Bedrijfstemperatuur Porsche 993

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 993 Bedrijfstemperatuur Porsche 993

• Maker
    Discussie
  • Beste Forumleden,

Vooreerst beste wensen voor dit nieuwe jaar.

Ik heb in december redelijk wat rijplezier gehad met mijn nieuwe speelgoed, maar wat me opvalt is dat de motor nooit echt volledig ‘warm’ wordt.
    Of is dit de normale bedrijfstemperatuur (zie foto)

In vergelijking met onze 997 (natuurlijk wel niet echt vergelijkbaar) wordt deze veel vlugger warm en gaat hij al vlug naar 100° C Bij sportief rijden.

Dank voor jullie feedback!
    image_2014-01-02.jpg

image_2014-01-02-2.jpg

9 reacties aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Tom

[quote=”Mart” post=153883]Toch nog iets specifieker over de oliemetertjes. Je hebt olie hoeveelheid, olietemperatuur en oliedrukmeter

De oliedruk meter geeft dacht ik een indicatie over de staat van je motor (compressie). Staat dacht ik laag bij stationair en vrij hoog tijdens het rijden (als het goed is).

Weet iemand meer tussen het verband van de uitlezing van de oliedruk en de status van de motor. Klopt het ongeveer wat ik zeg? Of kijken jullie hier niet naar als je een auto gaat kopen?[/quote]

Stationair bij koude motor moet de druk ongeveer 2 bar zijn. Bij hoger toerental / 1000 -1. Dus 4.000 tpm rond de 3 bar. Bij warme motor is de olie wat dunner en de druk iets lager. Overigens lijkt een waterkoker (997, maar ook een 968) de motor snel op temperatuur, maar dit wil niet zeggen dat de olie.ook al op bedrijfstemperatuur is. Goed warmrijden duurt langer dan je denkt.
      Ongetwijfeld zijn er echte techneuten die hier iets aan toe te voegen (corrigeren?) hebben… :applaus:
      My 2 cents…

0

Toch nog iets specifieker over de oliemetertjes. Je hebt olie hoeveelheid, olietemperatuur en oliedruk.

Waarbij de linkse meter op de 2e foto de belangrijkste is om any time in de gaten te houden.
        Eerst moet de auto 100% warm gereden zijn. Als je dan op een vlakke weg, stil staat in zijn vrij, DAN pas krijgt deze oliemeter zijn waarde (kun je de werkelijke status aflezen). Wat er op neer komt dat je uit het rood moet blijven, dan zit er te weinig motorolie in. Mocht er teveel olie inzitten, dan staat in bovenin het witte blokje en gooit ie het teveel aan olie er uit als ie goed warm/heet wordt. Als de motor warm is, en deze meter dat dus aangeeft, kun je gaan trappen!

Die temperatuurmeter waar het hier over gaat, als ie maar niet in het rood staat toch, inderdaad op warme dagen in de file, wordt je wel eens zenuwachtig, dan loopt ie ernstig op, maar blijft ie toch uit het rode. 1 voordeel, je radiateur kan niet ploffen, hahaha. En als ie hoog oploopt, tsja dan slaan/gaan alle blowers aan om de temperatuur weer naar beneden te krijgen, toch zo veel mogelijk wind op zien te pakken.

De oliedruk meter geeft dacht ik een indicatie over de staat van je motor (compressie). Staat dacht ik laag bij stationair en vrij hoog tijdens het rijden (als het goed is).

Weet iemand meer tussen het verband van de uitlezing van de oliedruk en de status van de motor. Klopt het ongeveer wat ik zeg? Of kijken jullie hier niet naar als je een auto gaat kopen?

0

Dag Cab88,

Zal ergens voor maart-april zijn.

Wagen vlug eerste maal ingeschreven op 1/12 zodat de BIV nog ‘mee viel’.
          Op 30/12 nummerplaat terug gestuurd, staat dus eventjes te rusten!

Groeten

0

Volkomen normaal staat op mijn 993 ook zo :up:

0

Ook de beste wensen Oli, als je nog eens een toerke doet vertrek eens naar rechts ipv links … 😉

0

Wacht maar tot in de zomer bij 30 graden en dan in de file ❗
                Dan gaat hij naar “tien voor drie”, maar niets aan de hand hoor :salut:

0

Stand van de meter lijkt mij volkomen normaal zeker in de winter,mijn 993 staat op winterstalling maar zoals Wim verteld zal deze meter bij normaal buitentemperatuur niet boven kwart voor gaan,bij zomerse temp. in de file durft hij toch meer stijgen tot 10 voor

0

Bedankt!

0
                    Wim

Is nomaal.
                      Temperatuur bij de lufties moet rond 10 over half acht tot kwart voor negen staan. 💡

0
                    9 reacties aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.