belastingen op recklame maken

Home Forum Zeverhoekje belastingen op recklame maken

• Maker
    Discussie

• ironpatje
    Deelnemer

ik denk eraan om een WAW (velomobiel) te kopen……

nu heb ik al een paar maal een velomobiel zien rijden waarop reclame word gemaakt, 1 x een persoon tegen gehouden, en hem eens gevraagd hoeveel hij daarvoor kreeg ( zwarte WAW met opschrift van een kapperszaak), ‘t was 50 euro/maand, dus 600 euro/ jaar
      nu vraag ik mij af of je zoiets moet aangeven aan de belastingen (denk het wel, want is een inkomste….),
      en hoeveel je daarop belast word ❓

een velomobiel is (en blijft) toch iets zalig, en ne scheve voet gaat me denkelijk toch niet kunnen tegenhouden ❗

bij de belastingen weten ze het ook blijkbaar niet 🙄 , want na een telefoontje (wachtijd: zeer lang….) hebben ze me een e-mail adres gegeven om de vraag te stellen, want via telefoon konden ze daar niet op antwoorden, ze wisten het gewoon niet, dus een e-mail gestuurd naar het door hun vermelde adres……
      antwoord, vandaag : nul komma niks…….
      hopende voor de komende dagen ……

ik moet de fiets nog bestellen, ‘kweet niet goed in welke kleur ❓
      (moest er iemand geroepen vinden om reclame te maken, dan mag die de kleur kiezen, e-mail: symonspatrick@hotmail.be )
      maar dit is een voorbeeld :

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
      • ok, zelfstandig worden heb ik begrepen,
        in bijberoep “reclame voerder”, want dan kan ik een factuur uitschrijven (belangrijk voor de sponsor, want dan kan die dat aftrekken van de belastingen….)
        en dan:

onkosten: fiets afschrijven op 5 jaar: 1600 euro dus per jaar, onderhoud: 200 euro per jaar

inkomsten: fiets verhuren voor reclame : 150 euro/maand dus 1800 euro/jaar

winst = 0, belastingen= 0 😀

(en zeg niet: dat is niet realistisch, wie wil zoveel geven voor reclame op een fiets ????
        ik heb (tot nu toe) 2 firma’s die dat willen geven, binnen 2 weken definitief wie het zal worden, 1 (zeer grote firma) moet er nog over nadenken (max 2 weken dus), zou wel over meer geld kunnen gaan …..)

vandaag dus een mail gekregen van de belastingen (op ne zaterdag!!!!):

Geachte heer

Onze referte: 2012-xxx-xxx-xx (gelieve dat nummer mee te delen bij ieder contact met het Contactcenter)

De inkomsten die een particulier buiten de uitoefening van een beroepswerkzaamheid verkrijgt uit de verhuring voor publiciteitsdoeleinden van de reclameruimte van zijn voertuig dat hij op geregelde tijdstippen in het verkeer brengt, zijn in de regel aan te merken als diverse inkomsten in de zin van artikel 90, 1° van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992 (WIB 92).

Diverse inkomsten in de zin van artikel 90, 1°, WIB 92 zijn in principe afzonderlijk belastbaar tegen een aanslagvoet van 33 %, behoudens wanneer de volledige samentelling van die inkomsten met de andere inkomsten van de belastingplichtige voordeliger is.

Voor bijkomende algemene informatie kan u steeds terecht op de webstek van de FOD Financiën (http://www.minfin.fgov.be) of kan u het Contactcenter FOD Financiën bellen op het telefoonnummer 0257/257 57 (gewoon tarief, elke werkdag van 8 u tot 17 u).

natuurlijk de GULF kleuren, en dan nog een porsche embleem, en een luchtgekoelde electromotor, en de fiets is af…..
            wedden dat er tijdens een porsche bijeenkomst veel belangstelling voor is
            :sarcastisch :driver:
            [IMG]http://img171.imageshack.us/img171/1985/wawgulf.jpg[/IMG]

en wat de kleur betreft voor je fiets… GULF kleuren uiteraard !!!

maar je kan de waw dus wel aftrekken van de belastingen….
                http://www.fietsersbond.be/faq/fiscaliteit/beroepskosten (juist gevonden….)

– ofwel alle kosten die betrekking hebben op het fietsgebruik. In dit laatste geval: een fietsende werknemer kan nagenoeg alles als beroepskost inbrengen. Enkele voorbeelden:

– de fiets, al moet die wel worden afgeschreven op 3 tot 5 jaar en uiteraard enkel voor het deel van de effectieve woon-werkverplaatsingen;
                – lidgeld van de Fietsersbond, vanwege de inbegrepen verzekering rechtsbijstand. Ook hier weer proportioneel voor het deel woon-werkverplaatsingen;
                – een tuinhuisje om de fiets te stallen, ook weer naar proportionaliteit;
                – onderhoudskosten fiets, ook weer proportioneel;
                – Uitzondering: kosten van kledij kunnen niet worden ingebracht.

dus ik koop vb die fiets van 8000 euro, afschrijven op 5 jaar= 1600 euro/jaar 😀
                of nog beter: 8000 euro afschrijven op 3 jaar= 2666 euro,
                en daarna ?
                21 cent per km =
                25 km x 2 dag = 50 km/ dag, x 220 (werkdagen op een jaar) = 11.000 km/jaar
                x 21 cent = 2310 euro 😀

hoe noemt dat danscafe ❓ :drink:

@Mush, niet te snel 🙂
                    ik heb het nog meegemaakt dat een zaakvoerder cash in het handje sponsorde.
                    was een danscafe, was niet wit geld gaf 1200 euro voor een jaar, cash in het handje voor een sportclubje “uit sympathie” heette het, en haalde er een veelvoud van op door extra inkomsten in zijn café, van die jongelui en hun vrienden 🙂

denk nog altijd dat dat goed zaken doen is als je een hoge Return On Investment krijgt (zeker als dat investment donkergekleurd geld was 🙂 )

en een kapsalon kan net hetzelfde werken, al weet ik niet of je met 1 velomobiel een bepaalde doelgroep kan aanspreken om er veel ROI op te krijgen.

alle gekheid op een stokje: heb als middelbare schoolleerling destijds zoveel met de fiets in het verkeer gereden, en me nooit onveilig gevoeld, en dan na bijna 20 jaren niet meer gefiets te hebben nog eens een mountainbike te leen gekregen bij OPC Porsche Knokke terwijl mijn wagen in onderhoud was, en me nog nooit zo onveilig gevoeld als ik plots met die fiets in dat drukke verkeer diende te rijden! :wtf: Is oud worden zeker? De term zwakke weggebruiker werd me plots weer duidelijk! Onvoorstelbaar als je dan het steeds roekelozere gedrag van veel student-fietsers soms ziet… alsof ze onkwetsbaar zijn! 😥

[quote=”Funny” post=100439]Vergelijk het met betalen van alimentatie … degene die betaalt kan het in mindering brengen l[/quote]

En in NL kan de ex-partner daar dan weer 50% van claimen … :sleep:

[quote=”ironpatje” post=100423][quote=”porsche” post=100422]
                          Wat betreft de Velomobiel dat vind ik persoonlijk een levensgevaarlijk voorwerp.[/quote]
                          dat zeggen idd de meeste oude mensen, ik denk dat anna van familie dat ook zou zeggen….
                          [/quote]
                          Woooow!!
                          Easy tiger!! 😛
                          Het feit dat jij (in tegenstelling tot ik) weet wie Anna van Familie is laat al vermoeden dat je ingesteldheid ook niet van de jongste is :mrgreen:

Ik -als old fart- heb ook mijn bedenkingen als ik dat fietsmobieltje zie. Met een gewone fiets trek je even je stuur op en je kan direct een andere richting uit om iets te ontwijken, dat is bij dit spul uitgesloten, eender hoe jong je bent.
                          Als je uit een smalle straat komt moet je “neus” al een dikke meter op de rijbaan staan *alvorens* jij in je bekrompen cockpit iets te zien krijgt.
                          Bij een gewone fiets heb je 360° zicht rondom, met deze fiets amper.
                          Een normale mens op een normale fiets rijdt ongeveer een 20 km/uur, bij deze zijn snelheden rond de 50 km/uur vrij normaal dacht ik, wel, mensen zijn dat niet gewoon en verwachten zoiets niet. Net zoals ze een Prius die stilletjes komt afgeslopen niet gewend zijn, noch een Porsche die tegen 150/uur in de bebouwde kom rijdt.
                          Etc… etc…
                          Excessen geven altijd problemen. Deze fiets (hoe grandioos en baanbrekend het design ook is) zal daar geen uitzondering op zijn.

Dat je er gek van bent: al wat je wil.
                          Dat je mensen met gezond verstand hun neus eraf bijt is iets anders… is dan typisch voor een “jonge hond” zeker? Toen we 20 waren snapten we ook niet waarom we niet gewoon aan volle snelheid door het dorp mochten razen.

Oja,iemand die jou sponsort zal dat in principe ook aangeven aan de belastingen als aftrekpost. Iemand die dat zo in ‘t handje geeft is niet slim bezig.

@ Adore356: Iemand met verstand van belastingen? 8) Stel je eens even voor in het voorsteltopic, klein woordje uitleg waarom Porsche, eventuele Porsche geschiedenis of naar wat je op zoek bent… Een fotooke mag ook altijd (moest je al een P hebben) 😉

dus 85 % van 600 euro is 510 euro aan te geven, en dan daar 15 % van afgeven (76.5 euro) = 523.5 euro overhouden,
                            hoop dat dit klopt

Wat uw personenbelasting betreft:

Aangeven als rechten/concessies (reklamedrager). Het in te vullen bedrag is 85% van het ontvangen bedrag. De belasting op deze roerende inkomsten is 15%.

Een inkomen is het ook .Jij krijgt officieel x bedrag .Dit bedrag is een inkomen .Degene die jou dit bedrag geeft kan dit inbrengen als kosten en zo is alles in evenwicht .
                                De fiscus hanteert het principe van geven en nemen .
                                Vergelijk het met betalen van alimentatie .Degene die krijgt moet het aangeven degene die betaalt kan het in mindering brengen l

Ik weet niet hoe men in NL de wet toepast maar in België is het vrij duidelijk.

Belasting op mobiele reklame
                                  Indien u reklame wenst te maken op de openbare weg, bent u hiervoor een belasting op mobiele reclame verschuldigd. Het betreft reklame op mobiele voertuigen. Een toelating of vergunning heeft u niet nodig.

Op basis van de tarieven kan u het verschuldigde bedrag berekenen.
                                  U dient eveneens zelf vooraf aangifte te doen bij de dienst Vaststelling fiscaliteit.
                                  Dit kan per mail via vestigingsbelasting@stad.antwerpen.be
                                  of per post naar Stad Antwerpen – Financiën – Vaststelling fiscaliteit – Grote Markt 1 – 2000 Antwerpen.

Zo lang het geen officieele sponsor is kan je natuurlijk zoveel reclame rond-sjouwen als je wilt – hangt er gewoon vanaf hoe de eigenaar van de te voeren naam jou dat bedrag betaald.

Geeft’ie het cash – zonder getekende verklaring – dan hou je gewoon je mond.

Doet’ie het officieel – dan zou ik een klein boekhoudinkje bij gaan houden – en de kosten van de fiets (in dit geval) daarmee verrekenen. Op die manier betaal je MI het minste belasting – als je al iets betaald …

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.