banden en velgen

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches Boxster banden en velgen

• Maker
    Discussie
  • Kan iemand mij met zekerheid zeggen wat de maximum banden en velgenmaat is voor een 986 van 98′ om door de technische keuring te geraken?
    Volgens het service manual boek van Bentley mogen deze maten er op liggen:Front 7.5×18(et50) 225/40 zr18
    Rear 9×18(et52) 265/35 zr18
    Dit is een Engels boek dus misschien niet op de hoogte van onze regeltjes!
    Iemand van jullie op de hoogte?

12 reacties aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
    • Zien er wel bangelijk mooi uit! Heb het bij gewoon uitgerekent met de et waarde. Even “et” googlen en je weet hoe je het moet berekenen.
      succes

0

Mag ik deze topic effe kapen ? De TS is toch al goed bediend en misschien is hij er ook iets mee … 😛

Zouden deze iets zijn ?
        Met iet of wat sjans zouden deze terechtkomen op mijn -nog aan te kopen- 996 4S :mrgreen:
        Behalve de kwaliteit vraag ik me af of ze breed genoeg zullen zitten (tot net gelijk met de carrosserie is de bedoeling)
        Thx !

http://www.kapaza.be/Auto_onderdelen/Porsche/19867228/4_Nieuwe_Lm_222_in_18_inch_voor_Porsche.html

0

Bedankt voor de vele reacties, nu ben ik gerust en kan ik investeren in nieuwe bandjes voor mijn velgjes!

0

dag Senna,
            ik heb een 986 van ’97 met PVG 96/4708, ik vermoed hetzelfde dan de jouwe van ’98.
            van de stationschef in ons keuringsstation had ik een volledige technische fiche gevraagde en gekregen op basis van mijn PvG nummer.
            hierop staat bij mij:
            banden AV velgen
            205/55R16 6jx16 et50
            205/50R17 7jx17 et55
            225/40R18 7,5jx18et50
            banden AR
            225/50R16 7j16 et40
            255/40R17 8,5j17 et50
            265/35R18 9j18 et52

banden M+S AV velgen
            205/55r16; 205/50r17 6j16 et50; 7j17 et55
            banden M+S AR
            225/50r16 , 225/45r17; 255/40r17 7j16 et40; 8,5j17 et50

spoorverbreders toegelaten van 5 mm of 17mm

Andere varianten op breedte, hoogte en velgdiameter zijn toegelaten inzoverre volgende de waarden gelijk blijven:
            – het spoor (midden van band tot band) van de auto op vooras =1455-1465 en achteras =1504-1528
            – de bandomtrek

Verder mag de band niet buiten het koetswerk uitsteken

En moet je opletten dat indien je alle bovenstaande regeltjes gerespecteert, je nog door de ophangingstest geraakt;
            maw je mag een velg leggen van 20 duim met een band 255/25r20 (als deze al bestaat) en hetzelfde spoor aanhoudt, maar deze doet qua schokdemping niks
            De kans is klein dat je hiermee door de ophangingstest geraakt. De autokeuring test niet je alleen schokbrekers maar je hele ophanging door je auto permanent te wegen terwijl je auto op en neer trilt van een hoog naar een laag tempo. Als je ophanging onvoldoende is zal er een te grote variantie zijn in de opeenvolgende gemeten kilos.
            I
            Ik hoop dat deze info volledig is en ook nog duidelijk?

0

Geen probleem hoor

0

[quote=”911-lover”:2cs5glnd]En dan heb je dezelfde link als 2 posten hoger 🙄 😉 😆 [/quote]

Oh shit, niet gezien sorry 🙄

0

En dan heb je dezelfde link als 2 posten hoger 🙄 😉 😆

[quote=”domibal”:17s54dcm]Ik kan je alvast vertellen dat zelfs een 305/19 achteraan is toegelaten. En aangezien dit zelfs is toegelaten zal bijgevolg de breedte van de velg ook niet veel rol meer spelen.
                  [/quote]

En dat klopt niet (al zullen ze er zelen op letten) .
                  Volgens de keuring mag je je spoor niet verbreden (dus geen spoorverbreders maar ook geen bredere velgen)
                  Als een band breder is maar binnen de wettelijke normen valt noemen ze dit geen breder spoor 😕
                  Raar maar waar . Dit antwoord kreeg ik destijds van de stationschef van Geel ivm de maat banden op mijn Elf . Standaard 225-50 /16 , ik had 235-40/17 en daardoor was de omtrek 0,6mm te klein . 245-40/17 was dan weer wel goed .

0

Of nog makkelijker klik HIER 😉

0

[quote=”Senna1″:2ns3hag4]bedankt voor de reactie maar……………eu, help?
                      (ik vind het echt niet)[/quote]

1 taalkeuze nederlands 😀
                      2 autokeuring
                      3 personenwagens
                      4 banden, scrol tekst en onderaan klikken op “toegelaten banden”, vervolgens pvg nummer (te vinden op inschrijvingsbewijs) invullen en je kan beginnen spelen met bandenmaten 😉

Ik kan je alvast vertellen dat zelfs een 305/19 achteraan is toegelaten. En aangezien dit zelfs is toegelaten zal bijgevolg de breedte van de velg ook niet veel rol meer spelen.
                      Zeer vreemd vind ik dat want volgens mij kan dat 1 onmogelijk nog het minimum aan comfort bieden en 2 bovendien ook niet echt veilig meer zijn.
                      Ben zelfs onlangs naar controle geweest met mijn 986 van ’97 met vooraan 225/18, 8j en achteraan 265/18, 10j, geen enkel probleem.
                      Eigenlijk komt het erop neer dat je op een 986 bijna alles mag plaatsen zolang er maar geen spacers zijn gemonteerd want dat is verboden!
                      Anders is het gesteld met het plaatsen van een verlagingsset, daar zijn ze veel strenger op zodat bijna enkel het originele M030 porsche (bilstein) set is toegestaan.

0

Je hebt gelijk .
                        Vroeger kon je dat op hun site vinden dmv ingeven van je PVG nummer en je gevraagde bandenmaat .
                        Nu hebben ze deze mogelijkheid niet meer 😥

Maar met een beetje zoeken op het net vind je het toch nog ergens (blijkbaar van de site gehaald maar niet van het net) 😉

KLIKKERDEKLIK

0

bedankt voor de reactie maar……………eu, help?
                          (ik vind het echt niet)

0

Dit kan je nakijken op http://www.goca.be 😉

0
                          12 reacties aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.