Home › Forum › Porscheforum Technisch › Luchtgekoelde Porsches › 911 › Bevestigen brandblusser
- Dit onderwerp bevat 14 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 14 jaren, 3 maanden geleden door Anoniem.
-
MakerDiscussie
-
MakerDiscussie
-
Anoniem5 november 2010 om 22:07
Klopt helemaal.
Ik heb er 4 in huis.
Ook heb ik brandmelders in de gang, zolder, kelder en de leefruimte.
In de leefruimte is dat niet ideaal, hij durft afgaan als ik de kachel bijvul.ik heb die schuimblusser op de gang gezet, waar alle deuren van slaapkamers op uitkomen! Hopelijk nooit nodig, maar ‘better safe than sorry’… Wat echter de kosten voor die toestellen betreft, veel verzekeringsmaatschappijen geven een korting op je premie indien je kan aantonen dat je die gecertificeerde toestellen in huis hebt! Aangezien die sowieso al een garantie van 10 jaar hebben, verdien je zo makkelijk een deel van de kosten terug!
Anoniem4 november 2010 om 22:21Op het moment dat je beseft dat de brand al te fel is om nog zelf geblust te krijgen moet je natuurlijk jezelf in veiligheid brengen.
Als het enigszins nog mogelijk kan je de benzinedop er nog afhalen, dan zal de tank niet ontploffen.toen ik de rijschool volgde hebben ze daar niets over gezegd hoe te blussen ofzo, maarja wat leggen ze ginder wel goed/uitgebreid uit… niets dus 🙄
Anoniem4 november 2010 om 17:03daar zeg je al zoiets 💡 naast een verplichte brandverzekering zou men dat ook beter niet verplichten? Tuurlijk weeral “verloren” kosten?
Nu ik even verder denk, heb er 2 staan in de zaak en thuis 0 😕Klopt, een echte wagenbrand ga je niet blussen met het kleine app, doch ik heb ook al een brandje met dat dingetje moeten en kunnen blussen 🙂
Paniek, klopt ook. Is wel persoonsafhankelijk en deels onwetendheid van hoe en wat nu???
Heb wel een beetje ervaring (circuitverleden) in het blussen van (race) wagens, en moet zeggen een keer dat die branden is daar zeer weinig aan te doen. Het beste is nog iedereen incl jezelf in veiligheid brengen en hopen dat de boel niet ontploft!
Men hecht er te weinig belang aan, nochtans een beetje training kan geen kwaad. Geeft men daar aandacht aan in rijscholen?
Hierzie, een prima plaatsken 😉
[IMG]http://i56.tinypic.com/2jbuzyo.jpg[/IMG]dat van de juiste techniek is meer dan juist… het grote probleem is dat 99% van de mensen nog nooit een degelijke opleiding daarin gehad hebben, en dat die dingen helaas ook doorgaans gebruikt worden is een halve paniekstemming 😕 En dan gaan de meesten inderdaad als een gek beginnen spuiten… en staan ze inderdaad na gemiddeld 5 à 6 seconden verwonderd te kijken dat die spuitbus al leeg is…
Ik geef eerlijk toe, na mijn eerste verplichte brandbestrijdingsopleiding in het ziekenhuis was ook ik dermate verwonderd/ontgoocheld in wat die kleine poederblussers maar kunnen, dat ik meteen gebruik gemaakt heb van het aanbod van de personeelsdienst om schuimblussers te kopen voor thuis! Dat is pas handig: wat ermee ingespoten is, kan nadien niet meer ontvlammen… op die manier kan men tijdens een huisbrand zelfs een vluchtpad creëren! En met die 10 liter inhoud kom je ook letterlijk wat verder. Voor het geld dat dat ‘maar’ kost, een extra zekerheid in huis.
Anoniem3 november 2010 om 18:21deepee schrijft:
maar eigenlijk is heel die kleine brandblusser één grote klucht. ik heb op mijn vorig werk eens zo’n blusser leeg mogen spuiten op een proefopstelling. je staat ervan versteld hoe snel dat ding leeg is, da’s echt een kwestie van een paar seconden. om effectiever te zijn voor een autobrand zou je een poederblusser moeten hebben van minstens 5à6 kg.
Daar ben ik het niet mee eens.
Ik heb industrie brand bestrijding opleiding gevolgd.
Je kan heel veel blussen met een kleine blusser, maar je moet wel de juiste techniek kennen. Het belangrijkste is dat je in korte stoten blust, en belet dat er zuurstof bij de brand kan komen. Dus bij motor brand steeds de motorkap gesloten houden, enkel een beetje opheffen om eronder te kunnen.Ik ben toch al eens blij geweest dat ik zo’n ding bij me had .
Anders was mijn Baur toen afgebrand en nu was er buiten hopen wit poeder niets aan de hand .
Onderweg ergens een vod opgepikt en die bleef achter de carterbescherming hangen . Door de hitte van het spruitstuk in brand gevlogen .
Een achterligger waarschuwde me .
Ik verschrok me rot , maar kon gelukkig blussen voor er ergers kon gebeuren .de mijne ligt ook vooraan onder de kofferklep, los achter de thuisbrenger.
ik herinner me nog van vele jaren terug dat men op de TC begon met het controleren van de vervaldatum van de brandblussers. ook toen heeft men er niks van gezegd dat dit los in de koffer lag, wel dat het vervallen was.
maar eigenlijk is heel die kleine brandblusser één grote klucht. ik heb op mijn vorig werk eens zo’n blusser leeg mogen spuiten op een proefopstelling. je staat ervan versteld hoe snel dat ding leeg is, da’s echt een kwestie van een paar seconden. om effectiever te zijn voor een autobrand zou je een poederblusser moeten hebben van minstens 5à6 kg.De Boxster S die ik destijds bij OPC Knokke kocht, was blijkbaar nieuw geleverd in Andora, waar blijkbaar geen brandblusser verplicht is. Toen ik ze er bij afhaling van de wagen attent op maakte dat er geen brandblusser inzat, hebben ze die ook in de koffer vooraan bevestigd… en inderdaad ook nooit een opmerking over gekregen bij de keuring!
Normaal wel , maar 😈 zoals gemeld heeft er nog nooit iemand op een controle od. een opmerking over gemaakt .
Ook ik ga niet boren in mijn PAnoniem3 november 2010 om 03:33Moet die normaal niet ergens binnen handbereik liggen (vast)?
De mijne, koffer…
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.