Autosportnieuws

Home Forum Porsche Talk Autosportnieuws

  • Maker
    Discussie
  • Hallo allemaal,
    Laat ik dit kersverse onderwerp starten met een vooruitblik op de belangrijkste races voor Porsche dit weekend.

    Beginnen moet ik helaas met minder goed nieuws. Tijdens de 6de manche om het GT1 World Championship zal er helaas geen enkele Porsche aan de start staan. Exim Team Bank China trekt beide wagens terug. De kalender is onlangs volledig aangepast en daarbij zijn twee Chinese races geschrapt. Dat vonden de Chinezen niet zo leuk ruzie en nu zitten we zonder Porsches in het WK GT1. Niet dat het overigens goed ging. Het competitieve duo Parisy/Halliday deed zijn best, won zelfs de hoofdrace op Zolder, maar kende veel pech en verloor altijd verschrikkelijk veel tijd in de pits. Het 2de duo was niet vooruit te branden. Het kampioenschap (met de Belgische toppers als Martin, Ide en Vanthoor) blijft wel mooi spannend tussen BMW, Mercedes en McLaren.

    In de American Le Mans Series is Porsche aan een complete terugkomst bezig na de zo dramatische 24 uren van Le Mans. Na de winst in Lime Rock, de winst in Mosport helaas gevolgd door een diskwalificatie en de 2de plaats in Mid-Ohio op enkele tienden van Corvette Racing strijkt het circus dit weekend neer op Road America voor een race van 4 uur. De kwalificatie is enkele uren geleden gereden en het belangrijkste Porsche-team, Flying Lizard Motorsport start 1 en 2 :relaxman: . Het hoogstgeplaatste duo, Long/Bergmeister start overigens 2de achter hun teamgenoten. Team Falken Tire is 8ste, Paul Miller Racing 10de. Ik heb het hier trouwens over de GT-klasse uiteraard. In de drie prototype-klasses doen geen Porsches mee en in GTC alléén Porsches. Porsche werkt overigens aan een nieuwe P1 (de hoogste prototype klasse) voor in 2014. In 2013 zou de huidige 911, de 997, mogelijk al vervangen worden door zijn opvolger in GT, de 991. Porsche wil meteen hoog mikken en neemt zijn tijd om de wagen op orde te krijgen. Het is bijna een wonder dat de toch 8 jaar oude 997 het zo goed doet tegen de jongere wapens van Chevrolet, BMW, Ferrari, Lotus, Dodge en vorig jaar nog Jaguar en Ford. Maar het is dan ook Porsche. :first:

    In de Grand-Am Sports Car Series word er dit weekend gereden op het Circuit Gilles Villeneuve, wel bekend van de Formule 1 natuurlijk. Brumos Racing (kampioen vorig jaar overigens) start 2de achter een Chevrolet Camaro. Magnus Racing (kampioen dit jaar in North American Endurance Championship, een subkampioenschap zeg maar) is 7de. Horton Autosport moet helaas forfait geven na de crash vorig weekend veroorzaakt door een onoplettende DP-rijder (de prototype klasse). Ze reden toen 5de. [video]http://www.youtube.com/watch?v=PkLtiai7fJ4[/video]

    In Super GT (het nationale GT-kampioenschap van Japan) is het dit weekend de 1000km van Suzuka. In de hoogste klasse, de GT500, doen enkel zwaar opgefokte Japanse wagens mee. In de GT300 klasse echter is er meer ruimte voor variatie en hier doet Porsche wel mee en… staan ze op kop voorlopig dankzij het nog net uitspreekbare duo Kyosuke Mineo/Naoki Yokomizo :drink: .

15 reacties aan het bekijken - 76 tot 90 (van in totaal 342)
    • Gisteren mij ingeschreven op het sportpakket van Belgacom. Motors Tv it is 😀 . Kreeg er nog nen tettenzender bij ook.
      De race zal opgenomen worden want kga vanmiddag nog is naar stamnummer 1 zien. :first:

        Motors tv, geen gratis livestreams te vinden.

          Hier te bekijken:
          http://members.fiawec.com/liveConnect
          Maar wel betalend. 🙁

            Morgen de 6 uur van Silvestone. Iemand een id of het op de knor te zien is of ergens een livestream?

              [quote=”RS” post=165944]:up:

              Monza gezien met Porsche weinig in beeld….
              Belgen hebben er het idd goed gedaan![/quote]

              Was te verwachten met de 997 nog..
              België is dan ook een topland qua GT-rijders. 😀 Zou wat meer benadrukt mogen worden tussen de Lukaku’s en Hazards door.. Nu ook d’Ambrosio erbij met die gigantische Bentley. 😆

                :up:

                Monza gezien met Porsche weinig in beeld….
                Belgen hebben er het idd goed gedaan!

                  United SportsCar Championship 3/12: Sports Car Showcase


                  Op het bochtige, korte stratencircuit van Long Beach reed Porsche enkel in GTLM. In de GTD-klasse staat deze wedstrijd niet op de kalender. Voor het eerst dit seizoen in USCC was Porsche niet het beste merk. Zowel Chevrolet als BMW hadden duidelijk een snellere wagen in Long Beach. Desondanks was Porsche North America niet ver. Lietz/Tandy werden 4de en Christensen/Long 5de in een wedstrijd met weinig animo. Team Falken Tire met Sellers/Henzler geraakte niet verder dan 8ste. In de stand staan Lietz/Tandy en Christensen/Long 2 en 3 op respectievelijk 2 en 4 puntjes van een BMW-duo. Bij de merken zien we wel Porsche op kop met 6 punten meer dan BMW.

                  GT Series 1/12: Endurance Series 1/5: 3 uur van Monza


                  Vorig seizoen had Blancpain zijn Endurance Series en in samenwerking met de FIA waren er ook de GT Series. Dit seizoen zijn beide kampioenschappen gefuseerd onder Blancpain. De lange wedstrijden tellen voor de Endurance Series en de korte voor de Sprint Series. De overkoepelende fusie heet, verwarrend genoeg, GT Series. 🙂 Er is een apart kampioenschap maar ook een overkoepelend kampioenschap voor teams die beide meedoen, iets wat financieel zeer interessant gemaakt is. Voor de 3 uur van Monza kwamen twee 997’s aan de start, beide in de Pro-Am klasse en beide uit Frankrijk. De concurrentie, vooral Ferrari en BMW, waren over het algemeen sneller. Maar zowel Graff Racing met Maroc/Trouillet als Pro GT by Almeras met Perrera/Dermont hadden een veel kleiner niveauverschil tussen de professionele en de amateur-rijder. Hierdoor konden ze toch goed opklimmen. Graff Racing behaalde een mooie 6de plaats. Pro GT by Almeras was na een 4de tijd in de kwalificaties teleurstellend 8ste.

                  Dit weekend:
                  -World Endurance Championship 1/8: 6 uur van Silverstone (debuut van de 919! 😀 ), live streaming: http://www.fiawec.com/ zondag 12u
                  -European Le Mans Series 1/5: 4 uur van Silverstone, live streaming: http://www.europeanlemansseries.com/ zaterdag 14u30
                  -British GT Championship 1/7: in Oulton Park

                    Super GT 1/8: 300 km van Okayama

                    De 300 km van Okayama was de traditionele seizoensopener van het nationale GT-kampioenschap van Japan. Na de titel in 2012 zagen we Porsche vorig jaar zwaar achteruit gaan. Daar zal wellicht dit jaar niet veel verandering in komen. Voor dit nationale kampioenschap gebruikt men nog steeds de 997. Gezien het erg hoge niveau is het dus afwachten naar de 991. Desondanks reed Pacific Racing Team met Sakamoto/Shirasaka een mooie wedstrijd een reed van 22 naar 12 in de GT300-klasse. Porsche Team KTR werd 17de. Team Taisan, de kampioenen van 2012, zijn overgelopen naar Nissan. BMW pakte een dubbel in een erg fijne wedstrijd met wisselende weersomstandigheden.

                    Dit weekend:
                    -United SportsCar Championship 3/12: Sports Car Showcase in Long Beach
                    -GT Series 1/12 (Endurance Series 1/5): 3 uur van Monza, live streaming zondag 14u45 op http://www.blancpain-gt-series.com/

                      Begin mei Belgische première van de Porsche 919 hybride racewagen in de wec op circuit Francorchamps !

                        Las het net op TT. Absoluut top :first:

                          Stoffel Vandoorne debuteerde vandaag in de GP2 met een overwinning.
                          Schitterend!

                          Verstuurd met Tapatalk

                            Ok bedankt voor de info. Zit er niks mee in om voor 2 dagen te betalen aangezien de prijs wel meevalt maar wou het even zeker weten.

                              Vreemd inderdaad dat op de website enkel een pas voor 2 dagen staat. Ik ben in 2012 geweest en kon nog één dag selecteren. Na de overschrijving had ik de bevestigende e-mail afgedrukt en daarmee moest ik naar een adres in het dorp gaan. Zo te zien is het dit jaar alles of niets wat toch wel stom is.. Met dat ticket hebt ge toegang tot alle tribunes. Ik ben al een vijftal keer geweest en telkens was het zo. De tribunes richting Eau Rouge zijn verbonden via een tunnel met de paddock. Die is op zijn beurt met een tunnel weer verbonden met de tribunes aan start/finish. Men kan op elk moment van het ene naar het andere gaan. De wei is denk ik enkel voor de F1-Grand Prix. Veel plezier alleszins! Ik ga er vrees ik niet geraken dit jaar. :censored:

                              [quote=”Igordiver” post=163432]Kan er mij iemand meer info verschaffen over het kopen van tickets voor de 6u van Francorchamps.
                              Ik ben er nog nooit geweest maar overweeg het voor dit jaar. Op de site van het WEC kan ik doorklikken en kom ik op de site van sherpa. Ik kan een pas voor 2 dagen kopen en that’s it. Verdere info, blaaskak zoals men dat hier zegt. Is een 2 dagen pas en ik wil eigenlijk enkel de zaterdag gaan.
                              Zit ik in een wei of een tribune met deze tickets?
                              Het woord is aan de kenners :D[/quote]

                                Kan er mij iemand meer info verschaffen over het kopen van tickets voor de 6u van Francorchamps.
                                Ik ben er nog nooit geweest maar overweeg het voor dit jaar. Op de site van het WEC kan ik doorklikken en kom ik op de site van sherpa. Ik kan een pas voor 2 dagen kopen en that’s it. Verdere info, blaaskak zoals men dat hier zegt. Is een 2 dagen pas en ik wil eigenlijk enkel de zaterdag gaan.
                                Zit ik in een wei of een tribune met deze tickets?
                                Het woord is aan de kenners 😀

                                  United SportsCar Championship 2/13: 12 uur van Sebring

                                  Net als de 24 uur van Daytona was de 12 uur van Sebring een gigantisch succes voor Porsche. Bovendien is de wedstrijd de zwaarste ter wereld voor de wagens, zwaarder dan enige 24 uurs race, vanwege het extreem hobbelige parcours. In GTLM won de #912 van Long/Christensen/Bergmeister na een epische strijd tegen Dodge en BMW. Met maar liefst 5u15 aan neutralisaties (11 keer geel en 1 keer rood) was de wedstrijd eigenlijk een voortdurende sprint na elke herstart. Op het einde had Porsche North America strategisch de beste zaken voor elkaar want het was de enige wagen die niet meer moest pitten. Wel had de 912 erg veel geluk dankzij een blunder van de koersdirectie. De 912 reed een Ferrari uit de GTD-klasse van de baan en de directie gaf een penalty aan een GTD-Porsche. Een blunder die niet meer werd rechtgezet. De #911 van Tandy/Lietz/Pilet had evenzogoed een rol vooraan kunnen spelen maar werd in het begin van de wedstrijd meegenomen in een spin van een wagen uit de PC-klasse. Een herstelling aan de radiator zorgde voor vier ronden achterstand die uiteraard niet meer werden ingehaald. Team Falken Tire deed voor het eerst mee dit jaar met Sellers/Henzler/Holzer en werden knap 5de. Porsche doet een goede zaak in de stand bij de merken maar bij de rijders verliezen ze wel de leiding omdat het een ander trio was tov Daytona dat won.


                                  In GTD was Porsche veruit het beste, in tegenstelling tot in Daytona. Magnus Racing met Lally/Potter/Seefried pakte een erg mooie zege op de voet gevolgd door de winnende Ferrari in Daytona. Verder werden de Porsches van Alex Job Racing 3 en 4 met op de 4de plaats de #22 die een onterechte penalty kreeg. Zonder dat hadden ze gewonnen… Maar goed, mij hoort ge niet klagen dat Porsche in de belangrijkste klasse won hierdoor. 🙂 Ook de Porsche van Rum Bum/Snow Racing (met oa. onze landgenoot Jan Heylen) speelde lang mee vooraan maar kreeg een probleem met de brandstoftoevoer en werd 9de. Nico Verdonck kon zelfs niet starten. Los van Porsche moet ik toch wel even melden dat deze editie van de 12 uur van Sebring helaas de geschiedenis zal ingaan als de wedstrijd met toch heel veel blunders. Hoe sommige amateurs én zelfs professionelen na een spin roekeloos de baan terug opkomen is gewoon opvallend, zelfs angstaanjagend. Hoogtepunten in dit filmpje:
                                  http://www.youtube.com/watch?v=Ym-lgJaHZak

                                  SportsCar Challenge 2/12: Sebring

                                  Van dit voorprogramma-kampioenschap was ik in Daytona vergeten te melden dat in GS de eerste Porsche 6de was en in ST 3de, in beide gevallen achter een hoop BMW’s. Ook in Sebring was Porsche in dit kampioenschap niet opgewassen tegen de andere merken. In GS was de eerste 997 10de en in ST was de eerste Cayman 5de.

                                  Volgende race:
                                  6 maart: Super GT 1/8: 300 km van Okayama

                                15 reacties aan het bekijken - 76 tot 90 (van in totaal 342)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.