Bandendruk

  • Maker
    Discussie
  • Een vraagje aan de kenners.
    Voor een trackday op Francorchamps met mijn Ford Focus RS.
    Ik wil donderdag namiddag op Francorchamps gaan rijden maar mijn bestelde banden gaan niet tijdig binnen zijn.
    Dus ga ik op de banden rijden die ik gebruikte voor keuring.
    235/35r19.
    Normaal rijd ik op Yokohama advan 8 225/40r18 met 2 bar vooraan en 1.9 bar achteraan.
    Iemand een idee wat de ideale drukken gaan zijn bij de 19 inch wielen?

6 reacties aan het bekijken - 31 tot 36 (van in totaal 36)
    • BCCARS bedankt.
      Hetgene wat jij zegt is zowat de manier van doen.
      Echter als je van 13 u tot 16u30 mag rijden wil ik ook niet te vaak moeten binnen komen 😀
      Ik ga op aanraden van moderator en trackday rijder van fordforum 😉 beginnen met 0.3 bar lager dan aangeraden druk volgens Ford dus op 2.2 bar. De 2 en 1.9 bar op de 18 inch semi sliks is echt de juiste druk. Zowel op zolder als francorchamps.
      Ik ga proberen telkens fotos te maken van de banden bij doorkomst in de pits.
      Dan heeft mijn vriendin ook iets te doen.
      Ik had geen idee van verhouding banden maat tot druk.
      Lijkt erop dat donderdag een leerijke namiddag gaat worden 😀
      Alle genoemde bandendruk is natuurlijk warm gemeten.

        [hide]Denk ook niet dat daar 1 sluitend antwoord op te vinden is welke DE druk is voor 18″ op een Focus RS ?
        Afhankelijk van weer, tracktemp, geometrie vd ophanging, constructie vd band, compound vh rubber. Ik ben alvast heel erg aan het sukkelen om de juiste druk/temp te vinden bij de mijne. Dus sorry, helaas kan ik geen goede raad geven, alleen maar verwarring zaaien 🙂

        Ik kan enkel zeggen dat je volgens de regels van de kunst het enkel correct kan bepalen door met een pyrometer driepuntsmetingen te doen op elke band. En op basis daarvan kan je zien of je geo goed staat en/of je druk in orde is, en hoe je ze moet aanpassen. Ik snap de theorie erachter als ik hem lees. Hem reproduceren is een ander verhaal. En het is trouwens ook niet echt iets wat je als eenmansteam gaat doen denk ik ?
        En zoals steeds in de racerij komt daar ook weer de factor ervaring en voodoo magic bij te kijken vrees ik.

        Leuk topic voor een gesprek bij de volgende cars and cofffee !

        Misschien is het simpelste dat je gewoon vertrekt op straatdruk. Als de banden na een paar ronden beginnen te smeren, binnenkomen, druk beetje laten zakken, en dan race repeat … Misschien kom je dan zo in stapjes proefondervindelijk op de goede druk ?

        [/hide]

        123

          da wel, maar als je begin druk veel te laag is verlies je gewoon ronden aan niks en slijt je je banden slecht af.

          en met een klapband op een curbstone wegens onder inflatie verlies je potentieel nog veel meer.

            Zo’n trackday op Francorchamps is natuurlijk de ideale biotoop om zelf te ondervinden welke de ideale bandendruk kan zijn, afhankelijk ook nog van de weersomstandigheden. 😎 :salut:

            123

              18 inch banden op 2 bar of minder lijkt mij dus compleet on realistisch en niet echt veilig.

              Ik gok voor 18 inch 225/40 dat je minimaal rond de de 2.3 bar zou moeten zitten afhankelijk van je gewichts verdeling/belasting.

              123

                dat lijkt me een lage bandendruk voor 18 inch, laag profiels banden.
                daarmee heb je snel klapbanden.

                Voor 19 inchers heb je nog meer druk nodig, want ze zijn nog lager van profiel.

                Volgens mij moet je eens in je handleiding kijken of het stickertje in de deur.
                Normale belasting 2.8 voor 2.6 achter
                zware lading 3.2 en 3.2

                Circuit zou ik hoedanook de iets hogere belasting bekijken.. of ergens tussenin de normale en zware belading.

              6 reacties aan het bekijken - 31 tot 36 (van in totaal 36)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.