betrouwbaarheid van 3 liter carrera blokje?

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 betrouwbaarheid van 3 liter carrera blokje?

  • Maker
    Discussie
  • hallo, wie kan er wat meer vertellen over het carrera 3 liter blok? werd gebouwd in de periode van de 2.7 liter, wil dit zeggen dat deze blokjes ook gevoelig zijn aan bijvoorbeeld het lekken van olie? met welke onderdelen zijn deze motoren opgebouwd en zijn deze onderdelen vlot verkrijgbaar? wat zijn de verschillen met het latere SC blok, behalve de 4 pk meer enz………alle info welkom zowel positieve als negatieve! thx……. janneman

14 reacties aan het bekijken - 16 tot 29 (van in totaal 29)
    • [quote=”svandamme”:2zwn1fl0]
      …C3.0 case, met 95 mm potten met 66mm oude krukas = 2.8 liter die 8K toeren op zijn sloffen haalt…[/quote]

      …wordt dit dan de basis van uw 2.8l project-plannen?…cool! 8)


      @Stef
      : lijkt me ook héél goedkoop…spijtig genoeg geen info…lijkt me wel es de moeite waard om te gaan kijken!

        [quote=”MichM3″:3saxmkg1]
        Hetgeen zo opvallend is bij de Carrera 3.0 is de lekkere korte slag in tegenstelling tot de slag van de latere SC die minder pk’s maar meer koppel had. Vandar dat ik denk dat de Carrara 3.0 het 2.7 basisblok gebruikt met dezelfde krukas maar langere slag…
        :[/quote]

        das niet juist, C3.0 of SC hebben gelijke slag EN gelijke boring
        er zit geen enkel verschil op dat vlak

        [quote=”MichM3″:3saxmkg1]

        de betrouwbaarheid van het blok is een pak hoger dan bij de 2.7, maar kan toch niet tippen aan de onverwoestbare 3.0 SC en het latere 3.2 blok…Blok van de SC kan dus een krukas herbergen die een langere slag heeft waardoor de boring/slag verhouding weer in evenwicht kwam…de Carrera 3.0 heeft werkelijk een “overvierkant” blok (boring veel groter dan slag)
        :[/quote]

        klopt voor geen meter

        het enige noemens waardige verschil tussen SC en C.3.0 , op vlak van het blok, het karter dus, is het gebruik van een ander krukas boring, die groter is op de SC

        vandaar ook de 9 bouts vliegwiel bevestiging vanaf de SC

        voor de rest, is er maar bitter weinig verschil
        de krukas heeft identiek dezelfde slag
        de cyllinders hebben identiek dezelfde 95mm boring

        het belangerijkste verschil, is die krukas boring ( waar je krukas in ronddraait)
        op een C 3.0 kun je een oude krukas monteren, bv van een 2.0, 2.2 of 2.4
        om zo een short stroke, hoog revvende motor te bouwen die OERsterk is

        C3.0 case, met 95 mm potten met 66mm oude krukas = 2.8 liter die 8K toeren op zijn sloffen haalt

        een SC kun je niet shortstroken, of je moet een 962 krukas zien te scoren: good luck with that…

        op vlak van betrouwbaar heid kan ik maar weinig mechanische verschillen opmerken tussen een c3.0 of SC case gaan opmerken, enkel de krukas boring en die zal echt wel geen noemenswaardig verschil qua levensduurte opleveren…

        alst erop aankomt, geef mij maar een C 3.0 blok , kun je veel meer fun me beleven

          [size=150:21o1us9o]DEZE[/size] lijkt mij dus ZEER goedkoop

          Indien iemand deze wagen kent of al gaan kijken is graag wat feedback.

          Een vriend van mij is namelijk geïnteresseerd

            Hoe komt het dat de Carrera 3.0 zo lang stiefmoederlijk behandeld is? Is dit vooral te wijten aan zijn 10pk minder op z’n voorganger 2.7 Carrera??

            Gelukkkig draaien de meningen de laatste jaren bij want de prijzen stijgen inderdaad gestaag!!

              ik ben ervan overtuigd dat je dat niet hebt uitgevonden , ik wordt soms “ambetant” van al de kul die over Porsche geschreven wordt door sommige “kenners” , ik kan me voorstellen dat dit voor veel liefhebbers serieus verwarring schept.

                Heb hier links en rechts al wat opgezocht in boeken…je hebt 100% gelijk hoor!!! 😆 8)

                Jee, vanwaar haal ik dat dan van die kortere slag…ben er zeker van dat ik dat ergens gelezen heb…’k vind dat ni uit…ik kom er wel achter 😉

                  t’is eigenlijk tamelijk eenvoudig hoor , de 3 liters zijn er alleen gekomen omdat Porsche zo tevreden was van hun 3 liter turbo motor dat ze die gewoon als atmosferirsche hebben uitgebracht. (motor type 930/02)
                  Bij het nakijken zal je ook merken dat boring en slag van ALLE 3 liters identiek is ( namelijk 95X70.4) , dus ook voor de SC.

                  Wist je trouwens dat de SC die de Carrera 3.0 moest vervangen in Sept.77 welke gequoteerd was met 180pk in werkelijkheid bijna hetzelfde vermogen had maar dat de toenmalige Porsche leiding dacht dat de 928 en de komende 944 de 911 zouden vervangen en dus zo de interesse wilden doen afnemen voor de 911. Toen ze nadien beseften dat ze fout waren werdt de wagen in MY80 op 188pk gequoteerd. (met een compressie verhoging van 0.1)

                  Dus eenvoudig gesteld is de 3.0 altijd dezelfde gebleven van 8/75 tot en met 7/80. Tussenin zijn de krukas lagers vergroot (8/77), de oliepomp vergroot (8/79).

                  Eind 80 is dan de SC uitgekomen met 204 PK en die had een merkelijk grotere compressieverhouding van 9.8:1. De vorige 3.0 liters reden op “normale” , deze SC 204pk moest “super” hebben.
                  Hier werden weer verbeteringen aangebract waarvan de meest opvallende de uit metaal bestaande bezineleidingen waren.

                  Pas bij de 3.2 werdt de capaciteit vergroot door de slag te verlengen naar 74.4 , dit werdt bereikt door de krukas van de 3.3 turbo te gebruiken met behoud van de boring van de 3.0. (zo bekwam men dan motortype 930/20.
                  Je kan je de vraag stellen , waarom niet direct naar 3.3 gaan zoals de turbo. Ze gebruikten al de dezelfde slag , waarom dan niet dezelfde boring ? Wel de 915 bak was met het koppel dat de 3.2 ontwikkelde op zijn limiet gekomen volgens de Porsche techniekers en er was niet voldoende tijd om een nieuwe bak te ontwikkelen. Die is er uiteindelijk gekomen in MY87. Toen was de prioriteit de 964 geworden en was het te laat om nog een 3.3 uit te brengen.

                    [quote=”993S”:1sgzbbkh]Kijk het maar na Mich , dan zal je het zelf wel vinden 😉 [/quote]

                    miljaar miljaar…je bent dus 200% zeker hé 😀 wink:

                    …voila, weer bijgeleerd hé 😀

                      Kijk het maar na Mich , dan zal je het zelf wel vinden 😉

                        [quote=”Bjorn”:16o8x25s][quote=”MichM3″:16o8x25s]993S,

                        …een paar nrs terug stond er in RS Magazine een vergelijking tussen Carrera 3.0 en SC [size=150:16o8x25s]maar het ligt op ‘t werk[/size]…ik kijk het maandag na 😉 [/quote]

                        Leuk werk heb jij?! boekjes lezen 🙄 [/quote]

                        neen man…tijdverdrijf op ‘t openbaar vervoer er naartoe 🙄

                          [quote=”MichM3″:1mqy0ece]993S,

                          …een paar nrs terug stond er in RS Magazine een vergelijking tussen Carrera 3.0 en SC [size=150:1mqy0ece]maar het ligt op ‘t werk[/size]…ik kijk het maandag na 😉 [/quote]

                          Leuk werk heb jij?! boekjes lezen 🙄

                            993S,

                            ik had het verhaal van de Carrera 3.0 anders begrepen (ik weet er niet zoveel van als jij, maar sta me toe effe mijn gedacht neer te pennen).

                            Ik heb steeds gadacht dat de Carrera 3.0 het “rode” blok gebruikte..hetgeen dus duidt op het magnesium blok…Hetgeen zo opvallend is bij de Carrera 3.0 is de lekkere korte slag in tegenstelling tot de slag van de latere SC die minder pk’s maar meer koppel had. Vandar dat ik denk dat de Carrara 3.0 het 2.7 basisblok gebruikt met dezelfde krukas maar langere slag…de betrouwbaarheid van het blok is een pak hoger dan bij de 2.7, maar kan toch niet tippen aan de onverwoestbare 3.0 SC en het latere 3.2 blok…Blok van de SC kan dus een krukas herbergen die een langere slag heeft waardoor de boring/slag verhouding weer in evenwicht kwam…de Carrera 3.0 heeft werkelijk een “overvierkant” blok (boring veel groter dan slag)

                            …een paar nrs terug stond er in RS Magazine een vergelijking tussen Carrera 3.0 en SC maar het ligt op ‘t werk…ik kijk het maandag na 😉

                              hallo, één reactie en meteen op alle vragen een antwoord, dus merci dennis voor het delen van je 8) parate porsche kennis 8) salukes janneman

                                De Carrera 3.0 (My 76,77) motor is gemaakt van aluminium en heeft een 930 (turbo motor) basis blok. Dus niets te maken met de magnesium 2.7

                                Hij had dezelfde boring en slag als de eerste 3.0 turbo en gebruikte dezelfde nikasil cilinders en had ook de betrouwbare K-Jetronic.

                                Dit basis blok is gebruikt tot en met de 3.2 van 89. Uiteraard wel contstant verbeterd maar dat betekend niet dat de 3.0 200pk niet super is.

                                De Carrera 3.0 is ondertussen een zeer gewaardeerde klassieker met prijzen die navenant zijn voor super exemplaren.

                                Buiten normale slijtage dingen zoals klepgeleiders , kettingspanners is deze motor dus de eerste van de nu bekend staande “onverwoestbare” 911 motoren (de 930 basisblok dus) welke zo geliefd is bij de 3.2 Carrera rijders.

                              14 reacties aan het bekijken - 16 tot 29 (van in totaal 29)
                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.