Home › Forum › Porsche Talk › Autosportnieuws
- Dit onderwerp bevat 342 reacties, 28 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 10 jaren, 1 maand geleden door John.
-
MakerDiscussie
-
18 augustus 2012 om 03:08
Hallo allemaal,
Laat ik dit kersverse onderwerp starten met een vooruitblik op de belangrijkste races voor Porsche dit weekend.Beginnen moet ik helaas met minder goed nieuws. Tijdens de 6de manche om het GT1 World Championship zal er helaas geen enkele Porsche aan de start staan. Exim Team Bank China trekt beide wagens terug. De kalender is onlangs volledig aangepast en daarbij zijn twee Chinese races geschrapt. Dat vonden de Chinezen niet zo leuk ruzie en nu zitten we zonder Porsches in het WK GT1. Niet dat het overigens goed ging. Het competitieve duo Parisy/Halliday deed zijn best, won zelfs de hoofdrace op Zolder, maar kende veel pech en verloor altijd verschrikkelijk veel tijd in de pits. Het 2de duo was niet vooruit te branden. Het kampioenschap (met de Belgische toppers als Martin, Ide en Vanthoor) blijft wel mooi spannend tussen BMW, Mercedes en McLaren.
In de American Le Mans Series is Porsche aan een complete terugkomst bezig na de zo dramatische 24 uren van Le Mans. Na de winst in Lime Rock, de winst in Mosport helaas gevolgd door een diskwalificatie en de 2de plaats in Mid-Ohio op enkele tienden van Corvette Racing strijkt het circus dit weekend neer op Road America voor een race van 4 uur. De kwalificatie is enkele uren geleden gereden en het belangrijkste Porsche-team, Flying Lizard Motorsport start 1 en 2 :relaxman: . Het hoogstgeplaatste duo, Long/Bergmeister start overigens 2de achter hun teamgenoten. Team Falken Tire is 8ste, Paul Miller Racing 10de. Ik heb het hier trouwens over de GT-klasse uiteraard. In de drie prototype-klasses doen geen Porsches mee en in GTC alléén Porsches. Porsche werkt overigens aan een nieuwe P1 (de hoogste prototype klasse) voor in 2014. In 2013 zou de huidige 911, de 997, mogelijk al vervangen worden door zijn opvolger in GT, de 991. Porsche wil meteen hoog mikken en neemt zijn tijd om de wagen op orde te krijgen. Het is bijna een wonder dat de toch 8 jaar oude 997 het zo goed doet tegen de jongere wapens van Chevrolet, BMW, Ferrari, Lotus, Dodge en vorig jaar nog Jaguar en Ford. Maar het is dan ook Porsche. :first:
In de Grand-Am Sports Car Series word er dit weekend gereden op het Circuit Gilles Villeneuve, wel bekend van de Formule 1 natuurlijk. Brumos Racing (kampioen vorig jaar overigens) start 2de achter een Chevrolet Camaro. Magnus Racing (kampioen dit jaar in North American Endurance Championship, een subkampioenschap zeg maar) is 7de. Horton Autosport moet helaas forfait geven na de crash vorig weekend veroorzaakt door een onoplettende DP-rijder (de prototype klasse). Ze reden toen 5de. [video]http://www.youtube.com/watch?v=PkLtiai7fJ4[/video]
In Super GT (het nationale GT-kampioenschap van Japan) is het dit weekend de 1000km van Suzuka. In de hoogste klasse, de GT500, doen enkel zwaar opgefokte Japanse wagens mee. In de GT300 klasse echter is er meer ruimte voor variatie en hier doet Porsche wel mee en… staan ze op kop voorlopig dankzij het nog net uitspreekbare duo Kyosuke Mineo/Naoki Yokomizo :drink: .
-
MakerDiscussie
-
International GT Open 7/8 op Monza
Geen geweldig weekend voor Matteo Beretta en Jöel Camathias in hun 997 van Autorlando Sport. Voor race 1 kwalificeerde Camathias zich knap 4de en gaf halfweg de race het stuur als 3de aan Beretta. Die kreeg echter een probleem van mij onbekende aard en meer dan 11de zat er niet. Ook in race 2 zat er niet meer in dan 8ste. In de tussenstand zakt het duo van 3 naar 5. Autorlando Sport kwam ook aan de start met een tweede wagen voor Thomas Grüber en Emanuele Romani. In race 1 crashte Romani de 997 de muur in en in race 2 werden ze laatste. Ook Ebimotors kwam aan de start voor deze Italiaanse manche met Ivan Jacoma en Adriano Pan. In race 1 was er ook hier een opgave voor de 997 maar voor race 2 kwalificeerde de amateur Jacoma zich knap 7de. Pan kan zelfs als 6de aan zijn stint beginnen maar is een stuk trager dan Jacoma en zal de wagen als 13de over de streep brengen.GT Tour 6/7 op Nogaro
Een rampzalig weekend in het Frans kampioenschap. De enige Porsche, de 997 van IMSA Performance Matmut met Nicolas Armindo en Raymond Narac, kwam als leider de voorlaatste wedstrijd in. Hoewel, een week later, de nieuwe stand nog altijd niet te vinden is op de site, zijn ze sowieso erg gezakt. Voor de eerste race kwalificeerde Narac zich als zevende maar moest al in de eerste ronde aan de kant met een kapotte radiator na een kleine botsing. In de tweede wedstrijd redden ze nog de eer met een vijfde plaats maar de concurrerende Audi’s en Ferrari’s waren wel vóór hen.Dit weekend:
-United SportsCar Championship 13/13: North American Endurance Cup 4/4: Petit Le Mans
-SportsCar Challenge 12/12 op Road Atlanta
-Super GT 7/8: 300 km van Buriram
-GT Masters 8/8 op de HockenheimringTot mijn eigen verbazing, en die van de commentatoren, schreef geen enkele Porsche zich in voor de GT Series-wedstrijd van 1000 km op de Nürburgring, finale van de Blancpain Endurance Series. Zelfs Pro GT by Almeras, dat tot nu toe elke wedstrijd van het subkampioenschap heeft gereden, was er niet bij.
Het raceweekend in Austin, Texas is zonder twijfel na de 24 uur van Le Mans het grootste weekend voor de raceafdeling van Porsche. Van de vijftien fabrieksrijders kwamen er dertien aan de start met het WEC en de USCC tegelijk. Sommigen kwamen zelfs uit in beide kampioenschappen. Enkel Marco Holzer en Richard Lietz bleven thuis, Lietz nog steeds herstellend van zijn gebroken arm.
World Endurance Championship 4/8: 6 uur van Circuit of the Americas
Ondanks problemen met de stabiliteit met het nieuwe aerodynamische pakket kwalificeerden beide 919’s zich twee en drie in de P1H-klasse. In de aanvangsfase van de wedstrijd was het opvallend dat de Porsches hun banden meer versleten dan de concurrentie maar wel qua brandstof langere stints konden rijden. Ook de acceleratie in vergelijking met Audi was indrukwekkend. Toch zakten beide wagens terug tot de race wordt stilgelegd vanwege een stortbui. Bij de herstart staat de #14 met Marc Lieb, Romain Dumas en Neel Jani als enige op intermediates en stormt naar de leiding. In de slotfase worden ze toch nog verslagen terwijl de #20 met Timo Bernhard, Brendon Hartley en Mark Webber al eerder een grote achterstand had opgelopen. Vierde en vijfde uiteindelijk: teleurstellend. In de merkenstand is het nu Audi 157, Toyota 149 en Porsche 82. In GTE-Pro kende de wedstrijd twee gezichten. In de aanvangsfase was Porsche ietsjes trager dan Aston Martin of Ferrari vanwege, wederom, bandenslijtage. Toen het begon te gieten bleek andermaal Porsche dominant in de regen. De 991 stormde naar een één en twee. Wanneer de baan opdroogt moesten ze echter hun meerdere erkennen. De #92 met Patrick Pilet en Frédéric Makowiecki werd tweede en de #91 met Nick Tandy en Jörg Bergmeister vierde. Hiermee pakt Porsche wel meer punten dan Ferrari en de stand is nu Ferrari 157, Porsche 153 en Aston Martin 120. In GTE-Am startte het Belgische Prospeed Competition vanop pole met de 997 maar werden in de race laatste. Proton Competition met Christian Ried, Klaus Bachler en Khaled Al Qubaisi werd echter mooi derde. Toch was het enigszins teleurstellend want de 991 reed lange tijd op kop.United SportsCar Championship 12/13: Lone Star Le Mans
In de GTLM-klasse kwam Porsche als merkenleider toe in Austin. Porsche wil absoluut die titel halen en kwam met een derde fabriekswagen aan de start ingeschreven als Core Autosport. Die 991 #910 met Frédéric Makowiecki en Patrick Pilet streed mee vooraan en werd degelijk vijfde. De #911 echter met Nick Tandy en Jörg Bergmeister was duidelijk de snelste wagen van de wedstrijd en vloog naar de zege. Het mocht echter niet zijn want met een grote voorsprong ging met nog 18 minuten te gaan in een race van 2u45 de stuurinrichting stuk. Een bittere pil voor ons geliefde merk. De #912 met Patrick Long en een uitstekende Michael Christensen reed ook een tijd vooraan en werd derde. Gelukkig kende Chevrolet een rotweekend waardoor de stand met nog één race te gaan nog meevalt: Dodge 308, Porsche 308, Chevrolet 300, BMW 300, Ferrari 294. Zelfde verhaal in GTD. Porsche domineerde de wedstrijd, reed op een gegeven moment één tot en met vier maar uiteindelijk ging de zege naar Dodge. Magnus Racing met John Potter en Andy Lally hadden nog eens een sterk weekend en werden tweede. Snow Racing met onze landgenoot Jan Heylen en Madison Snow werden vierde terwijl Cooper MacNeil en Leh Keen van Alex Job Racing een goede zaak toch nog doen met hun vijfde plaats en de titelconcurrenten derde en achtste. Het duo heeft nu vier punten achter op een BMW-rijder terwijl bij de merken Porsche de leiding overneemt van Ferrari: Porsche 311, BMW 310, Ferrari 309, Audi 294 en Dodge 260. De finale op Road Atlanta wordt hoe dan ook erg spannend.SportsCar Challenge 11/12 in Austin
Geen goed nieuws in de GS-klasse met slechts een 13de plaats voor Rum Bum Racing met Matt Plumb en Hugh Plumb in de 997 Carrera. In de merkenstand is Porsche nu pas vierde. In ST was er beter nieuws met een tweede plaats voor de Cayman van Murillo Racing met Jeff Mosing en Eric Foss. Porsche blijft in deze klasse overal op kop.GT Masters 7/8 op de Sachsenring
Met nog twee weekends te gaan in het Duits kampioenschap moet Jaap van Lagen zich maar op één ding focussen: de Audi #10. In race 1 was de Nederlander samen met Christian Engelhart sneller in de 997 dan de Audi maar geraakten er niet voorbij en werden tweede, geen ramp. Vierde was Farnbacher Racing met Sebastian Ach en Philipp Frommenwiller. In race 2 echter kreeg van Lagen wat lichte schade aan de achtervleugel tijdens de start. Hierdoor kon de wagen slechts het tempo aanhouden van de negende plaats. Vreemd genoeg koos men tijdens de pitstop voor een reparatie in plaats van te knokken voor de laatste puntjes waardoor en niet meer in zat dan zeventiende. De Audi #10 won alweer waardoor van Lagen en Schütz Motorsport een erg slechte zaak doen. Eerste Porsche was Team Herberth met Robert Renauer en Dominik Schwager op P2. Met nog één weekend te gaan heeft van Lagen nu plots 25 punten achterstand.Dit weekend:
-International GT Open 7/8 op Monza
-GT Tour 6/7 op NogaroEuropean Le Mans Series 4/5: 4 uur van Paul Ricard
Met dank aan Gulf Racing UK kwam er voor het eerst een 991 aan de start in de ELMS. Met het trio Michael Wainwright, Adam Carroll en Ben Barker nam de Porsche zelfs in de aanvangsfase de leiding in GTE! Meteen een duidelijke waarschuwing aan de dominante Ferrari’s. Helaas kreeg de wagen problemen en werd uiteindelijk zesde achter vijf Ferrari’s. De wagens van IMSA Performance Matmut werden achtste en tiende. In GTC was er weinig glans voor de 997’s met Pro GT by Almeras zevende en het Belgische ProSpeed Competition met Paul van Splunteren, Gilles Vannelet en Mike Parisy negende.British GT Championship 7/7 op Donington
Het Brits GT kampioenschap is het eerste kampioenschap die ik hier behandel waar in 2014 een einde aan komt. Voor de titel had Porsche geen kans meer in GT3 na een zwak begin maar met een sterk slot waren Phil Keen en Jon Minshaw toch opgeklommen naar de vijfde plaats bij de rijders en Trackspeed naar de derde bij de teams. Ook op Donington ging de 997 door op zijn elan al werd het wel geholpen door een probleem bij Aston Martin. Keen en Minshaw wonnen de finale terwijl teamgenoten David Ashburn en Porsche-fabrieksrijder Nick Tandy zevende werden. In de eindstand worden Keen/Minshaw nog knap vierde terwijl Trackspeed tweede wordt! Aston Martin pakt de titel bij de teams, BMW bij de rijders. In GT4 werd Team Parker Racing vierde.Campionato Italiano GT 5/7 op Vallelunga
Slecht nieuws uit Italië. Ebimotors met Vincenzo Donativi en Andrea Gagliardini hadden een probleemrijk weekend en meer dan achtste in race één en tiende in race twee zat er niet in in GT3. Autorlando Sport had meer succes met tweemaal een vierde plaats voor Matteo Beretta en Gianluca Carboni. Zij zijn nu meteen terug het topduo van Porsche met twintig punten achter op een Ferrari-duo. In GTC werd Porsche beide races verslagen door Lamborghini.Afgelopen weekend:
-World Endurance Championship 4/8: 6 uur van Circuit of the Americas
-United SportsCar Championship 12/13: Lone Star Le Mans
-SportsCar Challenge 11/12 in Austin
-GT Series 10/12: Endurance Series 5/5: 1000km van de Nürburgring
-GT Masters 7/8 op de SachsenringInternational GT Open 6/8 op Spa-Francorchamps
Een redelijk resultaat voor de 997 van Autorlando Sport met Joël Camathias en Matteo Beretta in de GTS-klasse. In de eerste race vertrok Camathias als zesde en knokte zich nog tot vierde. Na een mindere pitstop werd Beretta 7de. In race 2 vertrok Beretta als vierde maar kreeg al snel een tik. Hij gaf de wagen nog als vijfde aan Camathias die ook op weg leek naar P5 maar na pech bij de tegenstand werd het nog P3. In de tussenstand staat het duo nu mooi derde op 13 punten van Ferrari-rijder Roda.GT Tour 5/7 in Magny-Cours
Uitstekend nieuws in het Frans kampioenschap. Nicolas Armindo nam een enorme voorsprong in race 1 in zijn 997 van IMSA Performance Matmut in de aanvangsfase. Helaas verloren ze die voorsprong door een neutralisatie. Nicolas Armindo kon in de eindfase, met meer bandenslijtage (hét probleem van Porsche), nog een tweede plaats halen. In de tweede wedstrijd werd het duo, met een beetje geluk, derde. Na een minder weekend voor de #42 Audi nemen Armindo/Narac nu de leiding in het kampioenschap over met acht punten voorsprong.Belgian Racing Car Championship 5/6: 600 km van Spa
De voorlaatste wedstrijd in het Belgisch kampioenschap was geen goede zaak voor Porsche. Hoewel Belgium Racing in de Pro-klasse 3de werd met Dylan Derdaele, Kenneth Heyer en Xavier Maassen werd de concurrerende Aston Martin van Brussels Racing 2de. Het verschil met nog één race is nu één punt.Porsche Supercup 8/9 in Monza
In de voorlaatste ronde van het seizoen ging de pole en de zege verrassend naar Sven Müller. Klaus Bachler werd tweede. Voor de titelstrijd deed Earl Bamber een goede zaak met een 3de plaats vóór Kuba Giermaziak. Het gat is nu vijf punten tussen de Nieuw-Zeelander en de Pool. Bamber had wel geluk dat hij niet bestraft werd voor het toch wel agressief terug op de baan komen na het missen van een chicane. Jaap van Lagen moest al snel opgeven.Dit weekend:
– European Le Mans Series 4/5: 4 uur van Paul Ricard
– British GT Championship 7/7 op Donington
– Campionato Italiano GT 5/7 op Vallelunga[quote=”patrickvb” post=178734]Vandaag in Monza mooie overwinning van Stoffel Vandoorne in GP2-series.
Klik hier[/quote]Absoluut en dat in zijn eerste seizoen GP2. Hopelijk nog één jaar GP2 en dan F1 bij McLaren.
Vandaag in Monza mooie overwinning van Stoffel Vandoorne in GP2-series.
Klik hierSuper GT 6/8: 1000km van Suzuka
Eindelijk nog eens goede wedstrijd voor Porsche in de GT300 klasse tijdens de belangrijkste wedstrijd van de Super GT. Bij Pacific Direction Racing werden Takuya Shirasaka en André Couto bijgestaan voor deze extra lange wedstrijd door Taiyo Iida. Na een knappe 10de tijd in de kwalificatie reden ze de 997 naar een 7de plaats. Bij Porsche Team KTR werden Akihiro Tsuzuki en Tim Bergmeister bijgestaan door niemand minder dan Porsche-fabrieksrijder Jörg Bergmeister. De invloed van de topper was duidelijk zichtbaar. Na helemaal achteraan te zijn gestart vanwege problemen in de opwarmronde werden ze nog fantastisch 6de. In GT500 reed Porsche-fabrieksrijder Frédéric Makowiecki weer mee in zijn Honda en werd 3de.GT Masters 6/8 op de Nürburgring
Ook in het Duits kampioenschap heeft Porsche een goed weekend achter de rug. Jaap van Lagen werd samen met Christian Engelhart in race 1 5de terwijl de concurrenten om de titel, de #10 Audi 6de was en de #19 BMW 9de. Op de 3de plek zagen we de Porsche van Tonino Team Herbert met Robert Renauer en Norbert Siedler. Van Lagen nam zo de leiding in het kampioenschap. In race 2
echter werd hij 4de terwijl de Audi 2de was en nu is van Lagen in de tussenstand weer 2de op drie puntjes van het Audi-duo.British GT Championship 6/7 op Brands Hatch
In het Brits kampioenschap stond er een 2 uurs-wedstrijd op het legendarische Brands Hatch Circuit op het programma. Trackspeed is slecht begonnen aan dit seizoen maar ondertussen hebben ze zich herpakt en met dank aan fabrieksrijder Nick Tandy behaalde hij en David Asburn een klinkende zege in GT3! Voor de titel is het te laat maar bij de teams staat Trackspeed (kampioen 2013) nu toch mooi 3de. In GT4 werd Team Parker Racing 5de.Campionato Italiano GT 4/7 op Paul Ricard
Het Italiaans kampioenschap zat aan zijn enige buitenlandse wedstrijd namelijk op het Franse Paul Ricard. Hier helaas geen succes voor Porsche dat met zowel Ebimotors als Autorlando Sport strijdt om de titel in GT3. In race 1 werden ze respectievelijk 8ste en 10de met de respectievelijke duos Andrea Gagliardini/Vincenzo Donativi en Matteo Beretta/Gianluca Carboni. Eerste Porsche was die van Kripton Motorsport op P7. Intussen behaalden de concurrentie van Audi en Ferrari wel top 5-resultaten. In GTC was de eerste Porsche 4de. In race 2 hetzelfde met een 7de en een 5de plaats. In de tussenstand hebben de rijders van Ebimotors nu 25 punten achter op een Audi-duo. In GTC won nu wel een Porsche.Buiten kampioenschap: 24 uur van Zolder
De 24 uur van Zolder was voor het eerst in enkele jaren nog eens een succes met 53 inschrijvingen waarvan 11 Porsches. Voor het 2de jaar op rij ging de zege naar Belgium Racing met Dylan Derdaele, Kenneth Heyer, Peter Hoevenaars en Frank Thiers na een spannende strijd tot het einde met een Wolf. De 3de plaats ging ook al naar Belgium Racing met in de 997 Yannick Hoogaars, Danny De Laet, Hans Thiers en vader en dochter Kroll.Dit weekend:
– International GT Open 6/8 op Spa-Francorchamps
– GT Tour 5/7 in Magny-Cours
– Belgian Racing Car Championship 5/6: 600 km van Spa
– Porsche Supercup 8/9 in MonzaUnited SportsCar Championship 11/13: Oak Tree Grand Prix
Alweer een moeilijke wedstrijd voor Porsche North America in GTLM al werd het ditmaal goed gemaakt door Team Falken Tire. Het privé-team reed dankzij het geweldige duo Bryan Sellers/Wolf Henzler de 991 naar een 2de plaats. Een bittere pil ergens want twee bochten voor het einde reden ze nog op kop. De overwinning ging echter maar naar een Ferrari, laatste bij de merken, waardoor Porsche nu de leiding overneemt! Het fabrieksteam kende achter een dramatisch weekend. In de trainingen had Richard Lietz al een zware crash waarbij hij zijn opperarmbeen brak. https://www.youtube.com/watch?v=BI6q1YiwBwI Hoewel er in het World Endurance Championship al lang niet gereden is waardoor erg veel fabrieksrijders van Porsche zouden kunnen invallen koos men er toch voor om in de #911 naast Nick Tandy Michael Christensen te plaatsen. Christensen zal dus met beide wagens rijden naast de #912 met Patrick Long. De #912 had in het begin al problemen wanneer hij een GTD-botsing moest vermijden en uitgezonderd na een neutralisatie zagen we hem niet vanvoor. De #911 streed vooraan mee op een afwijkende strategie en knokte zich naar P2. Wanneer de motor even stilvalt zakt de 991 weer naar P4 maar knokt zich opnieuw naar voren tot de motor er definitief mee ophield. Pijnlijke zaken en zo on-Porsche. Bij de rijders kan men het nu wel helemaal vergeten maar bij de merken staat Porche plots op kop! :music: Stand met nog twee races te gaan: Porsche 276, Chevrolet 274, Dodge 273, BMW 272 en Ferrari 264. In GTD goed en minder goed nieuws en eigenlijk exact andersom als in GTLM. Bij de merken doet Porsche een slechte zaak. In een, alweer, erg spannende strijd, is de eerste Porsche die van Dempsey Racing met Patrick Dempsey/Andrew Davis op P3 achter een BMW en een Ferrari. Zo zakt Porsche naar 3de bij de merken. Bij de rijders echter werd de #22 Porsche van Alex Job Racing met Leh Keen/Cooper MacNeil 5de terwijl de leidende Ferrari 8ste werd. In de tussenstand heeft de top 3 (Ferrari-duo, BMW-rijder en Keen/MacNeil) allemaal 244 punten! Magnus Racing werd 6de en Snow Racing met onze Belg Jan Heylen werd 9de.SportsCar Challenge 10/12 op Virginia
In het voorprogramma alweer geen goed nieuws in de GS-klasse met de opgave voor Rum Bum Racing met Matt Plumb/Nick Longhi. Bij de wagens blijft de Carrera wel 4de in de stand. De eerste Porsche was nu alweer Rebel Rock Racing met Martin Barkey/Kyle Marcelli op P3. In de ST-klasse is het al Porsche wat de klok slaat momenteel met een 1-2 voor de Cayman. De zege ging naar Murillo Racing met Eric Foss/Jeff Mosing die hun BMW vervingen door een Porsche. 2de was Autometrics Motorsports. Wayne Nonnamaker van Team Sahlen behoudt voor Porsche de leiding na een zesde plaats. Bij de merken staat Porsche op kop met één puntje meer dan BMW.Porsche Supercup 7/9 op Spa-Francorchamps
Earl Bamber heeft ten volle geprofiteerd van de slechte kwalificatie van Kuba Giermaziak. De Pool vertrok pas als 11de en moest knokken om daar een 8ste aan de eindmeet van te maken. De Nieuw-Zeelander reed de pole, de snelste ronde en won vrij gemakkelijk, nadat hij bij de start de leiding overnam van Nicki Thiim. Naast hem op het podium stonden Thiim en Klaus Bachler. Opvallende deelnemer was de Nederlander Jaap van Lagen. De belangrijkste Porsche-rijder in de GT Masters 2014 werd 9de. In de tussenstand neemt Bamber meteen ook de leiding over van Giermaziak met 107-104. Ter informatie: Bamber is een debutant.Dit weekend:
– Super GT 6/8: 1000km van Suzuka
– GT Masters 6/8 op de Nürburgring
– British GT Championship 6/7 op Brands Hatch
– Campionato Italiano GT 4/7 op Paul Ricard
– Buiten kampioenschap: 24 uur van ZolderUnited SportsCar Championship 10/13: Road America 500
Alweer geen memorabele wedstrijd in dit kampioenschap al had het ditmaal wel beter gekund. Op dit hoge snelheidsparcours ging de strijd tussen Dodge en Porsche. Bij de start waren beide wagens van Porsche North America 3 en 4. De #911 met Tandy/Lietz was in constante strijd om het podium, reed even 2de, en was op weg naar P3. Helaas kregen ze in de slotfase een straf en werden 10de. De #912 met Long/Christensen streed ook voor het podium maar zakte in de slotfase nog tot 5de. Team Falken Tire met Henzler/Sellers waren bij de chaos tijdens de pitstops tijdens een neutralisatie even 2de, maar uiteindelijk waren ze de mindere in GTLM en werden 9de. In het individueel klassement mag Porsche het stilaan gaan vergeten tenzij er plots een overwinning of twee uit de lucht komen vallen. Bij de merken echter blijft het ongemeen spannend: Chevrolet 248, Dodge 245, Porsche 244, BMW 242 en Ferrari 229. In GTD ging het stukken beter. Bij Magnus Racing was er opnieuw geen feestvreugde met een 14de plaats maar ondertussen is de belangrijkste Porsche die van Alex Job Racing met MacNeil/Keen en die werd knap 2de en verkleint zo het verschil met de Ferrari #555 die 5de werd. Het gat is nog maar drie puntjes en bij de merken twee. Onze landgenoot Heylen werd met Snow 3de. Andere Porsches waren 6de, 10de, 12de, 13de, 15de en 17de. Eentje moest opgeven.SportsCar Challenge 9/12 op Road America
Ook in het voorprogramma had Porsche een mindere dag in de hoogste klasse en een goede in de lagere klasse. In GS zien we, na problemen, pas een 17de plaats voor Rum Bum Racing met Plumb/Longhi. Eerste Porsche was nu Rebel Rock/MBRP Racing op P8. De titel is nu ver weg en bij de merken staat Porsche pas 4de nu. Groot contrast in ST waar Team Sahlen met de gebroerders Nonnamaker tweede werden en de leiding overnemen van een BMW. Bij de merken staat Porsche 2de.Super GT 5/8: 300km van Fuji
Net als de vorige wedstrijd kwam Porsche-fabrieksrijder Makowiecki aan de start met zijn Honda in de GT500-klasse samen met Yamamoto. In een seizoen waarin Honda het tot nu toe duidelijk moest afleggen tegen Toyota en Nissan schonk de Fransman het merk zijn eerste zege van het seizoen. Dat is meteen ook het beste nieuws voor Porsche. Veel minder ging het in GT300. Porsche Team KTR met Tsuzuki/Mineo werden nog aardig 9de in de gietende regen terwijl Pacific Direction Racing met Shirasaka/Couto anoniem 18de werden.GT Masters 5/8 op de Slovakia Ring
Het Duits kampioenschap kende afgelopen weekend zijn derde en laatste buitenlandse wedstrijd van het seizoen. Ondanks dat geen Porsche won was het een positief weekend. In race 1 was er geen kruid gewassen tegen BMW en Chevrolet. De zege ging naar de BMW die in de stand net onder van Lagen staat. De Nederlander werd met Engelhart 5de, vóór de leidende Audi. De andere Porsches kwamen er niet aan te pas met een wagen van Farnbacher als hoogste op 13. In race 2 waren de twee eerder vermelde merken alweer buiten schot. Gelukking kon het duo van Schütz Motorsport opnieuw de schade beperken met een 5de plaats terwijl de concurrerende Audi pas 10de was. Eerstvolgende Porsche was er nu eentje van Team Herberth op P17. In de tussenstand passeert van Lagen het Audi-duo maar wordt op zijn beurt ingehaald door het BMW-duo. Hij blijft zo 2de maar wel met een kleinere achterstand: van 10 naar 4 punten.Dit weekend is er wederom niks!
Volgende weekend:
– United SportsCar Championship 11/13: Oak Tree Grand Prix, live streaming http://www.imsa.com, zondag 22u
– SportsCar Challenge 10/12 op Virginia
– GT Series 8/12: Sprint Series 4/7 op de Slovakia Ring, live streaming http://www.blancpain-gt-series.com/ race 1 zaterdag 14u45 en race 2 zondag 12u40 (wel niet duidelijk of er wel een Porsche aan de start komt)
– Porsche Supercup 7/9 op Spa-Francorchamps, live streaming http://gofirstrow.eu/sport/motosport.html zondag 11u45United SportsCar Championship 9/12: Brickyard Grote Prijs
Net als in ELMS vorige week werd in het USCC de Balance of Performance herzien. Het veld lag inderdaad dichter bij elkaar in GTLM al kwalificeerde Porsche zich nog altijd achteraan. Tijdens de race zagen we echter beide wagens van Porsche North America naar voren klimmen. Tijdens een neutralisatie nam de #911 met Tandy/Lietz zelfs de leiding terwijl de #912 met Long/Christensen 4de was. Bovendien konden ze de positie ook vast houden. Helaas, net nu Porsche zijn snelheid terug heeft, laat de betrouwbaarheid het afweten als de motor in de wagen van de leidende Tandy de geest geeft. Erg jammer. Gelukkig werd de #912 nog 3de. Team Falken Tire werd met enkele ronden achterstand na problemen 9de. Toch hoopvol met het oog op de volgende wedstrijd waar de 991 nieuwe aerodynamische elementen zal hebben tegen het onderstuur in hogesnelheidsbochten. In de stand vliegen Tandy/Lietz nu uit de top 5. Bij de merken blijft Porsche gelukkig 2de op zes punten van Chevrolet. In GTD lagen de zaken erg dicht bij elkaar want bij elke pitstop zagen we een andere tussenstand. Uiteindelijk was de eerste Porsche pas 5de, de wagen met Keen/MacNeil van Alex Job Racing. Magnus Racing met Lally/Potter reed hun zoveelste teleurstellende wedstrijd en werden 12de. Keen/MacNeil zijn het belangrijkste duo op P2 op 9 punten van een Ferrari-duo. Bij de merken verliest Porsche de leiding aan Ferrari.SportsCar Challenge 8/12 op Indianapolis
In het voorprogramma deed Porsche een slechte zaak in GS. Met de opgave van Rum Bum Racing verloor het meteen zijn grootste troef. Plumb vliegt zo meteen ook uit de top 5 bij de rijders. Eerste Porsche was Bodymotion Racing op P12. Bij de merken blijft Porsche 3de. In ST won Porsche wel met dank aan de Cayman van Berg Racing met Ellsworth/Lewis. Nonnamaker blijft 2de in de stand net als Team Sahlen. Bij de merken neemt Porsche de leiding.GT Series 7/12: Endurance Series 4/5: 24 uur van Spa
Een zwakke vertegenwoordiging van Porsche op deze 24 uur van Spa. Terwijl we vorig jaar nog een fabriekstrio op P2 zagen eindigen deed er nu geen enkele Porsche mee in Pro. In Pro-Am waren er 3 en in de Gentlemen Trophy 1. In Pro-Am viel vooral Pro GT by Almeras op met Dermont/Perera/Bonanomi/Lasserre. De Franse ploeg reed na vier uur zelfs rond als 3de. Naarmate de amateurs ook hun stints reden zagen we de wagen telkens tussen P6 en P8 hangen. Uiteindelijk werden ze 7de. Fach Auto Tech (met oa. Ragginger/Frommenwiller) werd 14de. Wochenspiegel Team Manthey haalde het einde niet. In Gentlemen Trophy werd Delahaye Racing met Bordet/Viron/Lemeret/Al Azhari 7de. De wedstrijd werd in de aanvangsfase overigens gekenmerkt door een aantal zeer stevige ongelukken. In totaal belanden drie man in het ziekenhuis. Gelukkig zijn ze ondertussen allemaal ontslagen. Hoogtepunten:
Belgium Racing Car Championship 4/6: op Spa-Francorchamps
In het voorprogramma werd er ook gereden voor het Belgische kampioenschap. Belgium Racing met Derdaele/Heyer/Maassen werden in race 1 3de en in race 2 2de. In de stand in Pro staan ze ook 2de achter een Aston Martin. In Cup staat Porsche op kop.Porsche Supercup 6/9 op de Hungaroring
De grote twee in de tussenstand, Giermaziak en Bamber, kwalificeerden zich op de eerste rij. De Pool had een uitstekende start, net als Thiim, die zich voor Bamber nestelde. Daarmee is meteen ook alles gezegd over deze wedstrijd op het “Monaco zonder muren”-circuit. Er viel nog wat te beleven maar niet vooraan. Giermaziak heeft nu 9 punten meer dan Bamber. Ammermüller, die 5de werd, volgt al op 22 punten.Dit weekend is er niks!
Binnen twee weken:
-United SportsCar Championship 10/12: Road America 500
-SportsCar Challenge 9/12 in voorprogramma
-Super GT 5/8: 300km van Fuji
-GT Masters 5/8 op de Slovakia RingEuropean Le Mans Series 3/5: 4 uur van de Red Bull Ring
Een complete ramp deze wedstrijd. De middelste wedstrijd van het seizoen en met een herziene Balance of Performance was het de kans voor Porsche om terug te slagen. De belangrijkste 997 in GTE, de #76 van IMSA Performance Matmut met Raymond Narac/Nicolas Armindo/Christina Nielsen konden nog een beetje meedoen vooraan maar moesten uiteindelijk opgeven. De andere Porsches kwamen nooit in de buurt. De andere wagen van het Franse team werd 12de (Erik Maris/Jean-Marc Merlin/Eric Hélary (2maal Le Mans gewonnen begin jaren ’90)), 11de was het grote Proton Competition met naast vader en zoon Horst Felbermayer ook fabrieksrijder Richard Lietz. Gulf Racing UK was de minst opvallende maar wel de eerste Porsche op een teleurstellende 9de plek met Michael Wainwright/Adam Carroll/Michael Meadows. Ook in GTC geen reden om te juigen met de 997’s 6de en 8ste respectievelijk Pro GT by Almeras (eventjes 4de tot een spin) met Franck Perera/Matthieu Vaxivière/Henri Hassid en Prospeed Competition met Paul van Splunteren/Gilles Vannelet/Mike ParisyInternational GT Open 5/8 op Silverstone
Een uitstekend weekend in de GTS-klasse van de IGTO met dank aan alweer een briljant duo Matteo Beretta/Joël Camathias van Autorlando Sport. Het verschil tussen de prof en de amateur wordt steeds kleiner en dat is toch echt wel sterk van Camathias :respect2: De Zwitser reed in race 1 rond als 3de en Beretta maakte er een mooie zege van in zijn stint. In race 2 vertrok Beretta als 2de en een even snelle Camathias bracht de 997 ook op P2 aan de finish. In de tussenstand staan zowel de rijders als het team plots 4de. Ebimotors deed weer mee met Ivan Jacoma/Adriano Pan maar speelde geen rol vooraan ondanks een verdienstelijke Jacoma die zich toch als 5de kwalificeerde.Super GT 4/8: 300km van Sugo
Het is duidelijk dat het WEC een hele tijd stil staat: zelfs in een nationaal kampioenschap komen twee fabrieksrijders van Porsche aan de start. Frédéric Makowiecki keert eventjes terug naar zijn wortels en vormt een duo met een Japanner in een Honda in de GT500-klasse. De Fransman zal 8ste worden met wat het zwakste merk is dit seizoen. In GT300 zien we de traditionele twee Porsches aan de start maar bij Porsche Team KTR wordt Akihiro Tsuzuki bijgestaan door niemand minder dan Jörg Bergmeister. De geniale Duitser brengt de 997 meteen op de 5de plaats op de grid maar meer dan 12de zit er in de race helaas niet in. Pacific Direction Racing wordt met Takuya Shirasaka/André Couto 17de.Porsche Supercup 5/9 op de Hockenheimring
Een iets minder weekend van Kuba Giermaziak, precies wat het kampioenschap nodig had met het oog op een spannende finale. De Pool moest het hele weekend achtervolgen en meer dan 6de zat er niet. Grote tegenstander voor de titel, de Nieuw-Zeelander Earl Bamber werd 2de en staat nog maar vijf puntjes achter. De zege ging in een relatief spannende wedstrijd naar Nicki Thiim, vorig seizoen kampioen bij de amateurs. De Deen rijdt dit seizoen niet het hele kampioenschap en hetzelfde geldt voor de man op P3: Kévin Estre.Dit weekend:
-United SportsCar Championship 9/12: Brickyard Grand Prix, live streaming vrijdag 23u30 http://www.imsa.com/
-United SportsCar Challenge 8/12 in voorprogramma op Indianapolis
-GT Series 7/12: Endurance Series 4/5: 24 uur van Spa-Francorchamps, live streaming zaterdag 16u http://www.blancpain-gt-series.com/
-Porsche Supercup 6/9 op de HungaroringUnited SportsCar Championship 8/12: Grote Prijs van Mosport
Alweer geen memorabele wedstrijd in GTLM. Zowe de Chevrolet Corvette C7R als de Dodge Viper GTS-R zijn eenvoudig weg te sterk voor Porsche momenteel. Gelukkig kon de #911 met Tandy/Lietz zich tussen de BMW’s nestelen en met nog pech voor één van de Chevy’s kon er nog een vijfde plaats behaald worden. Helaas moeten we daar momenteel tevreden mee zijn. Falken Tire werd 8ste en de andere wagen van Porsche North America 9de. De rijderstitel wordt stilaan moeilijk met 25 punten achterstand. Bij de merken staat Porsche nog 2de, met 8 punten minder dan Chevrolet. Heel wat beter gaat het in GTD. Toch ook hier minder nieuws want in de laatste ronde verliest Porsche de zege aan Dodge. Bovendien werd de Amerikaanse wagen nota bene gereden door ene Jeroen Bleekemolen, legendarische Porsche-rijder..Toch een mooie wedstrijd voor Porsche met vooral de 2de plaats voor Park Place Motorsports met Lindsey/Estre. 4 tot en met 7 waren ook allemaal Porsches met Jan Heylen van Snow Racing 7de. Porsche neemt zo de leiding bij de merken! 😀 Bij de rijders blijft Magnus Racing met Lally/Potter op de sukkel met slechts een 9de plaats, gelukkig viel de Ferrari die de stand aanvoert uit. MacNeil/Keen staan nu 3de bij de rijders.SportsCar Challenge 7/12 op Mosport
Ook in het voorprogramma kreeg Porsche klop in de hoogste klasse en boekte het succes in de lagere klasse. In GS was de eerste Porsche eens te meer Rum Bum Racing met Plumb/Longi maar nu wel pas 9de. In ST won de Cayman van Autometrics Motorsports. In beide merkenstanden staat Porsche 3de.British GT Championhip 5/7 op Spa-Francorchamps
Enige wedstrijd buiten Engeland afgelopen weekend en dit op ons eigen Circuit de Spa-Francorchamps. Porsche won de eerste race in GT3 met dank aan Trackspeed en Keen/Minshaw. De andere wagen van het team moest opgeven. In race 2 waren de rollen omgedraaid met een 4de plaats voor Hughes/Firth en een opgave voor de andere Porsche. In GT4 speelde Porsche geen noemenswaardige rol. Trackspeed komt zo dichter, maar met nog twee weekends is de kloof vrees ik geslagen.Campionato Italiano GT 3/7 op Mugello
Het gaat goed met het Italiaans kampioenschap: 25 wagens aan de start voor deze wedstrijd. Naast de traditionele 997’s van Ebimotors en Autorlando Sport (2) zien we in GT3 ook Krypton Motorsports aan de start (al zouden ze geen grote rol spelen) en Herbert Motorsport. Het Duitse team uit de GT Masters zet na een uitstekend uitstapje in de GT Series een uitstekend uitstapje in het CIGT. Met dank wel aan Renauer want de amateur Bordeaux was, vanzelfsprekend, wat trager. Toch is 7de in race 1 en 3de in race 2 een knap resultaat voor een gastinschrijving. Met de Porsches die het kampioenschap strijden en die zelfs 1 en 2 stonden ging het helaas minder. Ebimotors werd met Donativi/Gagliardini nog 6de en 5de terwijl Autorlando Sport met Carboni/Beretta omgekeerd 5de en 6de werd. Ferrari en Audi profiteren en Porsche is de leiding kwijt. In GTC behoudt Porsche wel de leiding.Volgend weekend:
– European Le Mans Series 3/5: 4 uur van de Red Bull Ring
– International GT Open 5/8 op Silverstone
– Super GT 4/8: 300 km van Sugo
– Porsche Supercup 5/9 op de HockenheimringGT Series 6/12: Sprint Series 3/7 op Zandvoort
Ditmaal schreef er zich een Porsche in voor de Sprint Series en kwam hij ook effectief aan de start. Tonino Team Herberth, bekend van GT Masters, kwam aan de start met Robert Renauer en Jaap van Lagen, twee grote namen in Duitsland. Gestart als 11de reed van Lagen rond als 10de. Rond de tijd van de pitstops begon het echter te regenen en plots was het tempo van de 997 niet te stuiten. Renauer reed een knal van een wedstrijd en klom van 15 naar 6! In race 2 kon Renauer op het droge, tot zijn eigen verbazing, het tempo aan houden en reed rond als 5de. Als het weer begon te regenen reed van Lagen de Porsche naar 4de. Fantastische resultaten voor een wagen die gewoon even één race komt meerijden tussen de Audi’s, BMW’s, Lamborghini’s en Mercedessen die het kampioenschap strijden. :respekt:
International GT Open 4/8 op de Hungaroring
In SGT was Drivex weer afwezig dus de enige Porsche was wederom Autorlando Sport met Matteo Beretta/Joël Camathias in GTS. Camathias kwalificeert de 997 voor race 1 als 8ste. Het duo komt aan de finish als 6de. Opvallend is dat ofwel Beretta een minder weekend heeft ofwel Camathias een uitstekende. De amateur is even snel in de race als de prof en in de kwalificatie zelfs sneller. Voor race 2 kwalificeert Beretta de Porsche als 9de. In de race is hij weer de oude en knalt naar 4de tot ze helaas moeten opgeven in de pit met een kapotte radiator. Heel jammer. In de stand vliegen ze meteen weer uit de top 5.
GT Tour 4/7 in Le Vigeant
Een triestig weekend in het Frans kampioenschap. IMSA Performance Matmut startte met Raymond Narac en Nicolas Armindo beide wedstrijden nochthans vanuit pole. In race 1 behoud de prof Narac de leiding tot vlak voor zijn pitstop één Ferrari er voor glipt. De pitstop verloopt echter dramatisch en dat plus straftijd wegens podiumplaatsen in de vorige race (in GT Tour moeten de betere wagens langer in de pit blijven staan… :wtf: ) zakt de 997 helemaal tot 9de. Armindo kan er nog een achtste plek van maken. In race 2 regent het en in tegenstelling tot in de GT Series ligt dat hier de 997 net niet. Armindo wordt van de baan getikt en zakt van 1 tot 3. Uiteindelijk komt hij de pit als 5de. Narac is weliswaar sneller maar maakt twee fouten en zakt van 4 naar 7. Duur puntenverlies en van de leiding met tien punten voor zakken ze nu naar tweede met elf punten achter. Bij de teams zakken ze van 2 naar 4.
Belgian Racing Car Championship 3/6: Zandvoort Masters
Het Belgisch kampioenschap bezocht onze noorderburen in het voorprogramma van de GT Series. In de eerste race werd Belgium Racing tweede met Dylan Derdaele, Kenneth Heyer en Xavier Maassen achter een Aston Martin. Er deden ook nog drie Cup-Porsches mee waarvan de beste 6de werd. In race 2 exact hetzelfde. 🙂
Porsche Supercup 4/9 op Silverstone
Een spannende wedstrijd over het kanaal. Clemens Schmid nam de leiding vóór Connor De Phillippi. Deze laatste werd in mooie duels verslagen door klassementsleider Kuba Giermaziak en Earl Bamber. Philipp Eng kende al weer een slechte wedstrijd met slechts P10. In de stand heeft Giermaziak nu 13 punten meer dan Bamber.
Dit weekend:
– United SportsCar Championship 8/12: Grote Prijs van Mosport, live streaming http://www.imsa.com/ zondag 20u05
– SportsCar Challenge 7/12 in voorprogramma
– British GT Championhip 5/7 op Spa-Francorchamps
– Campionato Italiano GT 3/7 op Mugello, live streaming http://www.acisportitalia.it/CIGT/ zaterdag 16u30 en zondag 16uMerci 😉 heb ik zeker gedaan :relaxman:
Even geen brullende motoren doet ook even deugd, al mag dat niet te lang duren 😀Twee weekends geleden:
International GT Open 3/8 op Jerez
Drivex School is weer van de partij in SGT en nu zelfs met twee wagens. Met Fjordbach, Barba en de Castro zijn er drie onbekende rijders en de twee 997’s zijn dan ook permanent in de achterhoede te vinden. Beter gaat het in GTS met Autorlando Sport met Beretta en Camathias achter het stuur. Zoals gewoonlijk reed Camathias degelijk en Beretta ronduit fantastisch. De Italiaan reed regelmatig snellere rondetijden dan wagens uit SGT. Met alle respect voor dit kampioenschap maar deze man zou het hogerop moeten zoeken. Resultaat zijn derde plaatsen in beide races voor het Italiaanse team. Het duo staat in de stand 4de.GT Tour 3/7 op Spa-Francorchamps
Alweer een goed weekend voor IMSA Performance Matmut in Spa al kon het wel beter. In race 1 streden Armindo/Narac mee voor de zege maar door een spin werden ze pas 9de. In de tweede wedstrijd werd dan toch na een knappe strijd een tweede plaats gehaald achter een Audi. In de stand blijven ze op kop met 10 punten voorsprong.British GT Championship 5/8 op Snetterton
Ook hier een dubbele wedstrijd van een uur en eindelijk succes voor Trackspeed met dank aan de #63 van Keen/Minshaw. Vertrokken als vijfde passeerden ze eenvoudigweg al de concurrentie en wonnen race 1. Samen met de 4de plaats in race 2 is dat veruit het beste weekend tot nu toe in het Brits kampioenschap. In de stand staat het duo van slag 5de.Porsche Supercup 3/9 op Red Bull Ring
Na 11 jaar afwezigheid keert de Grote Prijs van Oostenrijk terug op de F1-kalender en dus staat Spielberg ook terug op de kalender van de Porsche Supercup. Leider in het kampioenschap Eng moest opgeven en zo deed winnaar Giermaziak een uitstekende zaak. Engelhart, Bamber en Barker werden ook ‘maar’ 4de, 6de en 8ste en zo heeft de Pool 11 punten voor op Bamber. Op het podium stonden naast hem Schmidt en Müller. Opvallende gastrijder was Ogier maar de leider in het WK-rally moest opgeven.24 uur van de Nürburgring
Twee weekends geleden bezocht het 24 uur-idee de Groene Hel voor de grootste race buiten competitie. Puur kwantitatief is het ook gewoon de grootste race met 165 wagens, meer dan 600 rijders en en circuit van bijna dan 26 km. Verschillende grote namen uit de GT- en DTM-wereld deden mee. Ze allemaal opsommen ga ik niet doen maar toch opvallende aanwezige is Fässler die het weekend ervoor toch zo even de 24 uur van Le Mans heeft gewonnen voor Audi. 38 Porsches (zowel verschillende types 911 als Cayman) namen het op tegen 44 BMW’s, 18 Audi’s, 14 Toyota’s, 13 Opels, 8 Mercedessen, 7 Aston Martins, 6 Renaults, 4 Fords, 3 Nissans en Volkswagens, 2 McLarens, Hyundai’s, Subaru’s, Seats, Mini’s en Honda’s en 1 Ferrari, Chevrolet, Ginetta, Dodge en Mazda. Van die 38 Porsches waren er 4 van Manthey en 4 van Black Falcon maar uiteindelijk waren er maar drie die een rol van betekenis speelden voor de algemene zege: de # 6 Frikadelli Racing Team met fabrieksrijder Pilet, Huisman en mij nog twee onbekenden, de # 8 Haribo Racing Team met fabrieksrijder Bergmeister, Siedler en mij nog twee onbekenden en de #44 Falken Motorsports met fabrieksrijder Henzler, Dumbreck, Ragginger en Imperatori. De #6 moest al binnen het uur naar binnen met problemen en moest uiteindelijk na 41 rondjes al opgeven. Ook de #8 haalde het einde niet al kwam de opgave hier wel pas na 18u30 racen. Falken Motorsports begon rustig met posities in de top 20. Naar mate de wedstrijd vorderde kwam de knalgroene Porsche steeds naar voren en tegen de ochtend reden ze op P4. Ze voeren een mooie strijd met de Mercedes #22 die ze helaas verliezen anders had er een podiumplaats ingezeten na de opgave van een BMW. P4 uiteindelijk, achter een Audi en twee Mercedessen, al bij al een mooi resultaat.Vorig weekend:
United SportsCar Championship 7/12: North American Endurance Championship 3/4: 6 uur van Watkins Glen
Porsche lijkt de draad kwijt in de GTLM-klasse van de USCC. Ons geliefde merk begon het seizoen uitstekend met zeges in Daytona en Sebring maar de laatste races gaat het minder en in de vierde grootste endurance-wedstrijd van Amerika was het niet anders. Chevrolet en Dodge waren simpelweg sneller. Het scheelt niet veel, maar in de ultracompetitieve GTLM-klasse is dat genoeg. Het leek er zelfs even op dat de Porsches troosteloos 7-8-9 zouden worden nog achter een Ferrari en een BMW maar Tandy/Lietz/Pilet werden met de #911 toch nog 5de en beschermen zich in de tussenstand. De #912 met Long/Christensen/Pilet (jawel, Pilet reed met beide wagens!) werd 8ste voor Falken Tire Motorsports met Henzler/Sellers. Geen ramp in de tussenstand in het NAEC dankzij de zeges in Daytona en Sebring maar in het USCC verliest Porsche nu wel de leiding bij de merken aan Chevrolet. Bij de rijders is de kloof al 16 punten op de Amerikanen. In GTD gaat het wel beter al kon het nog beter zijn. De enige competitieve Porsche aanvankelijk was de #22 met MacNeil/Keen/Frommenwiler maar die beschadigden een wiel en werden uiteindelijk 12de. Magnus Racing was nergens te bespeuren maar Potter/Lally/Asch zaten dan ook op een afwijkende bandenstrategie en dat loonde: in een wedstrijd waarin Porsche relatief onzichtbaar was waren ze aan de eindmeet plots 3de achter een BMW en een Ferrari. Dempsey Racing werd 4de en NGT Motorsport 6de. Onze landgenoot Heylen werd 13de. In de tussenstand staat Porsche hier overal tweede, zowel in USCC als in NAEC.SportsCar Challenge 6/12 op Watkings Glen
Ook hier succes met een derde plaats voor Rum Bum Racing en Plumb/Longi in de GS-klasse. In ST was de eerste Porsche de Cayman van Team Sahlen met de broers Nonnamaker op P2. Plumb staat nu ook 2de in de stand.GT Series 5/12: Endurance Series 3/5: 3uur van Paul Ricard
2 997’s aan de start in de Pro-Am klasse voor de laatste ‘gewone’ wedstrijd in dit subkampioenschap vóór de 24 uur van Spa en de 1000 km van de Nürburgring. Graff Racing kwam aan de start met het trio Marroc/Martins/Trouillet en begon net buiten de top 10, kon zich opwerken tot 8ste alvorens weer te zakken en uiteindelijk zullen ze het einde ook niet halen. Hun Franse landgenoten van Pro GT by Almeras deden het beter met Dermont/Perera. De voormalige toppers uit de GT Tour begonnen als 7de en klommen helemaal omhoog tot 3de met Perera achter het stuur. De amateur Dermont zakte vervolgens in het tweede deel van de wedstrijd terug tot de 7de plaats. Jammer maar wel typisch Pro-Am en dat geldt dus voor elke rijderscombinatie.Dit weekend:
– GT Series 6/12: Sprint Series 3/7 op Zandvoort, live streaming http://www.blancpain-gt-series.com/ zaterdag 13u45 race 1 en zondag 11u45 race 2
– International GT Open 4/8 op de Hungaroring, live streaming http://www.gtopen.net/ zaterdag 16u race 1 en zondag 13u race 2
– GT Tour 4/7 in Le Vigeant, live streaming http://www.gt-tour.fr/webtv/ zaterdag 19u10 race 1 en zondag 13u45 race 2
– Belgian Racing Car Championship 3/6: Zandvoort Masters
– Porsche Supercup 4/9 op Silverstone in voorprogramma van Grote Prijs van Groot-Britannië
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.