dag Senna,
ik heb een 986 van ’97 met PVG 96/4708, ik vermoed hetzelfde dan de jouwe van ’98.
van de stationschef in ons keuringsstation had ik een volledige technische fiche gevraagde en gekregen op basis van mijn PvG nummer.
hierop staat bij mij:
banden AV velgen
205/55R16 6jx16 et50
205/50R17 7jx17 et55
225/40R18 7,5jx18et50
banden AR
225/50R16 7j16 et40
255/40R17 8,5j17 et50
265/35R18 9j18 et52
banden M+S AV velgen
205/55r16; 205/50r17 6j16 et50; 7j17 et55
banden M+S AR
225/50r16 , 225/45r17; 255/40r17 7j16 et40; 8,5j17 et50
spoorverbreders toegelaten van 5 mm of 17mm
Andere varianten op breedte, hoogte en velgdiameter zijn toegelaten inzoverre volgende de waarden gelijk blijven:
– het spoor (midden van band tot band) van de auto op vooras =1455-1465 en achteras =1504-1528
– de bandomtrek
Verder mag de band niet buiten het koetswerk uitsteken
En moet je opletten dat indien je alle bovenstaande regeltjes gerespecteert, je nog door de ophangingstest geraakt;
maw je mag een velg leggen van 20 duim met een band 255/25r20 (als deze al bestaat) en hetzelfde spoor aanhoudt, maar deze doet qua schokdemping niks
De kans is klein dat je hiermee door de ophangingstest geraakt. De autokeuring test niet je alleen schokbrekers maar je hele ophanging door je auto permanent te wegen terwijl je auto op en neer trilt van een hoog naar een laag tempo. Als je ophanging onvoldoende is zal er een te grote variantie zijn in de opeenvolgende gemeten kilos.
I
Ik hoop dat deze info volledig is en ook nog duidelijk?