Bij het starten even een getik…

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches Boxster Bij het starten even een getik…

  • Maker
    Discussie
  • Ben benieuwd of er nog mensen zijn met een 2.5 die ook heel even bij het starten een tikkend geluid waarnemen in de motor. Volgens ik hoor zouden het wel de hydraulische stoters kunnen zijn die even olie tekort hebben. Het getik is ook meteen weer weg van zodra de motor draait en verder niets.

    Het geluid zou er volgens de vorige eigenaar altijd zijn geweest en heeft verder ook nooit problemen gehad. De Boxster loopt op MOBIL 1 FULLY SYNTHETIC NEW LINE, 0-40W en is dus wel zeer dunne olie maar wel van kwaliteit.

    Ervaringen met hetzelfde geluid en hoe het verder kan/moet lees ik hier graag.

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 24)
    • [quote=”Mushroom” post=118574]De mijne tikt vooral als ik hem stil leg … :first: :happydance:[/quote]

      Mine too 😀

        [quote=”Mushroom” post=118574]De mijne tikt vooral als ik hem stil leg … :first: :happydance:[/quote]

        😀 😀 😀 :up:

          Als ik hem net heb gestart was het getik direct weg dus geen zorgen.Oliepeil staat correct op max volgens digitale indicator en ook op peilstok.
          Is wel zo da ik laatste maand altijd korte stukken heb gereden.
          Voor de rest zeeeeer tevreden van.
          Deze week schrijf ik hem in se dan kan ik lekker gerust cruisen. :driver:
          Grtzzz Patrick

            De mijne tikt vooral als ik hem stil leg … :first: :happydance:

            PB

              Dat tikken en dikkere olie die het doet weg gaan zal zeker zo zijn, maar Ferdinand en zijn team was er zich echt wel van bewust dat een Boxer blok dit met zich meebracht. :coolness:

                Klinken ❓ rammelen zal je bedoelen :happy:

                Het tikken net na start kan door het leeglopen van de hydraulische kettingspanners komen.
                Mijn GT3 heeft dit ook als hij goed warm word stilgezet voor enkele weken 😳
                Duurt bij mij enkele seconden en dan is het gedaan.
                Door een dikker type olie kan dit soms weg gaan volgens Van Beurden in Retie.

                  ok, net als ik wel dacht dus.

                  Was er vrij gerust in :mrgreen: Ik heb een e46 M3 gehad dus ik weet hoe high performance benzine motoren kunnen klinken als je ze net start. :happy:

                    Is idd wat de Porsche dealers ook zelf zeggen, “geen zorgen om maken, dat hebben ze allemaal” :what:

                    Wat onze medeforummer zegt lijkt wel op iets anders, als er een benzinegeur in de olie zit wijst dat erop dat er een injector lekt waardoor benzine langs de cylinderwand afloopt en langs de segmenten doorsijpeld het carter in, bij de olie dus.

                      dat heeft elke boxermotor als hij even stilstaat , deze moet de olie terug oppompen . :what:

                        Ik heb dat bij mijn cayman 2.7 ook gemerkt deze winter, als hij paar weken stil staat dan tikt hij zo de eerste minuten na het starten, gaat vrij snel over dus ik vermoed dat het normaal is, zodra hij warm is klinkt alles normaal, heb ook geen olieverbruik etc. Dus lig er niet wakker van, ik ga er van uit dat het ligt aan alle vloeistofjes die gezakt zijn door stil te staan.

                          Benzinegeur in de olie is natuurlijk nooit goed, verdunt nog eens de olie ook natuurlijk. Volgens mij is het getik dat jij beschrijft toch nog iets anders, aangezien je het tot 10 min hoort na het starten. Ik zou toch maar eens kijken hoe die benzine in de olie is gekomen en hoop dat er geen andere problemen zijn. Let us know !

                            Ik had da gisteren ook bij de 2.7 na 10min.stationair draaien was het volledig weg !! Boxster stond wel een 2 tal weken.Was een redelijk getik in de motor .Heb wel gemerkt dat er een stevige benzinegeur in de olie zat.Kzal dees week de olie en de oliefilter eens wisselen .
                            Heb wel de wagen 2tal keren gestart en 5 meter verzet vorige week.Is mss ook niet aan te raden.
                            Grtzzz Patrick

                              Vandaag een reply gekregen van de specialist “pedro”s garage” uit Florida en zijn uitleg klinkt als volgt…
                              [i]
                              Hi Pascal
                              That sound is not from the lifters.
                              It’s from the timing chains.
                              You don’t say how many kilometers the car has driven but if it’s close to 100.000 you may consider using a little heavier oil.
                              If you are using 0W30 you can go to 10W40 and that will help.
                              The sound is because the oil drips down to the oil pan overnight and the engine is dry.
                              Heavier oil will cost the parts a little better. [/i]

                              Dus het lijkt erop dat het niets te maken heeft met de hydraulische klepstoters maar met de kettingen.

                              Wat nu…

                                @pvb ,ik zou een een dealer of specialist raadplegen ,zo weet je of alles ok is of niet .

                                  Volgens mij is zoiets niet normaal te noemen, het kan misschien geen kwaad maar het hoeft niet te tikken. Mijn Boxster doet het ook bij het starten enkele seconden en dan niet meer. Pas na een aantal uren stilstaan doet hij het opnieuw maar niet zo fel meer.

                                  Zijn er mensen die dit euvel reeds hebben verholpen door de hydraulische stoters te vervangen of door andere olie te gaan gebruiken? Mijn Boxster rijdt op Mobil 1 0-W40

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 24)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.