Bestellen in de US

Home Forum Zeverhoekje Bestellen in de US

• Maker
    Discussie
  • Begin april had ik op Ebay een trui van Martini Racing ‘gewonnen‘. Rekening houdend met de koopprijs en de verzendingskosten, was het item een 30 EUR goedkoper dan hier bij de Porsche dealer. 🙂
    Begin deze week lag het eindelijk op mij te wachten in het postkantoor waar ik nog 35 EUR mocht betalen voor BTW en andere kosten. 😯
    Totale winst: -5 EUR en als bonus een pakje frustratie omdat het zo lang onderweg was.
    Tof hé. :censored:
    Bestellen in de US: ik zal er in ‘t vervolg 2 keer over nadenken.

10 reacties aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
    • de ‘truk’ met de lagere waarde opgeven, kan je natuurlijk wel zuur opbreken als het verloren gaat of beschadigd wordt, want dan krijg je ook maar die lagere waarde uitgekeerd door de verzekering! :sarcastisch

[quote=”patrickvb” post=97446]
        Bestellen in de US: ik zal er in ‘t vervolg 2 keer over nadenken.[/quote]

Rule of Thumb ➡ wat je in aantal $ betaald, ben je uiteindelijk in aantal € kwijt 💡

In NL heeft men de verplichting voor alle import-belastingen bij de transporteur neer gelegd – en staan ze doodleuk voor de deur het verschuldigde bedrag te innen …

Inderdaad kan je redelijke sjoemelen door de verkoper een lager bedrag op het pakket aan te laten geven – als optie kan je het dan nog extern verzekeren tegen schade en verlies.(voor de echte waarde)

Mijn vrouw had ooit schoenen gekocht op Ebay in de USA, en betaald met Paypal. De verkoopster had een 100% positieve feedback met meer dan duizend verkochte items. Normaal volledig te vertrouwen dus.
          Trackingcode van UPS en alles gekregen. Na een week, zending vanaf België niet meer te vinden. Na weken speurwerk, en omdat ik via via bij de douane iemand ken, bleek het pakket bij de douane te liggen hoewel via officiele weg dit niet bevestigd werd.
          Na 1,5 maand corresponderen tussen verkoopster, UPS, douane (die nooit van iets wisten) en onszelf heeft mijn vrouw dan haar geld via Paypal teruggekregen. Na nog eens 4 maanden een brief in de bus van de douane of ik zomaar eventjes 120 euro + boete wou betalen om het pakket te krijgen. Ja, Fuck off… :wtf: :wtf: en niet gereageerd. Na enkele weken opnieuw een brief met herinnering + boete. Kust m’n kl.ten. :puke: :puke:

Na nog eens enkele weken plots telefoon van de douane. Of ik geen brief gekregen heb met een betalingsopdracht, nee geen brief gezien, waarom? Omdat u 120 euro moet betalen + een boete voor een pakket uit Amerika. Luister meneer, ik heb niets gekocht in Amerika, en als u zegt dat u een pakket hebt uit Amerika voor mij, wil dit absoluut niets zeggen, ik heb niets gekocht, moet niets hebben, stuur dit maar terug vanwaar het komt.

Jamaar dit kan zomaar niet, u moet betalen!

Meneer, ik betaal juist niets, bewijst u maar eens dat ik iets gekocht heb in Amerika, misschien is het wel een bompakket, trek uwe plan met uw pakket.

Nooit meer iets van gehoord. :relaxman: :relaxman:

Waarschijnlijk loopt er bij de douane nu iemand met een nieuw paar schoenen want de verkoopster heeft ook nooit iets teruggekregen. Zij was totaal niet rancuneus maar kon niet begrijpen dat zoiets nog kon in Europa. Tja, in België wel dus. 😥 😥

Ook meegemaakt met mijn steenslagmasker .
            Een paar maanden na levering kreeg ik een verrassing van Douane en accijnsen Genk die een hoger bedrag eistten dan het pakket me gekost had . 👿
            Ik heb sindsdien mijn les geleerd .
            Laat het als cadeau opsturen en de rekening appart per post .
            Dan ontduik je dit .

Met het risico dat je item een “namaakexemplaar” is. Zoals de Ralph Lauren hemden waar de knopen afvallen en na een wasbeurt 3 maten gekrompen is. 😥

@ porsche: merci voor de duidelijke uitleg.

De aankoopprijs (in dollars) stond vermeld op de doos, bijgevolg mocht ik afdokken. 🙁

[quote=”cabrio wim” post=97456]Timo heeft vorig jaar in september iets in Amerika besteld en betaald met mastercard, en ze zeggen dat het steeds onderweg is, maar hier nog niks gezien, en bij Rotjeknor is het ook nog niet binnen.
                  Dus zal wel geld weg zijn. :evil:[/quote]
                  Hé Wim, Mastercard doet daar niet moeilijk over hoor. Op hun site kan je een document downloaden en invullen met de klacht. Zij betalen dan probleemloos terug, het kan wel een 2 maanden duren.

Paypal biedt een gelijkaardige dienst aan als je iets aankoopt en niet ontvangt wordt je terugbetaald. Het geld gaat van de leverancier zijn rekening. Ik heb het ook al 3 keer voorgehad en alles werd correct geregeld.

Ebay is nochtans duidelijk hierover hoor:

AANKOPEN VIA EBAY – Leverancier van buiten de EU

Indien u goederen bestelt bij een leverancier buiten de Europese Unie, moet u bij levering rechten bij invoer (om. douanerechten), BTW en eventueel accijns betalen. Het feit dat de bestelling gebeurt via het internet of op een andere manier verandert geenszins de invoerprocedure.

Vrijstellingen

Wanneer u zendingen met een te verwaarlozen waarde invoert, kunt u onder bepaalde omstandigheden genieten van een vrijstelling van rechten en belastingen. Dat wil zeggen dat u bij invoer geen douanerechten en BTW moet betalen. Een van de voorwaarden is dat de afzender u de zendingen rechtstreeks uit een derde land toezendt (een geadresseerde in België).

Wat is te verwaarlozen waarde?

De vrijstelling voor zendingen met een te verwaarlozen waarde is zeer beperkt. Onder “zendingen met een te verwaarlozen waarde” verstaat de administratie zendingen die bestaan uit goederen waarvan de intrinsieke waarde per zending niet meer bedraagt dan:
                    – 22 EUR inzake BTW;
                    – 150 EUR inzake rechten bij invoer.

Bijgevolg kunnen er zich 3 situaties voordoen:

1. Wanneer de totale intrinsieke waarde van de zending niet meer bedraagt dan 22 euro wordt er in alle gevallen volledige vrijstelling van rechten bij invoer en BTW verleend.

2. Indien de totale waarde van de zending meer bedraagt dan 22 euro maar minder dan 150 euro, wordt de vrijstelling verleend van rechten bij invoer maar dient de BTW te worden betaald op de totale waarde van de zending, onverminderd de eventuele toepassing van andere vrijstellingsbepalingen.

3. Wanneer de waarde van de zending meer bedraagt dan 150 euro dienen de rechten bij invoer en de BTW te worden betaald op de totale waarde van de zending, onverminderd de eventuele toepassing van andere vrijstellingsbepalingen.

Wim

Timo heeft vorig jaar in september iets in Amerika besteld en betaald met mastercard, en ze zeggen dat het steeds onderweg is, maar hier nog niks gezien, en bij Rotjeknor is het ook nog niet binnen.
                      Dus zal wel geld weg zijn. 👿

PB

Bij pakketjes van de US, heb je steeds meer en meer kans
                        dat ze idd enkele weken dij de douane blijven hangen. :censored:

Zeker als ze duidelijk zien dat het een commercieel pakje is. :mrgreen:

En niet te vergeten dat de koeriersbedrijven, zowat alles zelf aanbieden bij Customs. :happy:

Hier vragen zij dan ook nog eens “voorschietkosten” voor als je het pakje toe krijgt. 🙄

10 reacties aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.