Autosportnieuws

Home Forum Porsche Talk Autosportnieuws

  • Maker
    Discussie
  • Hallo allemaal,
    Laat ik dit kersverse onderwerp starten met een vooruitblik op de belangrijkste races voor Porsche dit weekend.

    Beginnen moet ik helaas met minder goed nieuws. Tijdens de 6de manche om het GT1 World Championship zal er helaas geen enkele Porsche aan de start staan. Exim Team Bank China trekt beide wagens terug. De kalender is onlangs volledig aangepast en daarbij zijn twee Chinese races geschrapt. Dat vonden de Chinezen niet zo leuk ruzie en nu zitten we zonder Porsches in het WK GT1. Niet dat het overigens goed ging. Het competitieve duo Parisy/Halliday deed zijn best, won zelfs de hoofdrace op Zolder, maar kende veel pech en verloor altijd verschrikkelijk veel tijd in de pits. Het 2de duo was niet vooruit te branden. Het kampioenschap (met de Belgische toppers als Martin, Ide en Vanthoor) blijft wel mooi spannend tussen BMW, Mercedes en McLaren.

    In de American Le Mans Series is Porsche aan een complete terugkomst bezig na de zo dramatische 24 uren van Le Mans. Na de winst in Lime Rock, de winst in Mosport helaas gevolgd door een diskwalificatie en de 2de plaats in Mid-Ohio op enkele tienden van Corvette Racing strijkt het circus dit weekend neer op Road America voor een race van 4 uur. De kwalificatie is enkele uren geleden gereden en het belangrijkste Porsche-team, Flying Lizard Motorsport start 1 en 2 :relaxman: . Het hoogstgeplaatste duo, Long/Bergmeister start overigens 2de achter hun teamgenoten. Team Falken Tire is 8ste, Paul Miller Racing 10de. Ik heb het hier trouwens over de GT-klasse uiteraard. In de drie prototype-klasses doen geen Porsches mee en in GTC alléén Porsches. Porsche werkt overigens aan een nieuwe P1 (de hoogste prototype klasse) voor in 2014. In 2013 zou de huidige 911, de 997, mogelijk al vervangen worden door zijn opvolger in GT, de 991. Porsche wil meteen hoog mikken en neemt zijn tijd om de wagen op orde te krijgen. Het is bijna een wonder dat de toch 8 jaar oude 997 het zo goed doet tegen de jongere wapens van Chevrolet, BMW, Ferrari, Lotus, Dodge en vorig jaar nog Jaguar en Ford. Maar het is dan ook Porsche. :first:

    In de Grand-Am Sports Car Series word er dit weekend gereden op het Circuit Gilles Villeneuve, wel bekend van de Formule 1 natuurlijk. Brumos Racing (kampioen vorig jaar overigens) start 2de achter een Chevrolet Camaro. Magnus Racing (kampioen dit jaar in North American Endurance Championship, een subkampioenschap zeg maar) is 7de. Horton Autosport moet helaas forfait geven na de crash vorig weekend veroorzaakt door een onoplettende DP-rijder (de prototype klasse). Ze reden toen 5de. [video]http://www.youtube.com/watch?v=PkLtiai7fJ4[/video]

    In Super GT (het nationale GT-kampioenschap van Japan) is het dit weekend de 1000km van Suzuka. In de hoogste klasse, de GT500, doen enkel zwaar opgefokte Japanse wagens mee. In de GT300 klasse echter is er meer ruimte voor variatie en hier doet Porsche wel mee en… staan ze op kop voorlopig dankzij het nog net uitspreekbare duo Kyosuke Mineo/Naoki Yokomizo :drink: .

15 reacties aan het bekijken - 256 tot 270 (van in totaal 342)
    • Merci Jp om dit te delen . :applaus:

        @ RS :first: :applaus:

          2013 is begonnen :relaxman: momenteel Stadler Porsche P2, onze Belgen Speedlover Porsche P28 en nog 21h30 te gaan…

          24h van Dubai

          http://live.24hseries.com/live-broadcasting-24h-dubai-2013

          Live timing

          http://livetiming.raceresults.nu/dubai/grandprix#screen-results

            En nog eens bedankt!!!!!

              Wat een toeval, ik zag net het nieuws op endurance-info maar ge waart me voor 😉
              Volgens die site is het wel een Cup en geen RS. Het is de nieuwe wagen voor de Porsche Supercup. Hoe dan ook, dat geluid… :music:

                doorgekregen van een echte RS kerel 😉

                  Dat is schitterend nieuws ! :applaus: :applaus:
                  Le Mans zal nog leuker worden om volgen .

                    Uitstekend nieuws. De ontwikkeling van de nieuwe 991 GT3 RSR verloopt beter dan verwacht en het staat nu al vast dat er 2 aan de start zullen staan van de 24 uur van Le Mans. 😀 Prachtig nieuws voor de 50ste verjaardag van de 911. Het zal de eerste keer zijn sinds de overwinning in 1998 met de 911 GT1 dat Porsche als fabrieksteam aan de start zal staan. Porsche AG zal hierbij samenwerken met Team Manthey. De rijders zijn nog onbekend maar het zijn de allergrootste namen die de ronde doen: Holzer, Dumas, Bernhard, Pilet, Lieb, Lietz en Bergmeister. Of het team het volledige World Endurance Championship zal meedoen is ook nog onduidelijk. Ferrari en Aston Martin, hier komt hij! :driver:
                    Op de foto uiteraard nog de 997.

                      Thanks!!

                        Afgelopen weekend was het de allerlaatste wedstrijd van belang voor Porsche met de Race Promotion Night, finale van het BRCC, het Belgisch kampioenschap. In het Short Races kampioenschap had Porsche slechts een kleine kans op de titel. Die ging logischerwijze tussen een Ferrari en een Volvo. Prospeed Competition werd 2 maal 2de en dat was niet genoeg. In het Long Race kampioenschap daarentegen pakt Bouvy met Coens wél de titel met een overwinning voor Prospeed Compétition. De top 4 werd trouwens volledig gedomineerd door Porsches met zowel 997 GT3 als 997 Cup, 996 GT3 RS en 996 Cup.

                        Zo eindigt het autosportseizoen 2012 voor Porsche, het voorlaatste met de 997. Een geweldig jaar was het niet maar toch haalt die oude 997 nog 17 titels bij elkaar in 2012, vooral op nationaal niveau waar men sowieso met oudere wagens rijdt. De tests met de nieuwe 991 GT3-R beginnen deze week en de eerste foto’s zijn binnen.

                        Meer info op http://www.9magazine.com/new-991-series-gt3-r-caught-testing.html
                        De 991 zou ‘in de loop van 2013’ voor het eerste ingezet worden om in 2014 de 997 definitief af te lossen op internationaal niveau. Aangezien Porsche de ontwikkeling van de 997 heeft stop gezet bestaat de kans dat er in 2013 minder Porsches aan de start zullen staan. Zelfs het team met de grootste connecties met Stuttgart, Flying Lizard Motorsport, heeft nog niet duidelijk gemaakt waarmee men volgend seizoen ALMS gaat rijden. 2013 word hoe dan ook een overgangsjaar. Het nieuwe seizoen gaat traditioneel van start met de 24 uur van Daytona op 26-27 januari, de openingsmanche in Grand-Am.

                          Weekend van 26-27-28 oktober:

                          De 6 uren van Shanghai betekende het einde van het World Endurance Championship 2012. In GTE Pro kon Team Felbermayr-Proton Aston Martin Racing nog inhalen. De titel was al naar AF Corse bij de teams en Ferrari bij de merken. Bij de start namen Lietz/Lieb de leiding maar in de loop van de race werden ze toch geklopt, zei het nipt, door de Aston Martin en werden 2de. Een bittere pil voor het Duitse team want de 2de plek in het kampioenschap is een ticket voor de 24 uur van Le Mans. Nu komen ze op de gigantisch grote reservelijst. Als deelnemer aan het wereldkampioenschap maken ze daarmee wel een goede kans wat op zijn beurt slecht nieuws is voor het Amerikaanse Flying Lizard Motorsport. BMW, waren ze achter eindigden in American Le Mans Series, zou echter weer even stoppen met endurance. Afwachten. In GTE Am konden ze nog kampioen worden maar dat moest al gek lopen en dat was niet het geval in een rustige race. De Chevrolet van Larbre Compétition won en pakte de titel. Team Felbermayr-Proton met Ried/Roda/Ruberti werden 2de en zo eindigen ze ook in de stand.

                          Zij zijn dus wel zeker van een ticket voor de zo belangrijke 24 uur van Le Mans van 2013. :applaus: JWA-Avila werden met hun Porsche zoals gewoonlijk laatste.

                          De finale in GT Tour, het Frans kampioenschap speelde zich af in Le Castellet op Circuit Paul Ricard. In de eerste race namen de titelkandidaten voor Porsche, Hassid/Beltoise van Pro GT by Almeras meteen de leiding. Bovendien hadden ze de rugdekking van hun teamgenoten Monti/Cazenave. Die kon het tempo van de Ferrari’s, McLaren en Audi achter hem niet aan en zou pas 6de worden, maar ondertussen waren Hassid/Beltoise er wel vandoor. De tegenstand voor de titel, Debard/Panis moesten minstens 3de eindigen om nog een kans te maken in race 2. Ze reden 3de maar dicht tegen het einde werden ze ingehaald door de McLaren van Loeb (de 9-voudige wereldkampioen rally heeft steeds meer interesse in endurance) en zo waren Hassid/Beltoise kampioen! :relaxman:

                          Pro GT by Almeras was zo eveneens zeker van de titel bij de teams. Gelukkig want in race 2 moest de Porsche van de kersverse kampioenen 2012 meteen aan de kant met een rokende 6 cilinder. Debard/Panis werden 2de achter een Audi dus hulde aan Loeb’s inhaalactie in race 1 of race 2 zou een ramp geweest zijn. Eerste Porsche in race 2 waren de uittredende kampioenen Berville/Perera met een 4de plek. In de Coup de France voor oudere wagens was de titel al voor Buffin en Ruffier Racing. 4 klassementen, 4 titels. Porsche domineert Frankrijk. En met namen als Panis, Loeb, Vanthoor en Ortelli is het Frans kampioenschap best wel het hoogste ven Europa tegenwoordig.

                          De 250 km van Motegi was de finale in Super GT, het Japans kampioenschap. Op een kletsnatte Twin Ring Motegi ging de titel in GT300 tussen twee Porsches, een Aston Martin en een Nissan. Prachtig om te zien was de 1-2 voor Porsche op de startopstelling in GT300. Twee Porsches op 23 deelnemers en 1 en 2. Zo hoort het. Bij de start namen Mineo/Yokomizo van Team Taisan Endless de leiding. Hankook KTR met Kageyama/Fujii konden helaas het tempo niet volgen en werden pas 7de uiteindelijk. Team Taisan Endless nam een grote voorsprong. Pas tegen het einde werden ze serieus bedreigd door een Lamborghini. Hoewel ze voor de titel gerust 2de konden worden achter hen, konden ze de Lamborghini toch achter hen houden en pakten zo in stijl de titel.

                          Ook bij de team overigens. De Aston Martin en de Nissan werden pas 5 en 6. Ook hier laat de 997 tonen wat het nog in zijn mars heeft op nationaal niveau tegen toch wel veel jongere wagens als Aston Martin V12 Vantage, BMW Z3, Audi R8, Lamborghini Gallardo, Mercedes SLS AMG en Ferrari 458.

                          Dit weekend staat er niks wat ik volg op het programma voor Porsche. Buiten het Belgisch kampioenschap is alles zelfs al gedaan. De finale van het Belgian Racing Car Championship is op 10 november met de Race Promotion Night, een afschuwelijke naam voor wat doodgewoon de 1000km van Zolder is. Inkom is volgens de site gratis en ik zal er in principe bij zijn.

                            [quote=”Funny” post=110685]Ik had gehoopt om vandaag wat tijd te hebben om naar de Gt Tour op Paul Ricard te kunnen gaan maar dit lukt niet en het is maar op enkel kilometers 😥 😥
                            Het regent gelukkig niet want vrijdag was het hier een zondvloed met 2 doden . :cry:[/quote]

                            Ah die 2 studenten daar? Wist niet dat het in de buurt was van Paul Ricard. Wel jammer, daar zijn echt erg veel support races bij. Lijkt me wel eens de moeite. 🙂

                              Ik had gehoopt om vandaag wat tijd te hebben om naar de Gt Tour op Paul Ricard te kunnen gaan maar dit lukt niet en het is maar op enkel kilometers 😥 😥
                              Het regent gelukkig niet want vrijdag was het hier een zondvloed met 2 doden . 😥

                                Jeps. Zondag om 4 uur. Ga wellicht meer slapen dan wat anders gelijk Fuji.

                                http://www.sportssystems.com/novell/efx/email/filehost/AD176.pdf

                                  Is ook een idee.

                                  Vandaag

                                  [IMG]http://i49.tinypic.com/ddke8x.jpg[/IMG]

                                15 reacties aan het bekijken - 256 tot 270 (van in totaal 342)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.