Benzine

Home Forum Porscheforum Technisch Algemeen Benzine

  • Maker
    Discussie
  • Hallo allen, is er iemand onder jullie die kan vertellen of benzine van bekende merken als Shell, Texaco, Q8, Jet , … van betere kwaliteit is dan de benzines van ‘witte pompen’? Of maakt dat eigenlijk niets uit?
    Ik heb me steeds laten wijsmaken dat Shell de beste en ‘schoonste’ benzine zou leveren.

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 22)
    • Ik tank steeds bij Esso en bij Esso express zijn de prijzen zelfs heel scherp, zelf regelmatig goedkoper dan bi de Macro.

        [quote=”por 914″:11ghyw35]Ik heb de laatste keer bij makro getankt in eke en mijn 911 sc heeft geen
        fut meer in de lage toeren .Ik ga dit weekend aan mijn normale pomp
        tanken en hoop zijn normale krachten terug te vinden.
        [/quote]

        ik heb daar met mijn vorige auto – diesel 😯 – jarenlang getankt (wonend in Gent / werkend in Ronse); nooit geen probleem

        intussen Honda VTEC 😀 ( noch werkend in Ronse

          Ik heb de laatste keer bij makro getankt in eke en mijn 911 sc heeft geen
          fut meer in de lage toeren .Ik ga dit weekend aan mijn normale pomp
          tanken en hoop zijn normale krachten terug te vinden.

          groeten ,

          Danny

            In Leopoldsbur zijn de prijzen ook gelijk, 3 pompen op iets van 500m ofzo, concurrentie is moordend deze tijden, daarom zitten ze op dezelfde prijs, want elke klant telt!

              mijn gedacht : tanken bij een merkpomp die gevestigd is in de buurt van een “witte pomp” -> in de meeste gevallen moet de merkpomp meegaan op prijsvlak

              al kan er ook sterke concurrentie zijn tussen de “merken” : zelf tank ik doorgaans in Dendermonde waar er op mijn dagelijkse woon-werk route 4 pompen zitten nl. Avia (onbemand), Shell Express (onbemand), Jet (met shop) en Q8 (onbemand) -> tot voor kort had de Shell een shop en was die iets duurder dan de 3 andere, nu als Shell Express gaat ie onder de 3 andere, ik heb gisteren 95+ getankt aan 1,299 EUR, diesel kost er 0,96 EUR
              [size=75:2q6k8x9o]als ik het me goed herinner tenminste , let niet zo op dieselprijzen 🙂 [/size]

                mijn vriendin rijd met een corsake van 16 jaar oud (een duizendje).
                vorige eigenaar ging altijd bij de GB tanken. nu sinds een jaar tankt zij enkel maar schel , total en esso en zelf bij dit klein duizentje is het verschil overduidelijk. het schilt in topsnelheid, zuiver draaien, op trekken, …
                er is echt wel een GROOT verschil tussen de top merken en de witte pompen.

                  [quote=”ferdy”:sunzhjlh]Wat denken jullie, er zijn mischien nog 5 raffinaderijen, o.a. Total-Fina , Shell, Esso, Texaco, ….. de GROTE merken dus.

                  Waar halen al die kleine merken zoals JET, OCTA+, DATS, MAKRO dan hun brandstof produkten ??????????????

                  Bij Makro komen er GROTE merken leveren, is dit produkt dan van minder kwaliteit ?
                  Is het economisch verantwoord om verschillende kwaliteiten te produceren?
                  98 octaan is overal 98 octaan, er zijn zeer strenge normen en die moeten nageleefd worden !

                  Grote merken willen de prijzen hoog houden en alle argumenten zijn goed om de verbruiker om te leiden ( lijden).

                  Zijn het dan allemaal sukkelaars die bij Makro gaan tanken of prijsbewuste verbruikers, ik weet het niet maar er zijn er in elk geval meer en meer.[/quote]

                  Beste Ferdy,

                  Het zijn zeker niet allemaal sukkelaars die bij Makro tanken en het klopt dat grote merken aan budget-pompen leveren, MAAR, zoals ik al zei zitten er dan minder of geen additieven in die benzine… en dat heb ik niet uitgevonden hoor!

                  Greetz,

                  SidewindR.

                    Ik ga in ieder geval vanaf nu steeds bij Shell Express tanken ipv overal een beetje …

                      Het zal waarschijnlijk enorm stom klinken op een Porsche forum. Maar een vriendin van mij heeft een 25km/u Honda Vision scootertje. We gingen eigenlijk altijd bij Jet tanken omdat deze gewoon het dichtste in de buurt was. Wat we juist tankten weet ik niet meer maar het was altijd een Super 95 of 98.

                      We hebben eigenlijk altijd problemen met dat brommertje gehad (moeilijk starten, stilvallen, …) In de garage vonden ze niets verkeerd ze hebben zelfs een nieuwe carburator gestoken maar dat hielp niet veel. Het zal waarschijnlijk dus aan de slechte naft liggen. 🙄

                        Wat denken jullie, er zijn mischien nog 5 raffinaderijen, o.a. Total-Fina , Shell, Esso, Texaco, ….. de GROTE merken dus.

                        Waar halen al die kleine merken zoals JET, OCTA+, DATS, MAKRO dan hun brandstof produkten ??????????????

                        Bij Makro komen er GROTE merken leveren, is dit produkt dan van minder kwaliteit ?
                        Is het economisch verantwoord om verschillende kwaliteiten te produceren?
                        98 octaan is overal 98 octaan, er zijn zeer strenge normen en die moeten nageleefd worden !

                        Grote merken willen de prijzen hoog houden en alle argumenten zijn goed om de verbruiker om te leiden ( lijden).

                        Zijn het dan allemaal sukkelaars die bij Makro gaan tanken of prijsbewuste verbruikers, ik weet het niet maar er zijn er in elk geval meer en meer.

                          ik sluit me aan bij de anderen hier op ‘t forum…witte produkten vermijd ik ten zeerste…ik heb geen slechte ervaringen, omdat ik het nooit tank, maar toch weerhoudt er iets me ervan…misschien ben ik wel nog één van die onnozelaars die denkt “‘t is wat duurder, dus ‘t zal wel beter zijn” 😆 ..enfin, ik denk dat wel dat jullie begrijpen wat ik bedoel.

                          Omdat ik zelf vrij veel km’s doe met een benzine en de naft ni van de goedkoopste is (‘t moet dan nog 98 RON zijn), tank ik steeds bij Esso Express. Heb er nooit problemen mee gehad. De goedkoopste naft die ik ooit tankte was Maes (in onze streek goed vertegenwoordigd) en geen klagen van..ik reed toen Golf VR6 en kwam steeds aan m’n km’s, van vermogenverlies geen sprake). Wat me wel van het hart moet is dat ik met JET niet aan m’n normale km’s kwam (zo’n 30-40 minder)..en ik ben blijkbaar ni de enige die dit zegt…dus, bij JET zien ze me niet.

                          De ander pomphouder me niet of zelden ziet is de Shell-uitbater. Fantastische naft en uitsekende kwaliteit – akkoord – maar ik vind het een beetje stom om 2-3 frank per liter meer te gaan betalen om week in week uit in dagelijks verkeer de lucht in te sturen…(waarmee ik niet wil zeggen dat het geen goede benzine is om te tanken wanner je es een circuit-uitstap doet ofzo).

                          Mijn advies: tank niet te goedkoop, maar ook niet te duur: het normale voldoet ruimschoots 😉

                            Dank voor deze info SidewindR. !!! En ook aan alle anderen 😉

                              De kostprijs van de additievencocktail die de grote merken bij hun benzine voegen is ongeveer een 2 a 3 “oude frank” per liter. De witte merken zijn nu net een 2 a 3 frank per liter goedkoper, en je kan al raden hoe ze aan dat verschil komen.

                              Een eigen ervaring met mijn golf II vroeger bevestigt dit: normaal moest die op 98 rijden maar als student werd er soms wel eens 95 getankt, altijd van Shell. Nu was dat geen enkel probleem. Tot ik ooit eens 95 tankte van “Netto Oil”, 3 frank per liter minder MAARRR, ik kreeg mijne golf bijna niemeer uit omdat hij gewoon bleef na-pingelen!!! Sindsdien heb ik dan ook nooit meer “witte-naft” getankt! De reden waarom dit bij de Shell benzine geen probleem was waren oa de anti-pingel additieven.

                              Ooit ook als student de labo’s van Texaco in de buurt van Gent bezocht. Daar werd ons ook duidelijk verteld dat de benzine bij de witte merken op zich perfect dezelfde oorsprong kan hebben dan bij grote merken. Die komt toch in bulk toe vb in de haven van Antwerpen. Maar achteraf voegen de merken er hun specifieke additieven aan toe…

                              Hopelijk verduidelijkt dit het een en het ander.

                              Groetjes,

                              SidewindR.

                                jaja, maar ik ben niet echt op zoek naar de goedkoopste maar wel naar kwalitatief de beste…

                                  In onze streek ( Steenokkerzeel ) is Jet aan de zelfde prijs dan Makro.

                                  Grote merken zoals Shell hebben verschillende prijzen, naargelang de nabijheid van de concurrentie !!

                                  Ga eens kijken op http://www.voordeligtanken.be

                                  Je kan de beste kiezen uit je streek

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 22)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.