Bandenkwestie

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 Bandenkwestie

  • Maker
    Discussie

  • Anoniem

    15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 21)
      • [quote=”SidewindR”:2rb0cc6t]Hmm RSR,

        Dat is hier dus wel iets interessant hè!!

        We zullen der zondag wel nog wat over discuteren denk ik 😉 )

        Greetz,

        SidewindR.[/quote]

        Pfff op zondag werk ik niet 😉

          [quote=”AutosDekens”:115s6yqy]Tja, ik ben van de week ook nog naar de keuring geweest met een 3.2 C2 turbolook van 84, zonder probleem gekeurd met de 17″… en dan nog hier in Alken, gekend om moeilijk te doen…[/quote]

          Ik denk wel dat ze aan het slapen zijn daar 😆 Ik heb al meer dan 1 keer gebeld met Porsche om de juiste uitleg te vragen en of ze niet het PVG willen aanpassen. Maar ze doen het niet en ze kennen het probleem.
          Dus al jij denkt dat ik hier aan het zeveren ben en aan het lullen ben dan zit je toch niet juist.

            Beste vrienden voor jullie mij nog eens aanvallen kijk dan eerst goed naar de wetgeving. Ik zal ze hier dan nog eens neerzetten voor jullie lees het goed en wat in het Rood staat gaat over porsche. Dus lezen

            Mijn Bron http://www.goca.be/frames/newdesign.asp

            Aangepaste reglementering mbt de banden
            vanaf 15/04/2004

            Personenvoertuigen
            Personenvervoer
            Goederenvervoer

            Personenvoertuigen

            M1 : voertuigen ontworpen en gebouwd voor het vervoer van passagiers met ten hoogste 8 zitplaatsen, die van de bestuurder niet meegerekend.

            De snelheidsindex moet gelijk of hoger zijn aan de minimale snelheidsindex die overeenstemt met de maximale snelheid van het voertuig opgenomen in het PVG (proces verbaal van goedkeuring), COC (europees gelijkvormigheidattest) of het instructieboekje.

            Indien geen maximale snelheid opgenomen is, zal de laagste snelheidsindex opgegeven in het PVG, COC, instructieboekje of op de originele sticker van de constructeur als referentie genomen worden, dit zonder rekening te houden met de bandenmaat.

            Indien er geen gegevens opgenomen zijn in het PVG, COC, instructieboekje of op de originele sticker van de constructeur voor de snelheidsindex en maximumsnelheid, zal men geen minimum snelheidsindex eisen.

            Voor elke as moet de som van de draagvermogens vermeld op de banden hoger of gelijk zijn aan de MTM (maximaal toegelaten massa) voor die as.

            Indien een voertuig wordt voorgereden met banden zonder LI (lastindex) maar met de vermelding van de maximum capaciteit op de band, moet de som van de vermelde capaciteiten op de banden minstens de MTM voor die as bedragen en liefst overschrijden.

            Het draagvermogen per band moet minstens voldoen aan de helft van de MTM van die as in geval van enkele montage, of aan een vierde van de MTM van die as bij dubbele montage.

            De banden die vanaf 1 januari 2004 voor de eerste maal in gebruik worden genomen, moeten voorzien zijn van E of e-goedkeuringsnummer en bandaanduidingen. De afmetingen mogen zowel in mm als in duim weergegeven worden. Elk nieuw volgens de richtlijn 70/156/EG gehomologeerd voertuig laatst gewijzigd door de richtlijn 98/14/EG en als nieuw voertuig ingeschreven vanaf 1 januari 1998 moet uitgerust worden met banden die een E- of e -markering dragen.

            De tekening van de hoofdgroeven van de banden moet ten minste 1,6mm diep zijn over ¾ van het loopvlak. De slijtagegraad van de banden mag per as (links-rechts) maximum 3mm afwijken.

            Een voertuig uitgerust met M+S banden met een snelheidsindex lager dan deze voorzien door de constructeur of die overeenstemt met de maximale snelheid van het voertuig wordt aanvaard van 01 oktober tot 30 april, voor zover binnen het gezichtsveld van de bestuurder, een goed leesbaar zelfklevend etiket werd aangebracht met vermelding van de maximumsnelheid voor de betreffende M+S banden.

            Een voertuig uitgerust met M+S banden met een snelheidsindex gelijk of hoger dan deze die overeenstemt met de maximale snelheid van het voertuig wordt steeds aanvaard ongeacht de periode van het jaar.

            Indien de gemonteerde banden niet overeenstemmen met één van de banden vermeld in het PVG, COC, instructieboekje van de constructeur of op de originele sticker van de constructeur dient de buitendiameter van elke band overeen te stemmen met de buitendiameter van één van de banden vermeld in het PVG, COC, instructieboekje of originele sticker van de constructeur met een tolerantie van -2% en +1,5%.

            Indien de gemonteerde velgen niet overeenstemmen met de velgen vermeld in het PVG, COC, instructieboekje van de constructeur of originele sticker van de constructeur worden deze aanvaard voor zover het spoor voor personenauto’s binnen de tolerantie van 2 % verhoging ten opzichte van het origineel spoor valt, 4% voor terreinvoertuigen.

            De op éénzelfde as gemonteerde banden en velgen dienen dezelfde technische karakteristieken te hebben. Dit geldt specifiek voor het merk, de afmetingen, het laadvermogen en de snelheidsindex; symmetrische en asymmetrische banden mogen niet samen op één as voorkomen.

            Banden met verschillende afmetingen op de voor- en achteras worden enkel aanvaard indien dit door de constructeur voorzien is in het PVG, COC, instructieboekje van de constructeur of originele sticker van de constructeur. In dit geval moet de combinatie voor / achter opgegeven door de constructeur gerespecteerd worden.

            OPMERKING: de combinatie van de snelheidsindexen S en T op één as is toegelaten voor de voertuigen ingeschreven voor de éérste januari 1995. Voor deze voertuigen mag het laadvermogen (LI) met één éénheid verschillen. Als voorwaarde wordt gesteld dat beide banden van hetzelfde merk zijn.

            De banden mogen niet uit het koetswerk steken.

            Alle richtingsgebonden en asymmetrische banden moeten in correcte zin gemonteerd zijn. Dit geldt ook voor de aanduidingen van de draairichting en van “binnenzijde – inside” / “buitenzijde – outside”.

            Spijkerbanden zijn toegelaten van 30 oktober tot 01 april. Buiten deze periode worden deze banden niet toegelaten in de keuringscentra.

            Personenvervoer

            M2: Voertuigen ontworpen en gebouwd voor het vervoer van passagiers, met meer dan 8 zitplaatsen, die van de bestuurder niet meegerekend, en met een maximale massa van ten hoogste 5 ton.
            M3: Voertuigen ontworpen en gebouwd voor het vervoer van passagiers, met meer dan 8 zitplaatsen, die van de bestuurder niet meegerekend, en met een maximale massa van meer dan 5 ton.

            Voertuigen M2 en M3 met snelheidsbegrenzer dienen minstens uitgerust te zijn met banden met snelheidsindex J, tenzij het PVG of een attest van de constructeur of zijn mandataris een lagere snelheidsindex vermeldt. Dergelijke voertuigen die een kwaliteitskeuring hebben, dienen minstens uitgerust te zijn met banden met snelheidsindex K.

            Voertuigen M2 en M3 zonder snelheidsbegrenzer, dienen minstens uitgerust te zijn met banden met snelheidsindex L, tenzij het PVG of een attest van de constructeur of zijn mandataris een lagere snelheidsindex vermeldt.

            Voertuigen M2 en M3 die ingevolge hun constructie in snelheid beperkt zijn en die op grond van een door de constructeur of zijn mandataris uitgereikt attest ter zake geen snelheidsbegrenzer moeten hebben, dienen minstens uitgerust te zijn met banden met snelheidsindex J, tenzij het PVG of een attest van de constructeur of zijn mandataris een lagere snelheidsindex vermeldt.

            Voor elke as moet de som van de op de banden vermelde draagvermogens (omgezet in massa) hoger dan of gelijk zijn aan de MTM voor die as.

            Indien een voertuig wordt voorgereden met banden zonder LI (lastindex) maar met vermelding van de maximum capaciteit op de band, moet de som van de op de banden vermelde capaciteiten minstens de MTM voor die as bedragen en liefst overschrijden.

            Het draagvermogen per band moet minstens voldoen aan de helft van de MTM van die as in geval van enkele montage, of aan een vierde van de MTM van die as bij dubbele montage.

            Voor de stuuras(sen) van motorvoertuigen van het type M2 en M3 wordt per as een symmetrie geëist in afmetingen, snelheids- en loadindex. Een herzoolde band wordt op deze as(sen) niet aanvaard in combinatie met een normale band, zelfs als de snelheids- en loadindex identiek zijn.

            Op de andere assen moeten de banden dezelfde afmetingen hebben, maar de snelheids- en loadindex moeten per as niet identiek zijn. Een voertuig uitgerust met een M + S band en een normale band op dezelfde as wordt niet aanvaard. Een dubbele montage met symmetrische verdeling (2 M+S banden binnenkant + 2 normale banden buitenkant, of omgekeerd) wordt wel aanvaard.

            De banden van alle voertuigen, voor de eerste maal in dienst gesteld vanaf 1 januari 2004 moeten voorzien zijn van E- of e-goedkeuringsnummer en bandaanduidingen behalve de heropgegoten banden. De afmetingen mogen zowel in mm als in duim weergegeven worden.

            De tekening van de hoofdgroeven van de banden moet ten minste 1,6 mm diep zijn over 3/4 van het loopvlak. Dit geldt niet voor voertuigen voor traag vervoer.

            De verzoolde (heropgegoten) banden mogen gemonteerd zijn op voertuigen in gebruik tot 1 januari 2006 voor zover het bewijs wordt geleverd dat het om banden gaat die heropgegoten zijn volgens de regels van de kunst. Daar deze vaak een lagere load- en snelheidsindex hebben, is hier bijzondere aandacht vereist.

            Vanaf 1 januari 2006 moeten alle verzoolde (heropgegoten) banden die verkocht en gemonteerd worden op voertuigen in dienst goedgekeurd zijn conform reglement nr. 108. Ze dragen het goedkeuringsteken Ex 108R-…….

              Hmm RSR,

              Dat is hier dus wel iets interessant hè!!

              We zullen der zondag wel nog wat over discuteren denk ik 😉 )

              Greetz,

              SidewindR.

                Hier in Hechtel hebben ze onlangs en kennis van me zijn wagen afgekeurd omdat de banden een “te hoge” snelheidsindex hadden.
                Te laag kan ik begrijpen maar te hoog 😕
                Hij heeft een Opel Kadett Ralley 11SR van 1971
                Origineel lagen daar T banden op doch die zijn bijna niet meer te krijgen en zodoende heeft hij er H banden laten opleggen.
                Gevolg in Eksel …………………………….. flagrant afgekeurd

                  Logisch maten kloppen niet.
                  Te fel afwijkende hoogte verschil zowel voor als achter.

                    ik heb 17 er op en af gekeurd moch niet meer in het verkeer gestelt worden dus maar een anderset voor de keuring dan is het altijd goed heb 255.40.17 achter voor 205.50.17

                      Tja, ik ben van de week ook nog naar de keuring geweest met een 3.2 C2 turbolook van 84, zonder probleem gekeurd met de 17″… en dan nog hier in Alken, gekend om moeilijk te doen…

                        Ah dat verhaaltje kan ik mij nog goed herinneren van op de bbq, afkeuring omdat je omtrek een frits te klein was, je zou maar eens iets sneller kunnen optrekken dan de theorie, mag niet hé 😀

                        Omtrek te groot ok, is nog over te discusiëren maar te klein 🙄

                          Mjn P is in februari 2005 verkocht en gekeurd met eerder genoemde 17 duimers. En ik ken geen keuringsstation dat onnozeler doet dan dat hier in Eksel 👿

                            Heb ook wel gehoord dat als het om twee verschillende bandenmaten gaat ze echt heel strikt zijn !

                              Koen wat je verteld klopte tot 11/2004 maar na 11/2004 mag dit niet meer. We hebben al meerdere problemen gehad dus Koen geloof me HET MAG NIET MEER . Als je zoals bij Porsche voor en achter origineel met een verschillende maat zit mag je geen afwijking hebben, en dan mag je juist de bandenmaat hebben dat de constructeur voorschrijft en GEEN ANDERE, DUS GEEN 17” OP EEN 3.2 VAN 1988. Ik kan u dan ook vertellen dat er enkele klanten van mij die hier ook op het forum zitten er problemen hebben mee gehad BV SidewindR en Guy911

                              Anoniem

                                met mijn mx5 had ik standaard met 15″ en met 18″ ging ie nog door de keuring.

                                  Niet correct Luc.
                                  De velgen grootte mag afweiken , maar de bandenomtrek moet binnen de tolerantei blijven.
                                  Ook mijn Elver had idd voor 205 op 16 en achter 225 op 16 maar de eerder genoemde maten mogen dus wel degelijk wel.
                                  Ik spreek uit eigen ervaring en discussie op het keuringsstation. Ik had nl ook eerst 235 achter en heb die voor de keuring moeten veranderen naar 245.
                                  Als voorbeeld, zelfs op een Seat met 13 duimers mag je 17duimers met 195/40 monteren en deze komt glansrijk door de keuring 😉

                                    Ik heb slecht nieuws voor jou de max. die er op mag op een 911 van 1988 is vooraan 205/55r16 en achteraan 225/50r16 en dus GEEN 17″ en ik kan het weten uit ervaring. Nu als je deze maat in geeft in het Goca systeem gaat hij het aanvaarden maar omdat Porsche is uitgerust met 2 verschillende bandenmaten voor en achter is er geen enkele buiten maat toegestaan, dus enkel degene die Porsche zelf voorschrijft en geen enkele andere maat. Als je me nu niet wil geloven bel dan gerust eens naar de keuring en ze zullen je het zelfde antwoord geven als het geen ik hier juist vertel. Ik heb dan ook meerdere klanten waar wij voor de keuring de velgen vervangen door 16” velgen die wij hier liggen hebben met nieuwe banden op en deze dienen dan ook echter alleen om naar de keuring te gaan.

                                    Luc

                                  15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 21)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.