Home › Forum › Porscheforum Technisch › Algemeen › Binnenkort oldtimer en rijtaks betalen
- Dit onderwerp bevat 13 reacties, 9 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 15 jaren, 10 maanden geleden door 3.6rs.
-
MakerDiscussie
-
MakerDiscussie
-
[quote=”cab ’88”:2subyhz5]Ik heb daar ook al over gehoord, maar ze zouden bfov opgedragen hebben om alle oldtimereigenaars op te roepen deze formulieren te regelen.
Ik ben geen lid van bfov en heb dit dus niet gedaan, ik ben ook niet verplicht om lid te zijn van bfov wil ik met een oldtimer rijden.
Ze sturen mij jaarlijks een uitnodiging om taks te betalen dus als ze mij nodig hebben kunnen ze mij vinden.
My opinion, als ze nieuwe wetten en/of regelkes maken moeten ze mij via officiele weg op de hoogte brengen en niet via een oldtimerclub.[/quote]
U moet absoluut geen lid zijn van BFOV om van deze regeling te kunnen gebruik maken. Diegenen die gereageerd hebben op hun actie hebben het attest oldtimer, afgestempeld door de DIV, ondertussen ontvangen.Anoniem14 januari 2009 om 01:09Ik heb daar ook al over gehoord, maar ze zouden bfov opgedragen hebben om alle oldtimereigenaars op te roepen deze formulieren te regelen.
Ik ben geen lid van bfov en heb dit dus niet gedaan, ik ben ook niet verplicht om lid te zijn van bfov wil ik met een oldtimer rijden.
Ze sturen mij jaarlijks een uitnodiging om taks te betalen dus als ze mij nodig hebben kunnen ze mij vinden.
My opinion, als ze nieuwe wetten en/of regelkes maken moeten ze mij via officiele weg op de hoogte brengen en niet via een oldtimerclub.[quote=”domibal”:2rcde192]
Sorry 3.6 RS, ben iets te snel geweest met mijn conclusie en had niet goed gelezen.
Inderdaad komt het er op neer dat zei die een oldtimer bezitten van voor het tijdperk van de O platen, en dus met gewone rijden – zich eigenlijk mogen gelukkig prijzen.
Zo merken de ordediensten niet dat het oldtimers zijn en kunnen ze ongemerkt, overal en ten alle tijden rond tuffen met hun oude ros 😆 [/quote]
Gelukkig mogen prijzen ?? Weeral mis.
Wagens die zonder O-plaat rijden als oldtimer (en waar dus ook nog niet op de inschrijvingskaart “oldtimer” staat) moesten voor 1 november 2008 de gegevens van de wagen doorsturen naar de BFOV inclusief een attest oldtimer. Deze hebben nu allemaal een afgestempeld exemplaar van de DIV terug ontvangen. Indien u dit niet in het bezit heeft kan gelijk welke “arm der wet” u bij een controle naar de technische keuring sturen.
Hier bestaat een ganse wetgeving over…[quote=”3.6rs”:27frn5zr]
Wel dat zeg ik toch hierboven.
Als uw wagen ingeschreven was met een gewone plaat VOOR de komst van de O-platen blijft hij rijden als oldtimer op gewone platen.[/quote]Nee hoor, het maakt niet uit hoe die ingeschreven wordt!!
25 jaar oud is toucourt het forfaitaire bedrag dat momenteel 30,17€ bedraagt.
Oldtimer of normaal ingeschreven verschilt alleen in die verplichte jaarlijkse controle, fiscaal maakt het dus niet uit.Klik hier maar eens
Personenauto’s, breaks en minibussen ouder dan 25 jaar
30,17€edit
Sorry 3.6 RS, ben iets te snel geweest met mijn conclusie en had niet goed gelezen.
Inderdaad komt het er op neer dat zei die een oldtimer bezitten van voor het tijdperk van de O platen, en dus met gewone rijden – zich eigenlijk mogen gelukkig prijzen.
Zo merken de ordediensten niet dat het oldtimers zijn en kunnen ze ongemerkt, overal en ten alle tijden rond tuffen met hun oude ros 😆[quote=”the body docter”:d8ip36p9]als je opnieuw inschrijft klopt je verhaal zal eens zoeken achter de wettekst en dan post ik hem wel
ikzelf heb een fiat van 63 en heb nog steeds gewone platen erop hangen ondanks de gewone platen heeft hij gegarandeerd oldtimer statuut heb de wegentaks deze week pas aangekregen 32 euro en gewone platen
je hoeft me niet te geloven maar zal u de kopie van het aanslagbiljet wel effe doorsturen daar staat de wegentaks en de plaat nummer op[/quote]
Wel dat zeg ik toch hierboven.
Als uw wagen ingeschreven was met een gewone plaat VOOR de komst van de O-platen blijft hij rijden als oldtimer op gewone platen.als je opnieuw inschrijft klopt je verhaal zal eens zoeken achter de wettekst en dan post ik hem wel
ikzelf heb een fiat van 63 en heb nog steeds gewone platen erop hangen ondanks de gewone platen heeft hij gegarandeerd oldtimer statuut heb de wegentaks deze week pas aangekregen 32 euro en gewone platen
je hoeft me niet te geloven maar zal u de kopie van het aanslagbiljet wel effe doorsturen daar staat de wegentaks en de plaat nummer op
[quote=”the body docter”:1llbgfw6]
als ik die tekst goed geinterpreteerd heb zou je zo oldtimer statuut bekomen maar wel met de gewone platenals ik de link of de tekst vind post ik hem[/quote]
Neen, niet juist. Een oldtimerstatuut zoals je het noemt kan alleen met een O-plaat. Indien geen O-plaat ga je jaarlijks naar de keuring moeten gaan, maar toch geniet je van het forfaitaire bedrag inzake tax.
Alleen een oldtimer die alsdus ingeschreven was voor de komst van de O-platen kan nog rijden met een gewone plaat (dus als oldtimer en zonder de jaarlijkse keuringen). Wordt die wagen opnieuw ingeschreven (vb verandering van eigenaar) als oldtimer, dan krijg je een O-plaat.gewooon door rijden er staat in de wet ongeveer het volgende omschreven .indien een auto ouder dan 25 wordt en ingeschreven is dan krijgt hij automatatisch oldtimer
als ik die tekst goed geinterpreteerd heb zou je zo oldtimer statuut bekomen maar wel met de gewone platen
als ik de link of de tekst vind post ik hem
Anoniem10 januari 2009 om 23:41Ik heb nog zo’n 4 jaar te gaan maar zal hoogstwaarschijnlijk de laatste keer niet betalen, auto een jaartje op stal zetten om te restaureren en met het uitgespaarde geld een gepersonaliseerde plaat kopen. 😆
Volgens mij kan je hem gewoon uitschrijven door je nummerplaten in te leveren en daarna terug een formulier aan te vragen bij je verzekering. Het duurt dan wel een hele tijd voor ze het tegoed terugstorten.
Klopt, met uitschrijven kan je dit voorkomen. Eén bemerking : moet je de wagen niet eerst laten keuren als tweedehands voertuig en dan pas uitgebruik nemen? Terug inschrijven na 01/05/09 ; belastingsdienst rekent per maand.
Misschien uitschrijven op 25 april en inschrijven op 26 april? Dan word de teveel betaalde wegenbelasting gewoon terug gestort.
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.