Autosportnieuws

Home Forum Porsche Talk Autosportnieuws

  • Maker
    Discussie
  • Hallo allemaal,
    Laat ik dit kersverse onderwerp starten met een vooruitblik op de belangrijkste races voor Porsche dit weekend.

    Beginnen moet ik helaas met minder goed nieuws. Tijdens de 6de manche om het GT1 World Championship zal er helaas geen enkele Porsche aan de start staan. Exim Team Bank China trekt beide wagens terug. De kalender is onlangs volledig aangepast en daarbij zijn twee Chinese races geschrapt. Dat vonden de Chinezen niet zo leuk ruzie en nu zitten we zonder Porsches in het WK GT1. Niet dat het overigens goed ging. Het competitieve duo Parisy/Halliday deed zijn best, won zelfs de hoofdrace op Zolder, maar kende veel pech en verloor altijd verschrikkelijk veel tijd in de pits. Het 2de duo was niet vooruit te branden. Het kampioenschap (met de Belgische toppers als Martin, Ide en Vanthoor) blijft wel mooi spannend tussen BMW, Mercedes en McLaren.

    In de American Le Mans Series is Porsche aan een complete terugkomst bezig na de zo dramatische 24 uren van Le Mans. Na de winst in Lime Rock, de winst in Mosport helaas gevolgd door een diskwalificatie en de 2de plaats in Mid-Ohio op enkele tienden van Corvette Racing strijkt het circus dit weekend neer op Road America voor een race van 4 uur. De kwalificatie is enkele uren geleden gereden en het belangrijkste Porsche-team, Flying Lizard Motorsport start 1 en 2 :relaxman: . Het hoogstgeplaatste duo, Long/Bergmeister start overigens 2de achter hun teamgenoten. Team Falken Tire is 8ste, Paul Miller Racing 10de. Ik heb het hier trouwens over de GT-klasse uiteraard. In de drie prototype-klasses doen geen Porsches mee en in GTC alléén Porsches. Porsche werkt overigens aan een nieuwe P1 (de hoogste prototype klasse) voor in 2014. In 2013 zou de huidige 911, de 997, mogelijk al vervangen worden door zijn opvolger in GT, de 991. Porsche wil meteen hoog mikken en neemt zijn tijd om de wagen op orde te krijgen. Het is bijna een wonder dat de toch 8 jaar oude 997 het zo goed doet tegen de jongere wapens van Chevrolet, BMW, Ferrari, Lotus, Dodge en vorig jaar nog Jaguar en Ford. Maar het is dan ook Porsche. :first:

    In de Grand-Am Sports Car Series word er dit weekend gereden op het Circuit Gilles Villeneuve, wel bekend van de Formule 1 natuurlijk. Brumos Racing (kampioen vorig jaar overigens) start 2de achter een Chevrolet Camaro. Magnus Racing (kampioen dit jaar in North American Endurance Championship, een subkampioenschap zeg maar) is 7de. Horton Autosport moet helaas forfait geven na de crash vorig weekend veroorzaakt door een onoplettende DP-rijder (de prototype klasse). Ze reden toen 5de. [video]http://www.youtube.com/watch?v=PkLtiai7fJ4[/video]

    In Super GT (het nationale GT-kampioenschap van Japan) is het dit weekend de 1000km van Suzuka. In de hoogste klasse, de GT500, doen enkel zwaar opgefokte Japanse wagens mee. In de GT300 klasse echter is er meer ruimte voor variatie en hier doet Porsche wel mee en… staan ze op kop voorlopig dankzij het nog net uitspreekbare duo Kyosuke Mineo/Naoki Yokomizo :drink: .

15 reacties aan het bekijken - 166 tot 180 (van in totaal 342)
    • Dit jaar voor het eerst intens en deftig gekeken, het mythische karakter is eindelijk tot me door gedrongen :D, de gelijknamige film had daar het al een eerste bijdrage aan geleverd. 997 jij bent duidelijk een kenner, heb je enig id waar er meer van te volgen is op de knor (tv)?

        Een droomresultaat voor Porsche dus tijdens de zo belangrijke 24 uur van Le Mans. :first: Naast het resultaat was de wedstrijd zelf gewoon ongelooflijk goed, zowel in GTE Pro als in GTE Am. Dat het Circuit de la Sarthe de traditionele topsnelheid van Porsche zou helpen was verwacht maar de allereerste 24 uurs race van de 991 zorgde voor vraagtekens in verband met de betrouwbaarheid. Zowel de winnende 92 van Lieb, Lietz en Dumas als de 91 van Bergmeister, Pilet en Bernhard op P2 hebben echter geen enkel(!) probleem gehad. De Aston Martins waren iets sneller maar kenden wel problemen. Heel de race was het een haasje over tussen beide merken. De Aston Martins kampten echter met problemen. De 98 had na 2/3 race technische problemen. De 99 knalde in leidende positie de muur in. De laatste uren waren erg spannend tussen de 97 en beide Porsches gecombineerd met sporadische plensbuien. Hierbij was Porsche sneller in de regen en Aston Martin op het droge. Dit maakte het alleen maar spannender natuurlijk. Uiteindelijk moest de 97 echter het tempo verlagen om het einde te kunnen halen. Hoewel een overwinning van Aston Martin Racing een mooi eerbetoon had geweest voor hun overleden rijder Allan Simonsen, is het een absolute knalprestatie van Porsche. En dat op de 50ste verjaardag van de 911! :respect2: De WEC concurrenten van Ferrari, winnaar vorig jaar, kon dit jaar (heerlijk om te zien 😀 ) absoluut niet volgen. Chevrolet en Dodge uit de ALMS al helemaal niet. Om het feest compleet te maken won Porsche ook in GTE Am met de 76 van IMSA Performance Matmut met Narac, Bourret en Vernay, voor 2 Ferrari’s. Meerdere Porsches hebben op kop gereden in deze klasse maar hadden vaak te kampen met lekke banden. Dempsey Del Piero-Proton (met Long) werd 4de, de 67 van IMSA (met Henzler) 7de, Proton Competition 8ste en onze Belgen (met allemaal Franse rijders) van Prospeed 9de. Alle 7 Porsches dus aan de finish. Een fantastische 24 uur van Le Mans 2013 dus voor Porsche waardoor we al snel de race van 2012 vergeten. In het WEC doet Porsche een uitstekende zaak want het neemt overal de leiding: rijders en teams in GTE Pro, rijders en teams in GTE Am én merken. Stand bij de merken:
        1. Porsche 118
        2. Ferrari 116
        3. Aston Martin 105




        [img size=400]
        http://www.24h-lemans.com/wpphpFichiers/1/Actualite/11320/v2013-24-Heures-du-Mans-76—IMSA-PERFORMANCE-MATMUT-(FRA)-PORSCHE-911-GT3-RSR-SBA-1324A-DSC-0412_l.jpg%5B/img%5D

        Dit weekend:
        -Grand-Am Sports Car Series: de 6 uur van Watkins Glen
        -in voorprogramma: Grand-Am Sports Car Challenge
        -Endurance Series in Le Castellet
        -Porsche Supercup in Silverstone

          [quote=”RS” post=134882]Porschekes doen het goed!
          RTS
          37 66 Run LM GTE Pro FERRARI 458 ITALIA JMW MOTORSPORT
          39 75 Run LM GTE Pro PORSCHE 911 GT3 RSR COLLARD E. PROSPEED COMPETITION
          [/quote]

          Vreemde lijst. Prospeed zit wel degelijk in GTE Am 😀

          Nog twee uur te gaan en de Aston Martin 97 heeft helaas weer de leiding genomen via de pitstops. De 92 heeft banden gewisseld, de 97 niet. Het blijft heel erg spannend want na 22u hebben we de Aston Martin en beide Porsche erachter binnen respectievelijk 14 en 90 seconden. De Aston Martin is iets sneller op het droge, de Porsche is beter bij nat weer. En er is regen op komst :music: De 4de, een Ferrari, heeft 2 ronden achter dus als er niks fout loopt in de laatste twee uur hebben we beide Porsche’s minstens 2-3. In GTE Am nog steeds IMSA 76 op kop voor 2 Ferrari’s.

            Porschekes doen het goed!

            cat LM GTE PRO om 12h00

            P Car N° Team
            17 92 Run LM GTE Pro PORSCHE 911 RSR LIEB M. PORSCHE AG TEAM MANTHEY
            18 97 Run LM GTE Pro ASTON MARTIN VANTAGE V8 TURNER D. ASTON MARTIN RACING
            20 91 Run LM GTE Pro PORSCHE 911 RSR BERGMEISTER J. PORSCHE AG TEAM MANTHEY
            21 71 Run LM GTE Pro FERRARI 458 ITALIA KOBAYASHI K. AF CORSE
            22 74 Run LM GTE Pro CHEVROLET CORVETTE C6 ZR1 WESTBROOK R. CORVETTE RACING
            23 51 Run LM GTE Pro FERRARI 458 ITALIA MALUCELLI M. AF CORSE
            24 73 Run LM GTE Pro CHEVROLET CORVETTE C6 ZR1 GARCIA A. CORVETTE RACING
            27 53 Run LM GTE Pro SRT VIPER GTS-R FARNBACHER D. SRT MOTORSPORTS
            34 93 Run LM GTE Pro SRT VIPER GTS-R KENDALL T. SRT MOTORSPORTS
            37 66 Run LM GTE Pro FERRARI 458 ITALIA JMW MOTORSPORT
            39 75 Run LM GTE Pro PORSCHE 911 GT3 RSR COLLARD E. PROSPEED COMPETITION
            46 99 Ret LM GTE Pro ASTON MARTIN VANTAGE V8 MAKOWIECKI F. ASTON MARTIN RACING
            48 98 Ret LM GTE Pro ASTON MARTIN

            LM GTE ALM om 12h0017

            76 Run LM GTE Am PORSCHE 911 GT3 RSR NARAC R. IMSA PERFORMANCE MATMUT
            28 55 Run LM GTE Am FERRARI 458 ITALIA O’YOUNG D. AF CORSE
            29 61 Run LM GTE Am FERRARI 458 ITALIA GRIFFIN M. AF CORSE
            30 77 Run LM GTE Am PORSCHE 911 GT3 RSR LONG P. DEMPSEY DEL PIERO – PROTON
            33 50 Run LM GTE Am CHEVROLET CORVETTE C6 ZR1 BORNHAUSER P. LARBRE COMPETITION
            35 67 Pit LM GTE Am PORSCHE 911 GT3 RSR HENZLER W. IMSA PERFORMANCE MATMUT
            36 96 Run LM GTE Am ASTON MARTIN VANTAGE V8 HALL S. ASTON MARTIN RACING

              Autosport hé!

              :up:

              Vannacht lang zitten volgen maar nu moeilijk om volgen tussen het werk en verhuis M3 door…ga de finish missen vrees ik.

                De Aston Martin nummer 99 is zo net zwaar in de muur geknald. Geen reden tot vreugde natuurlijk maar zo neemt de Porsche 92 de leiding in GTE Pro. Ergens geeft het ook een vertekend beeld want op eigen kracht was het ook mogelijk. Aston Martin en Porsche hebben heel de nacht haasje over gespeeld. Het blijft echter heel spannend met de Aston Martin 97 en de Porsche 91.

                In GTE Am zien we de 76 Porsche van IMSA op kop met een mooie voorsprong op een Ferrari. De 77 is 3de, de 67 7de, de 75 8ste en de 88 9de.
                Nog vijf uur :popcorn:

                  R.I.P. Allan Simonsen. Heel jammer absoluut. Toch ben ik van mening dat het de goede beslissing is om voort te racen.

                  Verder doet Porsche het zeer goed GTE Pro. Aston Martin is 1-2 maar het tempo is bijna even snel. De #92 heeft een hele tijd op kop gereden. Ferrari en Chevrolet kunnen voorlopig niet volgen. Dodge al helemaal niet.

                  In GTE Am doet Porsche het ook uitstekend ondanks al wat lekke banden. Hier blijft het wel heel erg spannend met Ferrari.

                    Idd, zit te kijken met een dubbel gevoel.
                    Ongeval is niet zo spectaculair (lichte regenval en de blauwe curbs op) de inpakt is niet op de beelden te zien, maar had info van vriend ter plaatse bij het zien vd Aston dat het niet ok was.

                    Ondertussen 2x safty car in 10’…

                    S2

                      Bedankt voor de link!!

                      RIP Allan Simonsen 🙁

                          [quote=”RS” post=134796]Le Mans: rijden daar alles naar de knoppen momenteel!!!
                          Straks niks over om 24h te koersen…[/quote]

                          Er vliegt wel veel man van de baan ja. Deze morgen terug weer eentje in P2.

                            Le Mans: rijden daar alles naar de knoppen momenteel!!!
                            Straks niks over om 24h te koersen…

                              In P1 dominantie van Audi t.o.v. Toyota. Bij Toyota maken ze zich sterk dat ze per stop een ronde langer gaan kunnen rijden dan Audi.
                              Gisteravond waren de kwalificaties live te zien op Eurosport. Verschillende wagens gingen van de baan met als gevolg een tijdje rode vlag. Als je ziet hoeveel verkeer op het circuit is, besef je dat de piloten heel wat geluk nodig hebben om een snelle tijd neer te zetten.

                                De volledige startopstelling voor de 24 uur van Le Mans.
                                We kunnen zeker tevreden zijn met de startposities van Porsche, voor wat het waard is in een 24 uurs race natuurlijk 🙂
                                P1:
                                1. Audi #2
                                2. Audi #1
                                3. Audi #3
                                4. Toyota #8
                                5. Toyota #7
                                6. Lola-Toyota #12
                                7. Lola-Toyota #13
                                8. Honda #21
                                P2:
                                1. Morgan-Nissan #24
                                2. Oreca-Nissan #26
                                3. Zytek-Nissan #38
                                4. Morgan-Judd #43
                                5. Oreca-Nissan #25
                                6. Morgan-Nissan #47
                                7. Oreca-Nissan #48
                                8. Oreca-Nissan #36
                                9. Morgan-Nissan #35
                                10. Oreca-Nissan #49
                                11. Oreca-Nissan #46
                                12. Zytek-Nissan #42
                                13. Zytek-Nissan #41
                                14. Oreca-Judd #34
                                15. Lotus-Praha #32
                                16. Lotus-Praha #31
                                17. Morgan-Nissan #45
                                18. Honda #33
                                19. Lola-Nissan #28
                                20. Lola-Judd #30
                                21. Lola-Judd #39
                                22. Oreca-Nissan #40
                                GTE Pro:
                                1. Aston Martin #99
                                2. Aston Martin #97
                                3. Porsche #92 Porsche AG Team Manthey met Bergmeister/Pilet/Bernhard
                                4. Ferrari #51
                                5. Aston Martin #98
                                6. Ferrari #71
                                7. Porsche #91 Porsche AG Team Manthey met Lieb/Lietz/Dumas
                                8. Chevrolet #74
                                9. Chevrolet #73
                                10. Dodge #53
                                11. Dodge #93
                                12. Ferrari #66
                                GTE Am:
                                1. Aston Martin #95
                                2. Porsche #88 Proton Competition met Ried/Roda/Ruberti
                                3. Aston Martin #96
                                4. Ferrari #61
                                5. Porsche #67 IMSA Performance Matmut met Gibon/Milesi/Henzler
                                6. Porsche #75 Prospeed Competition met Collard/Perrodo/Crubilé
                                7. Porsche #77 Dempsey Del Piero Racing/Proton Competition met Dempsey/Foster/Long
                                8. Porsche #76 IMSA Performance Matmut met Narac/Vernay/Bourret
                                9. Ferrari #81
                                10. Ferrari #55
                                11. Chevrolet #70
                                12. Chevrolet #50
                                13. Ferrari #54
                                14. Ferrari #57

                                  Eindelijk nog eens een redelijk goed weekend vlak voor de 24 uur van Le Mans. De International GT Open bezocht het bloedhete Jerez in Spanje. In de hoogste SGT klasse pakte Drivex verrassend de pole voor race 1. Bij de start werd Schiro te grazen genomen door ex-F1 piloot Montermini en even later was een Nederlandse Chevrolet hem voorbij. Schiro kwam als derde binnen maar Hamilton kwam wel als leider buiten. Hamilton is een zeer verdienstelijke rijder maar tegen meer ervaren mannen als Pastorelli en Fillipi was niet veel te beginnen. Drivex leek op weg naar een mooie 3de plek tot de wagen zwaar vlam vatte. De schade aan het chassis viel mee maar de motor was volledig vernield: forfait voor race 2 helaas. Geluk bij een ongeluk: door de felle brand werd de race onder rood afgevlagd waarbij men de stand van een ronde eerder als uitslag neemt. De 3de plek is wel degelijk voor Drivex. In de GTS klasse pakte Tutumlu mooi de pole voor race 1. Samen met Dverikos domineerde Autorlando Sport de race en won duidelijk. Ein-de-lijk. De andere wagen werd gekwalificeerd door Di Guida als allerlaatste, Jeroen Bleekemolen bracht ham als 17de over de finish. In race 2 hadden Dverikos/Tutumlu helaas technische problemen. Bleekemolen deed zoals op de Nürburgring: pole, stint domineren en ruim als leider het stuur overgeven aan Di Guida. Di Guida was weer een stuk trager dan Jeroen maar wel een stuk sneller dan zichzelf op de Nürburgring. In plaats van van 1 naar 8 te tuimelen met 2 spins, gaat hij van 1 naar 3 zonder spins. In de stand zien we Tutumlu/Dverikos 6de en Autorlando Sport 3de bij de teams.

                                  Het Brits kampioenschap bezocht Snetterton. In race 1 moest de Trackspeed nummer 32 opgeven na een startongeval. De nummer 31, met Nick Tandy, moest opgeven in 7de positie 10 minuten voor het einde. De Trackspeed 33 won de wedstrijd maar kreeg 30 seconden aan de broek en werd 7de. Gelukkig ging de overwinning dan toch naar de Porsche van Oman Air Motorbase met Caine/Al Harthy. In race 2 nam Trackspeed wraak en won met de 32 van Tandy/Ashburn. Een dubbel dus voor Porsche. We zagen trouwens een mooi stukje sportiviteit van Tandy. Hij strijdt met een BMW voor de zege, tikt hem aan, de koersdirectie ziet het niet als doelbewust en deelt geen straf uit, Tandy laat de BMW echter opnieuw passeren en haalt hem later weer ‘legaal’ in. Heel sterk. Oman Air Motorbase werd 8ste en de 2 andere Trackspeeds hadden weer pech. De stand is ongeloofelijk spannend met Tandy/Ashburn 68, Audi-duo 67,5, BMW-duo 66,5 en Caine/Al Harthy 61. Voor het eerst is er ook een teamkampioenschap in British GT en we zien dat Trackspeed bijna het dubbel heeft van de 2de.

                                  Bijna even goed nieuws uit het Italiaans kampioenschap dat zijn enige wedstrijd in het buitenland reed: de Red Bull Ring in Spielberg, Oostenrijk. Ebimotors met Postiglione/Lucchini reden op kop in race 1 maar verloren veel tijd tijdens de pitstops en werden 7de. In race 2 boekten ze een mooie start-finish zege al kwam er wel een heel horde dichterbij gedurende heel de race. Voorbij gaan lukte gelukkig niet. Antonelli Motorsport met Passuti/Mapelli had een minder weekend en werd eens 8ste en eens 7de. In de stand blijven ze wel 2de achter Ebimotors. Porsche 1-2 momenteel.

                                  Ook het Japans kampioenschap kende zijn enige buitenlandse wedstrijd: de 300 km van Maleisië. Het werd helaas een grote teleurstelling voor Porsche. Kampioenen Mineo/Yokimozo reden rond als 5de maar zakten halverwege terug en kwamen niet verder dan P11. Vice-kampioen Hankook KTR overleefde zelfs de opwarmronde niet. Pacific Direction Racing werden 19de. In de stand ziet het er heel belabberd uit voor Porsche dat vorig jaar nog zo mooi 1-2 werd: hoogste duo is 16de.

                                  De Grand-Am SCS tenslotte bezocht Mid-Ohio voor de Diamon Cellar Classic. Net als in Detroit kon Porsche Chevrolet en Ferrari niet volgen en nu konden ze ook BMW niet volgen. Andermaal was Magnus Racing efficiënt waardoor een 5de plek mogelijk was. Na alle pech mag het ook eens meezitten want de eerst twee in het kampioenschap botsen in de pit waardoor Magnus op weg leek naar P3. Vooraan streden een Chevrolet en een BMW voor de zege maar de Chevrolet was te agressief en kreeg na de race een volle minuut extra aan de broek. Op die manier eindigt Magnus met Lally/Potter fantastisch 2de, met iet of wat geluk maar dat mag ook eens. Magnus Racing neemt meteen de leiding in de stand. Grappig is dat de eerste twee in de stand nog geen wedstrijd gewonnen hebben. Bij de merken staat Porsche nog vijf punten achter op Ferrari. Park Place (met Long) werd 5de, Muehlner moest opgeven en het nieuwe team, Snow Racing/Wright Motorsport werd 9de. In de GX-klasse verloor BGB voor de derde keer op rij van Mazda en nu heeft Porsche nog maar 4 punten voor op het Japanse merk, met dank aan de triple nog steeds in de 24 uur van Daytona.

                                  In het voorprogramma, de Grand-AM SCC, won Rum Bum Racing de wedstrijd en verstevigen zo hun leiding.

                                  Dit weekend maar 1 race uiteraard.
                                  Startopstelling voor de 24 uur van Le Mans, 3de wedstrijd tevens voor het WEC, is straks om middernacht bekend.

                                15 reacties aan het bekijken - 166 tot 180 (van in totaal 342)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.