Autosportnieuws

Home Forum Porsche Talk Autosportnieuws

  • Maker
    Discussie
  • Hallo allemaal,
    Laat ik dit kersverse onderwerp starten met een vooruitblik op de belangrijkste races voor Porsche dit weekend.

    Beginnen moet ik helaas met minder goed nieuws. Tijdens de 6de manche om het GT1 World Championship zal er helaas geen enkele Porsche aan de start staan. Exim Team Bank China trekt beide wagens terug. De kalender is onlangs volledig aangepast en daarbij zijn twee Chinese races geschrapt. Dat vonden de Chinezen niet zo leuk ruzie en nu zitten we zonder Porsches in het WK GT1. Niet dat het overigens goed ging. Het competitieve duo Parisy/Halliday deed zijn best, won zelfs de hoofdrace op Zolder, maar kende veel pech en verloor altijd verschrikkelijk veel tijd in de pits. Het 2de duo was niet vooruit te branden. Het kampioenschap (met de Belgische toppers als Martin, Ide en Vanthoor) blijft wel mooi spannend tussen BMW, Mercedes en McLaren.

    In de American Le Mans Series is Porsche aan een complete terugkomst bezig na de zo dramatische 24 uren van Le Mans. Na de winst in Lime Rock, de winst in Mosport helaas gevolgd door een diskwalificatie en de 2de plaats in Mid-Ohio op enkele tienden van Corvette Racing strijkt het circus dit weekend neer op Road America voor een race van 4 uur. De kwalificatie is enkele uren geleden gereden en het belangrijkste Porsche-team, Flying Lizard Motorsport start 1 en 2 :relaxman: . Het hoogstgeplaatste duo, Long/Bergmeister start overigens 2de achter hun teamgenoten. Team Falken Tire is 8ste, Paul Miller Racing 10de. Ik heb het hier trouwens over de GT-klasse uiteraard. In de drie prototype-klasses doen geen Porsches mee en in GTC alléén Porsches. Porsche werkt overigens aan een nieuwe P1 (de hoogste prototype klasse) voor in 2014. In 2013 zou de huidige 911, de 997, mogelijk al vervangen worden door zijn opvolger in GT, de 991. Porsche wil meteen hoog mikken en neemt zijn tijd om de wagen op orde te krijgen. Het is bijna een wonder dat de toch 8 jaar oude 997 het zo goed doet tegen de jongere wapens van Chevrolet, BMW, Ferrari, Lotus, Dodge en vorig jaar nog Jaguar en Ford. Maar het is dan ook Porsche. :first:

    In de Grand-Am Sports Car Series word er dit weekend gereden op het Circuit Gilles Villeneuve, wel bekend van de Formule 1 natuurlijk. Brumos Racing (kampioen vorig jaar overigens) start 2de achter een Chevrolet Camaro. Magnus Racing (kampioen dit jaar in North American Endurance Championship, een subkampioenschap zeg maar) is 7de. Horton Autosport moet helaas forfait geven na de crash vorig weekend veroorzaakt door een onoplettende DP-rijder (de prototype klasse). Ze reden toen 5de. [video]http://www.youtube.com/watch?v=PkLtiai7fJ4[/video]

    In Super GT (het nationale GT-kampioenschap van Japan) is het dit weekend de 1000km van Suzuka. In de hoogste klasse, de GT500, doen enkel zwaar opgefokte Japanse wagens mee. In de GT300 klasse echter is er meer ruimte voor variatie en hier doet Porsche wel mee en… staan ze op kop voorlopig dankzij het nog net uitspreekbare duo Kyosuke Mineo/Naoki Yokomizo :drink: .

15 reacties aan het bekijken - 301 tot 315 (van in totaal 342)
    • Bedankt, was ergens anders afgelopen zondag, nu terug up to date!

        p

          Weekend van 7-8-9 september:

          In de Grand-Am Sports Car Series was het op Laguna Seca de voorlaatste race van het seizoen. Horton Autosport presteerde weer uitstekend maar had wederom pech. Na een 2de tijd in de kwalificatie en een half uur aan de leiding gelegen te hebben zakten ze helemaal terug door een wielmoer dat lastig deed in de pits.

          Magnus Racing en Brumos Racing reden uitstekend mee van voor maar werden uiteindelijk strategisch geklopt. Magnus Racing werd 3de achter een Mazda en een Ferrari, Brumos Racing werd 6de. De titel bij rijders en wagens gaat nu sowieso helaas naar Ferrari. Bij de merken is het nog spannend met de top 5: Ferrari 367, Chevrolet 355, Mazda 351, Porsche 348 en BMW 324. Als Porsche in de laatste race geen pech heeft, beter doet dan Chevrolet en Mazda (zoals in de laatste 3, 4 races) en die Ferrari eens een lastig wielmoer heeft in de pit, dan kan het nog. 8) Magnus Racing gaf trouwens aan te gaan fuseren met Green Hornet Racing, GTC-team in American Le Mans Series.

          Goed nieuws uit onze zuiderburen. Porsche doet een uitstekende zaak in de GT Tour, het Frans kampioenschap. Het was de op twee na laatste race en de enige niet in Frankrijk: in het Spaanse Navarra. Pro GT by Philippe Almeiras, een team dat drie Porsches inzet in de hoogste klasse werd weliswaar telkens 2de, maar telkens achter een wagen die niet strijd voor de titel. In de eerste race was dat achter een McLaren, in de tweede race achter een Ferrari waarvan één van de rijders ex-doelman Barthez is. De grote concurrent voor de titel, de Ferrari van Debard en ex-F1 rijder Panis, had een rotslecht weekend en zo neemt Pro GT by Philippe Almeiras de leiding bij teams en rijders. Hassid/Beltoise staan 27 punten los op Debard/Panis. Opvallend was dat hun teamgenoten Pasquali/Perera hun 2de plaats mochten afnemen in race 2. In de lagere klasse, de ‘Coupe de France’, werd de Porsche van Ruffier Racing eens 2de en 1ste en verstevigt zo de leiding bij teams en rijders. Een van de races werd zelfs volledig gereden met een gebarsten voorruit. :respekt: Porsche dus voorlopig 100% op kop in Frankrijk.

          Minder goed nieuws van over het Kanaal in het British GT Championship. De leider in het kampioenschap, Ashburn, in zijn Porsche van Trackspeed die hij deelde met Keen, moest opgeven in een 3uurs race in Silverstone.

          De Ferrari van Mtech Racing werd 7de en herneemt de leiding. Ashburn zakt naar 4de en wordt ook nog gepasseerd door een BMW-rijder een een Nissan-duo. Hij heeft 9,5 punten minder. In de race was er nog een troostprijs met een 3de plaats voor de Porsche van Motorbase Performance met Caine/Perfetti.

          In Super GT, het Japans kampioenschap, was het de 300 km van Fuji op de Fuji Speedway. Ook hier goed nieuws want de Porsche van Hankook KTR met Kageyama/Fujii won de race in de GT300-klasse

          en Team Taisan Endless met Mineo/Yokomizo werd 4de. Tussen hen eindigden een Toyota en een Honda die geen bedreiging vormen voor de titel. De concurrenten die dat wel zijn eindigden buiten de top 4 of moesten zelfs opgegeven. Uitstekende zaak want Hankook KTR neemt de leiding bij rijders en teams met respectievelijk 12 en 10 punten voor op een Nissan-rijder en een Audi-team. Het andere Porscheteam is in beide kampioenschappen vlakbij.

          Finale van het seizoen op Monza in de Porsche Supercup. Pakte Rast zijn 3de titel of pakte Estre, Siedler, Edwards of Thiim hun eerste? Thiim was heel het weekend de minste van de vijf maar mag toch meer dan tevreden zijn met de titel in het ‘rookie’ klassement. Estre maakte op volle snelheid een foutje en Siedler en Edwards probeerden elkaar zodanig het leven zuur te maken zo dat Rast zijn 3de titel wel móest pakken. Een beter filmpje dan dit voor de spreekwoordelijke derde hond bestaat niet.
          [video]http://www.youtube.com/watch?v=m–9XLjBBhE[/video]
          Bij de teams gaat de titel wel naar Hermes Attempto Racing (Thiim en Estre) voor Veltins Lechner Racing (Siedler en Ammermüller).

          Afgelopen weekend was het ook de 24 uur van Zolder, een wedstrijd die vreemd genoeg geen onderdeel is van het Belgisch kampioenschap. Aanvankelijk stond het op de kalender van de Belcar Endurance Championship maar na maandenlang getouwtrek tussen verschillende organisatoren over tv-rechten e.d. kwam er uiteindelijk een nieuw kampioenschap, de Belgian Racing Car Championship, zonder 24 uur van Zolder. Hopelijk zal deze klassieker volgend jaar wel onderdeel zijn van ons nationaal kampioenschap want 23 deelnemers in een 24 uurs race is wel heel erg weinig. Gelukkig was het een pracht van een wedstrijd tussen aanvankelijk de Porsche van Prospeed en de BMW van Marc VDS Racing Team

          en later, na de opgave van de BMW, de Audi van WRT. Het werd een nek aan nek race tot de Porsche helaas remproblemen kreeg en de pit in moest. Gelukkig werden Goossens/Soulet/Redant/Bouvy nog 2de voor een andere Porsche.

          In de omloop van Vlaanderen, de 6de rally voor het Belgische kampioenschap werd de enige Porsche van Duindistel van Debyser 3de in zijn klasse tussen 5 Nissans. Algemeen was hij 37ste.

          Deze week:
          – 6 uren van São Paulo, wedstrijd 5/8 in World Endurance Championship, live streaming vanaf zaterdag 17u op http://www.fiawec.com
          – ALMS VIR, wedstrijd 9/10 in American Le Mans Series, live streaming vanaf zaterdag 20u30 op http://www.alms.com
          – wedstrijd 7/8 in GT Masters op de Nürburgring

            Niets dan goed nieuws deze week. In de American Le Mans Series wint Porsche de Baltimore Sports Car Challenge. Weliswaar de Porsche van Team Falken Tire.

            Flying Lizard Motorsport was pas 5de en verliest dus wel terrein in de rijders- en teamstand. Voor het merk maakt het echter niet uit ze komen in de merkenstand sowieso dichter. Paul Miller Racing had geluk bij de start
            [video]http://www.youtube.com/watch?v=yw4zXWy6h34[/video]
            maar eindigde uiteindelijk achteraan. De American Le Mans Series is mijn favoriet kampioenschap maar het heeft één nadeel: het duurt *$^ lang eer de stand op de officiële site of wikipedia aangepast is. Aangezien het puntensysteem niet elke race hetzelfde is, is het moeilijk om het zelf uit te rekenen. Ik ga er vanuit dat Porsche nog steeds 3de is en dat ze dichter zijn gekomen op Chevrolet en BMW. Flying Lizard Motorsports zal echter wel wat terrein verloren zijn.

            Ook in het Italiaans GT kampioenschap wint Porsche en nog wel beide races. Op Imola werd het een dubbel in race 1 dankzij Ebimotors met Balzan/Barri en Antonelli Motorsport met Ruberti/Passuti. De leidende Audi werd 7de. In de 2de race won Antonelli Motorsport.

            Ebi Motors werd nu pas 7de, met de leidende Audi 4de. In de stand (GT3) naderen Balzan/Barri tot op 4 puntjes van die Audi-rijder, Sonvico. De lagere klasses zijn niet echt de moeite om bij stil te staan. In GT2 en GTC 2de divisie was telkens de enige deelnemer een Porsche. In GTC 1ste divisie werd Antonelli Motorsport eens 3de en eens 2de maar in de stand blijven ze ruim op kop.

            In de Porsche Supercup tenslotte won Thiim de race op Spa-Francorchamps. Achter hem kwamen Rast, Van Lagen, Estre, Edwards en Siedler. In de stand is het met nog één race, en dus 22 punten te verdienen, erg spannend. Er zijn nog vijf titelkandidaten met Rast 122 punten, Estre 121, Siedler 111, Edwards 107 en Thiim 107. Opvallend was de koprol van de Nederlander Jeroen Mul.
            [video]http://www.youtube.com/watch?v=9Iry1RwuEfM[/video]
            Grote aardverschuiving op komst in de endurancewereld en dus met direct belang voor Porsche: in 2014 zullen de American Le Mans Series en de Grand-Am Sports Car Series fuseren. Waarom is mij een raadsel want beide kampioenschappen draaiden goed en Noord-Amerika is groot en sterk genoeg voor twee kampioenschappen. Hoe dit in zijn werk zal gaan is nog onduidelijk want de GT klasse in ALMS is sneller dan de prototypes van Grand-Am. 🙂 Persoonlijk vind ik dit erg jammer. Beide kampioenschappen zorgen met elk zo een 30 deelnemers en 10 tot 13 races voor heel wat kijkplezier. In 2014 is er plots maar één kampioenschap (en dus een hoop minder races) met, ofwel veel te veel deelnemers, ofwel moet een hoop teams iets anders (lagers) gaan doen.

              Dit weekend staat vooral de op 2 na laatste race in American Le Mans Series centraal, de Baltimore Sports Car Challenge. 2uurs raceke dat live te streamen valt op http://www.alms.com zaterdag om 22u30 Belgische tijd. Hopelijk kan Flying Lizard Motorsport het gat voor Porsche met BMW en Chevrolet kleiner maken en/of dat met Ferrari vergroten.

              In het Italiaans GT kampioenschap staat ook de op 2 na laatste race op het menu. Live streaming op http://www.acisportitalia.it/GT/. Races zaterdag om 16u55 en zondag om 12u00. Mooi om te zien is dat in de vier verschillende klasses Italiaanse merken onder Duitse staan en dat in hun eigen kampioenschap. Porsche staat op 3 van de 4 op kop. Helaas niet in de hoogste, de GT3. Hoewel Balzan/Barri van Ebimotors met hun 16 punten achter op een Audi-rijder nog alle kansen hebben.

              Tot slot herneemt de Porsche Supercup dit weekend opnieuw, zoals gewoonlijk in het voorprogramma van het WK Formule 1. De Porsche Supercup is de hoogste kweekvijver zeg maar van rijders die Porsche kunnen vertegenwoordigen op hoger niveau. Rast kan zijn 3de titel op rij halen al kan het hem blijkbaar niet zoveel schelen want de vorige race op de Hungaroring liet hij schieten om de 24 uur van Spa-Francorchamps (onderdeel van Blancpain Endurance Series waarin hij totaal niet meedoet) te kunnen rijden. De stand is erg spannend met nog 2 races te gaan (dit weekend op Spa-Francorchamps en volgend weekend op Monza): Estre 105, Rast 104, Siedler 99, Edwards 93, Ammermüller 87 en daarachter blijft het ook dicht bijeen. Race op Eurosport zondag om 11u45. Voor wie korte spectaculaire races verkiest boven lange strategische, zeker de moeite.

              Op het WK GT1 doet Porsche opnieuw niet mee door die boze Chinezen. Dat zal ook wel zo blijven tot de rest van het seizoen. Hopelijk kan een Europees team Porsche vertegenwoordigen op dit kampioenschap in 2013.

                Inderdaad en dat met 32 inschrijvingen. Wat een vreemde vorm heeft dat circuit ook. Ga helaas niet live kunnen kijken dus wachten tot de race online komt en ondertussen elke vorm van nieuws vermijden 😉

                  Zal drummen worden dit weekend, klikken op ‘track map pdf’!!

                    Er wordt nog in geïnvesteerd maar natuurlijk niet alsof het een nieuw model was. Begin dit jaar en vorige maand waren er nog updates. Toch mag Porsche trots zijn op zijn 997, die heeft erg veel en vooral erg lang gewonnen. Veel succesvoller dan de 996.

                    En ik kijk ook enorm uit naar Le Mans. 🙂 Zou prachtig zijn, eindelijk een opvolger van mijn absolute favoriet: de 911 GT1-98. :mrgreen:

                      Bedankt! Pech weekendje…

                      997:
                      Was voorspeld en stilzwijgend aangenomen, de 997 is moe 🙁 .
                      Eind evolutie en niet meer loonend er nog in te investeren. Jammer dat er nu nog een jaartje van ‘aanmodderen’ aankomt.
                      Als de Eurocrisis geen spelbreker komt spelen gaan we een mooie tijd tegemoet; straks terug Le Mans 😈

                        [quote=”997″ post=106059]o[/quote]

                        Oei, foutje, en verwijderen lukt niet, kan dat?

                          o

                            Dan zijt ge ten minste bespaard gebleven van alweer een pijnlijke race. 🙁 De 6 uren van Silverstone (die trouwens volledig op youtube staan blijkbaar) waren een zware teleurstelling. Niet omdat Porsche zwak was, maar omdat ze sterk waren en wederom pech hadden. In GTE Pro reed de Porsche van Lieb/Lietz werkelijk heel de race op kop tot de schokdemper achteraan brak. Gelukkig konden ze het nog herstellen waardoor ze nog punten pakten maar met zes ronden achter waren ze uiteraard kansloos op de zege.

                            Ze werden uiteindelijk 4de van de 5 in GTE Pro en haalden nog enkele GTE Am-wagens in. In GTE Am leek Team Felbermayr-Proton dan toch met de zege te gaan lopen want ook hier reden ze bijna altijd op kop tot ook zij pech hadden en plots het tempo zakte. Ze werden ingehaald door een Ferrari en een Chevrolet en werden 3de van de 8. Diskwalificatie volgde echter voor die Chevrolet vanwege een illegale brandblusser waardoor ze 2de werden. Het 2de Porsche-team in GTE Am, JWA-Avila was zoals verwacht weinig competitief en werd 6de en laatste van de geklasseerden.

                            In het wereldkampioenschap ziet het er natuurlijk niet al te best uit. Bij de merken heeft Porsche, toch nog 2de, maar liefst 95 punten achterstand op Ferrari. Eerlijk is eerlijk, Ferrari is op dit moment beter, maar die 95 punten geven een totaal overdreven beeld. Met nog 176 punten te verdienen kan het nog maar dan moeten ze in Maranello al serieus gaan beginnen falen. 🙂 Ook bij de teams ziet het er beroerd uit. In GTE Pro heeft Team Felbermayr-Proton (3de) nu al 59 punten achter op AF Corse (Ferrari). In GTE Am valt het nog mee: ook 3de met 21 punten minder op Larbre Compétition (Chevrolet). JWA-Avila is 5de.

                            Het Duits kampioenschap is natuurlijk minder belangrijk dan het Wereldkampioenschap maar het is toch een mooie troost. In GT Masters won Porsche ook op zondag de 2de race nadat ze op zaterdag al wonnen zoals hieronder beschreven. Opnieuw wonnen Engelhart/Tandy. Andere Porsches waren er nu vanvoor niet te bespeuren met 10de, 11de, 16de, 18de, 22ste en 27ste plaatsen. Maar het belangrijkste team won. :first: De grote concurrenten voor de titel Asch/Götz (Mercedes) en Alessi/Keilwitz (Chevrolet) werden respectievelijk 4de en 3de. In de stand heeft Engelhart nu 25 punten voor op Asch/Götz

                            Moeilijke tijden dus voor racegeïnteresseerde Porsche-liefhebbers. 2012 begon redelijk. Daarna werd het steeds maar erger met als dieptepunt Le Mans. Sindsdien gaat het stukken beter, vooral in American Le Mans Series, maar halverwege augustus sloeg de pech dan weer toe en die is er nog steeds. De nieuwe racemodellen van de 991 komen voor de lagere GT3 Cup-klasses in productie in 2013. Eind 2013 zouden dan de krachtigere GT3 RSR versies voor GTE dan verkochten worden. Dus pas vanaf 2014 strijd Porsche een heel seizoen met de 991. Samen dan met hun nieuwe P1 waarin ze de strijd opnemen met Audi en Toyota. Wordt interessant. :driver:

                              Alles gemist dit weekend… 😥

                                Dank u wel. Ik doe dit met alle plezier. Ik zou later wat willen bijverdienen als autosportjournalist dus dit is een goeie oefening 😀 Al zal het dan wel objectiever moeten 🙂

                                Dit weekend staan er twee belangrijke races voor Porsche voor de deur. Allereerst in het World Endurance Championship, het allerbelangrijkste kampioenschap. De 6 uur van Silverstone , 4de wedstrijd van de 8, de eerste na de 24 uur van Le Mans. Goed nieuws alvast na de kwalificatie: in GTE Pro start de enige Porsche, die van Team Felbermayr-Proton van Lieb/Lietz op pole.

                                De Porsche stond na de 2de plaats in de 12 uur van Sebring en de overwinning in de 6 uur van Spa-Francorchamps gedeeld op kop met een Ferrari van AF Corse maar is dat na die dramatische 24 uur van Le Mans helemaal kwijt. Dit is dus al een mooie eerste stap en met nog 5 6-uurs races is het nog lang niet gedaan. In GTE Am start Felbermayr Proton met Ried/Roda/Ruberti 2de terwijl het minder competitieve JWA-Avila met Camathias/Palttala/Daniels de 5de tijd reed.

                                In GTE Am had Felbermayr Proton zelfs beide eerste races gewonnen maar aangezien Le Mans meer punten oplevert kijken ook zij tegen een achterstand aan. GTE Am is trouwens een misleidende term vind ik. Het is zeker geen hoopje amateurs. Van de rijders mag er maximaal maar één professioneel zijn en de wagens moeten minstens één jaar oud zijn. De teams zijn volledig professioneel en zijn vaak dezelfde teams als in GTE Pro waar men met wagens van 2012 dus rijdt. Bij de merken kijkt Porsche tegen een zware achterstand aan op Ferrari vanwege Le Mans. In dit kampioenschap bekijkt men GTE als één klasse en dus start Porsche 1ste, 5de en 10de op 13 deelnemers. Voor de geïnteresseerden kan men de race live streamen op http://www.fiawec.com van 13u tot 19u. Op Eurosport word het laatste uurtje ook uitgezonden vanaf 17u45.

                                Naast deze zeer belangrijke race zijn er ook twee races voor de GT Masters, het Duits kampioenschap, op de Lausitzring. De eerste race is op zaterdag gereden en Porsche heeft die al in zijn zak. 😀 Dit dankzij het hoogstgeplaatste duo in het kampioenschap Engelhart/Tandy (beiden bekend van de Porsche Supercup).

                                3, 4 en 7 waren ook een Porsche, telkens tussen Mercedessen. De leider in de stand, een Chevrolet, werd 26ste dus uitstekende zaak. Engelhart neemt de leiding met 12 punten meer dan een Mercedes duo. :applaus: Ook bij de teams staan ze op kop dankzij (volledige naam) Team Geyer&Weinig EDV-Unternehmensberatung Schütz Motorsport. 😀

                                  Alweer bedankt voor dit mooie verslag :respect2:

                                15 reacties aan het bekijken - 301 tot 315 (van in totaal 342)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.