Home › Forum › Porsche Talk › Autosportnieuws
- Dit onderwerp bevat 342 reacties, 28 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 11 maanden geleden door John.
-
MakerDiscussie
-
18 augustus 2012 om 03:08
Hallo allemaal,
Laat ik dit kersverse onderwerp starten met een vooruitblik op de belangrijkste races voor Porsche dit weekend.Beginnen moet ik helaas met minder goed nieuws. Tijdens de 6de manche om het GT1 World Championship zal er helaas geen enkele Porsche aan de start staan. Exim Team Bank China trekt beide wagens terug. De kalender is onlangs volledig aangepast en daarbij zijn twee Chinese races geschrapt. Dat vonden de Chinezen niet zo leuk ruzie en nu zitten we zonder Porsches in het WK GT1. Niet dat het overigens goed ging. Het competitieve duo Parisy/Halliday deed zijn best, won zelfs de hoofdrace op Zolder, maar kende veel pech en verloor altijd verschrikkelijk veel tijd in de pits. Het 2de duo was niet vooruit te branden. Het kampioenschap (met de Belgische toppers als Martin, Ide en Vanthoor) blijft wel mooi spannend tussen BMW, Mercedes en McLaren.
In de American Le Mans Series is Porsche aan een complete terugkomst bezig na de zo dramatische 24 uren van Le Mans. Na de winst in Lime Rock, de winst in Mosport helaas gevolgd door een diskwalificatie en de 2de plaats in Mid-Ohio op enkele tienden van Corvette Racing strijkt het circus dit weekend neer op Road America voor een race van 4 uur. De kwalificatie is enkele uren geleden gereden en het belangrijkste Porsche-team, Flying Lizard Motorsport start 1 en 2 :relaxman: . Het hoogstgeplaatste duo, Long/Bergmeister start overigens 2de achter hun teamgenoten. Team Falken Tire is 8ste, Paul Miller Racing 10de. Ik heb het hier trouwens over de GT-klasse uiteraard. In de drie prototype-klasses doen geen Porsches mee en in GTC alléén Porsches. Porsche werkt overigens aan een nieuwe P1 (de hoogste prototype klasse) voor in 2014. In 2013 zou de huidige 911, de 997, mogelijk al vervangen worden door zijn opvolger in GT, de 991. Porsche wil meteen hoog mikken en neemt zijn tijd om de wagen op orde te krijgen. Het is bijna een wonder dat de toch 8 jaar oude 997 het zo goed doet tegen de jongere wapens van Chevrolet, BMW, Ferrari, Lotus, Dodge en vorig jaar nog Jaguar en Ford. Maar het is dan ook Porsche. :first:
In de Grand-Am Sports Car Series word er dit weekend gereden op het Circuit Gilles Villeneuve, wel bekend van de Formule 1 natuurlijk. Brumos Racing (kampioen vorig jaar overigens) start 2de achter een Chevrolet Camaro. Magnus Racing (kampioen dit jaar in North American Endurance Championship, een subkampioenschap zeg maar) is 7de. Horton Autosport moet helaas forfait geven na de crash vorig weekend veroorzaakt door een onoplettende DP-rijder (de prototype klasse). Ze reden toen 5de. [video]http://www.youtube.com/watch?v=PkLtiai7fJ4[/video]
In Super GT (het nationale GT-kampioenschap van Japan) is het dit weekend de 1000km van Suzuka. In de hoogste klasse, de GT500, doen enkel zwaar opgefokte Japanse wagens mee. In de GT300 klasse echter is er meer ruimte voor variatie en hier doet Porsche wel mee en… staan ze op kop voorlopig dankzij het nog net uitspreekbare duo Kyosuke Mineo/Naoki Yokomizo :drink: .
-
MakerDiscussie
-
samenvatting van Porsche Carrera Cup Germany Crashes 2013 (2 delen)
[video width=425 height=344 type=youtube]uu0or6-E6NM[/video]
[video type=youtube]MULvq32iS8I[/video]
Asian Le Mans Series
De finale van de Aziatische versie van de LMS was de 3 uur van Sepang in Maleisië. 14 wagens aan de start ditmaal, een redelijk aantal voor dit kampioenschap dat de grootste moeite heeft om in niet-Japan-Azië het enduranceracen populair te maken. Geen Porsches ditmaal in GTC maar wel in GTE. Daar rijd al heel het jaar één Ferrari moederziel alleen en is dan ook al kampioen. Team AAI Rstrada zet voor de finale een 997 in met naast een voor mij onbekende Chinees en Japanner ook Marco Seefried, bekend uit International GT Open. Seefried begon uitstekend en nam de leiding. In de Ferrari zaten ditmaal geen ex-F1-piloten en de Porsche had een goede kans ware het niet dat ze 6 ronden verloren in de pit. Een typerend einde van het seizoen 2013: goed maar problematisch. 2014 gaat zoals gewoonlijk van start met de 24 uur van Daytona, ditmaal opener van het gloednieuwe United Sportscar Championship, op 25 januari. :salut:[quote=”RS” post=150906]Bedankt voor de verslagen! Momenteel er jammer genoeg zelf een beetje naast aan het leven, op naar 2014![/quote]
Graag gedaan. 2014 wordt hoe dan ook boeiend met Porsche zowel in de prototypes als in GT.
Bedankt voor de verslagen! Momenteel er jammer genoeg zelf een beetje naast aan het leven, op naar 2014!
World Endurance Championship
De 6 uren van Bahrain, de finale van het WEC, was het toneel voor het debuut van de nieuwste evolutie van de 991. Qua snelheid over één rondje is het allesinds dik ok want Porsche was 1 en 2 in GTE Pro in de kwalificatie. Vooral de topsnelheid was indrukwekkend maar op basis van de vrije trainingen blijkt de bandenslijtage nog steeds een probleem. De #92 van Lieb/Lietz heeft nog een kans op de titel maar Lietz start slecht. Toch is hij al weer derde na 1 ronde. Het mag Porsche blijkbaar echt niet meezitten want een Lotus uit de P2-klasse spint en raakt net de linkerachterband van de 991. Een platte band en aerodynamische schade is het gevolg.De 91 met Pilet achter het stuur behoudt gelukkig de leiding. Na de pitstop neemt Bergmeister het stuur over maar helaas blijkt Ferrari sneller en hij zakt naar P3. In de nacht zakt de 91 zelfs naar P4. Vreemd dat het in de nacht minder gaat want in Shanghai ging het dan net beter.. Met betrouwbaarheidsproblemen bij de concurrentie word de 91 nog 2de. De 92 uiteindelijk 4de. Al bij al een geslaagd begin van de nieuwe evolutie. Alle titels gaan helaas naar Ferrari aangezien Aston Martin gefaald heeft qua betrouwbaarheid. In GTE Am begonnen de Porsches als 3 en 4. IMSA Performance Matmut had nog een kans op de titel en Vernay reed ook op kop. Na de pitstop zakt de wagen, nu met Paltalla achter het stuur tot 3de. Met nog 2 uur te gaan zijn ze 4de. De concurrerende Aston Martin heeft problemen maar de Ferrari niet. Als de Porsche zelf problemen krijgt met de ophaning is het gedaan met de titelaspiraties. Proton Competition was na de start 6de maar een uitstekende Ruberti brengt de 997 terug tot 2de. Helaas krijgen ook zij problemen. Een bitter einde al bij al qua resultaten voor Porsche in het WEC. Goed nieuws wel met het oog op 2014. De snelheid waarmee de 92 terugkwam op Ferrari was indrukwekkend. Ook de bandenslijtage was een stuk beter in de race. Porsche zal naast de twee GTE-klasses ook het in P1 opnemen tegen Audi en Toyota.
Enkele beelden van de #92:
http://www.youtube.com/watch?v=8H1gN9l-MfUDit weekend:
De allerlaatste race van 2013 met de 3 uur van Sepang, de finale in Asian Le Mans SeriesGT Series
De GT Series zijn de opvolger van het GT1 World Championship. Al heel het jaar doet er geen Porsche mee maar met het afsluiten van de teamstitel in British GT Championship zette Trackspeed twee 997’s in in de Pro Cup. In de 41 zaten twee fabrieksrijders van Porsche: Marco Holzer en Nick Tandy. In de 42 vonden we Martin Ragginger (4de in GT Masters) en Dany Watts (mij onbekend). Maar liefst 28 wagens doen mee aan de finale, de Baku World Challenge. Het is nog maar de tweede autosportwedstrijd en vooral de eerste als onderdeel van een kampioenschap in de prille autosportgeschiedenis van Azerbeidzjan. Beide rijders nemen een kwalificatie voor hun deel. In Q1 zag het er met heel wat rode vlaggen goed uit met Tandy en Ragginger 4 en 7. Q2 was heel wat minder tussen de Audi’s en McLaren’s en Holzer en Watts zijn 15 en 18. In totaal starten ze 9de en 13de. In race 1 is Watts na de start 11de maar houdt dan de boel op achter hem tot hij moet opgeven met pech. Holzer is na de start 8ste, verliest op de McLaren voor hem maar wint op de BMW erachter. Bij de pitstops in de toch wel zeer krappe pitstraat heeft Tandy pech omdat hij eerst de achteruit moet vinden om weg te rijden en verliest plaatsen. Vlak na zijn pitstop is er echter een Safety Car en hij is toch nog 12de. Aan de eindstreep is dat 10de. Dat zullen de startposities zijn voor de hoofdrace. De 42 heeft zijn probleem van race 1 nog niet opgelost en zal helaas niet starten. Dikke pech voor Ragginger: hij heeft zo geen meter geracet. Dat wordt gelukkig goed gemaakt door Tandy die een geniale eerste ronde heeft en gecombineerd met het ontwijken van de startchaos vliegt de Brit van 11 naar 5. Hij is bovendien sneller dan de Audi’s en de McLarens! Na 10 minuten komt er weer een neutralisatie voor de brokstukken op te ruimen. Bij de herstart komen twee wagens binnen en zelf pakt Tandy nog een plaatsje en is 2de! Hij is bovendien sneller dan de leidende Audi van Winkelhock. Wat Tandy, de held van Petit Le Mans, hier laat zien is alweer van ongekende klasse. :up: Helaas is hij iets te enthousiast en geeft met zijn radiator een tikje aan de Audi. De radiator gaat stuk en opgave. Vreselijk balen. Trackspeed en Porsche waren op weg naar een uitstekend resultaat in hun debuut in GT Series. Toch was het fantastisch om die goede ouwe 997 *luv zo te zien vlammen tussen die moderne Audi’s R8 LMS en McLarens MP4-12C. :applaus: Dit kampioenschap is de absolute wereldtop wat betreft ‘korte afstand GT’ en Trackspeed mag trots zijn. De zege en titel gaat, hoe kon het ook anders, naar Audi.Dit weekend:
WEC: finale met de 6 uur van Bahrein. Het debuut van de 991 GT3 RSR Spec 2014! Live streaming op http://www.fiawec.com/
Wedstrijd start zaterdag om 13uur.World Endurance Championship
In GTE Pro kwalificeerden de fabrieks-991’s zich als 3 en 5, vóór Ferrari en achter Aston Martin. Bij de start zakken ze meteen naar 5 en 6 maar ze zijn nooit ver. Als een van de Ferrari’s, de WK-leidende #51 nog wel, problemen heeft stijgen ze allebei een plek. Daarna krijgen ze echter problemen met het tempo. Na de pitstops zijn ze weer 5 en 6 en ze kunnen helaas niet volgen. Uit een interview met Richard Lietz blijkt dat ze even snel zijn met verse banden maar net als in Fuji verslijt Porsche de banden veel sneller dan de concurrentie. Voor wie Formule 1 volgt: vergelijkbaar met Mercedes aan het begin van dit jaar. Ook al zijn dat een totaal andere soort banden. De warmte in Shanghai helpt ook al niet. Naar mate het kouder wordt gaat het iets sneller. Tot mijn grote ergernis haalt de #91 van Bergmeister/Pilet de veel beter geklasseerde #92 Lieb/Lietz in. Dit maal bleek het echter terecht. De #91 zat in een veel beter ritme en haalt nog beide worstellende Ferrari’s in! Een 3de plaats dus achter de dominante Aston Martins. 3de en 6de is één puntje meer dan 4de en 5de voor Ferrari maar met een dubbel voor Aston Martin ziet het er bij de merken niet goed uit met nog één race te gaan. Ook individueel doet Porsche een slechte zaak met de #92 op de laatste plaats. Dit was zeker en vast de zwakste wedstrijd van het seizoen voor Porsche AG Team Manthey. De finale is in Bahrain en daar is het natuurlijk nog warmer. Voor die wedstrijd is er echter een nieuwe evolutie van de 991 GT3 RSR, de evolutie die volgende seizoen zal verkocht worden aan klantenteams in de Unites Sports Car Championship zoals Core en Falken Tire. Afwachten en niet vergeten dat het nog steeds het eerste seizoen is van de 991 en ze onmiddellijk Le Mans gewonnen hebben. In GTE Am had Porsche een betere wedstrijd. Hier was er ook geen Aston Martin dominantie en lagen de zaken dichter bij elkaar. Proton start mooi tweede maar zakte terug tot 4. IMSA deed het net andersom en reed van 5 naar 2. Bovendien eindigen ze voor de #96 Aston Martin dus IMSA heeft nog alle kansen op de titel. Opschudding ook bij Larbre Competition met deze pitbrand.
International GT Open
Maar liefst 36 wagens deden mee voor de finale op Circuit de Catalunya. Maar liefst 9 merken waren vertegenwoordigd met naast Porsche ook Aston Martin, Audi, Chevrolet, Ferrari, Lamborghini, McLaren, Mercedes en het exotische Marcos. Er deden ook vele grote namen mee uit onder andere ALMS en DTM. In de SGT klasse werd bij Drivex Cressoni vervangen door De Castro. Geluk bracht het niet. In race 1 moesten ze opgeven terwijl ze 6de waren en in race 2 waren ze betrokken bij de startcrash. In GTS zagen we naast de traditionele Autorlando met Tutumlu/Deverikos ook 3 extras Porsche uit de GT Tour. Rinaldi Racing was er niet bij. Ruffier Racing zette twee wagens in met amateurs maar die waren heel het weekend volkomen achteraan. Pro GT by Almeras kwalificeerde zich dankzij de Franse (professionele) topper Perera op pole voor race 1. Die reed ook gemakkelijk weg maar moest, toen de amateur Dermont het stuur overnam, opgeven. Voor race 2 kwalificeerde Dermont zich 21ste en Perera kon dat omtoveren in een geweldige P5. Autorlando tenslotte werd eens 8ste en 11de (na de startcrash). Zo zakken ze in de eindstand van 3 naar 5. De titels in de twee klassen gaan respectievelijk naar Ferrari en McLaren.De startcrash in race 2. De mooie groene Lamborghini is overigens Peter Kox.
http://www.youtube.com/watch?v=d1WA0oRLoOwVolgend weekend zijn er geen wedstrijden.
Het weekend erop, dus 23 november:
Finale van de GT Series in Baku, Azeirbeidzjan.
De GT Series is de opvolger van het in 2012 gestopt GT1 World Championship. Al heel het seizoen doet er geen Porsche mee maar nu dus wel voor de finale.[quote=”deepee” post=148233]Race Promotion Night Zolder 9 nov 2013
[video width=425 height=344 type=youtube]Sa5-ipqWKAk[/video][/quote]
Yep, ons forumlid Jokkevlo BMW n° 17 P1 , net zoals laatst in Françorchamps!!!!!!!! :first:
Langs deze weg ook hier een dikke proficiat alsook aan het team 😉 !!!!
TOP!!!!!Race Promotion Night Zolder 9 nov 2013
[video width=425 height=344 type=youtube]Sa5-ipqWKAk[/video]
Super GT
De 250 km van Motegi was de finale van het Japans kampioenschap 2013. Net als heel het seizoen speelde Porsche geen grote rol in de GT300-klasse. Hankook KTR en Taisan Endless kwalificeerden zich 9 en 10 en werden 10 en 11 in de race. Pacific Direction werd 21ste. De titel gaat naar Honda. De Porschetroepen eindigen in de eindstand 9de, 16de en 24ste. In 2012 waren ze 1 en 2..Porsche Supercup
De finale van de Porsche Supercup in Abu Dhabi was er eentje in mineur natuurlijk met het fatale ongeval van leider Sean Edwards enkele weken terug. Inderdaad RS, dat voorstel heeft het uiteindelijk niet gehaald. De wedstrijden zelf hadden weinig om het lijf. Thiim won de eerste race en met Ammermüller pas 6de was hij meteen kampioen. Na een emotionele podiumceremonie besliste de Deen om zowel de kampioensbeker als de prijzenpot dat eraan verbonden gaat te schenken aan de Sean Edwards Foundation. Hij eindigde met de woorden: “Ik heb de meeste punten, maar Sean is kampioen”. :applaus: Verder werd Earl Bamber, een Nieuw-Zeelandse gastrijder, erg mooi 2de vóór Giermaziak. In een zowaar nog saaiere race 2 won Thiim alweer. Estre maakte er een dubbel van voor Attempto Racing dat de teamstitel pakt. Jeroen Bleekemolen werd 3de. Michael Christensen pakt de titel bij de nieuwkomers.Dit weekend:
World Endurance Championship: voorlaatste wedstrijd met de 6 uur van Shanghai
International GT Open: finale op het Circuit de CatalunyaBedankt voor de update!
Porsche cup: veel over te doen geweest….
Het voorstel (petitie) gedaan aan Porsche om nl de laatste race puntenloos te laten verrijden zodat Edwards dan toch kampioen zou kunnen worden is door Porsche dan toch niet gevolgd geweest.GT Tour
De finale van het Frans kampioenschap vond plaats op Circuit Paul Ricard in Le Castellet. Er deden een aantal niet-Franse topteams mee waaronder Autorlando Sport met Ried/Bachler in een Porsche. Ried kwalificeerde zich voor race 1 heel mooi 4de maar zakte in de wedstrijd helemaal terug. Met een penalty erbij was het helemaal gedaan en ook in race 2 zagen we het team niet van voor. Pro GT by Almeras had met Giauque/Perera nog een kleine kans op de titel maar dan moesten de McLaren en de Ferrari voor hen in de stand wel heel veel pech hebben. Dat zat er niet in en helaas was de Porsche zelf heel het weekend nog niet in de top 10 te vinden. Bij de rijders en bij de teams is Porsche zo respectievelijk 5de en 3de. De titel gaat naar Ferrari.American Le Mans Series
Het verslag van Petit Le Mans nog van twee weken terug. De finale van het ALMS-tijdperk. Voor deze 1000 mijl wedstrijd werden Henzler/Sellers bij Falken Tire bijgestaan door Tandy, Long/Braun bij Core door Christensen en Miller/Holzer bij Paul Miller door Collard. Ferrari vertrok op kop en met het oog op de voorlaatste plaats bij de merken zat de recente geschiedenis ook niet mee. Ferrari won in Road Atlanta 4 keer in de laatste 5 jaar. Falken start als eerste Porsche maar vertrok als een van de enige op regenbanden en moest snel binnenkomen want de baan werd droger. Na 1u30 vinden we de andere Porsches toch 4 en 6 en de snelste Ferrari 5de. Dan begint het te regen en zien we Paul Miller Racing uitstekend de leiding nemen. Voor de zoveelste keer blijft het team echter niet gespaard van pech want na 2 uur wedstrijd komen ze de pit in en moeten opgeven. De eerste Porsche is nu die van Core Autosport maar wel pas 6de en op een ronde achterstand. De komende uren van de wedstrijd worden een puur gokspel tussen regenbanden, intermediates en droogweerbanden. Halfweg de wedstrijd slaagt Falken Tire erin zich te ontdubbelen en bevinden zich op P5. Nick Tandy, fabrieksrijder bij Porsche, laat vervolgens een ongelooflijk tempo zien en is plots 3de. De Brit knalt zelfs naar de leiding. Wat Tandy hier laat zien was echt geniaal. Hij geeft op kop het stuur over aan Sellers maar die is iets trager en zakt naar P3. Henzler maakt daar terug P1 van. Wel is de voorsprong die Tandy had opgebouwd wel weg want Ferrari, Chevrolet en BMW zijn vlakbij. Henzler is 2de achter de Ferrari maar de Ferrari maakt dan een foutje en de Porsche herneemt de leiding. Tandy neemt het stuur weer over voor de laatste twee uur. Even dreigt er paniek omdat 1 van de koplampen niet werkt en ondertussen de nacht begint te vallen in deze 10 uurs wedstrijd. Dat zou uitsluiting betekenen. Gelukkig werkt de koplamp plots terug. Bij de laatste pitstop behoud Tandy de leiding. In de nachtelijke koelte is de BMW wel duidelijk sneller en komt dichter. Als er nog een Safety Car de baan op komt lijkt het helemaal mis te gaan. Na 384/394 ronden komt er dus nog een eindsprint tussen Porsche, BMW en Ferrari. Het is zeer nipt maar uiteindelijk zijn er geen positiewisselingen met dank aan een ongelooflijke Nick Tandy!! :respect2: Porsche wint Petit Le Mans en sluit de 2013 ALMS toch nog af met een zege. 😀 😀 😀 Helaas is de 3de plaats van Ferrari genoeg om Porsche laatste te laten eindigen bij te merken. Alle titels in GT gaan naar Chevrolet. Hoe dan ook een pracht van een wedstrijd. In GTC pakken Jeroen Bleekemolen en Cooper MacNeil van Alex Job Racing de rijderstitel met dank aan een 4de plaats. Hun grootste concurrent Cisneros trok zich namelijk terug. Hij was de ploegmakker van ene Sean Edwards… 😐 Met een overwinning pakt Flying Lizard Motorsports de zoveelste teamstitel uit hun geschiedenis. Vaarwel American Le Mans Series. Vaarwel Grand-Am Sports Car Series. Afspraak 25 januari voor de gloednieuwe United Sports Car Championship.Dit weekend:
Super GT: finale met de 250 km van Motegi.
Porsche Supercup: finale in het voorprogramma van de GP van Abu Dhabi.World Endurance Championship
De 6 uur van Fuji begon onder extreem natte omstandigheden en zo werd er ook achter de Safety Car gestart. Na 20 minuten begint het nog harder te gieten en de wedstrijd wordt stopgezet onder rood. Twee uur lang staan de wagens stil alvorens weer te proberen. Na 20 minuten Safety Car word het opnieuw rood. Een uur later word dan maar besloten om de wedstrijd gewoon af te vlaggen. Uiteindelijk is er dus geen ronde geraced. Zij die er voor kozen om vroeg binnen te komen zijn dus gesjareld en eindigen helemaal achteraan. Na een lange discussie werd beslist om de stand op dat moment, dat in GTE Pro gelijk was aan de startopstelling, als uitslag te nemen en de punten te halveren. Porsche is zo 3 en 4, met de belangrijkste Porsche van Lieb/Lietz helaas op 4. Zij hebben nu 6 punten minder dan een Ferrariduo. In het wagenklassement is dat maar 3 puntjes. Bij de merken verliest Porsche op Aston Martin maar komt wel dichter op leider Ferrari. Stand: Ferrari 193, Aston Martin 188,5 en Porsche 176,5. In GTE-AM koos IMSA Performance Matmut voor een vroege pitstop en zijn zo pas 6de. Vernay/Narac staan nu op 8 punten van de leider. Proton Competition werd 3de. Hoe dan ook een gemiste kans voor Porsche dat veel beter is in de regen dan de tegenstand. Bij het fabrieksteam kon men er abslouut niet mee lachen dat de race werd stilgelegd net als het stilaan beter begon te worden.Overigens ging de prijs van ‘man van de wedstrijd’ naar de 75.000 toeschouwers die, op zijn Japans, gewoon kalm bleven wachten. :respekt: Ter compensatie mochten ze allemaal gratis de pit bezoeken.
American Le Mans Series
Petit Le Mans is nog steeds niet online verschenen op youtube. Aangezien het de allerlaatste ALMS-wedstrijd ooit is wil ik hem echt niet zien met de uitslag al te weten dus het verslag volgt later.
Campionato Italiano GT
De finale van het Italiaans kampioenschap was in Monza. Ebimotors met Luchini/Postiglioni kwalificeerden zich achter de Ferrari-concurrent voor race 1. De BMW-concurrent startte lager en zou ook pas 7de eindigen. In de race leek Ebimotors op weg naar een mooie P2 achter de Ferrari tot de Ferrari plots een platte band kreeg. :happy: Het moeten niet altijd dezelfde zijn. Ebimotors wint en neemt de leiding in het kampioenschap. Overigens was het een Porsche 1-2-3 met 2de Antonelli Motorsport en 3de het nieuwe Tonino Motorsport met toppers uit de GT Masters Ragginger/Renauer. In race 2 was het spannender dan nodig aangezien Ebimotors werd aangetikt door de BMW en helemaal achteraan kwam te staan. De BMW kreeg daar een straf voor en nog voor die straf spinde ze al van de baan en dat was een concurrent minder. Bleef over: de Ferrari. Die moest winnen en reed pas rond als 5de tot hij alweer een platte band kreeg. Ebimotors pakt zo de titel met een 6de plaats. De andere Porsches waren 2 en 5. Porsche is Italiaans kampioen. 😀 Ook in GTC overigens.Dit weekend:
GT Tour: finale in Le Castellet
Asian Le Mans Series
De Porsche van Taisan Endless trok zich terug uit de GTC klasse en zo deden er geen Porsches mee in de 3 uur van Zhuhai. De titel is nu al zeker voor Ferrari.
GT Tour
Het Frans kampioenschap bezocht het hobbelige en met veel hoogteverschillen versierde circuit van Lédenon. Voor race 1 pakte Pro GT by Almeras de pole met Giauque. Die behield ook de leiding na de start en reed weg van een BMW. Helaas kwam er dan een Safety Car en erna was het moeilijk om de snellere McLaren, die de BMW voorbij was, achter te houden. Het lukte tot de pitstops toen heel de top 7 tegelijk binnenkwam, uitermate boeiend om te zien. :popcorn: Na een mooie stint van de amateur Giauque zag het er nu goed uit met de professioneel Perera. Helaas was de pitstop zelf niet de beste en kwam hij als 3de weer buiten. Doordat de Porsche op dit circuit duidelijk minder bandvriendelijk is als de rest, zakte de kampioen van 2012 naar P6. Gelukkig waren er twee nog zo vriendelijk om elkaar van de baan te rijden waardoor het P4 werd. Voor de 2de race kwalificeerde het team zich als 1 en 4. Na de eerste ronde was dat 1 en 3. De leider, Quibbert, slaat zelfs een kloofje. Dat blijft zo tot aan de pitstops. Na de pitstops zijn ze 1 en 2 zelfs maar lang kunnen ze een McLaren niet achter hun houden. Opnieuw is Porsche trager in de 2de stint. Ferrari komt ook snel dichter maar gelukkig kan men die wel achter laten. Eindelijk nog eens mooi resultaat voor Porsche in een tamelijk teleurstellende GT Tour 2013.Belgian Racing Car Championship
De Belgian Masters in Zolder waren de finale van het Belgisch kampioenschap. In het Endurance klassement zou het moeilijk worden voor Prospeed. Veruit de snelste Porsche maar met de opgave een race of twee terug moesten ze al rekenen op pech voor Audi. Dat gebeurde niet, integendeel. Prospeed had zelf weer pech. Nog een kanshebber op de titel waren de troepen van Belgium Racing, winnaar van de 24 uur van Zolder. Ook zei moesten echter rekenen op pech voor de snellere Audi die helaas 2de werd. Derdaele/Heyer/Mattheus werden 3de. De titel gaat zo naar Audi met Kumpen/Longin/Makelberge. In het Sprint kampioenschap deed er nog eens een Porsche mee en die werd 7de. Overigen maakte organisator Kronos bekend voor 2014 te stoppen met de onsuccesvolle Sprint-formule. Enkel nog Endurance volgend seizoen dus.Dit weekend:
WEC: 6 uur van Fuji in Japan, wedstrijd 6/8, live streaming start zondag om 11 uur op http://www.fiawec.com/
ALMS: de finale met Petit Le Mans op Road Atlanta, de laatste ALMS wedstrijd ooit!!! Live streaming start zaterdag om 17u30 op http://www.alms.com/races/petit-le-mans-5
Italiaans kampioenschap: finale op Monza, live streaming zaterdag 16u50 en zondag 12u20 op http://www.acisportitalia.it/GT/live-streaming
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.