Hallo allemaal,
Laat ik dit kersverse onderwerp starten met een vooruitblik op de belangrijkste races voor Porsche dit weekend.
Beginnen moet ik helaas met minder goed nieuws. Tijdens de 6de manche om het GT1 World Championship zal er helaas geen enkele Porsche aan de start staan. Exim Team Bank China trekt beide wagens terug. De kalender is onlangs volledig aangepast en daarbij zijn twee Chinese races geschrapt. Dat vonden de Chinezen niet zo leuk ruzie en nu zitten we zonder Porsches in het WK GT1. Niet dat het overigens goed ging. Het competitieve duo Parisy/Halliday deed zijn best, won zelfs de hoofdrace op Zolder, maar kende veel pech en verloor altijd verschrikkelijk veel tijd in de pits. Het 2de duo was niet vooruit te branden. Het kampioenschap (met de Belgische toppers als Martin, Ide en Vanthoor) blijft wel mooi spannend tussen BMW, Mercedes en McLaren.
In de American Le Mans Series is Porsche aan een complete terugkomst bezig na de zo dramatische 24 uren van Le Mans. Na de winst in Lime Rock, de winst in Mosport helaas gevolgd door een diskwalificatie en de 2de plaats in Mid-Ohio op enkele tienden van Corvette Racing strijkt het circus dit weekend neer op Road America voor een race van 4 uur. De kwalificatie is enkele uren geleden gereden en het belangrijkste Porsche-team, Flying Lizard Motorsport start 1 en 2 :relaxman: . Het hoogstgeplaatste duo, Long/Bergmeister start overigens 2de achter hun teamgenoten. Team Falken Tire is 8ste, Paul Miller Racing 10de. Ik heb het hier trouwens over de GT-klasse uiteraard. In de drie prototype-klasses doen geen Porsches mee en in GTC alléén Porsches. Porsche werkt overigens aan een nieuwe P1 (de hoogste prototype klasse) voor in 2014. In 2013 zou de huidige 911, de 997, mogelijk al vervangen worden door zijn opvolger in GT, de 991. Porsche wil meteen hoog mikken en neemt zijn tijd om de wagen op orde te krijgen. Het is bijna een wonder dat de toch 8 jaar oude 997 het zo goed doet tegen de jongere wapens van Chevrolet, BMW, Ferrari, Lotus, Dodge en vorig jaar nog Jaguar en Ford. Maar het is dan ook Porsche. :first:
In de Grand-Am Sports Car Series word er dit weekend gereden op het Circuit Gilles Villeneuve, wel bekend van de Formule 1 natuurlijk. Brumos Racing (kampioen vorig jaar overigens) start 2de achter een Chevrolet Camaro. Magnus Racing (kampioen dit jaar in North American Endurance Championship, een subkampioenschap zeg maar) is 7de. Horton Autosport moet helaas forfait geven na de crash vorig weekend veroorzaakt door een onoplettende DP-rijder (de prototype klasse). Ze reden toen 5de. [video]http://www.youtube.com/watch?v=PkLtiai7fJ4[/video]
In Super GT (het nationale GT-kampioenschap van Japan) is het dit weekend de 1000km van Suzuka. In de hoogste klasse, de GT500, doen enkel zwaar opgefokte Japanse wagens mee. In de GT300 klasse echter is er meer ruimte voor variatie en hier doet Porsche wel mee en… staan ze op kop voorlopig dankzij het nog net uitspreekbare duo Kyosuke Mineo/Naoki Yokomizo :drink: .
Maker
Discussie
15 reacties aan het bekijken - 286 tot 300 (van in totaal 342)
Jaarlijks krijg ik van ‘the mountain’ een dvd toegestuurd. Je mag deze gerust eens lenen hoor !
Ik ben ze al enkele keren live gaan bewonderen,….fenomenaal !! :driver:
De grootste race van Australië, groter dan de GP! Heb ik eerlijk gezegd ook niet gezien, wacht wel tot het op youtube komt. Tof kampioenschap met mooie races, maar die eeuwige tweestrijd Ford vs Holden.. Maar als ge dan toch nog wakker zijt om 3u30 kunt ge het wel zien ja 🙂 Balen. Ik heb ooit, in het pre-internet tijdperk, vergeten de 24 uur van Le Mans te zien. Ben er nog steeds niet goed van. 😥
Lang verslag maar het was dan ook een druk weekend met maar liefst wedstrijden in zes verschillende kampioenschappen. Allereerst was er de 6 uur van Bahrein, wedstrijd zes voor het World Endurance Championship. In een weinig boeiende wedstrijd op wat, als ge het mij persoonlijk vraagt, wel het saaiste circuit ter wereld zou kunnen zijn, kwamen Lieb/Lietz in hun Porsche weer niet verder dan de 3de plek in GTE Pro. Gezien de duur van de wedstrijd lag het nog dicht bij elkaar, maar een aanval op de Ferrari en Aston Martin voor hen is er nooit geweest. Wel een pittig duel met de Ferrari achter hen waarbij de Ferrari meermaals de Porsche bijna van de baan reed. Door de overwinning van Ferrari gaat de merkentitel naar Maranello dit jaar, helaas. Porsche staat wel nu 58 punten voor op Chevrolet. Ook bij de teams gaat de titel naar Ferrari met AF Corse. Team Felbermayr-Proton kan nog de eer redden en Aston Martin Racing proberen inhalen. Beter nieuws in GTE-Am met een overwinning voor Ried/Roda/Ruberti en ditmaal zonder diskwalificatie van een winnende Chevrolet 😀 .
Die werden nu pas 4de waardoor de Porsche-vertegenwoordigers nu nog maar 9 punten achter staan. Een GTE Am titel op wereldniveau zou een mooie troost zijn voor een mislukt GTE Pro seizoen. JWA-Avila werd 6de en laatste.
In de Grand-Am Sports Car Series was het de finale van het seizoen met het zogenoemde Championship Weekend op Lime Rock. De rijders- en teamstitel in GT was al beslist in het voordeel van Ferrari. Bij de merken had Porsche echter nog een goede kans ook al stonden ze maar 4de achter Ferrari, Chevrolet en Mazda. Brumos Racing deed mooi mee in de top 3 tot dat ze een ongeval moesten vermijden en naast de baan moesten. Helaas was het gras nat en kon de wagen niet tijdig afgeremd worden en belandde in de muur. Erg jammer want ze waren de beste Porsche. Alle hoop kwam nu op de schouders van Magnus Racing want Horton Autosport moest opgeven en TRG reed ver achteraan. Magnus Racing met Lally/Potter gokten en kwamen zo aan de leiding. Helaas was de gok net niet gelukt want 2 minuten voor het einde moesten ze het tempo laten zakken anders hadden ze geen naft om over de streep te komen: 6de. Een bittere pil. De TRG werd zelfs nog mooi 5de.
Met een top 4 Chevrolet, Audi, Ferrari, Mazda blijft de stand helaas hetzelfde. Ook deze titel gaat naar Ferrari voor Chevrolet, Mazda, Porsche 4de, BMW, Audi, Ford en Dodge. 🙁
Naast deze twee wedstrijden werd er ook gereden op nationaal GT niveau in het Brits, Frans, Japans en Duits kampioenschap. Uitstekend nieuws uit het British GT Championship met de laatste race van het seizoen op Donington. De winnende McLaren en de Lamborghini in P2 waren niet ingeschreven voor het kampioenschap waardoor pas de Audi in 3de positie de eerste was die punten pakten. 4de werden echter Caine/Perfetti met hun Porsche van Motorbase Performance en aangezien de concurrentie (een Ferrari 10de, een Nissan 16de en een BMW 11de) compleet faalden pakken ze de titel!
Ashburn in zijn Porsche van Trackspeed werd 5de en zo 2de in de eindstand. Porsche 1-2 in Groot-Brittannië, mooi. :first:
Redelijk goed nieuws uit Frankrijk met de voorlaatste race op Bugatti Circuit, het kleinere circuit van Le Mans. Race 1 werd een mooie strijd tussen Hassid/Beltoise met hun Porsche van Pro GT by Almeras, hun teamgenoten Monti/Cazenave en de grote concurrent; Debard/Panis met hun Ferrari. Uiteindelijk bleek de Ferrari toch sneller en won voor Hassid/Beltoise. Monti/Cazenave leken op weg naar de 3de plek maar werden nog aangetikt door een Audi en werden 5de, 4de na een straf voor die Audi. Berville/Perera werden pas 7de. Race 2 was een pracht van een race. Die laatste 20 minuten waren ronduit geweldig en wie even niks te doen heeft verwijs ik naar deze link: http://www.gt-tour.fr/webtv/ en daar het eerste filmpje genaamd ‘Le Mans GT (course 2)’. Na de pitstop hadden Berville/Perera een enorme voorsprong op Hassid/Beltoise, de Ferrari en een McLaren.
De drie achtervolgers kwamen echter met seconden per ronde sneller en de finale was bloedstollend. Jammer dat ze toch nog slecht eindigde met een tik van de Ferrari op de leidende Porsche waardoor die spinde en de andere Porsche rechtdoor schoot. Zo won Ferrari voor McLaren en de 2 Porsches. Gelukkig werd mijn woede achter mijn schermke beloond want de Ferrari kreeg een hoop seconden aan de broek. 😈 Zo won de McLaren en werden Berville/Perera 2de en Hassid/Beltoise 4de met de Ferrari ertussen. De finale is op Paul Ricard (lange rechte lijnen -> voordeel Porsche) en met 13 punten voorsprong voor Hassid/Beltoise op Debard/Panis ziet het er goed uit, idem bij de teams. In de lagere klasse, de Coup de France, was de Porsche van Ruffier Racing met Buffin/Ullmann telkens trager dan de Dodge, maar telkens kreeg de Dodge problemen en is Ruffier Racing al kampioen bij rijders en teams. Deutsche Gründlichkeit :relaxman:
Ook goed nieuws uit Japan met een kletsnatte 300 km van Autopolis, voorlaatste race in Super GT. Heel de race in de GT 300 klasse ging tussen een Nissan en een Aston Martin. De Nissan reed voortdurend op kop maar verloor 8 ronden voor het einde spontaan een wiel. Een gelukje want zo werden de Porsches niet 3 en 4 maar 2 en 3. De Nissan is, net als de Aston Martin, een rechtstreekse concurrent voor de titel. Tenzij er in de finale iets zots gebeurd zal de titel gaan tussen de Porsche van Hankook KTR met Kageyama/Fujii, de Aston Martin en de Porsche van Team Taisan Endless met Mineo/Yokomizo. Zowel bij de rijders als bij de teams is het verschil tussen deze drie kandidaten nog geen tien punten. Team Taisan Endless rijden trouwens rond met nummer 911, echte fans. :respekt:
Na de goede resultaten uit het Brits, het Frans en het Japans kampioenschap helaas slecht nieuws uit het Duits kampioenschap, de GT Masters, en ik kan me inbeelden dat ze daar in Stuttgart meer belang aan hechten. De finale op Hockenheim was een echte thriller. 4 kandidaten waren er voor de titel: Engelhart in de Porsche van Schütz Motorsport, een Chevrolet, een BMW en een Mercedes. De eerste race werd een echte slachtpartij voor de titelkandidaten. Bij de start werd de Chevrolet letterlijk gesandwiched en kon meteen opgeven in de pits. De BMW kwam tijdens de pitstop niet direct van zijn plek en eindigde zo buiten de punten en was uitgeteld voor de titel. Niet veel later kreeg de Mercedes een platte band, ook voor hen geen punten. Uitstekende kans dus voor Engelhart maar ook hij kreeg een platte band, ongelooflijk.
Bij de amateurs pakt Dolenc in zijn Porsche van Fach Auto Tech de titel. Mooi, maar diezelfde Dolenc verpeste wel race 2 voor Engelhart. Hij reed een hele tijd lang in zijn weg terwijl hij op een ronde ging gezet worden. Engelhart reageerde zijn woede af door zijn Porsche tegen die van hem te drukken. Toen hij er eenmaal voorbij was kreeg hij een tijdstraf hiervoor: einde titel. Alsof Dolenc een contract had gekregen van dat Mercedes-duo, deed hij daarna exact hetzelfde met dat Chevrolet-duo. Hij kreeg er zelf ook een straf voor maar het zal Engelhart worst wezen, de Duitse titel gaat naar Mercedes, na eerder al het GT1 World Championship en het GT3 European Championship gewonnen te hebben, twee kampioenschappen waarin Porsche niet (meer) mee deed.
Het autosportseizoen loopt op zijn einde en na een druk weekend zijn er volgende week geen wedstrijden voor Porsche. Tenminste toch niet in kampioenschappen die ik interessant vind. Misschien wordt er wel gereden in een of ander obscuur Aziatische ding 🙂 . Hier volgt dan meteen een overzicht van de weinige wedstrijden nog van dit seizoen:
14 oktober: World Endurance Championship, race 7/8, 6 uur van Fuji
14 oktober: Endurance Series, race 6/6, op Navarra
20 oktober: American Le Mans Series, race 10/10, Petit Le Mans
20 oktober: European Le Mans Series, race 3/3, Petit Le Mans
21 oktober: Italian GT Championshp, race 7/7 op Monza
21 oktober: Belgian Racing Car Championship, race 4/5, Belgian Masters
28 oktober: World Endurance Championship, race 8/8, 6 uur van Shanghai
28 oktober: GT Tour, race 7/7 op Paul Ricard
28 oktober: Super GT, race 8/8, 250 km van Motegi
10 november: Belgian Racing Car Championship, race 5/5, Race promotion night
Dank u wel Bert V. 🙂
Jammer, RS, de 6 uur van Silverstone stonden binnen de week volledig op youtube. Met wat geluk de 6 uur van Bahrein ook. In tegenstelling tot ALMS, ELMS, GT1 enz.. blijft WEC niet op de site staan..
De voorlaatste wedstrijd voor de Endurance Series was een erg spannende wedstrijd. Het is ongelooflijk hoe goed dit kampioenschap draait. Daar waar andere kampioenschappen alle moeite hebben om een mager startveld bij elkaar te rapen in deze crisistijden, stonden er nu op de Nürburgring weer 48 wagens, overigens het laagste aantal van het seizoen. 😀 13 in de Pro Cup, 29 in Pro-Am en 4 in Gentleman Throphy, de volledige amateurs zeg maar. In de Pro Cup reden 2 Porsches mee en het Belgische Prospeed Competition reed weer een pracht van een race met Goossens/Maassen/Hennerici. Ze reden heel de race vooraan en konden in het laatste half uur een snellere Mercedes, met onder andere Bleekemolen, achter hun houden. Erg mooie overwinning en terecht na alle pech dat het team al heeft meegemaakt dit seizoen.
De andere Porsche van het Franse SMG Challenge reed meestal rond als 6de en viel 8 minuten voor het einde van de 3 uren uit en werdt nog als 11de geklasseerd. In de stand bij rijders en teams staat Prospeed Competition nu mooi 4de respectievelijk 3de. De titel is helaas niet meer mogelijk. ‘Brons’ zou heel mooi zijn na zo een pechvol seizoen. SMG Challenge staat een stuk verder. In Pro-Am deden er 4 Porsches mee en één daarvan was de enige Porsche die nog uitzicht had op een titel; die van het Duitse Haribo Racing Team. Helaas zaten ze iets te vaak naast de baan en werden 12de.
Gelukkig hadden de tegenstanders voor de titel met hun Ferrari ook pech waardoor het nog kan bij de rijders en bij de teams staan ze zelfs nog steeds op kop. Goed weekend voor Prospeed Competition blijkbaar want hun Pro-Am-Porsche werd in deze klasse 5de. Een 2de plek was er voor de eerste wagen van Pro GT by Almeras van Hassid/Beltoise nadat zij een half uur voor het einde een Mercedes niet achter hen konden houden. De andere wagen van het team werd 13de. In Gentelmen Throphy ten slotte won de enige Porsche (Exagon Engineering met Kelders/Desbruères). In de stand maken ze nog kans op beide titels na het gefaal van de Audi’s. Een mooie race dus voor Porsche met 2 zeges en een 2de plaats in de 3 klasses, :first: alleen jammer dat het iets te laat is in de Pro Cup.
Geen goed nieuws uit Italië met de voorlaatste wedstrijd in het plaatselijke GT kampioenschap op Mugello. De voor de titel strijdende Porsche van Ebi Motors met Barri/Balzan achter het stuur eindigde in beide races achter hun Audi-concurrent Sonvico. Ze werden 2 maal 8ste (nog achter de Porsche van Antonelli Motorsport) en de Audi eens 3de en eens 4de. In de stand zakken ze van 2 naar 4 en hebben nu 25 punten achter op de nieuwe leiders, een BMW-duo. Met 40 punten te verdienen in het laatste raceweekend op Monza kan het nog maar ze hebben toch een steek laten vallen.
In de lagere klassen was Porsche weer de enige deelnemer (GT2 en GTC2) of werden ze verslagen door Lamborghini (GTC1) Hoe dan ook blijven ze in alle drie de gevallen los op kop in de stand.
Dit weekend:
World Endurance Championship, race 6/8, 6 uren van Bahrein
Grand-Am Sports Car Series, race 13/13, Championship Weekend
GT Masters, race 8/8 op de Hockenheimring
GT Tour, race 6/7 op Circuit Bugatti
British GT CHampionship, race 7/7 op Donington
Super GT, race 7/8, 300 km van Autopolis
De 6 uren van São Paulo in het kader van het World Endurance Championship waren in GTE Pro alweer een teleurstelling voor Porsche. Hadden Lieb en Lietz in de 6 uren van Silverstone nog pure pech terwijl ze de beste waren, nu kon het duo van Team Felbermayr-Proton gewoon niet volgen. Zowel Ferrari als Aston Martin waren sneller. De Porsche was nooit ver achter maar vormde zeker geen gevaar ook niet. Een 3de plaats was het resultaat en de teamstitel in GTE Pro wordt steeds moeilijker. Een gelukje in GTE Am. Hier kon Team Felbermayr-Proton met Ried/Roda/Ruberti wel goed volgen en werden mooi 2de achter Larbre Compétition. De Fransmannen zijn met hun Chevrolet in bloedvorm sinds het winnen van de 24 uren van Le Mans. Net als in Silverstone kwamen ze als eerste over de streep maar net als in Silverstone werden ze gediskwalificeerd. Was in het in Engeland nog een illegale brandblusser, in Brazilië had de wagen geen legale rijhoogte. Men zou bijna medelijden gaan krijgen maar deze zege is wel een goede zaak voor Porsche.
Met nu 22 punten achterstand is de teamstitel hier nog realistisch. JWA-Avila met Daniels/Camathias/Palttala reed (eindelijk) goed mee van voor maar verloor erg veel tijd door een lekke band en de gevolgen van de berokken schade. Ze werden nog 4de. Bij de merken, het belangrijkste, is het bijna een verloren zaak. Met nog 132 punten te verdienen heeft Porsche er 105 achter op Ferrari. Pijnlijk realistisch. Ik kan niet wachten tot de 991 die 458 rond zijn oren zal rijden vanaf 2014. 😈 Maar we zitten nog in 2012 en met 38 punten voor op Chevrolet is zelfs de 2de plaats niet veilig.
Over de VIR 240, die voor het eerst onderdeel is van de American Le Mans Series, kunnen we tevreden zijn. Weliswaar wint Chevrolet en zo pakken ze een race voor het einde al de titel bij rijders, teams en merken, maar dat zat er aan te komen. De Porsche van Bergmeister/Long werd echter 2de en doet een goede zaak voor de 2de plaats.
Bij de rijders staan ze 3de en hebben nog maar 2 punten achter. Bij de teams wordt het met 23 punten minder dan BMW Team RLL al heel wat moeilijker maar bij de merken wipt Porsche over BMW en is 2de. :applaus: Hopelijk kunnen ze die 3 puntjes voorsprong op BMW en 16 op Ferrari vasthouden tijdens de laatste race, Petit Le Mans in het weekend van 20 oktober. De 2de Flying Lizard Motorsport werd met Neiman/Holzer 5de. Team Falken Tire met Henzler/Sellers werd 7de terwijl Paul Miller Racing met Miller/Maassen niet het einde zag. In GTC won MacNeil/Keen voor Cisneros/Bleekemolen en zo is MacNeil al kampioen. Ook bij de teams is Alex Job Racing nu kampioen.
Slecht nieuws helaas uit eigen land voor Porsche, de GT Masters. Op de Nürburgring kwalificeerden Engelhart/Tandy zich zo slecht dat ze de leiding in het kampioenschap verspeelden. Voor race 1 zat er niet meer in dan 11de, maar voor race 2 gokten ze verkeerd in het hectische slot van de kwalificatie en werden 27ste. In de races reden ze telkens wel mooi naar voren (van 11 naar 7 en van 27 naar 10) maar de concurreerden Chevrolet, Mercedes en BMW voor de titel profiteerden optimaal. Er doen natuurlijk nog andere Porsches mee maar die geraken zelden in de top 5 en doen dan ook niet mee voor de titel. De opgelopen schade in de stand valt al bij al mee. Engelhart zak naar 2de met 7 punten minder dan het Chevrolet-duo, 2 meer dan het Mercedes-duo en 11 meer dan het BMW-duo. De finale in Hockenheim is nog lang niet verloren, maar te bedenken dat hij er 25 voorstond.. 😯 Bij de teams laat Schütz Motorsport wel een grotere steek vallen met nu P3 op 18 punten.