Autosportnieuws

Home Forum Porsche Talk Autosportnieuws

• Maker
    Discussie
  • Hallo allemaal,
    Laat ik dit kersverse onderwerp starten met een vooruitblik op de belangrijkste races voor Porsche dit weekend.

Beginnen moet ik helaas met minder goed nieuws. Tijdens de 6de manche om het GT1 World Championship zal er helaas geen enkele Porsche aan de start staan. Exim Team Bank China trekt beide wagens terug. De kalender is onlangs volledig aangepast en daarbij zijn twee Chinese races geschrapt. Dat vonden de Chinezen niet zo leuk ruzie en nu zitten we zonder Porsches in het WK GT1. Niet dat het overigens goed ging. Het competitieve duo Parisy/Halliday deed zijn best, won zelfs de hoofdrace op Zolder, maar kende veel pech en verloor altijd verschrikkelijk veel tijd in de pits. Het 2de duo was niet vooruit te branden. Het kampioenschap (met de Belgische toppers als Martin, Ide en Vanthoor) blijft wel mooi spannend tussen BMW, Mercedes en McLaren.

In de American Le Mans Series is Porsche aan een complete terugkomst bezig na de zo dramatische 24 uren van Le Mans. Na de winst in Lime Rock, de winst in Mosport helaas gevolgd door een diskwalificatie en de 2de plaats in Mid-Ohio op enkele tienden van Corvette Racing strijkt het circus dit weekend neer op Road America voor een race van 4 uur. De kwalificatie is enkele uren geleden gereden en het belangrijkste Porsche-team, Flying Lizard Motorsport start 1 en 2 :relaxman: . Het hoogstgeplaatste duo, Long/Bergmeister start overigens 2de achter hun teamgenoten. Team Falken Tire is 8ste, Paul Miller Racing 10de. Ik heb het hier trouwens over de GT-klasse uiteraard. In de drie prototype-klasses doen geen Porsches mee en in GTC alléén Porsches. Porsche werkt overigens aan een nieuwe P1 (de hoogste prototype klasse) voor in 2014. In 2013 zou de huidige 911, de 997, mogelijk al vervangen worden door zijn opvolger in GT, de 991. Porsche wil meteen hoog mikken en neemt zijn tijd om de wagen op orde te krijgen. Het is bijna een wonder dat de toch 8 jaar oude 997 het zo goed doet tegen de jongere wapens van Chevrolet, BMW, Ferrari, Lotus, Dodge en vorig jaar nog Jaguar en Ford. Maar het is dan ook Porsche. :first:

In de Grand-Am Sports Car Series word er dit weekend gereden op het Circuit Gilles Villeneuve, wel bekend van de Formule 1 natuurlijk. Brumos Racing (kampioen vorig jaar overigens) start 2de achter een Chevrolet Camaro. Magnus Racing (kampioen dit jaar in North American Endurance Championship, een subkampioenschap zeg maar) is 7de. Horton Autosport moet helaas forfait geven na de crash vorig weekend veroorzaakt door een onoplettende DP-rijder (de prototype klasse). Ze reden toen 5de. [video]http://www.youtube.com/watch?v=PkLtiai7fJ4[/video]

In Super GT (het nationale GT-kampioenschap van Japan) is het dit weekend de 1000km van Suzuka. In de hoogste klasse, de GT500, doen enkel zwaar opgefokte Japanse wagens mee. In de GT300 klasse echter is er meer ruimte voor variatie en hier doet Porsche wel mee en… staan ze op kop voorlopig dankzij het nog net uitspreekbare duo Kyosuke Mineo/Naoki Yokomizo :drink: .

15 reacties aan het bekijken - 226 tot 240 (van in totaal 342)
    • Loeb was zeer indrukwekkend inderdaad. En de Belgen zijn altijd al heel goed geweest in GT. De (vóór de straf van de nr 12) 1-2-3 van Belgian Audi Club Team WRT zegt genoeg :applaus: Helaas halen zo een dingen het nieuws niet hier.. Vosse doet wel niet mee denk ik, je zal Kumpen bedoelen denk ik? 😀

Welk Cup-kampioenschap is dat juist? Dat nieuwe Benelux Cup ofzoiets?

GT race online deels gezien, race 2 was nie normaal (regen) met onze Vanthoor in de hoofdrol!!!
        Loeb, ook nie gewoon!!! race 2 door eigen onboard camera genekt…
        Belgen overheersen daar toch vind ik van Vosse tot Vanthoor, (alleen streekgenoot Yde heeft zich beetje laten verrassen)

Hoogtepunten race 2

Voor mij nog meer goed nieuws, Olivier Van Oost (piloot naast de zijde van oa R Maes RSR) komt terug en start dit jaar in de 997Cup reeks, ‘k zal dus nu weer nog meer op circuit vertoeven

Afgelopen weekend eerste ontmoeting voor het Brits GT kampioenschap. In Oulton Park was het een groot succes voor Porsche dankzij vooral het team van Trackspeed. In de eerste race werden ze 1-2 voor een Mercedes en ook de 2de race wonnen ze voor een Audi en een BMW. Porschefabrieksrijder Nick Tandy werd respectievelijk 1ste en 2de. Een uitstekende start dus voor Porsche in het nationale kampioenschap van het ‘The Heart of Racing’-land. Verder was er ook de openingswedstrijd van de nieuwe GT Series, opvolger van het opgedoekte GT1 World Championship. Een prachtig deelnemersveld (met als opvallendste naam Sébastien Loeb) maar helaas geen enkele Porsche.

:up:

Ik word verwacht 😀

Wel vreemd dat die resultaten op de site van het WEC staan terwijl het geen WEC-race is..

Voor ik over ga naar de 12 uur van Sebring ben ik blijkbaar nog een wedstrijd vergeten van twee weken terug. Toen was het de Grand-Am of The Americas, een nieuwe wedstrijd op dat nieuwe circuit in Austin waar vorig jaar de Formule 1 het circuit opende. Het was de 2de wedstrijd voor de Grand-AM SCS. In de GT-klasse bleek Ferrari wel het snelst over één rondje maar naar mate de wedstrijd vorderde kwam Porsche strategisch terug, net als BMW. De Porsche van Magnus Racing met het duo Lally/Potter nam de leiding maar toch leek de zege naar een Ferrari te gaan die heel snel terug kwam. Bij het inhalen werd de Porsche gewoon van de baan gereden en zakte zo twee plaatsen want een BMW passeerde ook. Gelukkig werd de Ferrari bestraft en zo werd Porsche toch 2-3-4 achter de BMW. 3de was Brumos Racing en 4de het nieuwe team Park Place Motorsports met onder andere fabrieksrijder Patrick Long. Porsche neemt zo, zonder zege tot nu toe, de leiding in het klassement net als Magnus Racing. In het filmpje zien we de top 3 momenten van de race. Het incident tussen de Ferrari en de Porsche komt op het einde.

De GX klasse lijkt met de volle drie deelnemers een voorlopig onsuccesvolle formule. BGB Motorsports won met een Cayman R voor 2 Mazda’s. Ook hier staat Porsche overal op kop.

In het lagere kampioenschap, de Grand-AM SCC, werd er ook gereden. Zoals traditioneel was er een indrukwekkend deelnemersveld van 61 wagens! In de GS klasse werd de eerste Porsche 2de. In de ST klasse werd de eerste Porsche 14de. Een Boxster nog wel van Berg Racing. In de stand in GS staat Porsche ook hier overal op kop. In ST staan ‘we’ 5de pas bij de merken.

De 12 uur van Sebring dan, openingsrace voor de ALMS. Veel moeten we dit seizoen helaas niet verwachten van Porsche in de GT-klasse. Chevrolet heeft voor hun laatste seizoen met Corvette C6R nog een nieuwe update gedaan. Ook Ferrari met de 458 Italia GT2 heeft een nieuwe update. BMW (met de Belg Maxime Martin) begint zelfs met een nieuw model nu de M3 vervangen is door de Z4. En sinds ze zich teruggetrokken hebben uit NASCAR gaat voor Dodge (met de Belg Marc Goossens) alle aandacht naar de huidige Viper GTS-R. Aston Martin, met de zoveelste update van de Vantage, doet niet mee aan ALMS maar wel in Sebring als voorbereiding voor het WEC. Porsche daarentegen heeft de ontwikkeling van de 997 GT3 RSR stilgelegd ten voordele van de 991 GT3 RSR die dit jaar begint in WEC. Pas in 2014 komt de wagen naar ALMS dat tegen dan gefuseerd is met Grand-Am, helaas. Met dat in het achterhoofd is 3de en 5de een heel erg sterke prestatie. Team Falken Tire met Bryan Sellers en fabrieksrijders Wolf Henzler en Nick Tandy reden heel de wedstrijd vooraan mee in dezelfde ronde als de leider.

Pas in het laatste uur werden ze gedubbeld door de top 2 en aangezien BMW, Aston Martin en Dodge problemen kenden was de 3de plaats binnen zonder problemen. Paul Miller Racing met Bryce Miller en fabrieksrijders Marco Holzer en Richard Lietz streden niet mee vooraan maar profiteerden van de problemen bij anderen en werden 5de. Flying Lizard rijdt, sinds het stoppen van de ontwikkeling van de 997 GT3 RSR in de GTC-klasse waar iedereen met een 997 GT3 Cup rijdt. Ook de fabrieksrijders van Porsche zijn weg bij dat team en bereiden zich voor op het WEC. De zege ging naar Alex Job Racing met onder andere Jeroen Bleekemolen. De Belg Jan Heylen werd 4de.

In afwachting vh wedstrijdverslag van 997,

http://www.fiawec.com/races/12-hours-of-sebring/results.html

Dit weekend 12h van Sebring.

Jammer want voor de neutrale toeschouwer was het een pracht van een wedstrijd. Zowel in DP als in GT was het ongelooflijk spannend. In DP won inderdaad de Riley-BMW. In GT was het ook een erg spannende wedstrijd tussen Porsche, Ferrari en Audi. Met nog twee uur te gaan reed de top 6 nog steeds in dezelfde ronde en telkens als de leider kwam pitten zakte hij weer naar P6. Magnus Racing met fabrieksrijder Lietz reed lange tijd op kop net als Momo/NGT Motorsport met fabrieksrijder Pilet. Die laatste moest echter opgeven. In de laatste ronde reed Audi 1-2-3 met Magnus Racing daar achter en dan 2 Ferrari’s. Uiteindelijk viel één van de Audi’s nog uit zonder naft maar dat betekende helaas geen 3de plaats voor Magnus Racing want beide Ferrari’s haalden hem nog in. Een bittere pil toch wel na de dominantie in de trainingen. Aan de andere kant toch wel een mooie prestatie van de 997 in afwachting van de 991. 6de werd nog Alex Job Racing met Holzer. De volledig uitslag staat op http://en.wikipedia.org/wiki/2013_24_Hours_of_Daytona
                    Op http://www.grand-am.com/GRANDAMTV.aspx#!/view/video/ff88e859-6683-4e12-8636-cdfbdbd4844b/2013-Rolex-24-At-Daytona-Sunday-Broadcast staan 10 uur van de wedstrijd.
                    In de GX-klasse won Porsche met de Cayman met gemak nadat alle Mazda’s na twee uur eruit lagen.

Deze keer er niks van gezien 👿 👿 👿 👿
                      Riley BMW = P1

Voor de geïnteresseerden: morgen 24 uur van Daytona! Tenzij ik mij misteld heb met de uurzones zal de wedstrijd Belgische tijd zaterdag om 21u30 uur beginnen. Op de site staat 3.30 PM en Daytona ligt in Florida dus klopt toch he? 😀

Live streaming (als het werkt): http://daytona.porsche.com/ (op google zijn er nog anderen te vinden
                        Officiële site: http://www.grand-am.com/Home.aspx
                        Filmpje over het zalige resultaat in de kwalificatie: http://www.youtube.com/watch?v=9i8Zv4osPns&list=LL_u1lvc014DvauxDJvCuQMQ

Porsche start dus in de GT-klasse 1-2-3-4. Van de 10 fabrieksrijders van Porsche doen er maar liefst 8 mee. Porsche stelt duidelijk belang aan een herhaling van de 1-2-3 van vorig jaar. De concurrentie zou voornamelijk van Audi komen dat veel DTM-toppers aan de start brengt. Verder is er nog Ferrari, Dodge, Chevrolet, Mazda en BMW. Er doen ook veel ex-Formule 1 en IndyCar rijders mee, ook in de hoogste klasse: DP Het belooft een pracht race te worden. met 17 DP’s, 34 GT’s en 6 GX’s :applaus: Crisis? :happydance: Tot slot in de nieuwe en laagste GX klasse start Porsche ook al 1-2 met de Cayman R. Lang geleden dat Porsche met een GT die niet de 911 is aan autosport deed.

PB

goh totmbo zit momenteel ergens op een ship in Afrikaanse wateren zonder internet,
                          dus ik kan vrij safe meegeven dat ik een gekwalificeerde amateur ben. 😎

[quote=”PatrickB” post=118062]Mijn naam is haas in dit geval. :mrgreen:[/quote]

beunhaas? :popcorn: (of leest totmbo mee :mrgreen: )

PB

Mijn naam is haas in dit geval. :mrgreen:

[quote=”PatrickB” post=117952]Als ik knopjes zie, wil ik ze gebruiken ook ! :mrgreen:

Hoewel me dat in het verleden al wel een paar keer een ferme pets heeft opgebracht. :mrgreen:[/quote]

:respekt: knopkes, zo van die konijntjes die door den draad komen piepen bedoel je :engeltje:

Nog Kurt Thiers door de intercom horen roepen: ‘gaat er hier eens *godver* iemand tegen mij babbelen, ik val hier in slaap…

Haha, briljant gewoon :happy:

15 reacties aan het bekijken - 226 tot 240 (van in totaal 342)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.