Home › Forum › Porsche Talk › Autosportnieuws
- Dit onderwerp bevat 342 reacties, 28 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 11 maanden geleden door John.
-
MakerDiscussie
-
18 augustus 2012 om 03:08
Hallo allemaal,
Laat ik dit kersverse onderwerp starten met een vooruitblik op de belangrijkste races voor Porsche dit weekend.Beginnen moet ik helaas met minder goed nieuws. Tijdens de 6de manche om het GT1 World Championship zal er helaas geen enkele Porsche aan de start staan. Exim Team Bank China trekt beide wagens terug. De kalender is onlangs volledig aangepast en daarbij zijn twee Chinese races geschrapt. Dat vonden de Chinezen niet zo leuk ruzie en nu zitten we zonder Porsches in het WK GT1. Niet dat het overigens goed ging. Het competitieve duo Parisy/Halliday deed zijn best, won zelfs de hoofdrace op Zolder, maar kende veel pech en verloor altijd verschrikkelijk veel tijd in de pits. Het 2de duo was niet vooruit te branden. Het kampioenschap (met de Belgische toppers als Martin, Ide en Vanthoor) blijft wel mooi spannend tussen BMW, Mercedes en McLaren.
In de American Le Mans Series is Porsche aan een complete terugkomst bezig na de zo dramatische 24 uren van Le Mans. Na de winst in Lime Rock, de winst in Mosport helaas gevolgd door een diskwalificatie en de 2de plaats in Mid-Ohio op enkele tienden van Corvette Racing strijkt het circus dit weekend neer op Road America voor een race van 4 uur. De kwalificatie is enkele uren geleden gereden en het belangrijkste Porsche-team, Flying Lizard Motorsport start 1 en 2 :relaxman: . Het hoogstgeplaatste duo, Long/Bergmeister start overigens 2de achter hun teamgenoten. Team Falken Tire is 8ste, Paul Miller Racing 10de. Ik heb het hier trouwens over de GT-klasse uiteraard. In de drie prototype-klasses doen geen Porsches mee en in GTC alléén Porsches. Porsche werkt overigens aan een nieuwe P1 (de hoogste prototype klasse) voor in 2014. In 2013 zou de huidige 911, de 997, mogelijk al vervangen worden door zijn opvolger in GT, de 991. Porsche wil meteen hoog mikken en neemt zijn tijd om de wagen op orde te krijgen. Het is bijna een wonder dat de toch 8 jaar oude 997 het zo goed doet tegen de jongere wapens van Chevrolet, BMW, Ferrari, Lotus, Dodge en vorig jaar nog Jaguar en Ford. Maar het is dan ook Porsche. :first:
In de Grand-Am Sports Car Series word er dit weekend gereden op het Circuit Gilles Villeneuve, wel bekend van de Formule 1 natuurlijk. Brumos Racing (kampioen vorig jaar overigens) start 2de achter een Chevrolet Camaro. Magnus Racing (kampioen dit jaar in North American Endurance Championship, een subkampioenschap zeg maar) is 7de. Horton Autosport moet helaas forfait geven na de crash vorig weekend veroorzaakt door een onoplettende DP-rijder (de prototype klasse). Ze reden toen 5de. [video]http://www.youtube.com/watch?v=PkLtiai7fJ4[/video]
In Super GT (het nationale GT-kampioenschap van Japan) is het dit weekend de 1000km van Suzuka. In de hoogste klasse, de GT500, doen enkel zwaar opgefokte Japanse wagens mee. In de GT300 klasse echter is er meer ruimte voor variatie en hier doet Porsche wel mee en… staan ze op kop voorlopig dankzij het nog net uitspreekbare duo Kyosuke Mineo/Naoki Yokomizo :drink: .
-
MakerDiscussie
-
World Endurance Championship 8/8: 6 uur van São Paulo
De finale van het WEC in Brazilië was een pracht van een wedstrijd, oneindig veel interessanter dan het rondjes rijden in de woestijn van Bahrein. In LMP1H reed Porsche zijn sterkste wedstrijd tot nu en boekte een over-verdiende zege! :happydance: De 919 Hybrid sluit zo zijn debuutjaar af met een zege in de laatste race. De zege ging naar Romain Dumas, Neel Jani en Marc Lieb. Toyota was maar ietsjes trager en Audi was wederom moeilijk te beoordelen met een afwijkende strategie maar Porsche was echt wel de beste. Dit is zéér goed nieuws met het oog op 2015. Nochthans leek deze zege aanvankelijk te gaan naar de andere wagen met Timo Bernhard, Mark Webber en Brendon Hartley. Die namen de eerste twee uur de leiding, daarna nam de andere wagen de kop over. In de laatste twee uur zakte de wagen om mij onduidelijke redenen helemaal tot zesde op een ronde achterstand. Twintig minuten voor het einde ging Mark Webber bijzonder hard de muur in en werd de race achter de Safety Car afgevlagd. Webber werd naar het ziekenhuis afgevoerd maar alles is in orde gelukkig.
De crash:
https://www.youtube.com/watch?v=_xiy763I-Rg
Wie het zich herinnert: de crash lijkt opvallend veel op die in 2003 met de Jaguar in F1, ook Webber, ook São Paulo, ook de laatste bocht. 🙂
Het trio Dumas/Lieb/Jani sluit het jaar bijzonder knap af als derde bij de rijders. :applaus: Bij de merken is de eindstand: Toyota 289, Audi 244, Porsche 193.
In GTE is de erg moeilijke missie voor Porsche, Ferrari met 25 punten voorsprong nog inhalen, niet gelukt. Nochtans was Porsche wel beter dan hen maar niet genoeg om zo een gat te dichten. Ze moesten al quasi een dubbel halen en Ferrari moest pech kennen. Dat gebeurde dus helaas niet. In een wedstrijd waarin alles echt ongelooflijk dicht bij elkaar lag ging de zege uiteindelijk niet eens naar Porsche dat toch het langst op kop had gereden. Aston Martin pakte de zege terwijl de 991 in GTE Pro 2de (Frédéric Makowiecki/Patrick Pilet) en 6de werden (Jörg Bergmeister/Richard Lietz). Het was wel goed om te zien hoe sterk de 991 nog eens voor de dag kwam op wereldniveau maar de eindstand is niet anders: Ferrari 288, Porsche 262 en Aston Martin 232. In GTE Am was Porsche minder competitief hoewel ons Luikse trots, Prospeed Competition, lang tweede reed. Uiteindelijk werden ze vijfde, net achter de Porsche van Proton Competition.Het seizoen 2014 zit erop. Volgende wedstrijd is traditioneel de 24 uur Daytona, openingswedstrijd van de United SportsCar Championship op 24 en 25 januari. Prettige feesten allemaal!
World Endurance Champinship 7/8: 6 uur van Bahrein
Een uitstekende wedstrijd van de 919 in de LMP1H-klasse. 😀 Hoewel geholpen door pech bij een van de Toyota’s is het resultaat toch niet gestolen. Porsche pakt zijn beste resultaat van het jaar met de #14 met Marc Lieb, Romain Dumas en Neel Jani op P2 en de #20 met Timo Bernhard, Mark Webber en Brendon Hartley op P3. Het tempo van de hybride lag enorm hoog en bovendien kende de #14 eventjes problemen na het eerste uur. Strategisch week Porsche een beetje af van Toyota waardoor er een klein kansje was op de zege. Dat mocht niet zijn maar die dag komt nog wel. Het werken werpt stilaan zijn vruchten in de technologisch hoogste klasse van de autosport (Formule 1 heeft veel minder ruimte voor innovatie). Zo mooi was de race in LMP1H, zo een ramp was het in GTE. Bovendien is Porsche nog in strijd om de titel bij de merken dus eigenlijk is dit belangrijker. De 991 was op dit circuit het zwakke broertje in vergelijking met Ferrari en Aston Martin. Meer dan 4de en 5de in GTE Pro zat er niet in voor respectievelijk Richard Lietz/Jörg Bergmeister en Frédéric Makowiecki/Patrick Pilet. Na een half uur week Porsche af van de traditionele strategie door bij een neutralisatie de wagens binnen te brengen. Geen slechte redenering want het tempo was toen al belabberd. Uiteindelijk zou het een strategische spelletje worden dat net wel of net niet ging lukken. In de laatste twee uur verloor Porsche echter rondetijd en beide Mantheys eindigen buiten het podium. Pijnlijk. De kloof op Ferrari gaat zo alweer van 7 naar 25 punten. Met nog één race te gaan zal het moeilijk worden. 🙁 Niet veel beter in GTE Am met Proton Competition (Christian Ried, Khaled Al Qubaisi en Klaus Bachler) 4de en Prospeed Competition (François Perrodo, Emmanuel Collard en Matthieu Vaxivière) 7de.Super GT 8/8: 250 km van Motegi
Terug in Japan na een uitstapje in Thailand zien we dat de competitieve Thaise Porsche weer weg is en er weer twee Japanse 997’s op de grid stonden. Het kleurloze seizoen wordt op een kleurloze manier afgesloten. Pacific Direction Racing, met Takuya Shirasaka en Yuya Sakamoto reden nog een verdienstelijke race en rijden zich van 12de naar 9de. Porsche Team KTR, met Akihiro Tsuzuki en Kyosuke Mineo, startten als 17de en werden, na problemen in de pits, 21ste.Vorig weekend niks
Dit weekend de laatste Porsche-gerelateerde race van het jaar! (tenminste wat mij boeit)
– World Endurance Championship 8/8: 6 uur van São PauloKnappe zege van Stoffel Vandoorne in GP2 Series!
Stoffel gaat tevens naar de 2de plaats in het kampioenschap.
KlikWorld Endurance Championship 6/8: 6 uur van Shanghai
Een uitstekend weekend in het verre China voor de troepen uit Stuttgart. In de P1H klasse was Toyota wederom te sterk voor zowel Porsche als Audi. Zonder problemen bij de Japanners ging het dus om het laatste podiumplek tussen de 919 en de R18. Porsche was sneller in de aanvangsfase van een stint, Audi tegen het einde. Wellicht alweer vanwege de bandenslijtage. Helaas kreeg de #20 een platte band in leidende positie (Toyota had een afwijkende strategie) na het eerste uur. Meer dan zesde zou er zo niet in zitten voor Timo Bernhard, Mark Webber en Brendon Hartley. De #14 met Marc Lieb, Neel Jani en een uitstekende Romain Dumas hield (gestart vanuit pole positie) gelukkig wel de Audi’s achter zich al was het nipt. Het derde podiumplaats voor de Porsche 919 Hybrid. In de tussenstand staat het Toyota 226, Audi 197 en Porsche 133. In GTE Pro deed Porsche een uitstekende zaak maar wel met een beetje geluk. Alle drie de merken waren eigenlijk even snel maar de ontploffende Aston Martin-motor en de crashende Ferrari hebben zeker geholpen. Porsche pakt een prachtige dubbel met Frédéric Makowiecki en Patrick Pilet vóór Jörg Bergmeister, Nick Tandy en Richard Lietz. In de merkenstand verkleint Porsche zijn achterstand op Ferrari van 29 naar 7 puntjes 😀 terwijl Makowiecki nog 24,5 punten achter heeft op een Ferrari-duo. In GTE Am was het een mindere dag met eens te meer geen kruid gewassen tegen Aston Martin. In deze klasse mag er maar één rijder professioneel zijn en de amateurs van Aston Martin zijn eenvoudigweg sneller. Ons Belgische Prospeed Competition met François Perrodo, Emmanuel Collard en Matthieu Vaxivière werd vierde en Proton Competition met Christian Ried, Khaled Al Qubaisi en Klaus Bachler pas vijfde. Hoe dan ook het belangrijkste: nog maar zeven puntjes bij de merken in GTE. Nog twee races te gaan. :popcorn:GT Series 12/12: Sprint Series 7/7: Baku World Challenge
In de Sprint Series is Porsche geen regelmatige deelnemer maar net als in 2013 doen ze wel mee in de finale in Azerbeidzjan. En niet de minsten. Onze Britse helden van Trackspeed komen aan de start met het uitstekende duo Richard Westbrook (bekend uit de voormalige Grand-Am Sports Car Series) en Norbert Siedler (Porsche Supercup). Schütz Motorsport, het beste Porsche team uit de GT Masters 2014, zet ook een 997 in voor fabrieksrijder Marco Holzer en Martin Ragginger (GT Masters). Trackspeed was vorig jaar ronduit indrukwekkend met de geniale Nick Tandy maar die had dit jaar dus belangrijkere verplichtingen in het WEC. Westbrook/Siedler kwalificeerden zich als elfde, waren na de start van de eerste race achtste maar zouden uiteindelijk terug als elfde eindigen. In race twee moest de 997 al snel aan de kant met een kapotte radiator. Jammer. Schütz Motorsport deed het een stuk beter. Het vertrok in race 1 als negende en klom met een uitstekende Ragginger helemaal op tot vijfde. Na de start in race 2 reden ze als vierde rond en waren sneller dan de Audi op plaats drie. Die kende een slechte pitstop maar die van Schütz was helaas nog slechter en in plaats van een plek te stijgen, daalden ze een plek: vijfde. Holzer kon die gelukkig wel vasthouden ondanks aanvallen van een McLaren. Opvallend toch wel dat Ragginger in beide races een stuk indrukwekkender was dan fabriekspiloot Holzer.International GT Open 8/8 op Catalunya
Voor de finale van de IGTO kwam er één Porsche aan de start in GTS, uiteraard de 997 van Autorlando Sport met Matteo Beretta en Joël Camathias. Eens te meer een sterke prestatie van zoveel de prof Beretta als de amateur Camathias die eigenlijk quasi even snel is. In de eerste race reed Camathias van 7 naar 6 en Beretta maakte er P3 van. In race 2 reed Beretta constant vijfde terwijl Camathias wederom de 997 op het laagste podiumschavot bracht. Een erg mooi einde van een moeilijk seizoen met de oude 997. In de eindstand zijn Beretta/Camathias vijfde (met een manche minder!), Autorlando Sport is vierde en Porsche tweede.Porsche Supercup 9/9 in Austin
De finale van de Porsche Supercup draaide rond twee mannen. De Pool Kuba Giermaziak rijdt al enkele jaren mee in de top van de PS maar echt doorbreken is nog niet gelukt. 2014 is veruit zijn beste seizoen tot nu. De Nieuw-Zeelander Earl Bamber is zijn uitdager en dat is opvallend want Bamber is een debutant. Officieel tenminste want in 2013 reed hij twee manches maar dan als gastrijder. Uitzonderlijk bestond de finale uit twee races. In race 1 streden de kemphanen voor de vierde plek achter het latere podium: Nicki Thiim, Michael Ammermüller en Klaus Bachler. U leest het goed: Bachler reed in de VS én in China in één weekend. :wtf: :respekt: In de slotfase van de race raakten Giermaziak en Bamber elkaar en dat was volledig de Pool zijn fout. In plaats van 4 en 5 waren ze nu 4 en 14 en zo zou het wel erg moeilijk worden voor Giermaziak. In race 2 zou hij enkele plaatsen vóór Bamber moeten eindigen en hij reed er voortdurend achter. De Pool zal alweer moeten wachten op de die vervloekte titel. In een prachtige wedstrijd overigens met een nek-aan-nek race tussen verschillende rijders voor de zege werd Bamber tweede en Giermaziak zevende. De zege ging uiteindelijk naar Ammermüller en derde was Philipp Eng. Bamber wordt nu ongetwijfeld extra in de gaten gehouden door de top in Stuttgart.Dit weekend: niks
Volgend weekend:
-World Endurance Championship 7/8: 6 uur van Bahrein
-Super GT 8/8: 250 km van MotegiGT Tour 7/7 op Paul Ricard
Met de finale van het Frans kampioenschap hadden Nicolas Armindo en Raymond Narac nog een kans in hun 997 van IMSA Performance Matmut maar gemakkelijk zou het niet worden. Ze kwamen toe in Le Castellet met 142 punten, de Audi #42 had er 145 en de Audi #51 had er 167. Voor de eerste race kwalificeerde de amateur Narac de wagen als 6de. In de race reed hij uitstekend en gaf de wagen aan de professioneel Armindo als derde. In GT Tour worden de toppers (top 3 denk ik) van de vorige race gestraft door langer te blijven staan in de pits. Ben ik persoonlijk volledig tegen maar gezien het slechte weekend in Nogaro kwam het ditmaal goed uit. De Porsche moest minder lang blijven stilstaan dan de rest en won race 1. De 42 werd zesde en de 51 achtste. Plots bedrog de achterstand nog maar 6 punten. In de kwalificatie voor race 2 kende de 51 bovendien problemen en reed pas de 19de tijd. Armindo startte als 3de. Hij hield stand tussen de Ferrari’s en bracht de wagen als 2de binnen. Ditmaal moesten zij natuurlijk wel langer blijven staan en Narac kwam de baan terug op als zevende. De 42 reed rond als vijfde en de 51 was elfde. De 51 kwam wel snel dichter en had genoeg aan enkele plaatsen achter de Porsche. In zijn enthousiasme echter reed de Audi-piloot een Ferrari eraf en kreeg een straf. Met een vijfde plaats en de 42 derde is Porsche, net als in 2012, Frans kampioen! :first: Pro GT by Almeras reed nog eens mee en zette twee wagens, één in elke klasse: nieuwe en oude wagens. Bekende topper Christian Ried en Matthieu Vaxiviere moesten in race 1 opgeven maar werden in race 2 zesde. In de oude klasse werd de 997 eens 3de en eens 4de.Campionato Italiano GT 7/7 op Monza
In het Italiaans kampioenschap had Porsche helaas geen kans meer om de rijderstitel in GT3 van 2013 te herhalen. In race 1 had Autorlando Sport bovendien wederom pech met een opgave voor Matteo Beretta en Gianluca Carboni. De zusterwagen werd 11de, Ebimotors 9de maar Krypton Motorsport met Stefano Pezzucchi, in zijn eentje, werd prachtig tweede! Knap voor een team dat geen regelmatige deelnemer is. In race 2 nam Pezzucchi zelfs meteen de leiding maar zakte al snel tot derde. Hierbij reed hij helaas zijn radiator kapot op een Ferrari en de 997 moest aan de kant. Geen wonderen van de regelmatige teams met Autorlando vierde en Ebimotors 6de. Beretta/Carboni zijn in de eindstand pas zevende. De rijderstitel gaat naar Audi. Bij de merken is Porsche tweede. In GTC werd de eerste Porsche respectievelijk eerste en tweede. Hier pakt Porsche wel de titel met dank aan Omar Galbiati Massimo van Antonelli MotorsportDit weekend:
– World Endurance Championship 6/8: 6 uur van Shanghai
– International GT Open 8/8 op Catalunya
– Porsche Supercup 9/9 in AustinEuropean Le Mans Series 5/5: 4 uur van Estoril
De finale van de ELMS vond plaats op een nagenoeg uitverkocht Estoril. Opvallend want autosport is in Portugal, of Spanje, niet direct enorm populair. Drie Porsches kwamen aan de start in GTE en probeerden aan een tegenvallend seizoen nog een mooi einde te breien. IMSA Performance Matmut kwam aan de start met twee 997’s. Eens de meer kon de 997 niet mee in dit veld en de wagen met het onbekende trio Erik Maris, Jean-Marc Merlin en Eric Hélary werden tiende terwijl die met het bekende trio Nicolas Armindo, Raymond Narac en Christina Nielsen niet veel beter deden met P9. Uitkijken was het echter vooral naar Gulf Racing UK want die kwamen weer aan de start met een 991. De nieuwste 911 kwalificeerde zich als vijfde en deed in de race lange tijd mee voor het podium. Helaas is het trio Michael Wainwright, Adam Carroll en Ben Barker niet homogeen genoeg om gedurende vier uur een vuist te kunnen maken tegen de meer professionele rijders in de Ferrari’s. Uiteindelijk vierde is dan ook een goed resultaat en vooral hoopvol als er volgend seizoen meer 991’s 997’s vervangen. In GTC was er helemaal geen glorie te bespeuren. Pro GT by Almeras schreef zich niet in voor deze manche dus was Porsche enkel vertegenwoordigd door het Belgische Prospeed Competition met Paul en Max van Splunteren en Maxime Soulet. De 997 moest echter aan de kant geplaatst worden na 91 rondjes en 2u40 na een brand.Belgian Racing Car Championship 6/6: Belgian Masters
De finalestrijd in Zolder voor het Belgisch kampioenschap viel samen met de GT Series en zo een affiche kon ik niet laten liggen om te bezoeken. Het was een erg spannende wedstrijd tussen de 997 van Belgium Racing met Dylan Derdaele, Kenneth Heyer en Xavier Maassen voor de zege én de titel tegen de Aston Martin #100. Ook een Audi had nog kans op de titel. De Porsche wordt mooi tweede maar helaas gaat de zege én de titel in de Pro-klasse naar de Aston Martin. In de Cup-klasse pakt Porsche wel de titel.Dit weekend:
– GT Tour 7/7 op Paul Ricard
– Campionato Italiano GT 7/7 op MonzaInderdaad, volledige nieuwe monocoque onder andere. Motorbasis blijft wel behouden.
[quote=”Igordiver” post=182114]Met de snelheid van de 919 komt het inderdaad wel goed, maar het remmen is wat anders. Blijkbaar gaan ze naar volgend seizoen toe, toch een volledig nieuwe LMP1 bouwen.[/quote]
Met de snelheid van de 919 komt het inderdaad wel goed, maar het remmen is wat anders. Blijkbaar gaan ze naar volgend seizoen toe, toch een volledig nieuwe LMP1 bouwen.
Wat betreft de Asian Le Mans Series was ik helemaal vergeten dat er, tot nu toe, geen Porsches aan de start komen. Misschien ook even iets zeggen over de Rally van Frankrijk, elfde manche in het World Rally Championship, twee weekends terug. Normaliter ga ik niet op zoek naar een sporadische Porsche-inschrijving in een rally maar nu was het toch even anders. Fabriekspiloot Romain Dumas kwam namelijk aan de start met een 997. De Fransman werd, buiten klassement, 19de algemeen. Een mooi resultaat op dit niveau. De FIA deelde overigens mee dat er vanaf 2015 een GT-klassement komt. Benieuwd wat dat gaat worden 😀
World Endurance Championship 5/8: 6 uur van Fuji
Het allerbelangrijkste kampioenschap voor Porsche trekt een eindsprintje naar de titel met, na een pauze van drie maanden, vijf wedstrijden in twee maanden. In de P1H-klasse kunnen we best tevreden zijn. Beides 919’s kenden op een gegeven moment problemen, zeker de #20, maar uiteindelijk werd zonder problemen het einde gehaald. Bovendien was de Porsche duidelijk sneller dan Audi. Toyota leek dominant en pakte ook de dubbel, maar de #20 met Timo Bernhard, Brendon Hartley en Mark Webber, slaagde er toch in om zijn twee ronden achterstand om te zetten in ééntje en de snelste ronde te rijden. De 919 heeft nog altijd nog wat kinderziektes maar de snelheid lijkt helemaal in orde te komen. Met een derde plaats boekte Porsche zijn tweede podium van het seizoen na die in Silverstone. :applaus: De #14 met Marc Lieb, Romain Dumas en Neel Jani werd vierde en zo pakt Porsche negen punten meer dan Audi. Merkenstand: Toyota 183, Audi 175, Porsche 109. In GTE, en vooral in GTE-Pro, was de wedstrijd een ramp 😥 Zowel Ferrari als Aston Martin waren een maatje te groot. In GTE-Am viel het goed mee met, achter de dominante Aston Martins, het Belgische Prospeed Competition met François Perrodo, Matthieu Vaxivière en Emmanuel Collard op P3 en Proton Competition op P4. In GTE-Pro echter kreeg Porsche een stevige tik. De #92 991 moest al snel de pit in met een probleem en zou maar zesde worden terwijl de #91 met Jörg Bergmeister en Richard Lietz (terug uit blessure) pas vierde werden op een ronde achterstand. In de individuele stand kan men het ondertussen in beide klasses bijna vergeten. Bij de merken worden Pro en Am samen genomen en zo werd Porsche vierde en zevende. Bij de merken gaat Porsche van vier naar 29 punten achterstand op Ferrari. Niet goed, niet goed. Aston Martin volgt op 25 punten van Porsche.Campionato Italiano GT 6/7 op Imola
Ook in het Italiaans kampioenschap kende de 911, hier nog 997 uiteraard, geen fantastisch weekend. Maar liefst vijf Porsches kwamen er desondanks aan de start in GT3. Naast de belangrijksten, de #58 van Autorlando Sport en de #44 ven Ebimotors, kwam ook Krypton Motorsports nog eens aan de start terwijl Autorlando nog twee extra Porsche inzette. In race 1 werd de #58 met Gianluca Carboni en Matteo Beretta vijfde en de #44 zesde maar de belangrijkste concurrentie van Audi en Ferrari reden zich naar het podium. In de knokpartij die de tweede wedstrijd was moesten beide Porsches opgeven. Eerste 997 was nu die van Krypton met Stefano Pezzucchi en Riccardo Bianco. Opnieuw stond de concurrentie op het podium. In GTC won Porsche beide races en ze nemen daar ook de leiding, net als bij de amateurs in GT3. Troostprijzen zijn het echter want in GT3 wordt het nu nagenoeg onmogelijk met nog één manche te gaan, op Monza.Dit weekend:
– European Le Mans Series 5/5: 4 uur van Estoril
– Belgian Racing Car Championship 6/6: Belgian Masters@997: Toptip ! Tudor Youtube channel staat nu in mijn favorieten 🙂
Op Motors TV. Heb daar zowel het Tudor als het WEC gevolgd.
super, bestaan van youtube kanaal wist ik niet. Heb zonet een budweiser uit de koelkast gepikt (yep @11am), laptop op beamer aangesloten en al aan het kijken.
Merci. Op televisie weet ik niet. Misschien op Motors TV. Live uitzendingen op tv zijn denk ik enkel op Amerikaanse zenders zoals ESPN en Fox. Je kan wel de wedstrijden live streamen op http://www.imsa.com . Aangezien dat dan wel een kot in de nacht is in België wacht ik meestal tot alles op de officiële account op Youtube verschijnt. Zowel de kwalificatie als de race staan meestal binnen de drie dagen volledig op de account ‘TUDOR Championship’. https://www.youtube.com/channel/UC58em84jwiyM20qR-iqBDZw
mooi verslag. Kan je die Tudor USCC manches feitelijk live volgen op televisie ? Ik vind daar niets van terug.
United SportsCar Championship 13/13: North American Endurance Cup 4/4: Petit Le Mans
De finale van de USCC en van het subkampioenschap NAEC was de legendarische Petit Le Mans, een wedstrijd over 1000 mijl of 10 uur (wat het eerste bereikt wordt) op Road Atlanta. In de GTLM-klasse was de missie duidelijk voor Porsche: de titel bij de merken. Zeven fabrieksrijders en twee andere kwamen aan de start. Porsche was duidelijk het beste merk op dit circuit en de #911 met Nick Tandy, Jörg Bergmeister, Patrick Pilet en Michael Christensen streden om de zege. Na twee uur wedstrijd, in tweede positie, knalde de Porsche echter op een Ferrari in de pits bij een rood licht waarna een Chevrolet om hem knalde. Na de herstellingen zat er niet meer in dan vijfde. Geen zorgen echter want de andere wagen van Porsche North America met naast Pilet en Christensen ook Patrick Long en Earl Bamber, de leider in de Porsche Supercup was er ook nog. De #912 streed heel de wedstrijd met de overige 991 van Team Falken Tire met Bryan Sellers, Wolf Henzler en Marco Holzer. Vooral de laatste drie uur heeft Porsche nog eens ouderwets de vloer aangeveegd met de rest. :popcorn: Het is misschien een beetje niet ok dat een privé-team het fabrieksteam verslaat maar wat maakt het uit: een dubbel voor Porsche!! Stuttgart pakt zo de merkentitel in USCC met drie punten voor op Dodge. In NAEC gaan alle titels naar Porsche: merken, wagens en rijders met Michael Christensen en Patrick Long. :first: Een mooi resultaat voor de jonge Christenen in zijn eerste jaar als fabrieksrijder van Porsche en ook voor de oude rot Long. Ook in GTD streed Porsche nog volop voor de titels. Verschillende Porsches waren ook voortdurend vooraan te vinden. Park Place Motorsports en GB Autosport kenden echter pech. Magnus Racing met John Potter, Andy Lally en Marco Seefried en Snow Racing met Madison Snow, de Belg Jan Heylen en Patrick Dempsey deden want ze moesten doen met P2 en P3 en ook hier de merkentitel voor Porsche in USCC! :music: Voor de rijderstitel was de achtste plaats van Cooper MacNeil, Leh Keen en Craig Stanton van Alex Job Racing helaas niet genoeg met concurrentie van Audi en BMW eerste en vierde. In NAEC is Porsche wel verslagen met een tweede plaats bij de merken. Hoe dan ook een prachtig einde van het seizoen in USCC, vijf titels en een mooie zege van Team Falken Tire, net als in 2013, op Petit Le Mans.SportsCar Challenge 12/12 op Road Atlanta
In het voorprogramma zagen we eindelijk nog eens een goed resultaat voor Rum Bum Racing in de GS-klasse met Plumb en Davis. De 997 Carrera werd derde en een andere Porsche zesde. In de eindstand wordt de #13 4de bij de wagens en dat is ook de eindstand van Porsche bij de merken. In ST werd ook hier de eerste Cayman derde met Dyer en Fergus. Eric Foss van Murillo Racing en Wayne Nonnamaker van Team Sahlen werden respectievelijk zesde en vijfde maar zijn in de eindstand wel één en twee. Ook bij de merken is Porsche hier kampioen met dus de Cayman.Super GT 7/8: 300 km van Buriram
Het Japanse kampioenschap kende zijn enige manche in het buitenland, in Thailand. Pacific Direction Racing kon de reis niet meemaken en deed niet mee in GT300. Porsche Team KTR met Akihiro Tsuzuki en Kyosuke Mineo kwalificeerden zich als 14de, waren na de start 10de maar zakten al snel terug tot 16de. Gelukkig was er ook een lokale inschrijving met een prachtige groen-oranje-zwarte 997. I-mobile AAS deed mee met de uitstekende Zwitser Alexandre Imperatori en de Thai Vutthikorn Inthraphuvasak (ik verzin niks). De wagen nam meteen de pole en reed in de aanvangsfase met gemak weg van de rest. Natuurlijk had de wagen met zijn eerste deelname geen strafgewicht aan boord maar dat gold ook voor de andere wagens in de onderste regionen. Uiteindelijk moesten ze zich gewonnen geven aan een Nissan maar de 997 leek toch op weg naar een tweede plaats. Het mocht echter niet zijn en twaalf ronden voor het einde moest de wagen nog eens binnenkomen met een klein probleempje. Uiteindelijk werd de Thaise Porsche zevende, jammer. In GT500 werd Porsche-fabrieksrijder Frederic Makowiecki in zijn Honda vijfde.GT Masters 8/8 op de Hockenheimring
In het Duits kampioenschap was men toe aan de finale. Na de pech in de voorlaatste race op de Sachsenring kwam Jaap van Lagen aan de start met 35 punten achterstand op het duo van de #10 Audi. Het moest dus al heel sterk gaan lopen maar daar zag het er ook naar uit. Van Lagen met Christian Engelhart kwalificeerde voor race 1 en 2 de 997 van GW IT Racing Team Schütz Motorsport als tweede en derde terwijl de #10 als achtste en zevende mocht vertrekken. In race 1 zakte de Audi tot buiten de punten terwijl de Porsche op weg leek naar de tweede plaats en voor de zege knokte. Dat zouden dus 18 of 25 punten zijn die direct van de 35 werden afgetrokken met dan nog enkel race 2 te gaan. Helaas. In GT Masters moet elke wagen minstens 60 seconden in de pit doorbrengen. De tijd begint te tellen bij de ingang en stopt bij de uitgang. Als de pitstop afgewerkt is, is het dus inschatten wanneer men de wagen loslaat. Hoewel tweede al fantastisch zou zijn met de Audi buiten de punten zorgde de strijd om de zege toch voor extra stress waardoor de wagen 0,4 seconden te snel vertrok. 0,4 verdomme! Het resultaat was geen tweede plaats maar een drive through penalty, een 12de plaats en de titel voor de Audi. :bounce: :bounce: :bounce: Eerste Porsche was die van Tonino Team Herberth met Robert Renauer en Martin Ragginger op P3. In race 2 namen van Lagen en Engelhart wraak met een mooie tweede plaats en een uitstekende Engelhart in de regen. In de eindstand is van Lagen tweede bij de rijders en Schütz Motorsport vierde bij de teams. Bij de amateurs pakt Herbert Handlos wel de titel in zijn 997.Afgelopen weekend:
-World Endurance Championship 5/8: 6 uur van Fuji
-Asian Le Mans Series 3/5: 3 uur van Shanghai
-Campionato Italiano GT 6/7 op Imola
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.