Home › Forum › Porsche Talk › Autosportnieuws
- Dit onderwerp bevat 342 reacties, 28 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 11 maanden geleden door John.
-
MakerDiscussie
-
18 augustus 2012 om 03:08
Hallo allemaal,
Laat ik dit kersverse onderwerp starten met een vooruitblik op de belangrijkste races voor Porsche dit weekend.Beginnen moet ik helaas met minder goed nieuws. Tijdens de 6de manche om het GT1 World Championship zal er helaas geen enkele Porsche aan de start staan. Exim Team Bank China trekt beide wagens terug. De kalender is onlangs volledig aangepast en daarbij zijn twee Chinese races geschrapt. Dat vonden de Chinezen niet zo leuk ruzie en nu zitten we zonder Porsches in het WK GT1. Niet dat het overigens goed ging. Het competitieve duo Parisy/Halliday deed zijn best, won zelfs de hoofdrace op Zolder, maar kende veel pech en verloor altijd verschrikkelijk veel tijd in de pits. Het 2de duo was niet vooruit te branden. Het kampioenschap (met de Belgische toppers als Martin, Ide en Vanthoor) blijft wel mooi spannend tussen BMW, Mercedes en McLaren.
In de American Le Mans Series is Porsche aan een complete terugkomst bezig na de zo dramatische 24 uren van Le Mans. Na de winst in Lime Rock, de winst in Mosport helaas gevolgd door een diskwalificatie en de 2de plaats in Mid-Ohio op enkele tienden van Corvette Racing strijkt het circus dit weekend neer op Road America voor een race van 4 uur. De kwalificatie is enkele uren geleden gereden en het belangrijkste Porsche-team, Flying Lizard Motorsport start 1 en 2 :relaxman: . Het hoogstgeplaatste duo, Long/Bergmeister start overigens 2de achter hun teamgenoten. Team Falken Tire is 8ste, Paul Miller Racing 10de. Ik heb het hier trouwens over de GT-klasse uiteraard. In de drie prototype-klasses doen geen Porsches mee en in GTC alléén Porsches. Porsche werkt overigens aan een nieuwe P1 (de hoogste prototype klasse) voor in 2014. In 2013 zou de huidige 911, de 997, mogelijk al vervangen worden door zijn opvolger in GT, de 991. Porsche wil meteen hoog mikken en neemt zijn tijd om de wagen op orde te krijgen. Het is bijna een wonder dat de toch 8 jaar oude 997 het zo goed doet tegen de jongere wapens van Chevrolet, BMW, Ferrari, Lotus, Dodge en vorig jaar nog Jaguar en Ford. Maar het is dan ook Porsche. :first:
In de Grand-Am Sports Car Series word er dit weekend gereden op het Circuit Gilles Villeneuve, wel bekend van de Formule 1 natuurlijk. Brumos Racing (kampioen vorig jaar overigens) start 2de achter een Chevrolet Camaro. Magnus Racing (kampioen dit jaar in North American Endurance Championship, een subkampioenschap zeg maar) is 7de. Horton Autosport moet helaas forfait geven na de crash vorig weekend veroorzaakt door een onoplettende DP-rijder (de prototype klasse). Ze reden toen 5de. [video]http://www.youtube.com/watch?v=PkLtiai7fJ4[/video]
In Super GT (het nationale GT-kampioenschap van Japan) is het dit weekend de 1000km van Suzuka. In de hoogste klasse, de GT500, doen enkel zwaar opgefokte Japanse wagens mee. In de GT300 klasse echter is er meer ruimte voor variatie en hier doet Porsche wel mee en… staan ze op kop voorlopig dankzij het nog net uitspreekbare duo Kyosuke Mineo/Naoki Yokomizo :drink: .
-
MakerDiscussie
-
Bedankt 997!!!
Dit weekend eentje van mijn favo’s Bathurst 1000 :relaxman: :relaxman:
American Le Mans Series
Ondanks een redelijke kwalificatie kon Porsche in de beginfase van de Oak Tree Grote Prijs niet echt volgen. Na een half uur werd het veld doorheen geschud door een neutralisatie en Paul Miller Racing was 3de achter een Ferrari, de concurrent voor de voorlaatste plaats bij de merken. Helaas maakten zij een foutje. Core en Falken Tire zaten op een andere strategie en reden langer door op hun stint. Met nog een uur te gaan was er het zware ongeluk tussen Holzer en een GTC dat RS al aangaf. Het speelde wel in de kaart van Core en Falken Tire en toen met nog 43 minuten te gaan de race weer groen werd reden ze 1 en 2. Porsche had de kans op hun eerste zege dit seizoen. Helaas was de concurrentie eenvoudig weg te snel. Falken Tire met Sellers achter het stuur tuimelde helemaal terug tot P8. Core Autosport met Long moest de veel snellere Ferrari laten gaan maar kon gelukkig de 2de plaats vasthouden tegen de snellere Chevrolets en BMW’s. Een heel mooi resultaat voor Core Autosport en Porsche maar wel achter Ferrari dus in de stand ziet het er niet beter uit. Met nog 24 punten te verdienen tijdens de finale, Petit Le Mans, heeft Porsche er 14 achter in de strijd om de voorlaatste plaats. Paul Miller Racing zakt met hun zwaar ongeval bij de teams van 4 naar 6. Chevrolet is, in het laatste seizoen van de Corvette C6, al zeker van de titel. In GTC doet Bleekemolen een uitstekende zaak. Met een 2de plaats en met Flying Lizard niet in de top 5 heeft de Nederlander nu 13 punten voor op de 2de. De zege ging naar TRG. Overigens kreeg die moedige cameraman een of andere prijs na de wedstrijd. 😀 :respekt:International GT Open
Porsche is weer vertegenwoordigd in de hoogste de klasse: de SGT. Nadat hun niet verzekerde 997 in brand vloeg half juni is het Spaanse Drivex eindelijk weer van de partij, met hulp van Manthey Racing. Met twee volkomen nieuwe rijders zat er echter nog niet veel snelheid in. Zeker niet nadat Vieira veel te laat remt bij een inhaalpoging en de wagen meteen weer in de prak rijdt. Voor race 2 kwalificeert de andere nieuwe rijder, Cressoni, zich heel mooi 3de. Het racetempo is helaas niet goed genoeg en al helemaal niet als Vieira het stuur overneemt. In GTS slecht weekend bij Autorlando Sport. Tutumlu moest de strijd meteen staken in race 1 vanwege een technisch probleem. In race 2 zat er voor Dverikos/Tutumlu niet meer in dan 8ste in een race gedomineerd door Ferrari. Het team kan nu een top 2 eindstand vergeten. Bij Rinaldi Racing reed Kogay een aardige stint en kwam binnen rond P15. Seefried kon daar niet veel verandering in brengen. In race 2 werden ze sober 10de.
De nagelnieuwe Porsche van Drivex:
British GT Championship
Het Brits kampioenschap kende zijn finale met een 2 uurs race op Donington Park. Een goeie wedstrijd voor Porsche maar helaas niet voor de Porsches die nog een kans maakten op de titel. De Trackspeed van Ashburn/Tandy moesten al snel opgeven na een spin van Ashburn. Oman Air Motorbase had met Al Harthy/Caine dit seizoen al in elke wedstrijd punten gepakt. Helaas kwam daarin uitgerekend nu een einde aan voor de kampioenen van 2012. Een andere Trackspeed met Fisken/Westbrook leverde wel een prachtige strijd met kampioenschapconcurrenten van Audi, Aston Martin en BMW. De #32 werd uiteindelijk 3de. De zege ging naar Audi, de titel naar Aston Martin.Super GT
Met de 300 km van Autopolis zagen we eindelijk een competitieve wedstrijd van Porsche in het Japans kampioenschap. Hankook KTR kwalificeerde zich redelijk als 11de en klom op tot 9de. Na de pitstops reed de wagen van Kageyama/Fujii heel knap 3de. Uiteindelijk bleken 2 Mercedessen te snel en werd het P5. Nog steeds mooi. Taisan Endless vertrok helemaal achteraan om toch ook knap 8ste te worden. Een uitstekende racesnelheid dus van Porsche. Doet deugd in de voor Porsche dramatische Super GT 2013. Pacific Direction Racing kwam nooit in de buurt van de punten.Dit weekend:
GT Tour: voorlaatste wedstrijd in Lédenon
BRCC: de finale: Belgian Masters in Zolderoesje, die rolkooi helpt hier duidelijk meer dan schietgebedjes
en die cameraman heeft duidelijk grotere ballen dan menig andere ventEuropean Le Mans Series
In de ELMS was het afgelopen weekend de finale met de 3 uur van Paul Ricard. De kans dat Porsche de titel in GTE nog kon afsnoepen was heel erg klein. Dan moest Proton Competition winnen en moest de Ferrari #52 opgeven. Proton Competition met Ried/Bachler/Tandy reden een sterke wedstrijd. Nadat ze de start helemaal gemist hadden werden ze tactisch nog 3de. Niet genoeg echter, zeker niet als de #52 ook nog eens won. De 2de plaats in het kampioenschap is wel binnen. IMSA Performance Matmut reed geregeld ook 3de maar werd strategisch geklopt en werd 5de. Prospeed Competition was vrij bleekjes en werd 6de. Omdat de GTE in ELMS volgens de GTE-Am reglementen rijden en de wagens dus minstens een jaar oud moeten zijn zal denk ik Porsche in 2014 hier nog steeds de 997 inzetten.Grand-Am Sports Car Series
Het Championship Weekend in Lime Rock was niet alleen het einde van seizoen 2013 maar ook het einde van een era. Volgend seizoen fuseert de Grand-Am met de ALMS en zo komt er een einde aan 14 seizoenen Grand-Am. In GT stonden Magnus Racing met Lally/Potter op kop met vier punten voor op Ferrari-rijder Balzan. Bij de merken had Porsche 6 punten minder dan Ferrari. Lime Rock Park is evenwel geen Porsche-circuit en dat was te zien in de kwalificaties. Magnus bleef ver achter Chevrolet en Ferrari. Bij de start klom Potter meteen naar P7. In de 2de ronde ging een Aston Martin te wijd in bocht 1. Potter dook in het gat maar zonder te kijken kwam de Aston Martin terug naar binnen. Potter spinde en werd geramd door een Lotus. Einde titelkansen. Een bittere, bittere teleurstelling. :bounce: De merkentitel bleef evenwel nog mogelijk, zeker nadat Long voor Park Place plots 3de reed na een uitstekende tactiek. Toen hij Balzan inhaalde en 2de reed leek het helemaal te gaan lukken. Helaas was ook dit teveel gevraagd. Een DP tikte hem aan, Long ging door het gras, het gras blokkeerde de inlaat en de radiator oververhitte. Het leek wel of Ferrai kampioen móest zijn. 😐 Mühler Motorsports America had ook een problematisch weekend, ondanks de versterking met Lietz. In de GX klasse werd zoals verwacht Norman kampioen na een 2de plaats net als BGB bij de teams. Bij de merken word Porsche 2de achter Mazda.
Het pijnlijke einde van Magnus Racing 2013:
Grand-Am Sports Car Challenge
Een 3de plaats voor Rum Bum Racing met Plumb/Longhi was genoeg voor de titel bij rijders, teams én merken in de GS-klasse. :applaus: In de ST-klasse werd er blijkbaar niet gereden. Porsche eindigt hier met de Boxster 6de bij de merken.GT Masters
In het Duits kampioenschap was het ook al de finale, op Hockenheim. De stand was een Chevrolet-duo 161, Robert Renauer 147, Mercedes-duo 147 en BMW-duo 136. Spannend en na race 1 was het alleen maar spannender. Renauer werd knap 3de, met de Mercedes, BMW en Chevrolet respectievelijk 2de, 4de en 5de. De start werd overigens ontsiert door twee zware crashes. In race 2 leek alles uitstekend te lukken voor Renauer/Ragginger. De Chevrolet werd bij de start aangetikt en mocht achteraan aansluiten. Na 1/3de wedstrijd moest de BMW opgeven en na 2/3de de Mercedes. De Porsche van Herberth Motorsport reed dan 4de achter een Ford en 2 Audi’s. De titel leek binnen ware het niet dat de Chevrolet een verbluffende inhaalwedstrijd reed. Alessi/Keilwitz werden nog 6de en pakken alsnog de titel met 5 puntjes meer dan Renauer. Jammer maar verdiend na zo een inhaalwedstrijd. :respekt: Bij de teams eindigen Herberth, Farnbacher en Schütz respectievelijk 5de, 8ste en 10de. Bij de amateurs pakt Porsche wel de titel met dank aan Christina Nielsen.
De spectaculaire start van race 1:
Dit weekend:
American Le Mans Seiers: voorlaatste wedstrijd, Oak Tree Grand Prix in Virginia
International GT Open: voorlaatste wedstrijd, op Monza
British GT Championship: finale op Donington
Super GT: voorlaatste wedstrijd, 300 km van AutopolisWorld Endurance Championship
Het wereldkampioenschap uithouding bezocht Austin. In GTE Pro kwalificeerde de #92 van Lieb/Lietz zich mooi 2de. In het eerste uur van de wedstrijd reden de Porsches 3 en 4 aan hetzelfde tempo als Aston Martin en Ferrari. Bij de eerste pitstops vliegt de #91 van Bergmeister/Pilet in brand nadat benzine op de gloeiend hete remschijven was beland. De wagen kon doorrijden maar met 3 ronden achterstand en werd uiteindelijk 5de. In de volgende uren zakte het tempo van de #92 en meer dan 4de dankzij problemen bij Aston Martin zat er niet in. Groot probleem was de bandenslijtage. In tegenstelling tot bij Aston Martin én Ferrari gaan de banden bij Porsche geen twee stints mee. Bij de merken doet Porsche een heel slechte zaak. De stand is nu Ferrari 182, Aston Martin 170, Porsche 163. Bij de rijders staan Lieb/Lietz wel nog 2de met evenveel punten als de leider. In GTE-Am reed IMSA Performance Matmut heel de race vooraan en werd mooi 3de. Proton Competition was minder competitief en werd op 2 ronden 5de. In de stand zakt IMSA naar 2de op 8 punten van de leider.American Le Mans Series
Samen met het WEC kwam ook de ALMS naar Texas. Met de voor de 997 veel te sterke nieuwe wapens van Chevrolet, BMW en Dodge is het enige doel wat Porsche kan behalen de voorlaatste plaats bij de merken. Na de ramp van Baltimore had Ferrari hen voorbij gestoken. De kwalificatie was in de regen en gaf dus geen duidelijk beeld maar met Porsche 5-7-9 en Ferrari 10-11 zag het er wel goed. Een half uur in de race reed de eerste Ferrari 3de en Porsche 8-9-10. Het wordt tijd dat de 991 ook hier aan de start verschijnt. Gelukkig zakte de Ferrari terug tot 6 en Core Autosport met Long/Braun kwam snel terug op hen. Nog 50 minuten te gaan maar natuurlijk valt de motor uit dan. Einde race. De Ferrari werd 6de en de 2 andere Porsches 7 en 9. In de stand voor de voorlaatste plaats is het nu Ferrari-Porsche: 89-79. In GTC had Bleekemolen pech en werd pas als 6de geklasseerd. De zege ging naar TRG. De Nederlander behoudt wel de leiding bij de rijders.Asian Le Mans Series
2de wedstrijd van de 4 met de 3 uren van Fuji. Om het toch wel heel povere deelnemersveld wat op te krikken werd de GT300 klasse uit de Super GT uitgenodigd voor deze Japanse wedstrijd. Ze reden in een aparte SGT-klasse. In GTC werd de 997 van Pacific Direction Racing 3de op ruime achterstand van de top 2. Taisan Ken Endless werd met de 996 4de. Hoewel de wedstrijd ook voor Super GT voor punten telde deden maar 10 wagens mee in SGT. Taisan werd hier 4de. Niet slecht, maar wel op 2 ronden achterstand.Endurance Series
De finale van het seizoen was de 1000 km van de Nürburgring. Vanuit neutraal standpunt was het een pracht van een finale. Jammer dat Porsche, zoals al heel het seizoen, geen rol van betekenis speelde. In de Pro-klasse reed Prospeed Competition na de start rond als 17de. Onopvallend door de immense spanning vooraan werden Soulet/Maassen/Hennerici uiteindelijk 8ste. In Pro-AM zagen we nog een tamelijk competitieve 997 van Haribo Racing Team. Gestart als 9de werden ze 7de. Pro GT by Almeras werd 10de. In de Gentlemen Trophy werden de Belgische teams Delahaye en Prospeed 5 en 7. ARC Bratislava, de enige min of meer competitieve Porsche dit seizoen, in zijn klasse, moest opgeven.Dit weekend:
European Le Mans Series: laatste wedstrijd: 3 uur van Le Castellet
Grand-Am Sports Car Series en Grand-Am Sports Car Challenge: laatste wedstrijd OOIT: Championship Weekend op Lime Rock
GT Masters: ook hier de finale op de HockenheimringEen hele boterham deze keer. Wegens een weekje op reis was ik er vorige week niet. Hier dus het verslag van de afgelopen twee weekends. Dat zijn heel wat races, waarvan ik er veel heb gemist. De Grand-Am Sports Car Series bezocht het geweldige Laguna Seca voor zijn voorlaatste race ooit. Park Place Motorsports en Magnus Racing maakten er een fantastische wedstrijd van tegen Ferrari en Chevrolet. Park Place met Long/Lindsey begonnen als 5de en reden lange tijd 3de en 2de achter Magnus. Hoewel een ander team was het duidelijk dat de snellere Long, fabrieksrijder van Porsche, Magnus, dat strijdt voor de titel, niet wou aanvallen. Uiteindelijk worden ze 4de na een minder goede strategie. Magnus reed in het begin rond als 6de maar na een neutralisatie waren Lally/Potter plots 2de met een fantastische pitstop. Van daar af speelden ze het spel uitstekend met lange stints omdat de Porsche bij meer agressie te veel de banden sleet. Ondanks wat neutralisaties op het einde waardoor ze hun voorsprong verloren lukte het en eindelijk wint Magnus Racing een race dit jaar! Het is ook de eerste voor Porsche. Met de Ferrari van Balzan pas 5de neemt Magnus Racing meteen ook de leiding terug met 8 punten voor op Balzan. Bij de merken heeft Porsche nog maar twee punten achter op Ferrari. Het wordt een fantastische finale op Lime Rock 28 september. In de GX klasse wordt BGB weer 2de. De titel bij de rijders is bijna binnen terwijl bij de merken het bijna onmogelijk is geworden.
In de Grand-Am Sports Car Challenge won Porsche met BGB Motorsports. Rum Bum Racing doet echter een slechte zaak met pas een 16de plaats. Gelukkig hebben ze nog steeds een mooie voorsprong van 34 punten.
De International GT Open kwam naar ons eigen Spa-Francorchamps. Naast Rinaldi Racing en 2 wagens voor Autorlando Sport deed er een 4de wagen mee in de GTS-klasse: Attempto Racing. Bekend van de Porsche Supercup zette dit team twee mij onbekende rijders in: Tim Müller en Parhofer. Meer dan 13de en 15de zat er niet in ondanks een zeer indrukwekkende Parhofer in race 2. Rinaldi Racing had weer zijn gebruikelijke pech. Gestart vanuit pole positie in race 1 reed Seefried rond als 3de tot ze half weg moest opgeven met pech. Ook in race 2 werd het klassement niet gehaald. Wel redelijk nieuws bij Autorlando. Het duo Tutumlu/Deverikos kwalificeerden zich als 6de voor race 1 en reden als 4de rond toen het begon te regenen. Als een van de eersten gokten ze op regenbanden en dat leverden hen een knappe 2de plaats op. In race 2 werden ze 6de. De 2de wagen eindigde met een compleet nieuw duo (Ghezzi/Fratti ipv Bleekemolen/Di Guida) tweemaal achteraan. In de stand blijft Autorlando 3de maar ze komen dichter op de 2de.
Het Frans kampioenschap, de GT Tour, streek neer op het kletsnatte Magny-Cours. Over race 1 kunnen we kort zijn met de eerste Porsche pas 11de. In race 2 reden Giauque/Perera bij de start 4de. Vlak voor het begin van de rijderswissels zijn ze 3de. Ze komen vrij vroeg binnen op droogweerbanden in de regen en blijven 4de. Ze stijgen dan tot 2de en tikken de leidende McLaren eraf. Dat levert helaas, maar terecht, een straf op en ze zakken tot 3de. Jammer en ook een beetje dom maar 3de is ook mooi. In het lagere klassement voor oudere wagens wint Porsche tweemaal.
Het Brits kampioenschap was voor de enige keer dit seizoen in het buitenland: Zandvoort, Nederland. Het werd een uitstekend weekend voor Porsche. In race 1 wonnen Al Harthy/Caine voor Oman Air Motorbase. Trackspeed zag Asbhurn/Tandy al snel uit de race crashen. Hun 2 andere wagens werden 6de en 14de. In race 2 wonnen Asbhurn/Tandy wel na heel de race vooraan gereden te hebben. Hun teamgenoten Keen/Minshaw werden 3de en de laatste Trackspeed werd 11de. Al Harthy/Caine werden nu 9de, mooi na hun 20ste startplaats. In de stand blijft Trackspeed bij de GT3 teams los op kop terwijl bij de rijders Tandy 5de is. Hoogste Porsche duo is evenwel A Harthy/Caine. Zij staan nu knap 4de op 10,5 punten van de leidende Aston Martin rijder.
Het Japanse Super GT was toe aan de 300km van Fuji. De drie Porsches kwalificeerden zich erg slecht in GT300: 13de, 20ste en 23ste. Ook in de race was er geen beterschap met Hankook KTR 15de, Taisan Enless 19de en Pacific Direction 21ste. Super GT 2013 blijft rampzalig gaan voor titelverdediger Porsche.
In het Belgisch kampioenschap was het tijd voor de 600km van Spa. Slecht nieuws voor Prospeed Competition. Bouvy/Coens/Grandjean namen de leiding maar de 996 werd erg beschadigd bij een mislukte inhaalactie van een achterligger. Na de herstelling zat er niet meer in dan 6de. Eerste Porsche was nu Belgium Racing met Derdaele/Heyer/Mattheus met een 3de plaats. In de stand zakt Prospeed helemaal tot 4de op 32 punten. Een heel pijnlijke zaak. Derdaele/Heyer volgen echter op 5 punten van het leidende Audi-trio dus Porsche heeft nog steeds een kans met nog 1 race te gaan.
De Porsche Supercup kende zijn laatste Europese wedstrijd in Monza. Thiim won voor Ammermüller en Estre. Met Edwards pas 5de nadert Thiim nu tot op 18 punten van Edwards. Opvallende gastrijder was Pirro. De 51-jarige rot die 5 keer Le Mans wist te winnen haalde evenwel het einde niet.
Afgelopen weekend waren er nog drie wedstrijden en we naderen duidelijk het einde van het raceseizoen want het ging telkens om de voorlaatste wedstrijd. In de European Le Mans Series was het de 3 uur van de Hungaroring. Een chaotische kwalificatie zorgde voor een 2-3-4 startopstelling voor Porsche in GTE. Ook de race vertrekt onder regenachtige omstandigheden. IMSA Performance Matmut neemt de leiding en Vernay bouwt een enorme voorsprong op. Halverwege de race krijgen ze helaas een volle minuut straf aan hun broek voor inhalen onder geel. Later wordt Milesi ook nog eens van de baan getikt. Hierdoor zakte hij naar 5de maar de 2 andere Porsches kwamen zo op 1 en 2 terecht. Bovendien was de leider, Proton Competition, de Porsche met de meeste kansen op de titel. Prospeed was 2de met nog een uur te gaan maar zakt in de slotfase naar P4. Proton Competition met Ried/Bachler/Tandy pakt hoe dan ook een fantastische zege. IMSA werd uiteindelijk 5de. Helaas voor Proton werd de Ferrari #52 2de waardoor Ried in de stand niet al te veel opschiet. Hij is nu 2de met 23 punten achter en nog 1 race (26 punten) te gaan.
De Duitse GT Masters bezocht de Slovakiaring. Slecht nieuws helaas hier. In de regen van race 1 verspeelde Frommenwiller een 3de plek voor Farnbacher Racing. Ze bleven wel de eerste wagen van het team op P9. Herberth Motorsports had een iets betere uitslag met P6 van R.Renauer/Ragginger. Dat is ruim vóór hun concurrerende Chevrolet op P14. Schütz Motorsport was er niet bij. Race 2 was helaas een ramp. De Chevrolet wint en Renauer wordt pas 7de. Hij is daarmee ook de eerste Porsche. De eerste wagen van Farnbacher was 12de. In de stand zakt Robert Renauer van 2de op 3 punten naar 3de op 14.
Het Italiaans kampioenschap tenslotte racete op Vallelunga. In Race 1 zagen we 2 competitieve Porsches een mooie strijd leveren tegen BMW en Audi en 3 en 4 eindigen. Ferrari kwam er niet aan te pas en dat is goed voor Ebimotors (P4) in de stand. De zondvloed van race 2 daarentegen werd vroegtijdig afgevlagd. Onder bijna apocalyptische omstandigheden werd Ebimotors pas 8ste en Antonelli Motorsport 7de. Hierdoor zakken ze in de stand naar 2de op 1 punt van een BMW-duo dat dus een enorme sprong voorwaarts maakt. In GTC won Porsche enkel race 2.
De zondvloed van race 2:
Dit weekend:
World Endurance Championship: 6 uur van Circuit of the Americas
American Le Mans Series: ook op de Circuit of the Americas in Austin, Texas
Asian Le Mans Series: 3 uur van Fuji
Blancpain Endurance Series, de FINALE: 1000km van Nürburgring
Super GT: geen kalenderwedstrijd maar de GT300-klasse doet mee in 3 uur van Fuji en voor punten.Bedankt om ons steeds op de hoogte te brengen van wat er leeft op gebied van Motorsport .
Baltimore is Crazy . 🙁[quote=”RS” post=141614]Ihanks, weeral up to date!
Baltimore, volwassen inrichters daar….[/quote]Graag gedaan 🙂
Baltimore is echt gestoord. Ze rijden daar zelfs over spoorwegen..
Hier een rondje met een Indy Light (klasse onder de IndyCars)
Ihanks, weeral up to date!
Baltimore, volwassen inrichters daar….Het WEC kwam voor het eerst aan de start sinds de 24 uur van Le Mans. Porsche verdedigde in de 6 uur van São Paulo zijn leiding in het WK. De #92 van Bergmeister/Pilet reed aanvankelijk laatste in GTE Pro maar nam na een Safety Car fase de leiding. Toen er een Ferrari voor hun neus spinde verloren ze veel tijd. Door opgaves van anderen werden ze nog mooi 3de. De #91 van Lieb/Lietz, leiders in de tussenstand, kwalificeerde zich als 2de. Na 10 minuten kwam er echter een band los van de velg na een contact met een Ferrari. Ze vochten fel en werden nog 4de. In een incidentrijke wedstrijd leek het erop dat Porsche, Ferrari én Aston Martin allemaal even snel waren. Ferrari won en passeert opnieuw Porsche bij de merken: Ferrari 149, Porsche 145, Aston Martin 134. Bij de rijders verliezen Lieb/Lietz de leiding aan de Aston Martin die 2de werden. Hadden ze bij Porsche zoiets als teamorders stonden ze nog op kop… In GTE Am werd Porsche ook 3-4 met Proton Competition voor IMSA Performance Matmut. Deze laatsten behouden wel de leiding.
In de ALMS was het de beurt aan de Grote Prijs van Baltimore. Met prototypes en met GT’s hier rijden is gekkenwerk, nog veel extremer dan F1 in Monaco. Porsche won de vorige 2 edities met dank aan Team Falken Tire en traditioneel is Porsche de referentie op stratencircuits. Met de drie Porsche 3-5-8 in de kwalificaties zag het er wel goed uit. Over de race valt er helaas niet veel meer te zeggen dan dit:
http://www.youtube.com/watch?v=pMoI_5vjtSI
Van de 2 uur werd er wel geteld 30 minuten geracet! Ik denk niet dat Baltimore volgend jaar op de kalender van het gloednieuwe USCR (fusie ALMS en Grand-Am) kampioenschap staat. In GTC won Flying Lizard voor Alex Job (Jeroen Bleekemolen).Het Duits kampioenschap bezocht de Lausitzring. Schütz Motorsport had een weekend om heel snel te vergeten. In beide wedstrijden had de beste Porsche van 2012 veel problemen. Farnbacher Racing kende veel pech. De #6 met Farnbacher/Frommenwiller startte in race 1 als 2de maar ging veel te agressief over een bocht en beschadigde zijn onderkant. Uiteindelijk behaalde Farnbacher Racing met hun hoogste auto een 12de en een 8ste plek. Dit ondanks de versterking met fabrieksrijder Tandy. Herbert Motorsport tenslotte had een uitstekend weekend met de #8 van Renauer/Ragginger, de belangrijkste Porsche in de stand. In race 1 werden ze 3de, weliswaar achter rechtstreekse concurrenten. In race 2 lagen ze echter heel de wedstrijd op kop en zo pakt Porsche eindelijk een overwinning in ‘hun’ Duits kampioenschap, de GT Masters. In de stand heeft Renauer nog maar 3 punten achter op een Chevrolet-duo.
Het Italiaans kampioenschap kwam voor de 2de maal op bezoek in Imola. In Race 1 was BMW veel te sterk en de Porsches van respectievelijk Antonelli en Ebimotors werden 4 en 5. In race 2 ging het een stuk beter. Antonelli reed 4de maar hield daarmee wel Ebimotors (leiders in de tussenstand op). Toen Antonelli Motorsport moest opgeven was de weg vrij voor Ebimotors en onmiddellijk waren ze 3de. Na de pitstop waren ze 2de maar de BMW was te snel om achter hen te houden. De leidende Ferrari in problemen konden ze nét niet meer pakken en zo werden ze 3de en behouden de leiding in de tussenstand met 6 punten voor.
De 24 uur van Zolder was met 23 deelnemers opnieuw geen hoogvlieger wat dat betreft waarvan bovendien de 24 uur live stream geen seconde heeft gewerkt. De torenhoge favoriet was een Audi (enige GT3 in het veld) maar de mechaniek besliste er anders over. Porsche behaalde een 1-3 met Belgium Racing. De zege ging naar Derdaele/Heyer/Giermaziak/Thiers/Redant.
Dit weekend:
Grand-Am SCS en SCC op Laguna Seca
International GT Open in Spa-Francorchamps
Frans kampioenschap (GT Tour) in Magny-Cours
Brits kampioenschap in Zandvoort
Japans kampioenschap (Super GT): 300 km van Fuji
Belgisch kampioenschap: 600 km van Spa
Porsche Supercup in MonzaDe Porsche Supercup bezocht, in het voorprogramma van de Formule 1 natuurlijk, Spa-Francorchamps. Een relatief rustige wedstrijd leek het te worden vooraan met Giermaziak op kop gevolgd door Bachler en Edwards. De spanning was te zoeken in het treintje dat streed om P4 met Christensen, Bleekemolen, Lukas, Ammermueller, Thiim, … In de laatste ronde echter krijgt Giermaziak schakelproblemen. Bachler en Edwards passeren hem eenvoudig maar wanneer het treintje de tragere Pool begint in te halen vlogen er wagens alle kanten. 😆 Uiteindelijk won Bachler dus vóór Edwards en Christensen. Edwards doet daarmee weer een uitstekende zaak want Ammermueller werd 5de en Thiim pas 8ste. Edwards heeft nu 26 punten voor op Thiim met nog 3 races te gaan. Bleekemolen was 6de en de onfortuinlijke Giermaziak uiteindelijk 11de.
Filmpje van de laatste ronde:
http://www.youtube.com/watch?v=YTndj7syjpIDit weekend:
WEC: 6 uur van São Paulo
ALMS: Grote Prijs van Baltimore
Duitse GT Masters op de Eurospeedway Lausitz
Italiaans GT kampioenschap op Imola
Buiten competitie: 24 uur van Zolder
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.