waard, ca. $ 24k en $ 16k (niet afgebeeld).

                944_1988_Porsche_Hagerty(1).jpg

                Voor de laatste 924 turbo uit 1982 ook weer een vrij gelijkaardig verhaal op $ 27k en ietsje onder $ 14k voor #2.

                De prijzen van een gewone 911 3.2L Carrera uit 1988 dalen niet, blijven dus gelijk. Ze stegen wel al een kwartaal vroeger en stopten ook een kwartaal vroeger. #1 topt af op $ 72k en #2 blijft hangen op $ 52k. Alleen is +8k stijging voor toestand #1 hier procentueel natuurlijk veel kleiner dan juist diezelfde stijging bij een transaxle …

                Veel 924jes en zelfs type één 944jes zullen er niet bestaan in verzamelaarsconditie. Inderdaad.
                Er zijn ook geen mirakels in autoland. De prijs van een goed onderhouden 944 met een goede motor was met € 8k (à 12k in 2013) minder dan wat de vernieuwing van de volledige onderkant kostte aan originele stukken. Voor zover die leverbaar waren, ophanging en leidingen. Intussen hoorde ik van Wim dat al die 944 onderdelen sinds 2015 noteren aan +50%;

                Nu, uiteindelijk kunnen wij transaxuals 😉 gelukkig tenminste nog rijden met onze wagen.
                :happy:
                :driver:

                  [quote=”kleinekastenteufel” post=246304]Dergelijke beweringen worden nooit gestaafd door enige analytische benadering. Meestal worden deze argumenten gehanteerd door diegenen die op zoek zijn om te kopen.

                  De beste exemplaren zullen ondertussen en waarschijnlijk de markt uit zijn, waardoor hetgeen overblijft terecht wat minder gaat in €’s.

                  :driver: 😈 :driver:[/quote]

                  Da’s gesproken, als iets goed loopt schuimt men de wereld af naar alles wat enigszins vier wielen heeft van het gegeerde merk en probeert ze dan te slijten, maw den brol, en men probeert van de situatie te profiteren en veel te veel geld te vragen en altijd zijn er personen die er intrappen, en als er soms een goede te koop komt, kost ‘m geld en dan is het van “amaai gij zijt nog niet verlegen”. :think:

                    Net als op de beurs mannen… sentiment bepaalt de prijs.

                      Goed bezig !!

                      Binnen een paar weken koop ik mij dan voor 15.000 euro een paar 964’s bij om een Singer en een RWB versie van te laten maken.. :popcorn:

                      Ik denk dat de uitleg van de post hierboven volledig juist is !

                        Dergelijke beweringen worden nooit gestaafd door enige analytische benadering. Meestal worden deze argumenten gehanteerd door diegenen die op zoek zijn om te kopen.

                        De beste exemplaren zullen ondertussen en waarschijnlijk de markt uit zijn, waardoor hetgeen overblijft terecht wat minder gaat in €’s.

                        :driver: 😈 :driver:

                          de theorie van het artikel klopt: die merken/modellen geproduceerd in relatief hoge aantallen maar toch verdubbeld zijn in prijs de afgelopen 5 jaar, die zijn overgewaardeerd en kunnen/moeten nog in waarde gaan zakken. maar in de praktijk zijn de vraagprijzen nog steeds veel te hoog en merk ik nog niks van een dalende trend.
                          maar modellen als de maserati bora, alfa montreal, bmw z1, e-type, xk 120/140/150, pagode, bmw csi, … en onze transaxles hebben een over 10 aar een gestage groei gekend. en daarvan zie ik op de europese markt nergens koopjes opduiken.

                            Tkan vriezen, tkan dooien :think:

                            Diegene die mijn contacteren zijn toch de verzamelaars, in die mate dat ik mij afvraag of er nog met de Porsches gereden wordt.
                            Allemaal moeten ze nieuwe oldtimer, in eerste lak met boekje hebben… :wtf:
                            Liefhebber kopen in de winter eigemlijk zelden, daar begint het pas bij te kriebelen als de zon en de korte rokjes terug verschijnen :mrgreen:

                              Laat de prijzen voor mijn part maar zakken, dan schiet er bij aankoop meer over om te restaureren.
                              Momenteel zijn de 911 oermodellen dewelke voor een redelijke prijs (restauratieproject) te koop staan (tss 20k en 30k) rot en veel te hoog geprijsd voor wat men krijgt.

                                Dit riep ik 6 maanden geleden al :popcorn:

                              14 reacties aan het bekijken - 46 tot 59 (van in totaal 59)
                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.