Home › Forum › Porscheforum Technisch › Watergekoelde Porsches › Cayenne › Betrouwbaarheid Cayenne hybride
- Dit onderwerp bevat 30 reacties, 12 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 10 maanden geleden door christof.
-
MakerDiscussie
-
13 januari 2015 om 15:56
Ik stel mij steeds meer de vraag of het niet beter is een recentere Cayenne S hybride te kopen ipv een oudere S.
De oudere S blijft eigenlijk teveel kosten, € 2400 per jaar rijtaks.
Heb al wat rond gekeken en denk steeds meer dat hybride zichzelf terug betaald na enkele jaren.
Rijtaks kleine € 800 jaarlijks en de BIV voor een €1000 a 1100 al naargelang het bouwjaar.
MAAR wat met de extra techniek in die wagens.
Wat als er iets stuk gaat, betaalbaar of te duur?
Iemand ervaring mee? -
MakerDiscussie
-
mijn ervaring is dezelfde, Deze week een testrit mee gaan doen, batterij was 100 % gechargeerd, dus eerste 25 km lekker op batterij gereden. Daarna kwam de v6 in actie en zag jet verbuik ook stijgen. Ik kwam bij een testrit van anderhalf uur en 80 % autostrade aan 9 liter. Dit aan normale snelheden 120 a 140km/uur. De bedoeling was zo een realistisch mogelijk beeld te schetsen.
2 keer ook kickdown gedaan en man wat gaat die car vooruit.
voor de rest afwerking is pure p kwaliteit, niets op aan te merken. Wat me ook opviel is dat als je koos voor te rechargen tijdens het rijden er een liter verbruik bijkwam.
moraal van het verhaal, vaa en biv is top. Maar voor mij lag het verbuik te hoog aangezien ik 40 a 50 k km’s doe op een jaar..
diesel was dan weer te duur aan vaa. Ik ga geen 900 euro betalen aan vadertje staat voor te verkwisten aan vergaderingen en ander gepruts. :ass:
ik zoek dus verder, misschien toch eens een tesla overwegen. :think: Is natuurlijk wel een andere klasse.
[quote=”Yellow Submarine” post=193741]
Het grote verschil in aftrekbaarheid als bedrijfswagen (60 tov 90%) is wel iets om mee rekening te houden.Mijn conclusie: als bedrijfswagen is de hybride toch voordeliger (tot mijn verassing). Als private koop zeker niet. Het fiscaal voordeel is dan wel gebaseerd op een totaal onrealistische CO2 emissie van 79g. Vadertje staat wordt hier vakkundig genaaid door de slimme koppen uit Zuffenhausen… :respekt:
[/quote]
Helemaal mee eens, als bedrijfswagen is de hybride niet te kloppen door lage vaa en hoge aftrekbaarheid. Prive daarentegen gekkenwerk door de hogere kostprijs die je nooit gerecupereerd krijgt door een lager verbruik. Heb er eens een testrtje van een paar uur mee gedaan. Realistisch verbruik van de nieuwe plugin “S e-Hybrid” ligt mijns inzins op 10l als je normaal zuinig rijdt. Lager is haalbaar als je echt extreen je rijgedrag gaat aanpassen, of als je veel korte verplaatsingen doet en dus veel kan herladen en electrisch rijden.
Dat gezegd zijnde, die hybride gaat flink vooruit voor een bakbeest van 2500kg
In zo’n twijfelgevallen koop ik altijd wat me ‘t meest aanstaat (en wat ik me kan permitteren).
De regels kunnen *zo* weer veranderd worden en je kan met beiden aan een technische lijdensweg beginnen of net niet 💡de levensduur van de batterijen is nog steeds het grote probleem. dus als je de auto 2de hands koopt zit je al snel tegen het eind van hun life cycle aan. en die dingen kosten een arm en een been of meer.
Ik heb al met beide gereden ….
ZEKER diesel in mijn ogen, als je met die benzine is doorduwt 😯
Heb een cayenne 2011 Turbo gehad, dat verbruik is echt waanzin gewoon
Al interessante dingen gelezen hier. Echter zou ik het prive doen.
Ik zou kiezen voor hybride voor de extra power als je eens door duwt ten opzichte van de diesel :think:
De S blijft jaarlijks teveel kosten aan rijtaksen.
Het zal wel niet voor direct zijn 😳 nog beetje sparen :happy:
Op tijd beginnen rondkijken helpt natuurlijk.
Op Mobile.de beginnen de prijzen rond de 40 k netto prijzen vanaf 30 k.
Netto kopen is wel gevaarlijk denk ik omtrent eventuele defecten kort na aankoop.
Garantie kan dan toch heel wat gemoedsrust geven 😀Autogids vermeldt een reëel verbruik voor de vorige versie van de Cayenne diesel (245 pk) van 9,10 l/100, terwijl het normverbruik 7,40 l/100 was. Het zou inderdaad best wel eens kunnen dat de flinke verbetering van het normverbruik van de huidige 265 pk deels fictief is: 6,20 is zeer weinig!
Het hangt ook allemaal van het gebruik af. Ik was stomverbaasd om maar een dikke 8 l/100 te noteren toen ik met de Cayman van Wiesbaden naar huis reed. Ik reed niet eens super traag, er was zelfs een piek van 235 km/u bij. Maar als ik nu een paar weken na elkaar kleine werkverplaatsingen doe is het wel gemiddeld (gecontroleerd) 11 l/100! De eerste 5-6 km na een koude start kosten volgens de boordcomputer zelfs maar liefst 14 l/100… Als je dat met een plug-in hybride zou kunnen doen, kun je potentieel zéér weinig benzine verbruiken want je kan dat op stroom doen.
Kennis van me heeft de Panamera Hybride, zeer tevreden. Verbruik 5 a 6 liter. Het verbruik van een Kajenne diesel niet te rooskleurig zien…… ik hoor / lees gemiddeldes van 6 à 7 liter wat volgens mijn mening toch wat laag is. ter info: het “lang-gemiddelde” van de 520d Touring daily (op 19 inch) ligt op 7,3 liter. Zou me sterk verbazen dat een Kajenne het met minder doet. (en ik weet dat het Cayenne is 😉 )
Ik heb even het verbruik van de 265 pk dieselversie opgezocht. Volgens de norm is dit 6,20 l/100. AutoGids meldt voor de vorige versie van 245 pk een verbruik van 9,10 l/100 tov officieel 7,40 l/100. Ik ga er dus van uit dat de nieuwe versie ook 1,50 l/100 meer verbruikt dan de norm, ttz 7,80 l/100
De hybride verbruikt 6 à 8 l/100 benzine (norm 3,40 l/100), nemen we dus 7,00 l/100.
Met de huidige prijzen van benzine (Makro 1,150) en diesel (1,032) is het verschil zeer klein. Na 100.000 km heb je met de hybride 78.000 euro verstookt en met de diesel 80.000 euro. Het verschil is te klein om er conclusies aan te verbinden. Het hangt af van welke rijstijl men heeft, of men korte of lange trajecten maakt, meer of minder snelweg, veel stadsverkeer… Ik denk dat de diesel op de snelweg minder verbruikt.
Of je 50% van het VAA aan belastingen betaalt hangt af van de hoogte van je belastbaar inkomen. Hoe hoger, hoe meer je betaalt. Dat is voor ieder verschillend. Bij mij is het minder…
Men moet ook de inruilwaarde meenemen in de beoordeling. Het is te verwachten dat de hybride na 5 jaar meer geld zal waard zijn. Na 10 jaar, dat is nog af te wachten. Complexe wagens zijn niet erg gewild eens ze ouder zijn.
Het grote verschil in aftrekbaarheid als bedrijfswagen (60 tov 90%) is wel iets om mee rekening te houden.
Mijn conclusie: als bedrijfswagen is de hybride toch voordeliger (tot mijn verassing). Als private koop zeker niet. Het fiscaal voordeel is dan wel gebaseerd op een totaal onrealistische CO2 emissie van 79g. Vadertje staat wordt hier vakkundig genaaid door de slimme koppen uit Zuffenhausen… :respekt:
A propos, hier een handige VAA calculator:
Hoeveel verbruikt de diesel versie in de praktijk? Als je dat weet kun je aan het rekenen gaan met de factoren dieselprijs vs benzine en jaarlijkse kilometers.
[quote=”911cabriog50″ post=193688]ik stel me dan de vraag waarom is die in VAA dan zo interessant als je amper 30 km ver hybride kan rijden, weeral een bewijs dat er daar in Brussel niet veel slimmeriken zitten, anderzijds is het voor het VAA een hèèl interessante oplossing, slechts 1/3 van bedrag van de gewone[/quote]
30 km zuiver elektrisch rijden lukt je in de praktijk gewoon niet. bij normale snelheden in het verkeer springt de verbrandingsmotor meteen bij en zo gaat bij het (niet te bruusk) remmen de energie weer terug naar de batterijen. het gemiddeld verbruik van een hybride is toch flink lager, zeker als je rekening houdt met het gewicht van het voertuig en de prestaties die je kan neerzetten met de verbrandingsmotor die bij volgas ondersteund wordt door de elektromotoren.
Zowat de HELFT van het VAA betaal je privé als belasting.
De VAA wordt bij je belastbaar inkomen geteld.Dus 37000€ VAA meer betekent zowat 18500€ meer belasting privé betaald op 5 jaar, de conclusie blijft wel dat de hybride voordeliger is.
heb mijn 2 offertes er nog eens bijgenomen.
diesel:
va: 926 brutto per maand
biv 826 euro
rijtaks 772
aftrekbaarheid; 60 %e-hybride
va +/- 305 € brutto per maand
biv 42 €
rijtaks: 772 €
aftrekbaarheid 90 %de gegevens heb ik van porsche zelf gekregen.
Verkoper wist mij nog te vertellen dat er sinds e-hybrid weinig of geen diesels verkocht worden als bedrijfswagen. Wel op prive.
hou er wel rekening mee dat prijs VAA wordt berekend op catolugus prijs EN de opties (in mijn geval was dat een 25k)Als je dan rekening houdt dat de wagen wordt afgeschreven op 5 jaar dan heb je
diesel vaa 60*926=55.560 euro betaald op het einde van de rit aan vadertje staat tov van 60*305= 18.300 voor de hybride.dus je koopt je een cayene diesel en geeft een boxter aan de staat gratis.
hoe ze aan die 305 € (staat) komen weet ik niet, hoe ze aan dat verbuik (porsche)komen ook niet. Ik doe meestal autostrade km’s dus verwacht dan ook een merkelijke hoger verbruik.
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.