bedrijfstemperatuur motor

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 996 bedrijfstemperatuur motor

  • Dit onderwerp bevat 29 reacties, 17 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 12 jaren geleden door PB.
  • Maker
    Discussie

  • Filip
    Deelnemer

      Beste leden,
      Nu heb ik de 996 (tiptronic)reeds 6 maand. Wat mij opvalt is dat ik de motor moeilijk rond de 80-85 graden krijg. Ik rij geen lange afstanden maar …Gisteren nog 50 km op snelweg gereden aan gemiddeld 3000-3500 toeren (ongeveer 140 km/h)in “D” automatic.
      Toen ik op mijn bestemming kwam was de motortemp. slechts 65 graden.
      De buitentemp was 8-9 graden.
      Ik denk dat dit niet normaal is, het kan waarschijnlijk geen kwaad maar toch….
      Kan iemand zeggen waar de thermostaat van het koelwater zit en welke waarde deze zou moeten hebben, m.a.w. wanneer moet deze opengaan.

      Alle tips zijn welkom 😉 .Thanks!

    15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 29)
    • PB

        De originele thermostaat, gaat “deels” open op 85-86°C, er zijn echter thermostaten op de markt die reeds open gaan op een 70°C, dit zou met zich meebrengen dat de olietemp. lager blijft.

          [quote=”Ghost” post=112477]Ik zou toch zorgen dat die motor goed op temperatuur komt.
          Niets is zo schadelijk dan met koude motor rijden 💡
          Een nieuwe thermostaat zal u echt een arm en been gaan kosten hoor :happy:
          De 996 motoren staan al bekend als niet echt de beste, dus draag er zorg voor :idea:[/quote]

          Kan U geen ongelijk geven hoor.
          Denk dat ik toch die thermostaat eens ga uithalen, ook hem eens uittesten.
          Wanneer zou hij moeten VOLLEDIG open gaan denkt U ?

            Ik zou toch zorgen dat die motor goed op temperatuur komt.
            Niets is zo schadelijk dan met koude motor rijden 💡
            Een nieuwe thermostaat zal u echt een arm en been gaan kosten hoor :happy:
            De 996 motoren staan al bekend als niet echt de beste, dus draag er zorg voor 💡

              [quote=”RODONDO” post=112381]Als ik bij temp. rond het vriespunt snelweg rij heb ik ook een kleine terugval. (iets voor de 80 °C op metertje) Volgens garage niets mis mee. En zomaar de thermostaat laten vervangen……

              Wat de P. betreft maak ik me hoe langer hoe minder zorgen. Goed onderhouden, goed drinken geven en…. :driver: Als er echt iets is, zeggen ze het zeker wel in de garage. Vooral in deze tijden. :roll:[/quote]

              RODONDO, ik vind het fijn dat U ons steeds moed in spreekt :applaus:

                Rodondo +1

                  Als ik bij temp. rond het vriespunt snelweg rij heb ik ook een kleine terugval. (iets voor de 80 °C op metertje) Volgens garage niets mis mee. En zomaar de thermostaat laten vervangen……

                  Wat de P. betreft maak ik me hoe langer hoe minder zorgen. Goed onderhouden, goed drinken geven en…. :driver: Als er echt iets is, zeggen ze het zeker wel in de garage. Vooral in deze tijden. 🙄

                    Ja naald stond op 80.

                    Nu net scan laten doen, geen enkele foutmelding.

                    Toen ik daar aankwam via 10 km snelweg was de temp ongeveer 65-70 gr.(buiten 5 graden). Auto heeft 20 min stationair staan draaien en temp was 85 graden.
                    Na enkele minuten te rijden(koelwind zeker?) zakte de temp naar 70-75 graden.
                    Conclusie, koelt zeer goed maar duurt lang voor hij warm krijgt.

                      Stond de temp. naald dan op 80 °C ?

                        Ok heb net nog testje gedaan, 25 km gereden stuk snelweg en stuk stad (tussen 2000 en 2500 toeren).
                        heb temp digitaal opgevolgd gedurende de rit. Bij thuiskomst 71 graden. Dan 10 minuten stationair laten draaien en kreeg dan 81 graden.

                          bij mijn 996TT zag ik toch meestal soms een daling van de temperatuur als er eens een stukje wat sneller doorgereden werd op de autosnelweg, wat ik steeds interpreteerde als meer koelwind en daarom een tijdelijke reactie…??

                            [quote=”deepee” post=112108]
                            via de display van je A/C kan je dit bij vroege modellen 986 en 996 idd digitaal aflezen.
                            voor de instructies klik hier
                            de waarde bij 6c geeft je de bedrijfstemperatuur (water) vd motor.[/quote]
                            :respect2:

                              85°C normaal rijden.
                              Bij stad of sportief rijden naar de 90°C.

                                +1!!! :first:

                                  [quote=”Rufie” post=112080]Mush, hoe weet je dat tot op de graad ?
                                  Kan je dat digitaal aflezen ? Ik heb nog maar alleen naar meterke gekeken en staat bij mij ook net iets boven de 80°.[/quote]

                                  via de display van je A/C kan je dit bij vroege modellen 986 en 996 idd digitaal aflezen.
                                  voor de instructies klik hier
                                  de waarde bij 6c geeft je de bedrijfstemperatuur (water) vd motor.

                                    [quote=”986″ post=112096]Winter en zomer hier ook net voorbij het 80°C streepje.[/quote]

                                    Wow ,jullie wonen zeker in een sauna . 😉 😉
                                    Bij de 997 gt3 stuk boven de 90 °.

                                  15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 29)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.