Home › Forum › Porsche Talk › Autosportnieuws
- Dit onderwerp bevat 342 reacties, 28 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 11 maanden geleden door John.
-
MakerDiscussie
-
18 augustus 2012 om 03:08
Hallo allemaal,
Laat ik dit kersverse onderwerp starten met een vooruitblik op de belangrijkste races voor Porsche dit weekend.Beginnen moet ik helaas met minder goed nieuws. Tijdens de 6de manche om het GT1 World Championship zal er helaas geen enkele Porsche aan de start staan. Exim Team Bank China trekt beide wagens terug. De kalender is onlangs volledig aangepast en daarbij zijn twee Chinese races geschrapt. Dat vonden de Chinezen niet zo leuk ruzie en nu zitten we zonder Porsches in het WK GT1. Niet dat het overigens goed ging. Het competitieve duo Parisy/Halliday deed zijn best, won zelfs de hoofdrace op Zolder, maar kende veel pech en verloor altijd verschrikkelijk veel tijd in de pits. Het 2de duo was niet vooruit te branden. Het kampioenschap (met de Belgische toppers als Martin, Ide en Vanthoor) blijft wel mooi spannend tussen BMW, Mercedes en McLaren.
In de American Le Mans Series is Porsche aan een complete terugkomst bezig na de zo dramatische 24 uren van Le Mans. Na de winst in Lime Rock, de winst in Mosport helaas gevolgd door een diskwalificatie en de 2de plaats in Mid-Ohio op enkele tienden van Corvette Racing strijkt het circus dit weekend neer op Road America voor een race van 4 uur. De kwalificatie is enkele uren geleden gereden en het belangrijkste Porsche-team, Flying Lizard Motorsport start 1 en 2 :relaxman: . Het hoogstgeplaatste duo, Long/Bergmeister start overigens 2de achter hun teamgenoten. Team Falken Tire is 8ste, Paul Miller Racing 10de. Ik heb het hier trouwens over de GT-klasse uiteraard. In de drie prototype-klasses doen geen Porsches mee en in GTC alléén Porsches. Porsche werkt overigens aan een nieuwe P1 (de hoogste prototype klasse) voor in 2014. In 2013 zou de huidige 911, de 997, mogelijk al vervangen worden door zijn opvolger in GT, de 991. Porsche wil meteen hoog mikken en neemt zijn tijd om de wagen op orde te krijgen. Het is bijna een wonder dat de toch 8 jaar oude 997 het zo goed doet tegen de jongere wapens van Chevrolet, BMW, Ferrari, Lotus, Dodge en vorig jaar nog Jaguar en Ford. Maar het is dan ook Porsche. :first:
In de Grand-Am Sports Car Series word er dit weekend gereden op het Circuit Gilles Villeneuve, wel bekend van de Formule 1 natuurlijk. Brumos Racing (kampioen vorig jaar overigens) start 2de achter een Chevrolet Camaro. Magnus Racing (kampioen dit jaar in North American Endurance Championship, een subkampioenschap zeg maar) is 7de. Horton Autosport moet helaas forfait geven na de crash vorig weekend veroorzaakt door een onoplettende DP-rijder (de prototype klasse). Ze reden toen 5de. [video]http://www.youtube.com/watch?v=PkLtiai7fJ4[/video]
In Super GT (het nationale GT-kampioenschap van Japan) is het dit weekend de 1000km van Suzuka. In de hoogste klasse, de GT500, doen enkel zwaar opgefokte Japanse wagens mee. In de GT300 klasse echter is er meer ruimte voor variatie en hier doet Porsche wel mee en… staan ze op kop voorlopig dankzij het nog net uitspreekbare duo Kyosuke Mineo/Naoki Yokomizo :drink: .
-
MakerDiscussie
-
De Grand-Am bezocht het voor eerst in zijn bestaan de Kansas Speedway. Na een matige kwalificatie voor Porsche was het in de race een stuk beter ook al was Ferrari en Chevrolet aanvankelijk sneller. Park Place Motorsports maakte een uitstekende pitstop tijdens een safety car-fase en nam de leiding. Vervolgens werden ze vuil van de baan gereden door een Ferrari en zakten naar P2. De volgende pitstop was een ramp maar dat maakten ze goed door in hun laatste pitstop de banden niet te wisselen. Een mooie 2de plaats was het resultaat. Helaas won een Ferrari waardoor bij de merken de achterstand weer iets groter werd. Magnus Racing is na de 10de wedstrijd zonder zege de leiding kwijt. Het weekend begon al niet goed met een ontplofte motor in de training. De reservemotor was niet de laatste specificatie. Desondanks waren Lally/Potter zoals altijd goed bezig in de wedstrijd. Rijdend op P5 meestal zaten ze met alle neutralisaties nooit ver van de leiding. Helaas kwam een rondzwervend reclamepaneel natuurlijk recht in hun radiator terecht. Resultaat: P8. De achterstand is wel maar 1 punt. Muehler Motorsports America was er niet bij. In GX werd Porsche voor de 7de keer op rij 2de achter Mazda. De kloof is nu 8 punten.
In de SCC werd Rum Bum Racing tweede wat nog ruimschoots genoeg is voor een mooie voorsprong.
Het Japanse Super GT kampioenschap blijft opvallend moeizaam voor Porsche na de titel van 2012. Ook de 1000 km van Suzuka was weinig geweldigs. Nochthans had Hankook KTR zich mooi als 4de gekwalificeerd. Uitgezonderd de belachelijk sneller leidende Subaru hielden ze ook het tempo vol als 4de tegen Mercedes en Lamborghini. Opeens kregen ze echter een probleem en zakten helemaal terug tot 11de. Team Taisan Endless reed na de start al in de achterhoede maar met een uiteindelijke 8ste plaats werden ze de beste Porsche. Pacific Direction Racing reed een mooie wedstrijd en was soms 4de. Helaas ging het ook voor hen tegen het einde fout en werden ze 13de.
Dit weekend:
Porsche Supercup in Spa-FrancorchampsMijn twee favoriete kampioenschappen streken neer op mijn favoriet circuit afgelopen weekend. 😀 ALMS én Grand-AM in Road America. Dit was natuurlijk in het kader van de fusie van beide kampioenschappen in 2014. Een afbeelding van een 991 voor volgend seizoen verscheen afgelopen week op het internet. :coolness:
In ALMS kunnen we tevreden zijn. Paul Miller Racing met Miller/Holzer reed een ijzersterke wedstrijd. Gekwalificeerd als 5de spinde ze in de eerste ronde van de baan maar kwamen helemaal terug tot 4de. Ook Core Autosport met Long/Kimber-Smith was sterk en reed 5de. Tegen het einde hadden de voorste wagens brandstofzorgen. Ook bij Porsche zou het erop of eronder zijn. Een neutralisatie bracht echter die spanning weg. Was het pech of geluk voor Porsche? Geen idee. Team Falken Tire reed met Henzler/Sellers op kop in de regen in het eerste half uur maar gokten verkeerd en kwamen niet meer in het stuk voor vooraan. In de stand bij de teams zien we Paul Miller en Core mooi 4 en 5. Bij de merken is Porsche eindelijk van de laatste plaats weg. Met Chevrolet en BMW te sterk en nu ook Dodge (allereerste overwinning met de nieuwe Viper) is het enige doel voorlaatste vóór Ferrari. 😀 Dat lukt dus voorlopig, met twee puntjes voorsprong. In GTC won Flying Lizard. Met MacNeil/Bleekemolen 2de blijft het verschil amper 4 punten.
De wedstrijd in de Grand-Am SCS was nog beter. Park Place Motorsports en Magnus Racing reden een uitstekende wedstrijd. In de kwalificatie waren ze al 3 en 4. Park Place met Long/Lindsey reed een agressieve wedstrijd en was voortdurend in duel met BMW en Ferrari in een erg mooie wedstrijd. Tegen het einde was het een voortdurend haasje over met BMW waarbij het Münchense merk sneller was. Het Stuttgartse merk bleek echter zuiniger waardoor het nog spannend werd qua brandstof. Uiteindelijk haalde BMW het nét. Park Place 2de. Magnus reed exact het tegenovergestelde: beheerst en zonder risico’s. Het leverde hen P5 op en ze vergroten daarmee de leiding in het kampioenschap. Race 9/12 en de leider in het kampioenschap heeft nog geen race gewonnen. Het zou wat zijn.. :respect2: Bij de merken kruipt Porsche wat dichter bij Ferrari. Muehlner America speelde met beide wagens geen rol. Zelfs niet de nummer 18 met Tim Bergmeister (broer van) en Jeroen Bleekemolen. In GX werd Porsche nipt 2de weer.
In Grand-Am SCC zien we in de hoogste GS-klasse een overwinning voor de Porsche van Rum Bum Racing. Hun al grote voorsprong wordt zo alleen maar groter.
Het Duits kampioenschap, de GT Masters, bezochten het buitenland namelijk Spielberg in Oostenrijk. Ook hier een goed weekend. In race 1 reed de Farnbacher Racing met Farnbacher/Frommenwiller een mooie wedstrijd. Bij de start vlogen ze van 6 naar 2. Na de pistops namen ze zelfs de leiding maar helaas waren de Amerikaanse merken (Chevrolet en Ford) sneller op dit 90% volgas circuit. P3 is hoe dan ook mooi. De 2 andere wagens van het team speelden geen belangrijke rol. Bij Herbert Motorsports zagen we een mooie opklimwedstrijd van Raginger/R.Renauer. 8ste na de start waren ze 6de bij hun pitstop, dan 5de en in de laatste ronde 4de. De andere wagen zagen we niet van voor. Schütz Motorsports met toppers als Engelhart/Armindo geraakten niet verder dan 10de. Ook race 2 was een ramp voor dat team. Bij Farnbacher was het opnieuw enkel Farnbacher/Frommenwiller die een rol speelden. Ze reden mooi van een 15de startplaats naar P7. Bij Herberth zagen we Raginger/R.Renauer bij de start van 6 naar 3 gaan. Uiteindelijk werden ze 5de. In de stand is die Robert Renauer de hoogste geplaatste Porsche rijder op 9 punten van de leiders. Bij de teams zien we Herberth 5de, Farnbacher 7de en Schütz 10de.
In het Brits kampioenschap is er wel minder nieuws. Trackspeed beleefde met alle drie de Porsches alweer een rampweekend. De 32 viel uit en de 33 werd pas 13de. Blijft over de 31 met teambaas Ashburn achter het stuur en Porsche fabrieksrijder Tandy. Rijdend op P5 maakte Asbhurn een wel heel erg beschamende fout. Bij het binnen komen rijd hij voorbij zijn team. Gebeurd zelfs in F1 dus tot daaraan toe. Vervolgens parkeert hij zich echter tussen twee andere teams, laat de wagen stilvallen en staat zo toch wel heel hard in de weg van de toekomende en vertrekkende wagens van die teams. 500 pond boete en een tijdelijke intrekking van de racelicentie zijn de harde gevolgen. Tandy viel later uit met een kapotte versnellingsbak. Blijft over Oman Air Motorbase. Zij werden 7de en staan in de stand 5de.
Volgend weekend:
Grand-Am bezoekt voor het eerst de Kansas Speedway
In het Japans kampioenschap, de Super GT, is het het plaatselijk hoogtepunt: de 1000 km van Suzuka.De Asian Le Mans Series beginnen eindelijk aan hun volledig eerste seizoen. Na verschillende tamelijk vruchteloze pogingen in het verleden om de Le Mans Series te populariseren in Azië, met meestal één wedstrijd, is er nu eindelijk een volwaardig kampioenschap. De kalender is wel al ingekort van 6 naar 4 races en de eerste race, afgelopen weekend, de 3 uur van Inje, vond plaats in Zuid-Korea. Er deden grote namen uit Europa mee met Oak Racing en AF Corse. En met Kobayashi, was er zelfs een ex-F1 piloot. Maar 9 wagens kan men niet anders als een problematisch begin zien. De enige Porsche zat in de GTC klasse waarin er 6 deelnemers waren. Team Taisan Ken Endless kwam aan de start met Mineo en Taniguchi. In de trainingen was al duidelijk dat de oude 996 niet kon volgen tegen de nieuwste modellen van Aston Martin, Ferrari, Lamborghini en McLaren. Als snelheid ontbreekt is er echter nog altijd de betrouwbaarheid. Zo word de Porsche heel mooi 2de toch.
Verder was ik in het vorige verslag vergeten te melden dat de GT Masters de Nürburgring zouden bezoeken vorig weekend. Herberth Motorsport kende een redelijk weekend met in race 1 een 6de en in race 2 een 4de plek voor Christensen/Renauer. Wel werd een uitstekende 2de startpositie in race 2 verprutst bij de start. De tweede wagen van het team werd eens 20ste en eens 15de. Bij Farnbacher Racing werden Farnbacher/Frommenwiller 5de in de eerste race. In de 2de race moesten ze opgeven na de chaos in de eerste ronde. De beide andere wagens van Farnbacher Racing speelden geen rol vooraan. Bij Team GW-Shütz tenslotte werden Engelhart/Armindo 9de in race 1. In race 2 moesten ze opgeven met een olielek. In de stand is de hoogst geplaatste Porsche nu Robert Renauer op plaats 4 op 13 punten van het leidende BMW-duo.
Dit weekend:
ALMS op Road America
Grand-AM (SCS en SCC) op Road America
GT Masters op de Red Bull Ring
British GT op Brands HatchVijf Porsches verschenen aan de start van de Brickyard Grand Prix, de op vier na laatste wedstrijd voor de Grand-Am Sports Car Series en tevens de finale van het North American Endurance Championship. Muehlner Motorsports America was helaas al snel uit de strijd vanwege de schade aangericht door een klapband. Park Place Motorsports zette voor deze wedstrijd een 2de wagen. Die kon echter geen potten breken en werd anoniem 10de. De andere wagen met Long/Lindsey daarentegen reed een erg sterke wedstrijd. Gestart als 5de reden ze tegen het einde 2de achter de Porsche van Magnus Racing. Ze haalden hen zelfs in en leken op weg naar de zege maar 23 minuten voor het einde moesten ze helaas opgeven met een technisch probleem. 🙁 De Porsche van Snow Racing/Wright Motorsports reed ook lang 1-2 met Magnus. Op kop in het laatste half uur was het de vraag of ze het net wil of net niet gingen halen wat betreft brandstof. Hoe dan ook kregen ze een probleem en werden ze 6de. Magnus Racing tenslotte reed een erg sterke wedstrijd vanuit een slechte startpositie en ook zij konden winnen. Hun laatste pitstop duurde echter te lang zo werden ze 3de. Drie gemiste kansen voor Porsche. 🙁 Desondanks een erg sterke wedstrijd van Porsche op de snelle omloop van Indianopolis. Het NAEC is wel verloren. Magnus Racing, kampioen 2012, eindigt daarin 4de achter een Chevrolet en 2 Ferrari’s. In de Grand-AM blijven ze wel spectaculair op kop nog steeds zonder zege. In de GX klasse werd BGB 2de.
In de Grand-Am Sports Car Challenge werd Rum Bum Racing 5de pas maar behoud ruimschoots de leiding in de GS klasse. In ST was de Boxster van Autometric Motorsport de eerste Porsche op P12.
In de Endurance Series was het wedstrijd 4/5 namelijk de 24 uur van Spa. In de Pro klasse zagen we een prachtig deelnemersveld van GT-toppers en ex-F1 piloten. Vier Porsches kwamen aan de start met samen maar liefst 7 fabrieksrijders van Porsche. Bij Pro GT by Almeras zagen we Bernhard/Bergmeister/Lapierre. De wagen had aanvankelijk problemen om het ritme te volgen maar uiteindelijk slaagden ze er toch nog in om als 6de over de streep te komen. Prospeed Competition zette twee wagens in. Hennerici/Maassen/Soulet reden een redelijk sterke wedstrijd en geholpen met wat opgaves werden ze mooi 5de. Holzer/Tandy/Mapelli daarentegen hadden veel problemen en konden niet meer dan 14de worden. Manthey Racing tenslotte was de Porsche om naar uit te kijken met Lieb/Lietz/Pilet. Ze begonnen rustig aan maar plots streden ze vooraan met 2 BMW’s en 1 Mercedes. Manthey domineerde de nacht. Vooral Pilet was indrukwekkend. Tegen de ochtend moesten beide BMW’s opgeven en moest Manthey iets aan de remmen vervangen. Zo nam de op dat moment snellere Mercedes de leiding. Porsche probeerde de Mercedes te kloppen met een strategie van een lager tempo en minder pitstops. Die liep echter mis omdat ze tegen het einde nog trager moesten gaan omdat ze nog maar 4 cilinders hadden. Jammer maar hoe dan ook een prachtige twee plaats achter een ijzersterke Mercedes. In de lagere klasses had Porsche een mindere goede wedstrijd. In Pro-AM werd SMG 6de, Fach Auto Tech 9de en Pro GT by Almeras 12de. In de Gentlemens Trophy werden Delahaye Racing 5de, Prospeed Competition 6de en Speedlover 7de. De enige Porsche die in de top 5 zat in zijn klasse in het kampioenschap, ARC Bratislava, moest opgeven.
Het Belgisch kampioenschap reed in het voorprogramma van de 24 uur van Spa. Ïn de Endurance race werd Prospeed Competition 2de achter een Aston Martin. Belgium Racing werd 4de en Koen Wouters voor Mext Racing 5de. In de Sprint races kwamen geen Porsches aan de start. In het Endurance klassement blijft Prospeed op kop.
In het Japans Kampioenschap was het de 300 km van Sugo. De drie Porsches kwalificeerden zich matig als 14de, 15de en 16de. In de race reden ze ook rond die posities tot het in het laatste half uur begon te gieten. Team Taisan Endless met Mineo/Yokimozo hadden het weer uitstekend voorspeld en werden erg mooi 3de. Het eerste degelijke resultaat voor in Porsche dit seizoen. Hankook KTR werd 17de en Pacific Direction Racing 21ste.
In de Porsche Supercup tenslotte won Edwards nog eens. 2de was Engelhart en 3de Giermaziak. Met Thiim pas 8ste en Ammermüller pas 14de staat Edwards nu weer 16 punten los.
Dit weekend:
eerste wedstrijd Asian Le Mans Series: 3 uur van Inje.Een slecht weekend voor Porsche afgelopen week. In de Grote Prijs van Mosport in ALMS was Porsche compleet niet opgewassen tegen de leiders. Chevrolet, BMW en zelfs Dodge waren één tot twee seconden per ronden sneller. Enkel Ferrari was even snel maar zelfs zij eindigen uiteindelijk voor Porsche. Van de tien deelnemers in GT werden Core Autosport 8ste, Paul Miller Racing 9de en Team Falken Tire 10de, allemaal op een ronde achterstand. Pijnlijk en een wedstrijd om snel te vergeten.
De 3 uren van Oostenrijk in ELMS was al niet veel beter. De #77 Porsche van Proton Competition werd pas 8ste op 9 in GTE terwijl de zege ging naar de concurrent voor de titel; de #52 Ferrari. Bovendien was ook hier Porsche niet opgewassen tegen de tegenstand. De top 4 was volledig Ferrari. Prospeed Competition werd 5de, de #88 Proton 6de en IMSA Performance Matmut 7de. In het kampioenschap heeft de #77 nu 30 punten achterstand.
Uit het Italiaans kampioenschap ook geen geweldig nieuws maar zeker ook niet slecht. In Race 1 op Imola werd Antonelli Motorsport 3de. Ebimotors werd 7de. In Race 2 ging het een stuk beter en konden Ebimotors 2de worden waardoor ze de leiding behouden. Antonelli Motorsport werd 5de. Ebimotors heeft 7 punten voor op een Ferrari-duo. In GTC behoud GDL Racing de leiding.
Dit weekend:
Grand-Am Sport Car Series met de Brickyard Grand Prix op Indianapolis (tevens de finale van het North American Endurance Championship)
Grand-Am Sport Car Challenge in het voorprogramma
24 uur van Spa, 4de manche voor de Blancpain Endurance Series
Belgian Racing Car Championship op Spa-Francorchamps in het voorprogramma
Porsche Supercup op de Hungaroring
Super GT, 300km van SugoDe International GT Open in Silverstone was de enige Porsche-gerelateerde wedstrijd vorig weekend. Beide wedstrijden werden in erge warme omstandigheden gereden. Op sommige plaatsen op sommige momenten gingde temperatuur van het asfalt richting 50° C. In de hoogste SGT klasse moest Drivex helaas forfait geven. De 997 die tijdens de vorige ontmoeting op Jerez in brand vloog was nog niet gereed. In de GTS klasse zagen we dat regelmatig dit seizoen uitstekende prestaties van bepaalde rijders worden teniet gedaan zodra de 2de rijder het stuur overneemt. Dat was dit weekend helaas niet anders bij Rinaldi Racing. Seefried zette de knalgroene Porsche in race 1 op pole. Hij nam ook een voorsprong van zes seconden en behield de leiding toen toch één McLaren sneller was en dichter kwam. Toen Kogay het stuur overnam zakte de wagen tot P8. Dankzij een opgave P7. Voor race 2 kwalificeerde Kogay zich als 20ste. Seefried kon daar aan de finish een 10de plek van maken. Bij Autorlando Sport was er een nieuwe rijder, Spavone, aangekondigd. Ik ging ervan uit dat het voor de teleurstellende Di Guida was maar het was voor de verdienstelijke Deverikos. Spavone vormde zo een duo met Tutumlu, net als in het Italiaans kampioenschap. Voor race 1 kwalificeerde Tutumlu zich als zesde. Na een slechte start zakt hij naar 9 en na amper 5 minuten moest hij opgeven met mechanische pech. Di Guida kwalificeerde zich als 18de. Na een fantastische start zakte hij van 11 naar 14. Bleekemolen toont andermaal zijn kunnen en perst er nog een 5de plek uit.. Voor race 2 pakte de Nederlander ook de pole en behield die tot de pitstop. Di Guida reed vervolgens zijn beste stint dit seizoen. Hij verdedigde mooi onder druk. Hij duurde lang voor hij tot P3 zakte. Daarna zakte hij snel tot 6de. In zijn beste stint dit seizoen zakt hij dus nog steeds in 20 minuten van 1 naar 6. De rijderswissel blijft vreemd zeker omdat Spavone ook teleurstelde. Vertrokken als 16de kon Tutumlu daar een 7de plek van maken. In de stand bij de teams behoud Autorlando Sport gelukkig de derde plek.
Dit weekend:
American Le Mans Series: Grote Prijs van Mosport
European Le Mans Series: 3 uur van Oostenrijk, in Spielberg
Italiaanse GT in ImolaDe ALMS bezocht voor de Northeast Grand Prix het piepkleine Lime Rock Park. De meeste recente edities stonden bol van het spektakel en chaos maar dit jaar was het relatief rustig. Na een matige kwalificatie voor Porsche mogen we zeer tevreden zijn met de race. Core Autosport met Long/Kimber-Smith reed een foutloze en tactische wedstrijd en werd beloond met een 3de plek achter een BMW en een Chevrolet die dit jaar toch wel een stuk beter zijn. Gezien de problemen bij Ferrari en Dodge doet Porsche hiermee een uitstekende zaak bij de merken. Ze blijven 5de maar staan nu op 1 punt van de 3de. Enkel BMW en Chevrolet staan meer dan 20 punten los. Paul Miller Racing met Miller/Hozler reden een goede wedstrijd maar zakten uiteindelijk toch tot 7de. Team Falken Tire met Henzler/Sellers had voor één keer eens geen pech.. dus vielen ze tegen. Op geen enkel moment vanvoor te bespeuren en uiteindelijk P8. In GTC won Flying Lizard voor JDX (met Heylen). Jeroen Bleekemolen leek op weg naar P2 maar werd enkele ronden voor het einde zwaar getorpedeerd door een Ferrari zoals te zien in het filmpje onderaan.
Het Frans GT kampioenschap keerde na twee buitenlandse uitstapjes weer naar eigen land, ditmaal Circuit Val de Vienne. De eerste wedstrijd was niet geweldig met de wagens van Pro GT by Almeras 6 en 7 en ASP Competition 10de. In Race 2 was Porsche daarentegen een stuk sneller. De Almeras wagen van Giauque/Perera, de kampioenen van 2012, reden sterk rond als 4de en waren na de pitstops heel sterk 2de plots. Die positie behielden ze ook. De 2de wagen van het team werd helaas in de startchaos in de grindbak geduwd. Ook ASP Competition was sterk bezig maar hadden een klein elektrisch probleem waardoor ze enkele plaatsen verloren en 10de werden. In het klassement voor oudere wagens, de Coup de France, behaalden Pro GT by Almeras en Graff Motorsport in beide wedstrijden een 1-2 voor Porsche.
Het Italiaans kampioenschap bezocht Mugello. De eerste wedstrijd was ronduit teleurstellend. Antonelli Motorsport met Mapelli/Passuti moest al in de opwarmronde opgeven met een probleem aan een as en zou ook in race 2 meteen niet starten. Het slecht gekwalificeerde Ebimotors, de leiders in de stand met Lucchini/Postiglione, werden 6de. Verder deed het grootste Italiaanse Porscheteam mee. Autorlando Sport vinden we vooral op internationaal niveau (IGTO o.a.) maar deed nu nog eens mee op nationaal niveau. Rijders waren Tutumlu (IGTO) en Spavone. Helaas moesten ze in race 1 opgeven. In race 2 red Ebimotors de meubelen met een 3de plek. Autorlando werd, na een foutje, 7de. In de stand doet Porsche natuurlijk een slechte zaak al blijft Ebimotors op kop met 4 punten voor op een Ferrariduo. Antonelli Motorsport zakken met hun asprobleem van 2 naar 5.
De Porsche Supercup tenslotte streek samen met de Formule 1 neer op de Nürburgring. Was de wedstrijd in Silverstone vrij saai, hier was het spectaculair. Behalve dan voor de zege want Christensen reed van begin tot eind aan de leiding zonder bedreiging. Niet slecht voor de 22-jarige debutant en Porsche junior product. Achter de Deen was het wel spannend met de strijd tussen Thiim en Estre, teamgenoten bij Attempto. Giermaziak spinde van de baan. Edwards werd opnieuw pas 4de, nog nét achter Estre, maar vóór Ammermüller waardoor hij zijn 4 punten voorsprong behoud. Jeroen Bleekemolen deed niet mee wegens zijn ALMS-verplichtingen. Bij Momo Megatron tenslotte mocht onze landgenoot Derdaele als gastrijder in vallen voor Zampedri. Hij werd verdienstelijk 15de.
[video]http://www.youtube.com/watch?v=sQWyNRhU8A0[/video]
Dit weekend:
International GT Open in SilverstoneDe 6 uur van Watkins Glen was de 7de manche voor de Grand-Am Sports Car Series en tevens de 2de manche voor het subkampioenschap North American Endurance Championship (NAEC). In de kwalificatie konden de 5 Porsches, zoals gewoonlijk de laatste tijd in dit kampioenschap, niet volgen. Chevrolet, Ferrari en BMW waren sneller. Bovendien was er nu ook Audi dat niet de hele Grand-Am rijdt maar na de dubbel in de 24 uur van Daytona wel op het NAEC mikt. Muehler Motorsport America en het nieuwe TruSpeed Motorsport speelden geen rol van betekenis. Snow Racing/Wright Motorsport met Davis, Snow en onze landgenoot Jan Heylen waren aanvankelijk de snelste Porsche maar moesten na 10 minuten reeds stoppen met een rokende 6-cilinder. Park Place Motorsports werden met Long/Lindsey/Sellers bescheiden 8ste. Blijft over: Magnus Racing. Hoe Lally en Potter er elke keer in slagen om hun zwakke kwalificatiepositie om te zetten in een goed raceresultaat is zeer sterk. Bovendien werden zo voor deze extra lange race bijgestaan door niemand minder dan fabrieksrijder Lietz, winnaar van de 24 uur van Le Mans! Lally en Potter reden de wagen van 10 tot 5 en Lietz reed zelfs even 2de. Uiteindelijk werden ze 3de, vóór de Ferrari die hen op de hielen zat in het kampioenschap. Zo stijgt zelfs de voorsprong van 3 naar 6 punten. Magnus Racing blijft verbazen en toont zich een waardige opvolger van Brumos Racing. Op kop met nog steeds geen enkele zege! :respekt: Bij de merken heeft Porsche 7 punten minder dan Ferrari en 15 meer dan Chevrolet. In het NAEC staat Magnus op 8 punten van de leider. In de GX klasse moest de Cayman R van BGB Motorsport voor het eerst opgeven. Mazda komt zo tot op 1 puntje.
In de Grand-Am Sports Car Challenge werd de Porsche van Rum Bum Racing 2de in de GS-klasse en behoudt ruimschoots de leiding.
Tenzij er iets heel extreems gebeurd in de 24 uur van Spa-Francorchamps zijn de Endurance Series ondertussen verloren voor Porsche. De wedstrijd in Le Castellet was zeer zwak. In geen enkele klasse deed er een Porsche ook nog maar een beetje vooraan mee. In de Pro Cup moest Haribo Racing Team al snel opgeven terwijl Prospeed Competition en SMG Challenge niet verder kwamen dan 12de en 13de. In Pro-Am werd Pro GT by Almeiras 8ste. In de Gentleman Throphy tenslotte werd hetzelfde team 5de. Het Belgische Delahaye Racing werd 8ste terwijl ARC Bratislava pas 11de werd en in de stand nu zakt van 2 naar 4. Een wedstrijd om heel snel te vergeten.
De Porsche Supercup tenslotte streek neer in een druk bezocht Silverstone. Edwards won eens niet, 4de zelfs pas, en zo is het kampioenschap meteen weer spannend. Thiim won voor Ammermüller en Christensen. Opvallend is dat veel Porscherijders uit het eigen Duitse kampioenschap (Engelhart, Pommer, Ragginer) ook de Supercup rijden. Wellicht als internationale springplank. Jeroen Bleekemolen werd 11de.
Dit weekend:
American Le Mans Series: de Northeast Grand Prix
Frans kampioenschap in Le Vigeant
Italiaans kampioenschap in Mugello
Porsche Supercup op de NürburgringMoet er wel bij vermelden dat ik voor de rest geen tv bekijk, de sportzenders en de BBC is genoeg voor mij 😀 .
Ik verwacht wel dat de Webber “potten ga breken” komt dik in orde :up:[quote=”havermanst” post=135310]Volgend jaar zal Mark Webber voor Porsche LMP1 rijden op Le Mans
Meer info op Liebe zu Ihm[/quote]Geweldig nieuws. Een van mijn favoriete rijders in F1.
[quote=”Igordiver” post=135307]Ok. dat moet ik nog even tussen de F1,superbike,moto gp,Rugby,Wielrennen,voetbal,snooker en je gelooft het nooit, Biathlon ,proppen :D[/quote]
Haha 😀 Zware sportfan blijkbaar. Ik heb met autosport al meer dan genoeg. Heel soms kijk ik wat voetbal of rugby of veldrijden.
ik ben dit jaar naar de 24 uur van Le Mans geweest. Jammer genoeg had ik geen pers accreditatie, die is echtniet zo eenvoudig te verkrijgen.
Ik moet nog een keuze maken uit de fotos die ik genomen heb, en ik verwacht nog wat fotos van vrienden die wel een accreditatie hadden.
Nog even geduld en ik publiceer ze op mijn websiteAnder autosport nieuws ondertussen. Volgend jaar zal Mark Webber voor Porsche LMP1 rijden op Le Mans
Meer info op Liebe zu IhmOk. dat moet ik nog even tussen de F1,superbike,moto gp,Rugby,Wielrennen,voetbal,snooker en je gelooft het nooit, Biathlon ,proppen 😀
[quote=”Igordiver” post=135195]Dit jaar voor het eerst intens en deftig gekeken, het mythische karakter is eindelijk tot me door gedrongen :D, de gelijknamige film had daar het al een eerste bijdrage aan geleverd. 997 jij bent duidelijk een kenner, heb je enig id waar er meer van te volgen is op de knor (tv)?[/quote]
Fijn dat er een nieuwe fan bij is gekomen 😀
Op tv volg niet veel eigenlijk, enkel F1, DTM en WTTC. Voor Endurance en wedstrijden waarin Porsche actief is ben ik volledig afhankelijk van youtube en officiële sites. Als ge Motors TV of Eurosport 2 hebt kunt ge ook wat volgen denk ik, maar dat heb ik niet. Zal even een overzicht geven van hoe ik het bekijk 😀
WEC, ALMS, ELMS, Blancpain Endurance Series is live of op de eigen site of wachten tot het op youtube komt, ALMS komt ook op de eigen site
Grand-Am is niet live te volgen, wachten tot het op de site komt
Super GT en GT Masters, International GT Open en Porsche Supercup enkel youtube
GT Tour eigen site
Italiaans kampioenschap enkel live op eigen site
British GT en het Belgische BRCC is helaas nergens te zien, met wat geluk een samenvatting ergens
Van alles hierboven zijn ook wel samenvattingen te vinden
De Asian LMS moet nog beginnen dus geen idee 😀
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.