Belgisch probleem – Auto verzekerd naar de keuring

Home Forum Porsche Talk Belgisch probleem – Auto verzekerd naar de keuring

  • Maker
    Discussie

  • Toon Creemers
    Deelnemer

      Dus, zoals zo vaak zit ik met een pracht van een kip of het ei situatie: Ik heb mijn oldtimer uit de VS ondertussen hier, en die heeft nog US-nummerplaten die geldig zijn, met inschrijvingsbewijs. Nu wil ik naar de oldtimerkeuring daarmee, echter, zonder keuring krijg ik geen verzekering, en mijn Amerikaanse verzekering zou hier sowieso niet dekken. Iedereen suggereert een Z-plaat, maar dat is blijkbaar ook al helemaal illegaal om die te huren (gesteld dat ik al goesting heb om 120 euro daarvoor te geven). Verzekeren op chassisnummer wil de verzekering niet.

      Dus: kent er iemand een garagist in het Brusselse die ik dit kan vragen? Dat hij er mee naar de keuring gaat? In Arizona kon ik gewoon een tijdelijke plaat afdrukken en verzekeren op chassisnummer om naar de keuring te gaan, maar dat is natuurlijk te handig voor dit apenland. :censored:

    15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 30)
      • Het meest logische antwoord is hier al enkele malen voorbij gekomen.

        ➡ DD platen er op, O keuring en dan indien nodig ( waarom eigenlijk ??? ) op gewoon platen laten keuren….. indien er een gelijkvormigheidsattest is natuurlijk !

          De auto op een aanhangwagen tot voor de poort van de keuring,laten keuren zonder verzekering . Daarna naar de verzekering gaan voor uw plaat en de verzekering , als de plaat er is terug naar de keuring .
          Gr. Marc

            Er bestaat trouwens een database die alle voertuigen bijhoudt die met een bepaalde Z-plaat worden aangeboden.

              Garageplaten mag je niet huren om zelf mee te rijden. Dacht zelfs dat de eigenaar van de Z-platen een schriftelijke toestemming moet geven aan zijn werkmensen om ermee te rijden?
              Op de keuring waar ik ga hangt er een melding “geen keuring met Z-platen zonder schriftelijke toestemming”

              Is het ook niet zo dat een garage niet op alle wagens een Z-plaat mag hangen omdat hier een onderverdeling is per klasse van cilinderinhoud en dit vooral op gebied van verzekeringen??

              M.a.w., let ook op met Z-platen…..

                Mja, de keuring (alleszins die van Asse) wisten ze mij heel vriendelijk te melden dat dat mijn probleem was, en niet het hunne. Ik zou inderdaad een garagist 150 euro kunnen geven om ermee naar de keuring te gaan, maar ik vind dat ik dat principieel ook zonder zou moeten kunnen oplossen, en ik ken hier geen garagist, laat staan ene die ik met mijn auto wil laten rijden. De garageplaat huren kost evenveel als gewoon een depannage tot de keuring, waarna ik hem dat met de amerikaanse plaat kan voorrijden aan de keuring. Het zal dus blijkbaar dat worden maandag.

                  Als je de kost van de garagist en zijn plaat kunt uitwinnen…
                  Weet trouwens niet of de keuring het zo ver drijft om te bewijzen dat er effectief verzekeringsoverdracht werd uitgevoerd voor die dag (maar dat ben ik dus absoluut niet zeker). Telefoontje naar keuring kan veel oplossen natuurlijk…

                    Kip en ei situatie? Bedoel je niet: mug en olifant? :sarcastisch

                    Aangezien je zelf niet met Z-platen mag rijden, laat je garagist dan toch gaan?
                    Ik zie het probleem niet echt… 🙄

                      als de auto oud genoeg is kan je eerst laten keuren voor O-plaat zonder veel poespas. dan ben je met alles in orde en ga je met je eigen o-plaat opnieuw naar de keuring voor een keuring en aanvraag van een normale plaat. dit kost je enkel de 20 euro extra voor het versturen van de o-plaat. want je hoeft geen twee keer BIV of wegentaks te betalen voor dezelfde auto en hetzelfde jaar.

                      ‘kweet het klinkt allemaal omslachtig, maar zo kan het ook – op eigen houtje – en betrekkelijk snel

                      bij keuring met een geleende/gehuurde Z-plaat moet de garagist er zelf bij zijn ofwel diens personeelslid met een attest/volmacht op naam. zo’n verklaring voor iemand vreemd aan de garage is niet geldig en je moet zonder meer retour.

                        Als je verzekeraar weigert, zou ik eens prijs vragen elders om al je verzekeringen over te brengen. Gewoon rustig zeggen, helpt misschien al.

                        Ik heb de goedkoopste makelaar niet, maar het is er wel zo eentje die problemen oplost. De verzekering liet me met een ongekeurde en zelfs niet gehomologeerde wagen rijden. Gewoon een telefoontje en ik krijg in copie een e-bericht met bevestiging dat ik die welbepaalde dag op die welbepaalde nummerplaat met die welbepaalde ongekeurde wagen rij. (Wagen waarvan de verzekeraar natuurlijk copie van alle documenten heeft. Merk op dat ik het bij een invoerwagen niet meer zou doen, je hebt noch hier, noch elders wegenbelasting betaald voor de ingevoerde wagen en ze kunnen dus volgens de belgische wet zelfs je wagen aanslaan … maar dat geheel terzijde.)

                        Hoe dat nu juist zit, vraag ik me af, het is een nest. Ik ben verplicht met Z-platen te gaan, omdat ik mordicus gewone onbeperkte keuring wil en ik reed niet op tijdelijke Nederlandse RdW-platen vanuit Nederland hierheen. Dan zou ik denken dat jij zogezegd wel op tijdelijke nummerplaten hierheen gereden bent. Het zijn zelfs langdurige en geen tijdelijke. Dan zou een gewone keuring wel met je buitenlandse nummerplaten kunnen? Of redeneer ik te rechtlijnig?

                          Hier is een nr van mijne kozijn die autohandelaar en Z platen misschien kan je hem eens vragen.
                          hij noemt Erik 0475 68 80 45 en woont in Leest?

                          Mvg Peter

                            zat met mijn oldtimer met hetzelfde probleem. Oplossing is zoals hierboven gezegd. Nummerplaat van uw dagelijks voertuig aan de oldtimer hangen, verzekeringen op de hoogte brengen voor die dag, en alle papieren meebrengen van uw dagelijks voertuig naar de keuring. Ik heb geen gezever gehad, alles was in orde.

                              Dat wil de verzekering dus niet doen, het is nochtans een makelaar waar ik al lang klant ben. Geen keuring is geen verzekering zeggen die. Toen ik mijn huidige daily ging halen ging dat gek genoeg wel vlot met de plaat van een andere auto, omdat die al gekeurd was. Enfin, ik heb wel via via een Z-plaat misschien, maar kost me nog 30 euro en ik ben vrij zeker dat als er iets gebeurt ik nog altijd dik genaaid ga zijn, maar dat is blijkbaar wat iedereen doet?

                                Ik zou zeggen:
                                -Uw verzekering van dagelijkse wagen verwittigen;
                                -plaat van DD op oldtimer;
                                -meenemen: inschrijvingsbewijs en groene kaart verzekering DD
                                (tenzij je geen andere DD hebt)

                                  Het probleem is dan de verzekering (zelfde als op US plaat), nee? Het is wel geen 100km, maar ik ben nog al een schrikschijter.

                                  PB

                                    Oldtimer keuring mag je doen met de platen van je dagelijkse wagen, hij moet wel op jou naam ingeschreven staan.

                                  15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 30)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.