Autosportnieuws

Home Forum Porsche Talk Autosportnieuws

  • Maker
    Discussie
  • Hallo allemaal,
    Laat ik dit kersverse onderwerp starten met een vooruitblik op de belangrijkste races voor Porsche dit weekend.

    Beginnen moet ik helaas met minder goed nieuws. Tijdens de 6de manche om het GT1 World Championship zal er helaas geen enkele Porsche aan de start staan. Exim Team Bank China trekt beide wagens terug. De kalender is onlangs volledig aangepast en daarbij zijn twee Chinese races geschrapt. Dat vonden de Chinezen niet zo leuk ruzie en nu zitten we zonder Porsches in het WK GT1. Niet dat het overigens goed ging. Het competitieve duo Parisy/Halliday deed zijn best, won zelfs de hoofdrace op Zolder, maar kende veel pech en verloor altijd verschrikkelijk veel tijd in de pits. Het 2de duo was niet vooruit te branden. Het kampioenschap (met de Belgische toppers als Martin, Ide en Vanthoor) blijft wel mooi spannend tussen BMW, Mercedes en McLaren.

    In de American Le Mans Series is Porsche aan een complete terugkomst bezig na de zo dramatische 24 uren van Le Mans. Na de winst in Lime Rock, de winst in Mosport helaas gevolgd door een diskwalificatie en de 2de plaats in Mid-Ohio op enkele tienden van Corvette Racing strijkt het circus dit weekend neer op Road America voor een race van 4 uur. De kwalificatie is enkele uren geleden gereden en het belangrijkste Porsche-team, Flying Lizard Motorsport start 1 en 2 :relaxman: . Het hoogstgeplaatste duo, Long/Bergmeister start overigens 2de achter hun teamgenoten. Team Falken Tire is 8ste, Paul Miller Racing 10de. Ik heb het hier trouwens over de GT-klasse uiteraard. In de drie prototype-klasses doen geen Porsches mee en in GTC alléén Porsches. Porsche werkt overigens aan een nieuwe P1 (de hoogste prototype klasse) voor in 2014. In 2013 zou de huidige 911, de 997, mogelijk al vervangen worden door zijn opvolger in GT, de 991. Porsche wil meteen hoog mikken en neemt zijn tijd om de wagen op orde te krijgen. Het is bijna een wonder dat de toch 8 jaar oude 997 het zo goed doet tegen de jongere wapens van Chevrolet, BMW, Ferrari, Lotus, Dodge en vorig jaar nog Jaguar en Ford. Maar het is dan ook Porsche. :first:

    In de Grand-Am Sports Car Series word er dit weekend gereden op het Circuit Gilles Villeneuve, wel bekend van de Formule 1 natuurlijk. Brumos Racing (kampioen vorig jaar overigens) start 2de achter een Chevrolet Camaro. Magnus Racing (kampioen dit jaar in North American Endurance Championship, een subkampioenschap zeg maar) is 7de. Horton Autosport moet helaas forfait geven na de crash vorig weekend veroorzaakt door een onoplettende DP-rijder (de prototype klasse). Ze reden toen 5de. [video]http://www.youtube.com/watch?v=PkLtiai7fJ4[/video]

    In Super GT (het nationale GT-kampioenschap van Japan) is het dit weekend de 1000km van Suzuka. In de hoogste klasse, de GT500, doen enkel zwaar opgefokte Japanse wagens mee. In de GT300 klasse echter is er meer ruimte voor variatie en hier doet Porsche wel mee en… staan ze op kop voorlopig dankzij het nog net uitspreekbare duo Kyosuke Mineo/Naoki Yokomizo :drink: .

15 reacties aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 342)
    • We kijken uit naar je volgende verslag. Geniet van de vakantie!
      :up:

        Ik knijp er enkele dagen tussenuit dus het verslag van afgelopen weekend zal ik samenvoegen met dat van komend weekend. Komend weekend hebben we trouwens:

        – United SportsCar Championship 7/12: North American Endurance Championship 3/4: 6 uur van Watkins Glen, live streaming op http://www.imsa.com/ zondag 17u
        – SportsCar Challenge 6/12 op Watkings Glen in het voorprogramma
        – GT Series 5/12: Endurance Series 3/5: 3uur van Paul Ricard, live streaming op http://www.blancpain-gt-series.com/ zaterdag 19u

          druk dit weekend: 24H Nurburgring, FIA WTCC op Spa en F1 op Spielberg (AT)

            World Endurance Championship 3/8: 24 uur van Le Mans

            Gemengde gevoelens na deze 82ste editie. In P1H heeft Porsche zonder twijfel een dijk van een wedstrijd gereden. De #14 919 van Lieb/Dumas/Jani moest al na het eerste uur de pits in en kon die ruime achterstand nooit meer goedmaken maar de #20 met Bernhard/Hartley/Webber reed ijzersterk mee. In een incidentrijke wedstrijd waarbij zowel Audi als Toyota vaak in de problemen kwamen stond de wagen op kop na 3 uur, na 4 uur en na 21uur. Toch een duidelijk teken dat de verhouding tempo/betrouwbaarheid alleszins even sterk is als de concurrentie. Helaas krijgt de wagen nog problemen met de versnellingsbak en wordt zelfs niet geklasseerd wegens een te grote achterstand. De #14 wordt nog 5de en is de enige Porsche die punten pakt. Stand: Toyota 115, Audi 114, Porsche 60. Toch mag hier natuurlijk niet vergeten worden dat het het debuut is van deze wagen op Le Mans. Al bij al een uitstekende prestatie, met een jammerlijk resultaat. Audi pakt de dubbel, Toyota P3.

            In GTE Pro moeten we echter wel teleurgesteld zijn. Pakte Porsche vorig jaar nog de dubbel (het debuut toen van de 991 op Le Mans) dit jaar was het een stuk moeilijker. Al bij al was de concurrentie niet veel sneller maar het gat was er wel. Het nieuwe aerodynamische pakket van Ferrari is opvallend efficiënt en wint. Meer dan 3de zat er niet voor Holzer/Makowiecki/Lietz. Gelukkig was de 2de een Chevrolet uit de United SportsCar Championship die dus voor dit kampioenschap geen punten pakt en zo pakt de #92 de punten van P2. De #91, in de stand de belangrijkste Porsche met Bermeister/Pilet/Tandy, kende halfweg grote problemen en stond 27 minuten in de pit. Meer dan 7de zat er niet. In de stand stand de wagens 2de en 3de. Bij de merken is het Ferrari 135, Porsche 123 en Aston Martin 85. Prospeed Competition werd, gezien de omstandigheden, prachtig 5de met Bleekemolen/MacNeil. Normaal gezien had de wagen zich ingeschreven in GTE-Am. Nadat Curtis zich geblesseerd had tijdens de trainingen werd Crubilé aangeduid als vervanger. Die werd echter niet aanvaard door de organisatoren (de man had ‘s nachts niet gereden, nogal irrelevant gezien zijn ervaring maar goed) en een bronzen rijder (GTE-AM reglement) werd er niet tijdig gevonden. Gevolg was dat er maar twee professionele rijders overblijven en die moesten dan in GTE-Pro uitkomen, als enige privé-team tegen 9 fabriekswagens. 5de is echt wel :applaus: :respekt:

            Ook in GTE-Am won Porsche vorig jaar en dit jaar niet. Toch is de 2de plaats van Proton Competition met Ried/Bachler/Al Qubaisi echt wel mooi. Aston Martin was het sterkste merk in deze klasse en vooral dankzij betrouwbaarheid werd de #88 knap 2de. De overwinning ging naar de Aston Martin #95 met een volledig Deense bezetting. Een mooi eerbetoon aan de vorig jaar gesneuvelde Allan Simonsen. De Dempsey wagen van Proton werd 5de. IMSA Performance Matmut, de winnaar van vorig jaar, zagen we dit jaar helaas niet vanvoor en ze werden 11de. Prospeed Competition moest hier opgeven, de enige Porsche van de negen die het einde niet haalde.

            Dit weekend:
            International GT Open 3/8 op Jerez
            GT Tour 3/7 op Spa-Francorchamps
            British GT Championship 5/8 op Snetterton
            Porsche Supercup 3/9 op Red Bull Ring, voorprogramma Grote Prijs van Oostenrijk
            Buiten kampioenschap: 24 uur van de Nürburgring, live stream: http://adac.24h-rennen.de/ start race zaterdag 16u

              :bounce: :bounce: :bounce: :bounce: :bounce: :bounce: :bounce: :censored:

                Het is naar de kl.ten

                  de porsche #20 heeft idd een half uur minder in de pits gestaan dan de Audi#2 en toch is het verschil na 21,5 uur race slechts 45 sec 😯
                  T. Bernhard was 7 sec per ronde trager dan de Audi#2, nu een pilotenwissel met Webber aan het stuur voor de eindspurt :up:

                    Dat is een vaststelling, geen paniek 😀 De snelheid hebben ze eigenlijk niet maar,tot nu toe, de betrouwbaarheid wel. De 2 heeft geen problemen buiten dat em, voor ons dan toch, wat te rap gaat 😀

                    J

                      ja, tis nog drie uur en een beetje racen en je zat je 19 uur geleden al zorgen te maken dat Porsche nergens in mee speelde…. Dat was misschien wat vroeg om te panikeren… 🙂

                      (allé panikeren is een groot woord misschien..)

                        Fantastisch! 😀 Ik was net even naar de keuken en heb het gemist. Heeft de #2 ook weer problemen?

                          Ongemeen spannend! Porsche 20 op kop. De Audi’s hebben problemen met de turbo.

                            :respekt:
                            Ik heb toch een dutje gedaan van 4u tot 7u.
                            Hang nu ook verfrommeld achter pc terug.

                            In P1 inderdaad niet de snelheid van Audi, is ook geen schande natuurlijk. 2de (of misschien 3de) op betrouwbaarheid zou een mooi debuut zijn voor de 919 in LM. In GTE Pro ben ik enigzins teleurgesteld. Nuja, 3de op 1 ronde, nog 5u45 te gaan, het kan nog. In GTE Am 2de momenteel.

                              nog steeds wakker, beetje verfrommeld ondertussen 😎 t blijft spannend na het uitvallen van de Toyota 7 deze nacht. We hebben niet echt de pace maar hangen toch netjes 2e, enfin, we, de Webber en z’n maats. :driver:

                              Bij de weg, de Audi 1 die afgelopen woensdag iets verfrommelder was dan ik nu, hangt op kop. Voor nen tuut die op een nachtje in elkaar is gezet… :wtf:

                                Ja ja, vergeten :bounce:
                                Terug voor de TV ondertussen 😀 Bakske koffie erbij… Enne volgend jaar… Live ter plekke dedju…
                                Ze zouden er het WK voetbal voor moeten onderbreken :first:

                                  Vergeten? 😯 🙂

                                  Overigens de beste live stream (wel geen idee voor hoe lang):
                                  http://www.vipboxeu.co/motorsports/230591/2/le-mans-24hrs-tv-(live)-live-stream-online.html

                                15 reacties aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 342)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.