Autosportnieuws

Home Forum Porsche Talk Autosportnieuws

  • Maker
    Discussie
  • Hallo allemaal,
    Laat ik dit kersverse onderwerp starten met een vooruitblik op de belangrijkste races voor Porsche dit weekend.

    Beginnen moet ik helaas met minder goed nieuws. Tijdens de 6de manche om het GT1 World Championship zal er helaas geen enkele Porsche aan de start staan. Exim Team Bank China trekt beide wagens terug. De kalender is onlangs volledig aangepast en daarbij zijn twee Chinese races geschrapt. Dat vonden de Chinezen niet zo leuk ruzie en nu zitten we zonder Porsches in het WK GT1. Niet dat het overigens goed ging. Het competitieve duo Parisy/Halliday deed zijn best, won zelfs de hoofdrace op Zolder, maar kende veel pech en verloor altijd verschrikkelijk veel tijd in de pits. Het 2de duo was niet vooruit te branden. Het kampioenschap (met de Belgische toppers als Martin, Ide en Vanthoor) blijft wel mooi spannend tussen BMW, Mercedes en McLaren.

    In de American Le Mans Series is Porsche aan een complete terugkomst bezig na de zo dramatische 24 uren van Le Mans. Na de winst in Lime Rock, de winst in Mosport helaas gevolgd door een diskwalificatie en de 2de plaats in Mid-Ohio op enkele tienden van Corvette Racing strijkt het circus dit weekend neer op Road America voor een race van 4 uur. De kwalificatie is enkele uren geleden gereden en het belangrijkste Porsche-team, Flying Lizard Motorsport start 1 en 2 :relaxman: . Het hoogstgeplaatste duo, Long/Bergmeister start overigens 2de achter hun teamgenoten. Team Falken Tire is 8ste, Paul Miller Racing 10de. Ik heb het hier trouwens over de GT-klasse uiteraard. In de drie prototype-klasses doen geen Porsches mee en in GTC alléén Porsches. Porsche werkt overigens aan een nieuwe P1 (de hoogste prototype klasse) voor in 2014. In 2013 zou de huidige 911, de 997, mogelijk al vervangen worden door zijn opvolger in GT, de 991. Porsche wil meteen hoog mikken en neemt zijn tijd om de wagen op orde te krijgen. Het is bijna een wonder dat de toch 8 jaar oude 997 het zo goed doet tegen de jongere wapens van Chevrolet, BMW, Ferrari, Lotus, Dodge en vorig jaar nog Jaguar en Ford. Maar het is dan ook Porsche. :first:

    In de Grand-Am Sports Car Series word er dit weekend gereden op het Circuit Gilles Villeneuve, wel bekend van de Formule 1 natuurlijk. Brumos Racing (kampioen vorig jaar overigens) start 2de achter een Chevrolet Camaro. Magnus Racing (kampioen dit jaar in North American Endurance Championship, een subkampioenschap zeg maar) is 7de. Horton Autosport moet helaas forfait geven na de crash vorig weekend veroorzaakt door een onoplettende DP-rijder (de prototype klasse). Ze reden toen 5de. [video]http://www.youtube.com/watch?v=PkLtiai7fJ4[/video]

    In Super GT (het nationale GT-kampioenschap van Japan) is het dit weekend de 1000km van Suzuka. In de hoogste klasse, de GT500, doen enkel zwaar opgefokte Japanse wagens mee. In de GT300 klasse echter is er meer ruimte voor variatie en hier doet Porsche wel mee en… staan ze op kop voorlopig dankzij het nog net uitspreekbare duo Kyosuke Mineo/Naoki Yokomizo :drink: .

15 reacties aan het bekijken - 196 tot 210 (van in totaal 342)
    • [quote=”RS” post=132087]Vandaag op Françorchamps, bijna gelijkaardige omstandigheden hé Bruno?[/quote]

      Vond je ? :driver: 😀

      jan

        ga ieder jaar naar de 24 van franchorchamps eind juli
        Neem dan ook het optreden savonds mee, iemand al een idee wie dit jaar
        de main act is ? op de site niets te vinden

          Weinig goed nieuws uit Imola. Eerst de 3 uurs race voor de ELMS. De enige competitieve Porsche in de GTE-klasse was die van IMSA Performance Matmut waar Henzler vervangen werd door een andere fabrieksrijder, Long, vanwege de 24 uur van de Nürburgring. In de handen van Long was de Porsche uiterst competitief en reed 2de. Vlak voor zijn pitstop na 1u10 nam hij zelfs de leiding over. Daarna gaf hij het stuur over aan Milesi, een Franse amateur. Dat die trager is dan Long is doodnormaal maar van 1 naar 6 tuimelen is wel niet zo goed. Proton Competition (zonder Tandy), de winnaar in Silverstone, liep heel het weekend achter de feiten aan en mag content zijn met P5. Het Belgische Prospeed Competition was helemaal nergens en moest ook nog opgeven met oververhitte remschijven. Ferrari boekt zo een 1-2-3-4. Nodeloos te zeggen dat de leiding in het kampioenschap weg is.

          In Imola begon ook het Frans kampioenschap aan de eerste van zijn twee buitenlandse wedstrijden. In de eerste wedstrijd kwam de nummer 2 van Pro GT by Almeiras al niet aan de start. De nummer 1 van Perera/Giauque was wel competitief maar moest 20 minuten voor het einde opgeven met een platte band. In race 2 lag de nummer 2 er al uit na 20 minuten. De nummer 1 reed als 5de rond, kwam na de pitstops als 3de terug maar zakte vervolgens helemaal tot 18de op 6 ronden met een duidelijk technisch probleem. Ook hier verspeelt Porsche de leiding in de tussenstand. In het lagere klassement won de nummer 3 wel race 1 en viel uit in race 2.

          Pro GT by Almeiras achter de McLaren van Sébastien Loeb Racing.

          Dit weekend:
          Brits kampioenschap: 500 km van Silverstone
          Porsche Supercup in Monte-Carlo, voorprogramma Grote Prijs van Monaco

            Vandaag op Françorchamps, bijna gelijkaardige omstandigheden hé Bruno?

              Miljaar, daar moet ge toch goe zot voor zijn zulle :respect2: :respect2: :respect2:

                :wtf: :wtf: :wtf: :coolness:

                  Zalig filmpje. Fijn om te zien dat die display hetzelfde is als in de GTR-PC-simulaties. 😀

                      Man, man toch ieder jaar weer een bangelijke race dit!
                      Herstart deze morgen, allen op regenafstelling en dat komt niet in het voordeel van de Manthey wagens!!!!
                      Beetje oneerlijk, maaar ja het zij zo!

                      P1 SLS
                      P2 voor Martin
                      P4 Manthey

                      Zandvoort P Cup BNL
                      race 1
                      P1 Van hooydonck
                      P2 Login
                      Race 2
                      P1 Van Splunteren
                      P5 Olivier van Oost + P1 in AM klasse!!!!

                        24h, momenteel gestopt tgv overvloedige regenval en bijgevolg aquaplaning + mist

                        na 6h:

                        P1 Aston Martin
                        P2 Manthey 997 R
                        P3 manthey 997 RSR
                        P4 Mark VDS met Bas Leinders
                        P8 Maxime Martin
                        P10 Vanthoor

                        (beloofd een lang nachtje te worden, swat morgen toch niet werken 🙂 )

                            Waar kan je de races volgen op tv JP dit weekend ?

                              Bedankt!!!
                              Niet vergeten, dit weekend: Zandvoort Porsche GT3 Cup Challenge Benelux!
                              EN (bijna vergeten) 24h vd Ring
                              eerste qualy Manthey P5 wel 15″ van P1/ Van Thoor P6 (Audi WRT)

                                De Monterey Sports Car Championship op het beroemde Raceway Laguna Seca was de 3de wedstrijd in de ALMS. Naast de traditionele twee Porsches van Falken Tire en Paul Miller kwam er een 3de Porsche aan de start. Core Autosport, een grote naam in de PC-klasse, waagt zich in de GT-klasse. Een van de rijders is fabrieksrijder Long. Paul Miller Racing, met onder andere Holzer achter het stuur, speelde voor een keer wel een rol mee vooraan. Het reed lange tijd 3de, aan het tempo van de leiders, maar werd uiteindelijk 6de. Core Autosport kwalificeerde zich voor hun debuut heel mooi 2de maar had dan alle pech die men zich kan inbeelden. Hun kwalificatietijd werd geannuleerd vanwege enkele illegale millimeters. In de wedstrijd klommen ze snel van 11 naar 7 tot ze van de baan werden gereden en zakten naar 9. Ze klommen snel weer op tot 7 tot… ze van de baan werden gereden. Een herstelling in de pits leverde hen 2 ronden achterstand op. Uiteindelijk werden ze 7de. Gelukkig was er nog Team Falken Tire met Henzler. De als 3de vertrokken Porsche nam meteen de leiding en werd enkel ingehaald door een Chevrolet. Ze waren echter even snel en met nog een half uur te gaan was er een prachtig treintje Chevrolet, Porsche, BMW, Ferrari en Dodge. De BMW was sneller maar de Porsche werd gered door een neutralisatie. Een prachtige 2de plek was het resultaat en met pech voor de leidende Chevrolet en BMW in het kampioenschap deed Porsche een uitstekende zaak… Helaas, toch niet. Er komt geen einde aan de reeks pech in ALMS: diskwalificatie. De 997 geraakte niet door de stal test en verliest zijn punten (blijft wel 2de). Bij een stal test blokkeert men de luchtinlaat waardoor de motor geen lucht meer krijgt. Als de motor dan niet stil valt komt er lucht van ergens anders wat voor extra vermogen zorgt. Voor wie zot genoeg is om 4 uur lang achter zijn laptop te supporteren is dit een bittere, bittere pil. In de stand had Porsche (en Falken Tire) op kop moeten staan maar ze staan 5de op 22 punten van leider Chevrolet. In GTC won NGT Motorsport. Jeroen Bleekemolen werd 3de, Jan Heylen 5de.

                                De Int. GT Open streek vorig weekend neer in het Portugese Portimão. In SGT moest de Porsche van Drivex in de opwarmronde van race 1 al opgeven. In race 2 werden ze 5de. In GTS kwam er naast Autorlando Sport een 2de Porsche aan de start: Rinaldi Racing. Hun eerste race duurde helaas niet lang: (groene Porsche)


                                Voor race 2 geraakte de wagen helaas niet op tijd hersteld. Autorlando Sport werd 2 maal mooi 3de en telkens achter anderen dus in de stand staan ze nog redelijk 5de op maar 8 punten van de leider.

                                Het Duits kampioenschap bezocht ons eigen Spa-Francorchamps. In race 1 deed Schütz Motorsport nu wel goed mee maar koos als enige van de 27 wagens ervoor om toen het plots begon te gieten door te rijden. Resultaat: 14de. De Porsches van Herberth Motorsport en Farnbacher Racing die in Oschersleben zo goed waren werden 8ste en 9de. De zege ging naar de Belg Nico Verdonck in een Ford. In race 2 zat er niet meer in dan 5de voor Herberth. Schütz werd 8ste en de belangrijkste Farnbacher moest opgeven. In de stand zakt Herberth van 1 naar 5 en Farnbacher van 2 naar 8. Jammer. Het Belgische Prospeed Competition eindigde telkens ergens achteraan.

                                Het Belgisch kampioenschap maakte zijn enige buitenlandse uitstapje vorig weekend: Dijon, Frankrijk. In de 4 Sprint wedstrijden werd Philippe Huart 3 maal 5de en 1 maal 3de. In de stand blijft hij 10de. In de Endurance wedstrijd werd Prospeed Competition met hun 996 3de achter twee Aston Martins. De stand is vrij spannend:
                                1. Kumpen/Longin/Makelberg (Audi) 83
                                2. Bouvy/Coens/Grandjean (Porsche) 82
                                3. Derdaele/Heyer (Porsche) 81

                                Tot slot begon de Porsche Supercup afgelopen weekend op het Circuit de Catalunya, in het voorprogramma uiteraard van de Grote Prijs van Spanje. Het is het eerste seizoen van de 991 GT3 Cup, niet te verwarren uiteraard met de GT3 RSR van het WEC. Grote afwezige is de kampioen van 2010, 2011 en 2012: René Rast. Die rijdt tegenwoordig voor Audi in GT Series en GT Masters. Andere toppers als Estre, Thiim, Ammermüller, Giermaziak en Edwards zijn er echter nog steeds net als twee opvallende namen: Alain Menu, al jaren topper in WTCC en daarvoor in BTCC en Sébastien Loeb die blijkbaar echt van alles wil proeven nu, en gelijk heeft hij 🙂 De wedstrijd werd gemakkelijk gewonnen door Edwards. Achter hem kwam een treintje aangevoerd door Thiim en Ammermüller. Loeb werd 11de, Menu lag er al in de eerste ronde uit.

                                Dit weekend:
                                European Le Mans Series (3 uur van Imola)
                                Frans kampioenschap, de GT Tour (ook in Imola)

                                  Een grote vooruitgang dus voor de nieuwe 991 in de 6 uur van Spa-Francorchamps maar helaas zonder goed resultaat. In de eerste twee uren reden de twee Ferrari’s, de twee Porsches en de drie Aston Martins voortdurend in een treintje achter elkaar met Porsche 5 en 6. De GTE-Pro klasse van het WEC is de absolute top van het GT racen dus dat is een zeer mooi tempo in amper race 2 van de wagen. De grote problemen van de 6 uur van Silverstone (langzame pitstops en hoog brandstofverbruik) waren opgelost (het verbruik lag zelfs lager dan bij Aston Martin). De bandenslijtage was een beetje een probleem maar niet in de mate dat de strategie omgegooid diende te worden. Na twee uur waren de Ferrari’s zo een 20 seconden op kop. Porsche reed toen wel 3 en 5 en was dus Aston Martin voorbij. De # 91 met Dumas/Lieb/Lietz was 3de maar had dan ongelooflijk veel pech met een neutralisatie. De safety car kwam de baan op nét nahun pitstop. Ze verloren bijna en hele ronde en werden uiteindelijk 5de, nog voor de 3de Aston Martin. De #92 met Bergmeister/Pilet/Bernhard had een uur voor het einde op zijn beurt de 3de plaats vast. Dan kwamen ze helaas in een botsing met een andere deelnemer en moesten opgeven. Erg veel vooruitgang dus, zonder resultaat. Ook in GTE-Am is er geen reden tot vreugde met Proton Competition 5de en IMSA Performance Matmut 6de.
                                  Stand: Ferrari 72, Aston Martin 66, Porsche 32. Op Le Mans tellen de punten dubbel.

                                  Het is natuurlijk niet het WK maar in het Italiaans kampioenschap was Porsche totaal dominant in de eerste ontmoeting op het circuit van Misano. In Race 1 werd Porsche heel gemakkelijk 1-2 met winst voor Ebimotors en 2de Antonelli Motorsport. In Race 2 was er meer tegenstand maar al bij al won Antonelli Motorsport vrij gemakkelijk. Ebimotors moest een achtervolgingsrace rijden en pakte in de laatste bocht nog de 3de plaats.

                                  In het Brits kampioenschap won Porsche eveneens. In Rockingham won ook hier Trackspeed maar dan wel de nummer 32. De kampioenschapleidende 31 met fabrieksrijder Tandy moest helaas opgave vanuit pole. In de stand behoud de 31 wel de leiding, een half punt voor op een Audi-duo. De nummer 32 is 3de. De 997 is dus nog altijd dé referentie op nationaal niveau. Nu hopen dat de 991 op internationaal niveau eindelijk eens geluk heeft.

                                15 reacties aan het bekijken - 196 tot 210 (van in totaal 342)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.