BIV 2014 ?

Home Forum Porsche Talk BIV 2014 ?

  • Dit onderwerp bevat 63 reacties, 30 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 11 jaren geleden door Bart.
  • Maker
    Discussie

  • Tresonie Jochen
    Deelnemer

      Las in een ander topic tussen de lijnen door een auto nog in te schrijven in 2013!
      Moeten we ons aan wijzigingen verwachten?

    15 reacties aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 63)
      • Dacht dat men in Duitsland al een groot deel van de wegentaks mee in de brandstofprijs verwerkt.
        Das het eerlijkste. En dar zijn de brandstofprijzen zowat gelijk aan de onze hé.

        Wie veel rijdt met een zware wagen betaalt veel. Als je dan een zware wagen wil om af en toe eens mee te rijden kost je dat geen arm en been
        Hier wordt je gewoon afgestraft om een zware wagen op straat te zetten…

        Ook betalen de buitenlanders mee die door je land rijden, maar eerlijk zo.

        Zit er in Frankrijk ook niet mee in om peage te betalen als je er dan een zalig mooi stukje asfalt voor in de plaats krijgt 😉

          X5 is inderdaad een beetje overdreven… Dan kun je 1000km rijden en heb je al meer betaald dan een jaar taks… 🙄
          Desondanks ben ik ook voor het idee “de vervuiler betaalt”. :up:

            gelukkig zijn de oldtimers nog gespaard, al zou dat hier in ons Belgenlandje wel eens kunnen veranderen, huidige regeling zorgt er voor dat verzamelaars hun oldtimers op de baan kunnen houden, als de huidige regeling komt te vervallen dan zou het voor mij niet haalbaar zijn om voor mijn 964 de volle miep te betalen en ook de volle miep voor mijn ’68 Camaro 5.7L

            Dan zou mijn jaarlijkse taks 1485,- plus 2700,-, zonder de BIV en dan heb ik nog de X5 een 800,- en de fiat 500 een 181,- en dan ben ik blij met mijne lichte vracht carravelle voor maar 127,-

            Tel al die bedragen maar eens samen, daar koop je al een leuk tweedehands auto voor :bounce

            Toch wel ééntje om over na te denken hé rodondo

              Dat is nog niet zeker.
              De vrachtwagens zullen dan niet meer hele dagen in de file staan :happy:

                brandstofprijzen maal5? 😯 Dan vrees ik dat zo goed als alles duurder zal worden. (Alle goederen die moeten ingevoerd/getransporteerd worden)

                  Voor mij de brandstof prijzen X5 en geen biv en rijtaks meer.
                  De eerlijkste manier om de co2 te belasten :engeltje:
                  Principe de vervuiler betaalt :first:

                    kleine nuance, niet de melkkoe van de EU, maar van België. Het is immers maar enkel hier dat je moet biv betalen op een tweedehandswagen, elders in Europa enkel de jaarlijkse taksen.(en biv wanneer de wagen voor de allereerste keer word ingeschreven natuurlijk)

                      [quote=”RODONDO” post=147717][quote=”raychem” post=147698]Rodondo, iedereen maakt zijn eigen keuze in wat men wilt rondrijden (oldtimer of youngtimer) dagelijjks gebruik of enkel voor de hobby, je hebt er zelf voor gekozen dus moet je nu niet komen zeuren over uw vaste jaarlijkse kosten zijn.[/quote]

                      Ik zeur toch niet over “mijn” jaarlijkse vaste kosten. Ik ben enkel van mening dat voor sommige voertuigen een belachelijk laag tarief aangerekend wordt.[/quote]
                      Je hebt gelijk ,het is niet altijd eerlijk verdeeld maar we zouden Belgie niet zijn als het wel was. 🙄
                      Je kan stellen “ik betaal te veel” of “hij betaald te weinig” wat twee verschillende benaderingen zijn met twee totaal verschillende uitkomsten .
                      Als je zegt tegen je werkgever “baas die persoon doet te weinig” gaat hij niet jou minder werk geven maar die persoon meer. 💡
                      Conclusie : je hebt er zelf totaal niks bij gewonnen alleen het feit dat je die ander in de zeik gezet hebt (wat in sommige gevallen misschien ook wel eens prettig is 😈 )

                      De BFOV afkorting voor Belgische Federatie Oldtimer Voertuigen strijd hiervoor om de belangen van oldtimer liefhebbers te verdedigen (samen sterk).
                      Wat maakt dat het betaalbaar blijft voor iedereen en mensen van hun hobby kunnen blijven genieten.
                      Kortom niet enkele maar allemaal worden we afgezet door verdoken taksen onder het mom van “de vervuiler betaald” de nieuwe melk koe van de EU lidstaten ,en wat doen we eraan slikken en de vinger wijzen naar iemand anders .
                      Er is maar een oplossing ,samen sterk en om te beginnen Brussel in brand steken :mrgreen:

                      luc

                        Dit jaar 1000 BIV en 1485 taks
                        volgend jaar meer wordt berekend op de uitstoot Co2

                          [quote=”raychem” post=147698]Rodondo, iedereen maakt zijn eigen keuze in wat men wilt rondrijden (oldtimer of youngtimer) dagelijjks gebruik of enkel voor de hobby, je hebt er zelf voor gekozen dus moet je nu niet komen zeuren over uw vaste jaarlijkse kosten zijn.[/quote]

                          Ik zeur toch niet over “mijn” jaarlijkse vaste kosten. Ik ben enkel van mening dat voor sommige voertuigen een belachelijk laag tarief aangerekend wordt.

                            Hadden ze in België al maar kilometerheffing, ons hobby zou een stuk goedkoper zijn 🙂

                            En je denkt dan iedereen gelijk voor de wet zeker??
                            Dat het maar uitblijft het zal sowizio duurder worden dan want ze zullen wel weer naar de co2 kijken en *porsche zullen wel 5* zoveel mogen betalen….

                              Rodondo, iedereen maakt zijn eigen keuze in wat men wilt rondrijden (oldtimer of youngtimer) dagelijjks gebruik of enkel voor de hobby, je hebt er zelf voor gekozen dus moet je nu niet komen zeuren over uw vaste jaarlijkse kosten zijn.

                                1000 km per jaar of 10.000 km per jaar speelt geen rol. Je brengt eenzelfde wagen in het verkeer. Ik vind dat ik bitterweinig km’s rijd met de P. Toch snel 10.000 per jaar. Kilometertaks, daar zij we nog lang niet aan toe. 500 euro rijtaks voor een Countach is nog best redelijk denk ik….. oh sorry 25 jaar oud doe het maar “bijna” gratis.

                                  Ze moeten iets doen om de oldtimers aantrekkelijk te houden natuurlijk. Als je €1000 BIV moet betalen voor een wagen waar je maar 1000km per jaar mee rijdt, gaat niemand nog een oldtimer kopen als hobbywagen. Geen hobbywagen = geen verzekering, onderhoudskosten, brandstof,… = geen 21% BTW inkomsten voor vadertje staat. 😉

                                  Lichte vracht is inderdaad een ander verhaal. Het slaat nergens op dat je voor een dagelijks gebruikte wagen bijna niets moet betalen. 😕 Maar zo zijn er wel meer dingen die nergens op slaan. Ik denk maar aan de extra kost van €180(?) als je op gas rijdt… :wtf:

                                  Maar het moet allemaal opbrengen natuurlijk… 😉

                                    Ik wil hier geen polemiek starten, maar sommige bedragen (bv licht vracht Dodge Ram) zijn toch te belachelijk. Net zoals enkele tientjes voor een oldtimer…

                                  15 reacties aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 63)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.