Bandenmaat 265 vs 255 in R18

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches Cayman Bandenmaat 265 vs 255 in R18

• Maker
    Discussie
  • De 987.2 Cayman heeft als officiele achterste bandenmaat 265/40 R18.
    De voorgeschreven winterbanden daarentegen zijn 255/40 R18.

Iemand ervaring of een zomerband van 255/40 R18 dan ook gebruikt mag worden? Ok voor de keuring?

Mijn vraag komt omdat de nieuwste modellen van banden niet gemaakt worden in 265/40 R18, 255/40 R18 zijn wel beschikbaar.
    Zowel Michelin Pilot Sport 4, Goodyear Eagle F1 Supersport, Hankook Ventus Evo 3 etc…
    In 265/40 R18 vind je enkel de oudere generaties zoals Pilot Sport 2 etc.
    Ik zou liever niet vooraan bvb Pilot Sport 4 opleggen en achteraan Pilot Sport 2, dus moest 255 toegestaan zijn kan ik wel 4 dezelfde nieuwe generatie banden opleggen.

Grtn

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • 123

Staan er 20 inch maten in je handleiding voor winterbanden??? Ik denk het niet.

Misschien beetje off-topic maar heeft er iemand ervaring/mening over winterbanden op 20″ 235/35 of 265/35 voor de Cayman ? Is er een verschil met 19″ voor winterbanden ?

123

Als je huidige banden (afgezien van het koudweer bokken) goed aanvoelen.. kun je het ,denk ik , gewoon simpel houden en er de zelfde op leggen als je nu had. of die N codering hadden of niet.

Want dat bokken los je enkel maar op met winterbanden, maar die hebben dan weer andere problemen bij het vaak te warme weer in onze toch wel heel zachte winters.. Het is een te groot compromis als parkeer “bokken” de enige klacht is bij koud weer.

Toch zeker op een niet daily driver of daily driver die niet dagelijks 50 km of meer door wind en weer moet voor woon/werk.

Mijn Cayman rijdt jaar in jaar uit op PS2’s. En mijn Werk BMW (160/dag) krijgt enkel winter banden als er sneew in ‘t vooruit zicht is.. maar goed.. kben daar misschien fanatieker in dan de meeste… DSC staat vaker off dan on op de mijne.
          En beide hebben relatief smalle bandjes/hoogprofiel, dat vergeeft meer bij nat en glad weer.

Dank voor de nuttige info Stijn. ‘k Ben soms een ietwat onwetend, maar daar dient dit forum oa voor hé ? ‘k Heb geen intenties om limieten op te zoeken op de openbare weg, maar wagens met achterwielaandrijving en veel PK’s dienen mijn inziens deftig “schoeisel” te hebben. Dank voor de plaatsingstip (maar dit zal wellicht weinigen verbazen dat dit meer kost dan elders).

123

Michelin is de 1e partner van Porsche, ze racen met Michelin
              Michelin heeft de N banden voor je Cayman. (Michelin PS2)

Ik ben voor Michelin want die lagen erop, ben 1 keer naar N code goodyears gegaan en het trok op niks.. Die N code is dus ook geen garantie op success. In mijn geval ging het over 17 inch hoog porfiel banden en dan is de steviger sidewall van de PS2 een bonus.

Is de PS4 of PSS daarom minder goed? verre van.. Porsche heeft gewoon die banden niet gecertifieerd. (Zit groot deel marketing money van Michelin achter denk ik, goedkoop banden leveren aan fabriek = Porsche doet moeite voor N cert)

Laat aub geen banden opleggen door een OPC, Het enige dat je daarmee bereikt is een hogere factuur. Ga naar een goeie banden centrale, das hun business.

Koud weer bokken is een gevolg van zomerbanden die koud en hard zin , + brede banden + servo.
              Dat hoort erbij en is redelijk normaal voor Zomerbanden.

Of Michelins beter zin dan Pirellis of Yokohama’s, dat zijn discussies waar geen antwoord op zal komen, elk merk heeft wel ergens iemand die ze verkiest.

De vraag is eerder wat ga je met je banden doen.. Op de openbare weg is rij comfort belangerijker dan grip op de limiet, want als je al op de limiet gaat van een Porsche met 235/265 dan ben je niet goed bezig op de openbare weg.

Zolang je de juiste maat, snelheidsindex en load hebt zou ik me geen zorgen maken over die N-codering, ik verwacht ook niet dat dit enig effect op de garantie heeft.
                De oudere Michelin Pilot Sport 2 hadden deze N wel, de nieuwere generatie weer niet meer.
                Let wel, dat bokken bij volledig afdraaien ligt niet aan de Pirelli’s, alle Cayman/Boxters hebben dit. Het wordt wel erger met versleten banden.
                Grtn

Vraagje : ik neig voor mijn toekomstige banden ook om voor Michelin’s te kiezen, maar deze hebben – corrigeer me indien ik fout ben – geen “N-codering” (ik heb een 718 Boxster). Schept dit “problemen” qua garantie ? Bij Porsche stellen ze me enkel de (standaard) Pirelli’s voor (ben hier niet zo tevreden van gezien deze bij koud weer “bokken” – zijnde lawaai maken bij volledig afdraaien van het stuur) of anders Yokokama’s. Over de Michelin’s lees ik evenwel niets anders dan goeds, ook al zijn ze een ietsje duurder dan de concurrentie. P.S. : ik heb het over zomerbanden.

123

Compound vs oppervlakte

waarom wil je het ene wel opgeven maar het andere niet?
                    Hoe rij jij met die auto?? Ga je er mee op circuit??

Bedankt voor de GOCA link, handige tool en idd 255/40 R18 is toegelaten.

Ik volg de redenering van Stijn om 4S te combineren met Super Sport maar helaas is ook de 235/40 R18 voor vooraan er niet in PS 4S, wel in PS4 dus dat zou een optie zijn maar dan is het verschil mss weer te groot met de Super Sport…

The struggle is real! 🙄

123

zou mogen, maar ik zou het toch niet doen als ik 260/40 super sports kan vinden
                        Die zijn vergelijkbaar met de PS4 qua opbouw.. want de PS4 is erop gebaseerd.

Liever PS4 voor SS achter
                        Dan PS4 voor en PS4 -2x10mm achter.

Maar goed, dat merk je gelijkhoe niet op de openbare weg…

Kijk eens op de website van goca.
                          Daar staat een Bandencalculator op.
                          Kan je zien of doe maten mogen of niet.

123

Belgische website toont 265/40 ZR18 101Y MO
                            de PS4 is op de Super Sport gebaseerd.. misschien dat ze in Europa ivm marketing meer SuperSport verkopen en de PS4 wat achter houden.

Ik zou er persoonlijk geen probleem mee hebben om vooraan PS4 te monteren en achteraan SS.. ga je nooit van zijn leven merken.

123

Ik was duidelijk met iets teveel tegelijk bezig.
                              excuses voor de verwarring

maar goed, die band bestaat dus wel EN kunnen ze bestellen
                              Michelin Part Nummer: MSPN85587

Stijn, je link is voor PS4 in 265/35 R18, niet 265/40 R18.
                                De maten op de reclamefoto van de 4S kloppen wel maar die vind ik nergens te koop, ook niet te vinden op de Michelin site. PS 4S vind ik enkel vanaf R19.

123

Staat gewoon in je handleiding hoor

Tires, Rims, Tracks
                                  Cayman Tires Rim Rim offset Track
                                  Summer tires front 205/55 ZR 17 91Y 7 J x 17 H2 55 mm 58.7 in./1490 mm
                                  rear 235/50 ZR 17 96Y 8.5 J x 17 H2 40 mm 60.4 in./1534 mm
                                  or front 235/40 ZR 18 91Y 8 J x 18 H2 57 mm 58.5 in./1486 mm
                                  rear 265/40 ZR 18 101Y XL 9 J x 18 H2 43 mm 60.2 in./1528 mm
                                  or front 235/35 ZR 19 87Y 8 J x 19 H2 57 mm 58.5 in./1486 mm
                                  rear 265/35 ZR 19 94Y 9.5 J x 19 H2 46 mm 59.9 in./1522 mm
                                  or front 235/35 ZR 19 87Y 8.5 J x 19 H2 55 mm 58.7 in./1490 mm
                                  rear 265/35 ZR 19 94Y 10 J x 19 H2 42 mm 60.2 in./1530 mm
                                  Snow tires front 205/55 R 17 91V M+S 7 J x 17 H2 55 mm 58.7 in./1490 mm
                                  rear * 235/50 R 17 96V M+S 8.5 J x 17 H2 40 mm 60.4 in./1534 mm
                                  or front 235/40 R 18 91V M+S 8 J x 18 H2 57 mm 58.5 in./1486 mm
                                  rear * 255/40 R 18 95V M+S 9 J x 18 H2 43 mm 60.2 in./1528 mm
                                  The load capacity coefficient (e.g. ”91“) and maximum speed code letter (e.g. ”V“) are minimum requirements.

Sneeuwbanden mogen 255 achteraan.

Of ze op de keuring ook het verschil op hun computer hebben voor zomer/winterbanden.. geen idee.

Michelin Pilot Sport 4 265/35 ZR18 (97Y) XL
                                  https://www.12banden.be/cgi-bin/rshop.pl?dsco=433&typ=R-300284&partner=1&ID=psm_rdd_benl_vergelijk&Country=DBENL

courante maat.

Ik snap je probleem niet.

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.