Hallo allemaal,
Laat ik dit kersverse onderwerp starten met een vooruitblik op de belangrijkste races voor Porsche dit weekend.
Beginnen moet ik helaas met minder goed nieuws. Tijdens de 6de manche om het GT1 World Championship zal er helaas geen enkele Porsche aan de start staan. Exim Team Bank China trekt beide wagens terug. De kalender is onlangs volledig aangepast en daarbij zijn twee Chinese races geschrapt. Dat vonden de Chinezen niet zo leuk ruzie en nu zitten we zonder Porsches in het WK GT1. Niet dat het overigens goed ging. Het competitieve duo Parisy/Halliday deed zijn best, won zelfs de hoofdrace op Zolder, maar kende veel pech en verloor altijd verschrikkelijk veel tijd in de pits. Het 2de duo was niet vooruit te branden. Het kampioenschap (met de Belgische toppers als Martin, Ide en Vanthoor) blijft wel mooi spannend tussen BMW, Mercedes en McLaren.
In de American Le Mans Series is Porsche aan een complete terugkomst bezig na de zo dramatische 24 uren van Le Mans. Na de winst in Lime Rock, de winst in Mosport helaas gevolgd door een diskwalificatie en de 2de plaats in Mid-Ohio op enkele tienden van Corvette Racing strijkt het circus dit weekend neer op Road America voor een race van 4 uur. De kwalificatie is enkele uren geleden gereden en het belangrijkste Porsche-team, Flying Lizard Motorsport start 1 en 2 :relaxman: . Het hoogstgeplaatste duo, Long/Bergmeister start overigens 2de achter hun teamgenoten. Team Falken Tire is 8ste, Paul Miller Racing 10de. Ik heb het hier trouwens over de GT-klasse uiteraard. In de drie prototype-klasses doen geen Porsches mee en in GTC alléén Porsches. Porsche werkt overigens aan een nieuwe P1 (de hoogste prototype klasse) voor in 2014. In 2013 zou de huidige 911, de 997, mogelijk al vervangen worden door zijn opvolger in GT, de 991. Porsche wil meteen hoog mikken en neemt zijn tijd om de wagen op orde te krijgen. Het is bijna een wonder dat de toch 8 jaar oude 997 het zo goed doet tegen de jongere wapens van Chevrolet, BMW, Ferrari, Lotus, Dodge en vorig jaar nog Jaguar en Ford. Maar het is dan ook Porsche. :first:
In de Grand-Am Sports Car Series word er dit weekend gereden op het Circuit Gilles Villeneuve, wel bekend van de Formule 1 natuurlijk. Brumos Racing (kampioen vorig jaar overigens) start 2de achter een Chevrolet Camaro. Magnus Racing (kampioen dit jaar in North American Endurance Championship, een subkampioenschap zeg maar) is 7de. Horton Autosport moet helaas forfait geven na de crash vorig weekend veroorzaakt door een onoplettende DP-rijder (de prototype klasse). Ze reden toen 5de. [video]http://www.youtube.com/watch?v=PkLtiai7fJ4[/video]
In Super GT (het nationale GT-kampioenschap van Japan) is het dit weekend de 1000km van Suzuka. In de hoogste klasse, de GT500, doen enkel zwaar opgefokte Japanse wagens mee. In de GT300 klasse echter is er meer ruimte voor variatie en hier doet Porsche wel mee en… staan ze op kop voorlopig dankzij het nog net uitspreekbare duo Kyosuke Mineo/Naoki Yokomizo :drink: .
Maker
Discussie
15 reacties aan het bekijken - 91 tot 105 (van in totaal 342)
Hoeveel mensen zouden er al doodgevallen zijn tijdens het lopen voor de gezondheid? Zwemmen en gewoon wandelen, dat is gezond.
Of een goede Whisky en een goede cigaar en wat Winston Churchill zei “and absolutely no sports”. :respekt:
Na Sean Edwards vorig jaar sneuvelt er helaas weer een rijder die sterk met Porsche werd geassocieerd. Wel was de doodsoorzaak niet racegerelateerd. De Venezolaan Emilio Di Guida kreeg een hartaanval tijdens het joggen. Hij werd 50 jarig. Di Guida’s beste seizoen op hoog niveau was de 2012 American Le Mans Series waar hij in een Porsche van TRG drie zeges boekte in de GTC-klasse. Vorig jaar reed hij regelmatig voor Autorlando Sport in International GT Open samen met Jeroen Bleekemolen. RIP Emilio Di Guida 1963-2014.
Besef dat ik het dit jaar volledig gemist heb, te weten er enkele malen zelf live bij te zijn geweest :bounce:
En wat zijn die RSR’s mooie voiturekes!!!!!!
United Sports Car Championship (1/13): 24 uur van Daytona
Wegens de lengte van de wedstrijd die niet live te zien was, iets of wat vertraging 😀 . De 24 uur van Daytona was de openingswedstrijd van het gloednieuwe United SportsCar Championship (voor de laatste keer: de fusie tussen American Le Mans Series en Grand-Am Sports Car Series). Zoals deepee al aangaf was het een enorm succes voor Porsche in GTLM :music: . Team Falken Tire had zijn Porsche nog niet klaar dus we zagen enkel de 2 wagens van Porsche North America aan de start in GTLM (de oude GT-klasse van ALMS). De eerste paar uur had Porsche enkel problemen met de snelheid van de Dodges. Chevrolet en Aston Martin waren te kloppen terwijl BMW niet kon volgen en Ferrari al snel uitgeteld was met betrouwbaarheidsproblemen. :happy: Tijdens de nacht vielen de Dodges echter weg van voor met stuurproblemen. Bij zonsopkomst kwam de tegenstand van Chevrolet maar ook de gloednieuwe Corvette C7 staat nog niet op punt. De #911 met mijn dreamteam Lietz/Tandy/Pilet had een ronde voorsprong op BMW nu en zo was GTLM de enige niet spannende klasse. Tijdens een pitstop kon de BMW zich echter ontdubbelen en natuurlijk kwam er zo in de laatste 20 minuten nog een totaal overdreven neutralisatie omdat iemand even naast de baan ging en meteen weer doorreed. Zo was het spannender dan nodig maar uiteindelijk kon Pilet de BMW achter hem houden. De #912 met Long/Bergmeister/Christensen reed tot zonsopgang aan hetzelde tempo als de #911 maar moest rond zonsopgang helaas opgeven.
In GTD was Porsche helaas minder competitief. Ferrari en Audi waren toegegeven sneller. Desondanks zien we een knappe 3de plaats van Snow Racing met Heylen/Snow/Seefried. De GTD is overigens de GTC uit ALMS samen met de GT en GX uit Grand-AM. Gevolg is een kolossaal veld van 29 wagens. Met 67 in totaal was de GTD-klasse dus bijna de helft van het totaal. Andere Porsches in GTD: Alex Job Racing 8ste, NGT Motorsport 9de, Magnus Racing (met Henzler) teleurstellend 11de, Park Place Motorsport 12de, Team Seattle/Alex Job Racing (met Holzer) 15de, Muehler Motorsport America 19de, Dempsey Racing/Konrad Motorsport 21ste, Park Place Motorsport (met Bernhard) 23ste, Dempsey Racing (met Lieb) 24ste, GB Autosport 25ste. Opgaves: Muehlner Motorsport America. In de stand na 1 race staat Porsche nu uiteraard op kop, zowel in USCC als in het subkampioenschap NAEC.
Ook bij de prototypes was het trouwens erg spannend. Voor wie wil genieten van de laatste twintig minuten en vooral de laatste ronde in GTD:
na Dubai wint Porsche ook de 24H van Daytona:
fabriekspiloten Richard Lietz (Oostenrijk), Nick Tandy (UK) and Patrick Pilet (Frankrijk) wonnen in een sterk bezet veld concurrenten (fabrieksteams BMW, Viper en Chevrolet) de GTLM klasse met de 911 RSR van het fabrieksteam PORSCHE North America.
Onze landgenoot Marc ‘the goose’ Goossens eindigde met z’n team op de derde plaats in een Viper GTS-R.
Volgend weekend begint met de 24 uur van Daytona, eerste wedstrijd van het USCC, het raceseizoen 2014 voor Porsche. Zoals iedereen wel weet keert Porsche dit seizoen terug op het hoogste niveau: de P1H-klasse van het WEC. Hierdoor heeft Porsche ook zijn rijderskern uitgebreid. De tien van vorig jaar zijn gebleven en er zijn 5 nieuwkomers. Maar liefst vijftien fabrieksrijders dus in totaal zullen Porsche vertegenwoordigen in 2014.
Jörg Bergmeister
Deze 37 jarige Duitser is al sinds jaar en dag fabrieksrijder bij Porsche en heeft een palmares om U tegen te zeggen. Naast zeges in de 24 uren van Daytona, Le Mans en Spa is hij vooral bekend van zijn 5 ALMS-titels voor Flying Lizard Motorsports. Voor zover ik weet heeft Bergmeister sinds 1997 niks anders geracet dan een Porsche. Vorig seizoen reed Bergmeister het WEC in GTE Pro in de #91. Hij behaalde vijf podiumplaatsen, waaronder 2de in Le Mans, en werd 6de in de eindstand. Hij werd ook 7de in de Pro-klasse van de Endurance Series tijdens de 24 uur van Spa voor Pro GT by Almeiras. In 2014 blijft Bergmeister WEC doen in GTE Pro voor Porsche AG Team Manthey. Daarnaast is hij ook 3de rijder voor de langere races in het USCC.
Timo Bernhard
Bernhard reed vorig jaar niet al te veel omdat hij een van de voornaamste testers was (en is) van de nieuwe P1. De P1 heeft overigens ondertussen een naam: 919 Hybrid. De 32 jarige Duitser reed de eerste 3 wedstrijden van het WEC in de #91 met Bergmeister. Daarnaast reed hij ook de 24 uur van Spa samen met hem. Ere wie ere toe komt: Bernhard zal volgend jaar een van de 919’s rijden in P1H. Ook hij heeft een stevig palmares (Le Mans, Daytona, 24 uur van Nürburgring 5 maal, ALMS, Sebring, Petit Le Mans..) maar een deel ervan reed hij wel voor Audi.
Michael Christensen
Deze 23 jaar jonge Deen is een van de nieuwkomers. Vorig jaar werd hij 6de in de Porsche Supercup en pakte zo de titel bij de debutanten. Enorm indrukwekkend is zijn palmares eerlijk gezegd niet (4de in Europese Formule BMW en 2 podiumplaatsen in twee seizoenen GP3 Series) maar sinds hij in 2011 in de Porsche academie terecht kwam werd het een bekende naam met in 2013 naast de Supercup ook enkele deelnames in GT Masters en 3de rijder tijdens Petit Le Mans voor Core Autosport. Voor 2014 is Core Autosport het fabrieksteam van Noord-Amerika geworden en racet onder de naam Porsche North America. Christensen is een van de vaste rijders in het USCC en dit is dé kans voor hem om zich nu te bewijzen op topniveau.
Romain Dumas
Deze 36 jarige Fransman heeft net als Bernhard vorig jaar niet zoveel geracet omdat hij de 919 ontwikkelde. Net als Bernhard heeft hij ook een deel van zijn loopbaan bij Audi gezeten. Hij was in 2013 3de rijder in de #92 in het WEC in de eerste drie wedstrijden. Zodoende won hij wel de 24 uur van Le Mans. Na verschillende keren een F3000, F1 en Champ Car te mogen hebben getest was hij het beu om geen racestoeltje te krijgen en bouwde een mooi palmares op in endurance (Spa, Sebring…) Hij was ook, samen met Bernhard, de man die de legendarische RS Spyder in de P2 klasse van de ALMS zoveel succes bezorgde. Voor 2014 rijd hij uiteraard de 919.
Brendon Hartley
Deze Nieuw-Zeelander is ook een van de nieuwkomers. Amper 24 jaar heeft hij al heel wat ervaring in verschillende disciplines. Na een succesvolle tijd in Formule 3, werd hij testrijder voor Red Bull in Formule 1. Na een redelijk Formule Renault 3.5 seizoen in 2011 stapte hij over naar prototypes. In 2012 reed hij enkele races in de P2-klasse van het WEC en vorige jaar reed hij naast de 24 uur van Le Mans een bijna volledig seizoen in Grand-Am Sports Car Series in de DP-klasse. Hierin won hij één race. Een opkomend talent dus, dat in 2014 de 919 in het WEC mag besturen.
Wolf Henzler
Deze Duitser is met zijn 38 de oudste fabrieksrijder van Porsche. Na een zeer matig seizoen in Formule 3000 in 1999 volgde de 2004 Porsche Supercup titel. Sinds 2008 is Henzler niet meer weg te denken in de Porsche racewereld. Vorig jaar reed hij, zoals al een hele tijd, voor Team Falken Tire in ALMS en won Petit Le Mans. Daarnaast reed hij ook voor IMSA Performance Matmut in de 24 uur van Le Mans (een wedstrijd die hij overigens won in 2010) en één wedstrijd in ELMS (3 uur van Silverstone). Voor 2014 rijd Henzler nog steeds voor Team Falken Tire, in de GTLM-klasse van de USCC. Naast Porsche North America dus. Voor wedstrijden waarbij GTD niet samen met GTLM rijdt kan hij ook 3de rijder zijn bij Magnus Racing.
Marco Holzer
Deze 25 jarige Duitser is een van de jongere piloten. Na enkele mooie jaren in Formule BMW kwam Holzer terecht bij Porsche. Hij bouwde een mooi palmares op en boekte veel ervaring in verschillende kampioenschappen. Hoogtepunten zijn vice-titels in GT3 European Championschip en International GT Open. Hij werd ook 3de in Le Mans 2010. In 2013 reed hij een heel seizoen ALMS voor Paul Miller Racing waarmee hij 13de werd. Hij reed ook de 24 uur van Spa voor Prospeed en de Baku World Challenge voor Trackspeed. Voor 2014 is Paul Miller overgestapt op Audi en dus is Holzer daar weg. Hij zal het WEC rijden in een van de 991’s in GTE Pro en is daarnaast 3de rijder voor de langere races van de USCC voor Alex Job Racing in de GTD-klasse.
Neel Jani
Deze 30 jarige Zwitser is ook één van de nieuwkomers. Na redelijke resultaten in GP2 behaalde hij zijn grootste successen in A1GP. Met het voormalige landenkampioenschap pakte Zwitserland met Jani de wereldtitel in 2007. Toeval of niet maar het was net in 2007 dat in Zwitserland autosport weer legaal werd na een verbod sinds 1955. Dit plaatse Zwitserland danig op de kaart en plots doken er overal Zwitserse talenten op waarvan Buemi wellicht de bekendste is. Na Champ Cars en GT’s kwam hij in 2009 terecht in de P1-klasse van de prototypes waar hij al sinds 2010 voor Rebellion Racing rijdt. Vijf jaar P1 ervaring, uiteraard rijd hij dus de 919 in WEC in 2014.
Marc Lieb
Lieb kan het best vergeleken worden met Bergmeister. Al erg lang Porscherijder en een indrukwekkend cv. In 2003 werd de nu 33 jarige Duitser fabrieksrijder en sindsdien regende het successen met titels in GT Championship en Le Mans Series en twee zeges in de 24 uur van Spa, vier op de Nürburgring en drie in Le Mans. Ook werd hij eens 2de in een V8 Supercar-wedstrijd wat toch echt wel totaal iets anders is. In 2013 reed hij de #92 in het WEC dat 3de werd in GTE Pro. Hij won ook de 24 uur van Le Mans natuurlijk. Daarnaast werd hij mooi 2de in de 24 uur van Spa voor Manthey en reed hij ook het volledige Endurance subkampioenschap in V8 Supercar met een Holden en werd 13de in die endurance-eindstand. Voor 2014 rijd Lieb nog steeds de 991 in GTE Pro in WEC. Daarnaast is hij ook 3de rijder bij Dempsey Racing in GTD in USCC voor de langere races, het subkampioenschap NAEC.
Richard Lietz
Deze 30 jarige Oostenrijker is wat mij betreft de op één na beste Porsche rijder van 2013. Na drie jaar Porsche Supercup en brons in 2006 ging Lietz een stap hogerop. Hij won de International GT Open, werd tweemaal kampioen in LMS, won de 24 uur van Daytona en al driemaal die van Le Mans waaronder vorig jaar samen met Lieb en Dumas. Hij reed ook natuurlijk de rest van het WEC met Lieb vorig jaar. Daarnaast was Lietz vaak briljante derde rijder. In Grand-Am twee races bij Magnus Racing en eentje bij Muehlner Motorsport America en in ALMS voor de 12 uur van Sebring bij Paul Miller Racing. Hij werd ook 2de met Lieb voor Manthey in de 24 uur van Spa. Zeer sterk jaar van de Oostenrijker. In 2014 zal Lietz geen WEC meer rijden wat hij rijdt het volledige USCC voor Porsche North America. Het is duidelijk dat Porsche de USCC bijna net zo belangrijk vindt als het WEC.
Patrick Long
Als Amerikaan is deze 32 jarige al jaren dé Porsche-rijder in de VS. Een van mijn favoriete rijders, in de VS heeft hij al alles gewonnen wat er te winnen valt (Daytona, Sebring, Petit Le Mans, ALMS) en vaak verschillende keren. Hij won ook al twee keer Le Mans en behaalde redelijke resultaten in V8 Supercars en zelfs Nascar. Zeer veelzijdige rijder dus die bovendien ook erg veel racet. In 2013 reed hij bijna een heel seizoen Grand-Am voor Park Place Motorsports én bijna een heel seizoen ALMS voor Core Autosport. Hij was ook 3de rijder voor een race in ELMS en voor Le Mans bij Dempsey Racing. Long is echt geboren met vier wielen zoals Amerikanen dat dan zeggen. Voor 2014 rijd Long uiteraard de USCC. Hij bestuurd de #912 die hij deelt met Christensen.
Frédéric Makowiecki
Ook een nieuwkomer. Deze 33 jarige Fransman wordt, in Frankrijk, de beste GT-rijder van het moment genoemd. Hoe dan ook een enorme meerwaarde voor Porsche. Na de Formule 3 stapt hij over naar de GT wereld. In drie jaar GT1 World Championship won hij 12 wedstrijden en de titel tweemaal net niet. Daarna deed hij ervaring op in WEC en Endurance Series. Vorig jaar won hij in het WEC de 6 uur van Fuji en in Silverstone in de Endurance Series, beide in een Aston Martin. Daarnaast reed hij een heel seizoen Super GT met een Honda en werd 4de in de GT500 met winst in de belangrijskte wedstrijd: de 1000 km van Suzuka. Een rijder die zich makkelijk aanpast, dat is duidelijk. Voor 2014 rijd hij een van de 991’s in GTE-Pro in WEC. Daarnaast is hij 3de rijder in NAEC voor NGT Motorsport in GTD.
Patrick Pilet
Na mindere resultaten in Formule Renault 3.5 stapte deze 32 jarige Fransman over op GT’s. Na de Franse titel in de Carrera Cup zocht hij het internationaal op en kende twee succesvolle seizoenen 2009 en 2010 in International GT Open met 10 zeges. Hij won ook de 24 uur van Spa en reed voor IMSA Performance Matmut de LMS. In 2013 vormde hij met Bergmeister een duo in de #91 in het WEC. Daarnaast werd hij 2de met Lieb en Lietz in de 24 uur van Spa. Met Momo/NGT Motorsport in de 24 uur van Daytona zag hij het einde niet. Ook voor 2014 blijft hij GTE Pro doen in het WEC. Daarnaast is hij 3de rijder in USCC in de wagen van Lietz.
Nick Tandy
Dit is voor mij de beste piloot van 2013. Wat de 29 jarige Brit bij momenten liet zien was ongelooflijk. Na jarenlang Porsche Supercup en Britse en Duitse Carrera Cups waagde hij pas in 2012 de stap naar de internationale GT. Naast wat wedstrijden in ALMS, British GT Championship en GT Masters (vier zeges) werd hij, samen met Holzer vice-kampioen in International GT Open. In 2013 nam de man die van eenvoudige boerenafkomst is nog meer hooi op zijn vork. Een heel seizoen British GT (6de met 3 zeges), ALMS als 3de rijder bij Falken Tire op Sebring en Petit Le Mans die hij won met een geniale stint in de regen, bijna heel seizoen ELMS voor Proton Competition (3de in eindstand met 2 zeges), 24 uur van Spa, uitstekend debuut in GT Series en een wedstrijd in GT Masters. Voor 2014 rijd hij het USCC met naast hem Lietz. De in mijn ogen twee besten van 2013 samen in 2014! Daarnaast ongetwijfeld ook British GT en hier en daar wat invalbeurten. Dit geldt natuurlijk ook voor de andere GT-rijders, niet alle zitjes voor 2014 zijn al bekend/beslist.
Mark Webber
Tot slot onze laatste nieuwkomer, rechtstreeks uit de Formule 1: de 37 jarige Australiër Webber, een van mijn favoriete F1-rijders. Hij zal samen met Bernhard, Dumas, Hartley, Jani en Lieb het P1H programma in WEC doen. Na successen in Australië kwam hij naar Europa en behaalde successen in Formule Ford en Formule 3. In 1998 stapte hij in het GT1 programma van Mercedes. Hij werd 3de in het GT Championship met 5 zeges, maar in Le Mans behaalde hij geen succes. Integendeel: hij vloog tweemaal de lucht in. In 2000 en 2001 werd hij 3de en 2de in Formule 3000 waardoor in 2002 de deur openlag voor Formule 1. In de eerste vijf jaar viel hij op met uitstekende wedstrijden en veel pech met mindere wagens (Minardi, Jaguar en Williams). In 2007 stapte hij over naar Red Bull. Samen met David Coulthard bracht hij het Oostenrijkse team langzaam naar de top. Vanaf 2009 kon hij meedoen voor de zeges maar had vanaf dan een uitzonderlijk snelle teamgenoot: Sebastian Vettel. In 2010 kende hij zijn beste jaar waar hij als leider in het kampioenschap de finale inging. Helaas kwam hij er als 3de uit. Vanaf 2011 werd het verschil met Vettel een stuk groter. De relatie met het team, dat ook duidelijk één kaart trok, werd minder en Webber kreeg genoeg van de Formule 1-wereld en haar politieke grillen. Een uitstekende rijder en een grote meneer komt dus naar Porsche en is wat mij betreft meer dan welkom.
[quote=”deepee” post=155213]Daarmee is het merk uit Stuttgart de succesvolste fabrikant in de historie van het evenement.[/quote]
Zoals bijna alle grootse wedstrijden 😀
Wel mooi deelnemersveld zo te zien. Geen wedstrijd die ik volg normaal. Op mijn propvolle kalender die ik elk jaar opmaak is gewoon geen plaats meer. 😀
Het Zwitserse team Stadler Motorsport heeft met zijn Porsche 997 GT3 R de negende editie van de Dunlop 24H DUBAI gewonnen. Na 603 ronden op het Dubai Autodrome, een totale afstand van 3.250,17 kilometer, reed de Zwitser Rolf Ineichen de winnende auto met het startnummer 20 als eerste over de finish. Ineichen deelde de auto met zijn landgenoten Mark Ineichen, Marcel Matter en Adrian Amstutz, alsmede de Duitser Christian Engelhart.
Het is de eerste overwinning voor een Zwitsers team in de Dunlop 24H DUBAI en de vierde zege voor Porsche, na eerdere successen in 2008, 2009 en 2010. Daarmee is het merk uit Stuttgart de succesvolste fabrikant in de historie van het evenement.